2014.06.13.
Duray Miklós: A trianoni ítélet három
nemzedék távlatából
Trianon után
bizonyíthatóan kettévált a nemzet, mégpedig úgy, ahogyan az
megterveztetett: maradék magyarokra és elcsatoltakra. Úgy, mint
a hóviharban, a menedékházban melegedőkre és a kint
szorultakra.
Forrnak bennünk az indulatok Trianon miatt, de a Kárpátok
gerincén végigfutó egykori magyar államhatárt már csak néhányan
siratják. Az ipartörténetben járatosak még tudják, hogy a
mai resicai vasúti javítóüzem valamikor „magyar vasúti
mozdonyokat” gyártott, és Fiume valamikor magyar kikötő
volt. Aki ott járt, láthatta a Budapesten öntött vasbakokat.
Egyre kevesebb magyarnak fáj azonban, hogy a vasbányáinkat is
elvették, hiszen évek óta nem termelnek belőlük vasércet. A
közel száz évvel ezelőtti ipari területeken, ahol akkor még
a magyar államrend és -érdek uralkodott, és tisztességes megélhetése
volt az embereknek, az államfordulat óta mindmáig a szegénység
az úr. Az ott élő magyarokkal ki törődik? Az új államhatalmat
még állampolgári okon sem érdekli sorsuk – legyen gondjuk önmagukra,
vagy takarodjanak onnan. Legújabban egy varázsszót ismételgetnek
nekik: pályázzatok. Ők küszködve ezt megteszik, de a
csodafegyver nem működik – csak mások nyernek, akiknek van összeköttetésük.
A nemzet többségét
nem bántja, mi történik a nemzet kisebbik részével, és az
sem izgatja, hogy immár csaknem kilencven éve nincs egyazon állampolgársága
nemzetünk tagjainak. A többség láthatóan annyira azonosult a
szétszakítottsággal – jórészt a több mint negyvenévnyi
kommunista uralom hatására –, hogy ma már elutasítja ezt az
igényt. Így viselkedik a maradék Magyarország éppen regnáló
– jogilag legitim – posztkommunista kormánya is, noha az
alkotmány kötelezi őt az elszakítottak iránti felelősségvállalásra.
***
Lehet, hogy
sokunkban Trianon hallatán a non, a nem visszhangzik, ami érthető,
hiszen ez a tragikum – ha képesek vagyunk lelkileg újra és újra
átélni –, lélektépő érzelmeket vált ki. De érzékeljük-e,
mit utasítunk el és mit fogadunk be, mit felejtünk el, és
mivel azonosulunk?
Emlékszünk-e,
emlékezhetünk-e arra, hogy a történelmi ország közepén élők,
mit észlelhettek az „akkort” követően? Bizonyára
mindenkinek fájt a nemzethalált jövendölő június negyedike,
és a délután fél ötöt jelző harangszó. Egy épeszű magyar
ember vagy egy hungarus tudatú, de más anyanyelvű ember akkor
nem érezhetett mást, csak gyászt. Idézhetjük Karinthy
Frigyesnek a levágott végtagokból kisugárzó fájdalomról fiának
írt megrázó levelét, vagy Juhász Gyula verssorait a tragédiáról:
„Nem kell beszélni róla sohasem, / De mindig, mindig
gondoljunk rá”. Mégis sokan voltak olyanok, akiknek csak
annyit jelentett Trianon, hogy megváltoztak a gazdasági és a
piaci viszonyok, emiatt szegényebbek lettek. Ráadásul a
nyakukba szakadt néhány szerencsétlen menekült és otthonából
kikergetett rokon, akiket nekik kellett eltartaniuk az állam
balsikerű politikája miatt. A ferencvárosi rendező pályaudvaron
pedig évekig álltak a vasúti teherkocsik tele, rokonság nélküli
menekült felvidékiekkel, erdélyiekkel. Az események és a következmények
megélői egyszerre könnyeztek és káromkodtak. Az ország közepén
élők annak örültek, hogy nem a széleken éltek az elcsatoláskor,
akik pedig az új államhatár miatt a szélre kerültek, hálát
adtak az Istennek, hogy nem két kilométerrel beljebb húzták
meg az új határt. El tudjuk képzelni, mit éreztek azok, akik túlkerültek
ezen a képzelt vonalon? Akik bévül maradtak nem tudják elképzelni.
