2014.06.13.
Az
elmúlt évtizedekben a magyar állam „túlprivatizálta magát”
A kormány a gazdaság fehérítése érdekében számos intézkedést
hoz a jövőben is
A
kormány folytatja azt a stratégiáját, amelyet a MOL, a Rába
és az E.ON vásárlásával megkezdett. Banai Péter Benő, a
Nemzetgazdasági Minisztérium költségvetésért felelős
helyettes államtitkára elmondta: 2010-től a kormány a
stratégiai jelentőségű területeken növeli az állami jelenlétet.
Ilyen például az energia-szektor, ahol mind a lakosság, mind a
gazdaság egésze szempontjából fontos a közérdek érvényesítése.
„Rendületlenül folytatódik az államosítás. Jószerivel
már minden gazdaságilag fontos és kevésbé fontos ágazat, cég
a centrális erőtér kezébe került, vagyis a kormány államosította.
A hivatalos érvelés hol az ellátás biztonságára, hol az árak
kordában tartására, vagy a mohó multik extraprofitjára,
esetleg az állampolgárok nyugdíjának megvédésére hivatkozva
vásárolt vissza a kormány, vagy einstandolt magántulajdonokat”
- írja az egyik ellenzéki napilap. Mi a véleménye az államosítás,
és az einstandolás kifejezésről ebben az esetben?
–
A kormány piaci áron vásárolja vissza a stratégiai cégeket,
tehát semmiképpen sem beszélhetünk államosításról. Egy jól
működő piacgazdaságban az államnak fontos szerepe van – s
ez nemcsak a szabályozói, hanem a tulajdonosi funkcióra is
vonatkozik. Azt gondolom, hogy az elmúlt évtizedekben a magyar
állam „túlprivatizálta magát”, több esetben külföldi állami
cégeknek eladva a hazai vállalatokat. 2010-től a kormány a
stratégiai jelentőségű területeken növeli az állami jelenlétet.
Ilyen például az energia-szektor, ahol mind a lakosság, mind a
gazdaság egésze szempontjából fontos a közérdek érvényesítése.
Mások attól tartanak: ha profittartalommal nem bíró
árat erőltetnek a szolgáltatókra, termelőkre, akkor előbb-utóbb
jelentős mértékben leromlik a szolgáltatások minősége,
elmaradnak a fejlesztések, a karbantartások. Mennyire jogos ez a
félelem, és vajon Európában „ördögtől való” tett-e az
effajta kormányzati vagyonszerzés?
– A Kormány szem előtt tartja, hogy a közszolgáltatások
minőségén, fenntarthatóságán ne essen csorba. Ennek érdekében
olyan rendszert kíván kialakítani, amely az üzembiztonság és
a szolgáltatási színvonal megőrzése, növelése mellett
biztosít közszolgáltatást. Elvi, közgazdasági szempontból
teljesen helyesnek tartom azt a megközelítést, hogy közszolgáltató,
adott területen természetes monopóliummal bíró vállalatoknak
ne lehessen profitja. A víz- vagy csatornaszolgáltatás nem
olyan, mint egy bárhol, bárkitől megvehető piaci termék. Autóból
például többfélét és sok helyen tudok venni, de a csapból
folyó vizet csak egy szolgáltató biztosítja. Az autó-kereskedelemben
a szabadpiaci folyamatok a verseny révén a hatékonyságot növelik,
míg más területen az államnak, épp az esetleges negatív
folyamatok kivédése érdekében, aktívan fel kell lépnie.
Mikor határozta el a kormány, hogy megvásárolja a Főgáz
Zrt.-t, valamint az Antenna Hungária Zrt.-t?
– A két érintett társaság állami érdekkörbe vonásának
előkészítése már 2013-ban megkezdődött, a kormány a stratégiai
cégek megszerzéséről szóló elvi döntéseket 2013 decemberében
hozta meg. A cégvásárlások előkészítése és végrehajtása
a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium irányítása mellett történt.