Akiknek az elszakítottság jutott sorsként, nem akarnak emlékezni.
És ha emlékeznek, az jut eszükbe, hogyan álltak helyt, hogyan
találtak magukra, hogyan maradtak meg magyarnak.
De gondoljunk arra
is, hogy a maradék ország közepén élők közül hányan menekültek
meg a Don-kanyarban leselkedő biztos haláltól – csak annak köszönhetően,
hogy oda aránytalanul nagy számban az elcsatolt és frissen
visszacsatolt területek magyarjait vezényelték. Veszszen a férgese,
hiszen ez egy eleve elvesztett háború, úgyis minden visszatér
a nagyhatalmak által megállapított keretek közé – a magyar
állam politikusai ezt már 1941-ben sejtették, sőt az év
decemberében már erről voltak meggyőződve. A málenkij
robotra is a visszacsatolt majd ismét elcsatolt területekről
hurcolták el a legtöbb embert, élőanyag-hadisarcként, mintegy
százezret – a közülük életben maradtak további kálváriájáról
regényeket lehetne írni. De kinek? Olyannyira telítődtünk a
borzalmakkal, hogy érzéketlenné váltunk az emberi szenvedések
iránt.
***
Trianon után
bizonyíthatóan kettévált a nemzet, mégpedig úgy, ahogyan az
megterveztetett: maradék magyarokra és elcsatoltakra. Úgy, mint
a hóviharban, a menedékházban melegedőkre és a kint
szorultakra. A bentiek – helyszűke miatt vagy hitevesztettségükben
– marják egymást, a kinn rekedteket pedig a vihar tizedeli,
meg az itt-ott rájuk csapó farkashordák. Be, a többiek közé
nem mehetnek, de az is lehet, hogy egyre kevésbé kívánkoznak közéjük.
Sem új házat, sem hazát nem tudnak maguknak építeni.
Trianon után ismét
kialakult a perem és a belső, a kintiek és a bentiek eltérő
helyzete, mint a végvári harcok idején. Csakhogy a végváriaknak
volt stratégiájuk, volt társadalmi és gazdasági hátterük, küldetésük
és utánpótlásuk, mert önként vállalták a végvári
feladatot. Meg volt nevezve az ellenség és meg volt határozva a
védekezés oka és célja. De ma az ellenséget nem tudjuk vagy
nem merjük megnevezni, hiszen akikkel szemben védenünk kell a
nemzetet, azokkal évszázadokon át egy ügyet szolgáltunk, a történelmi
haza ügyét. Legalábbis így gondoltuk. A hagyományaink szerint
az ilyen nem lehet ellenség! Pedig miért ne lehetne? Hiszen aki
Szent István országában a pánszláv eszme elkötelezettje
volt, és azt prédikálta a pesti evangélikus-,
mai Deák-téri
templom szószékéről 1838 nagy árvizének idején, hogy csak a
szláv nyelven segítségül kiáltókat mentsétek, az nem sorstárs
volt, hanem ellenség. Mit ad Isten, 2007. május 7-én őreá, Ján
Kollárra hivatkozott a szlovák kormányfő a szláv összetartozás
példaképeként.
Az ezerszáz éves
magyar tapasztalat szerint ellenség az, aki betolakodó, akit ki
kell verni innen. Trianon után megkíséreltek minket elüldözni
vagy kitaszítani, esetenként kigyilkolni szülőföldünkről.
Szerencsére nem teljes sikerrel. De ez nem viszonozható, és nem
csak azért, mert nem lehetséges. A megmaradás és az újraépítkezés
hatékony módszerének hiányában a végvárak peremmé válnak.
A végvár a külső arcvonal védekezési pontja, ahonnan nemcsak
védekezni kell és lehet, hanem fokozatosan vissza is lehet
foglalni azt, amit elbitoroltak tőlünk. A perem azonban a hátország
részéről magára hagyott terület, ami fokozatosan töredezik.