Mennyibe kerül ezen két cég megvásárlása, s nem
veszélyezteti-e a költségvetés 3 százalékos hiánycélját?
– Az MVM Zrt. a Főgáz Zrt. 49,83%-os részvénycsomagjáért
41 milliárd forintos vételárat fizetett a korábbi tulajdonos
RWE részére. A Fővárosi Önkormányzattól történő részesedésvásárlásról
folyamatban vannak az egyeztetések. Az Antenna Hungária Zrt.
megvásárlásáért 56 milliárd forintot fizetett az állam. A
tranzakciók megvalósítása – a jelenlegi ismeretek szerint
– nem érinti a 2,9%-os európai uniós módszertan szerinti hiánycélt.
A Főgáz Zrt., valamint az Antenna Hungária Zrt. megvásárlása
miatt hogyan változnak majd a költségvetési mutatók?
– A két ügylet önmagában
az államadósságot ugyan emeli, de ez nem veszélyezteti az adósságcsökkentést.
Piaci feltételek melletti részvényvásárlás ugyanis – az
uniós szabályok alapján – nem minősül kiadásnak, vagyis hiányt
növelő tételnek. Ezért nem változik az idei 3% alatti hiánycél.
A két Zrt. megvásárlása mennyiben kedvez az ország
lakosságának és kapcsolatban áll-e a rezsicsökkentés politikájával?
– Az Antenna Hungária
Zrt. korábban is döntően állami szervek részére nyújtott
szolgáltatásokat, vagyis állami feladatok ellátásában vett részt,
bevétele jelentős részben költségvetési forrásból származott.
Arra számítok, hogy a cég tulajdonosaként az állami költségek
csökkentését lehet majd elérni, ez pedig minden adófizető érdeke.
A
Főgáz Zrt. stratégiai jelentőségét a neve miatt sem kell külön
kiemelni, a stabil és olcsó energiaellátás, azt gondolom,
mindannyiunk érdeke.
Az ellenzék szerint az „államosítás” eddig
összességében az adófizetőknek mintegy 5000-6000 milliárd
forintjába került, beleértve a magán-nyugdíjpénztári
megtakarítások „lenyúlását" is. Mit gondol, miként számították
ki ezt az összeget?
– Le kell szögezni, hogy
ami az állami vagyonvásárlások és a magán-nyugdíjpénztári
visszalépések révén történt, az meglátásom szerint
semmilyen kárt vagy költséget nem okozott az adófizetőknek,
épp ellenkezőleg. Az elmúlt években az állami vagyon úgy
gyarapodott, hogy közben az államadósság GDP-arányos mértéke
csökkent. A kérdésében említett számokat nehezen tudom értelmezni.
Vagyonvásárlásra 2010–2013 között összesen mintegy 660
milliárd forintot fordított közvetlenül az állam, amely a társasági
részesedések mellett más típusú vagyonelemeket (pl.
ingatlanokat) is magában foglal. Ennek nagy tétele volt a MOL-részvények
vételára (közel 500 milliárd forint), illetve az, hogy az állam
71 milliárd forint tőkeemelést biztosított az E.ON magyarországi
gázüzletágának megvásárlásához. A két E.ON-társaságért
az MVM Zrt. mintegy 260 milliárd forintot fizetett. A magánnyugdíjpénztárakban
felhalmozott, döntően korábbi, átengedett állami bevételekből
származó vagyon az állami nyugdíjrendszerbe visszalépők döntése
révén került az államhoz. A visszalépők magánnyugdíj-pénztári
vagyona 2945 milliárd forintot tett ki, de ebből az állam reálhozamként
valamint a korábbi egyéni tagdíj-kiegészítések kifizetésével
233 milliárd forintot azonnal átadott a visszalépőknek. Így
összesen 2712 milliárd forint került az államhoz, ami lehetővé
tette az adósság csökkenését. A visszalépés következtében
az állampolgárok szemszögéből annyi történt, hogy míg a
magánnyugdíjrendszerben a leendő nyugdíjas a magánnyugdíjkasszákban
felhalmozott összegből kapott volna életjáradékot, addig a
visszalépés után az állami rendszer keretében kap majd nyugdíjjáradékot.
Ezt a változást semmiképp sem lehet olyan „lenyúlásként”
felfogni, amely az adó-, illetve járulékfizetőnek többletköltséget
okozna. Valójában a változás véleményem szerint inkább előnyös,
mivel a majdani nyugdíjas járadékát nem terheli a magánnyugdíjrendszerből
fakadó magas működési költség és a rendszer jellegéből adódó
kockázatok sem. Azt gondolom ezért is választotta a korábbi
tagok 97%-a a visszalépést.
Az elmúlt években jelentős szerkezeti átalakítás
zajlott többek között a munkaerőpiac, a nyugdíjrendszer, az
adórendszer, az oktatás, a közigazgatás területén. Ha a költségvetést
nézzük, helyettes államtitkát úr szerint milyen eredményeket
hozott az elmúlt 4 év gazdaságpolitikája, és mi az, amin a következő,
a harmadik Orbán-kormánynak e téren változtatnia kellene?
– A kormányzati stratégia meghatározó elemei egyfelől
az államadósság és a hiány csökkentése, másfelől a növekedés
beindítása és a foglalkoztatás bővítése volt. Az elmúlt időszak
tényadatait nézve egyértelmű, hogy sikeresen végrehajtottuk a
feladatot. Az adósságfék alkotmányos szintre emelkedett. A költségvetési
törvényeken tükröződött a munkaalapú gazdaság megteremtésének
szándéka, mind az adórendszernél, mind a kiadásoknál. Az idő
előrehaladtával a közmunkaprogram kibővült, ami bizonyította,
hogy a kormány a segélyezések helyett a munkavégzés lehetőségét
biztosítja. A kormány jelentős és sikeres erőfeszítéseket
tett a nyugdíjrendszer átalakításának területén. Alapvető
céljának tekintette a nyugdíjrendszer fenntarthatóságának és
biztonságos finanszírozásának megteremtését úgy, hogy a
rendszer minél inkább a munkára ösztönözzön. 2012-ben az átalakítás
részeként a kormány eltörölte valamennyi korábbi korengedményes
nyugdíjazás lehetőségét. A rokkantsági ellátások felügyelete
a visszaélések kiszűrése érdekében szigorúbbá vált. A
magyar nyugdíjrendszer az elöregedés problémájával küzdő
Európai Unióban a hosszú távú fenntarthatóság szempontjából
a legjobbak közé tartozik. A nyugdíjak reálértéke pedig az
elmúlt években növekedett. A közösségi közlekedésben a
kormány vállalta az ágazat (indokolt mértékű) támogatását.
A tervezés – a korábbitól eltérően – a realitások talaján
maradt . A kormány a pályavasút alulfinanszírozását megszüntetve
jelentős forrást különített el, így a társaságok nullszaldó
közeli eredménnyel zárhattak, eladósodásuk megállt, sőt az
állam átvállalta adósságuk egy részét is. Az önkormányzati
rendszer gyökeresen átalakult. 2011-től több lépésben megvalósult
a helyi önkormányzatok óriási terhet jelentő adósságállományának
állam általi átvállalása. Az állam azonban nemcsak adott,
hanem az ágazat hosszú távú fenntarthatóságát biztosító
szigorú követelményeket is felállított. Az önkormányzati
finanszírozási rendszer új alapokra került, melynek lényeges
eleme a feladatfinanszírozás. A feladatfinanszírozás keretében
az állam a jövőben vállalja a delegált közfeladatok – a
jelenlegihez képest – optimalizált szakmai, működési ráfordításainak
kifizetését. Az átalakulás egyben az oktatási és egészségügyi
rendszer központosítását és racionalizálását is
jelentette. Néhány kivételtől eltekintve az önkormányzatok
kormányzati engedéllyel vehetnek fel fejlesztési hitelt, ami a
fegyelmezett gazdálkodást erősítette. Az egyensúly javulásával
vált lehetővé, hogy 2013-tól a kormányzat el tudta indítani
a pedagógus életpályamodellt, valamint a családtámogatási
rendszer munkabarát kibővítése irányában haladva bevezette a
gyed-extrát. Továbbá az egészségügyi rendszer finanszírozása,
a dolgozók juttatása is bővülni tudott. A családi adókedvezmény
2011-es bevezetésének köszönhetően a gyermeket vállaló családok
terhei jelentősen csökkentek. A legnehezebb foglalkoztatási
helyzetben lévő munkavállalók elhelyezkedéséhez, illetve
munkahelyeinek megőrzéséhez pedig a Munkahelyvédelmi Akció
2013. évi bevezetése járult hozzá. Ma már közel 800 000
munkavállaló foglalkoztatását segíti e program. Az elmúlt évek
során a kormány adóintézkedéseinek köszönhetően a gazdaságot
terhelő összes adó- és járulékteher mértéke a válságot
megelőző években jellemző 41%-nál alacsonyabb, 39% körüli
szintre csökkent a GDP arányában. Az adóterhelés csökkentése
mellett az adórendszer szerkezeti átalakítása is megtörtént,
ennek fókuszában a munkát, valamint a kis- és közepes vállalkozásokat
terhelő adók csökkentése áll. Az adóztatás súlypontja a jövedelmeket
terhelő adók felől a fogyasztást, forgalmat, terhelő adókra
helyeződött át. A kormány igyekezett jobban bevonni a közteherviselésbe
a pénzintézeteket és egyes egyéb szolgáltató ágazatokat. Az
előző kormányok által hosszú évekig megoldani nem tudott e-útdíj
rendszer nemzetközi összehasonlításban is igen költséghatékonyan
épült ki, jelentős bevételt hozva a költségvetésnek. A kormány
a gazdaság fehérítése érdekében számos intézkedést
hozott, és hoz a jövőben is. A legfontosabb, de korántsem az
egyetlen változás, hogy a kiskereskedelmi értékesítésekhez köthető
csalások visszaszorítása érdekében – pozitív nemzetközi példák
alapján – 2013-ban elkezdődött, majd 2014-ben megvalósul a pénztárgépek
elektronikus bekötése a NAV-hoz. Óriási eredményként kell értékelnünk,
hogy mindezen lépések következtében 2013-ban a magyar emberek
erőfeszítéseit elismerve az EU Tanácsa arról döntött, hogy
megszünteti a Magyarországgal szemben közel 10 éve tartó túlzottdeficit-eljárást.
A legfontosabb szerkezeti átalakítások, a költségvetés kiadási
és a bevételi oldalán az elmúlt években megvalósultak. A hiány
ma már 3% alatti, az államadósság csökken. Számos teendőnk
van még ugyanakkor. A takarékos gazdálkodás követelménye továbbra
sem adható fel. A csökkenő, de még mindig magas államadósságot
tovább kell mérsékelnünk és annak szerkezetét is át kell
alakítani, csökkentve a devizában fennálló adósság arányát.
Folytatnunk kell a nagy állami ellátórendszerek átalakítását
annak érdekében, hogy a szolgáltatások minősége javuljon és
pénzügyileg is fenntarthatóak legyenek a rendszerek. Sokszor
mondom: amíg az egészségügyi, vagy felsőoktatási intézmények
egy része tartozással küszködik, addig nem dőlhetünk hátra.
Rendkívül pozitív viszont, hogy a gazdaság növekedése és a
foglalkoztatás bővülése nemzetközi összehasonlításban is
igen kedvező. A szerkezeti átalakulások és a növekedés eredményeit
pedig ma már a lakosság széles rétegei érzékelhetik. Bízom
abban, hogy ez a folyamat a következő években is folytatódik.
Medveczky
Attila
|