***
Trianon által egy
kegyetlen jogi következményekkel járó, megoldhatatlan zűrzavarba
kerültünk. Az 1920. június 4-ei döntés előtt, ezer esztendőn
át egységes jogrendszerben éltünk, mindannyian a magyar király,
ezáltal a Szent Korona alattvalói voltunk. A liberális jogállam
beköszöntével pedig egy modern politikai nemzet tagjává váltunk.
A történelmi, a hagyományok szerinti, a műveltségi és a
politikai összetartozás bennünk, magyarokban egységgé forrt
össze. Ez az egység néhány száz évvel korábban is létezett,
az újkorban éppen csak a Szent Koronához való tartozás tudatát
kezdte felváltani a modernebb állampolgári tudat. Ebbe a közegbe
vágott bele Trianon, mert mindazt, ami addig volt, folklórrá
nyilvánította. Ez számunkra a legelfogadhatatlanabb mozzanat,
mert a lelkünkbe vágó erőszakot éljük meg tragikumként.
Európában a
modern nemzetek – egy-két kivételtől eltekintve – a felvilágosodás
korától az I. világháborúig eltelt időszakban alakultak ki.
A modernséget azonban nem kell misztifikálni. Ez csupán azt
jelenti, hogy az uralkodóhoz való hűséget az állampolgári
lojalitás, a választójog kiteljesedése, a jogok és a kötelességek
rendszere váltotta fel. Csakhogy a lojalitás két fontos részből
áll össze. Egyik részét alkotja az állampolgár alávetettsége
az állam törvényeinek, valamint ezeknek a törvényeknek a
folyamatos módosítási igénye. A másik részét az ember egyéni
joga és csoportos önrendelkezési igénye alkotja. A lojalitásnak
ezzel az összetettségével való szembesülésünk miatt élünk
Trianon óta folyamatosan görcsökben, mert a törvényeknek való
alávetettséget ugyan folyamatosan számon kérik rajtunk, de a
jogszolgálati részét megtagadják tőlünk.
A „végzetes
nap” utáni két évtizedben a görcsöt valóban a történelmi
állam elvesztése okozta. De később – és most is – leginkább
az váltja ki a görcsös állapotot, hogy bennünk maradt a
Trianon előtti politikai és etnikai nemzet egységének az élménye,
és ezt nem tudtuk helyettesíteni a politikai nemzet új eszményével.
***
A Trianonban szétszakított
magyarság szempontjából ezen túl is létezik egy további,
nyilvánvaló állapot: a nemzetet összetartó szálak önmaguktól
– egy döntés következtében – nem szakadtak el. A nemzet,
amely évszázadokon vagy talán több mint egy évezreden keresztül
alakult ki, egy aktussal több önálló létű darabra nem választható
szét. A magyar nemzet, amely Trianonban több állam lakójává
vált, egységes maradt – még politikai értelemben is – még
ha vannak is közöttünk árulók, lanyhák, langyosak,
idegenlelkűek, nyerészkedők. Csak a jog idiótái gondolják,
hogy a nemzetközi jog szerint hozott döntések egy csapásra a
tudatot is átalakítják. A közjog szerint, ha megszűnt is az
egységes politikai magyar nemzet, a tudatban továbbra is él a
politikai nemzet hagyománya.
Nemzetünk hagyományai
szerinti összetartozásán túl létezik az öszszetartozásnak más
mértéke is: a közös felelősségérzet. Ez lehet akár egy új,
az államhatárokon átívelő politikai összetartozás alapja. A
közös felelősségérzet ugyanis sokkal többet jelent, mint az
individualizmuson alapuló állampolgári tudat. A felelősségérzet,
erejénél fogva válhat államhatárokat átívelő erkölcsi értékké
is, aminek ma már hagyománya is van. Ha elvonatkoztatjuk a
nemzettől, az azonos értékek kozmopolitizmusát jelenti – például
az emberi jogok védelmét. Ha a nemzeten belül értelmezzük, a
közös felelősségérzet a nemzetet összefogó közértéket
jeleníti meg.
A nemzetért érzett
közös felelősség erkölcsi súlya nagyobb, mint az államjogon
nyugvó állampolgári öntudaté. Az állampolgár jogi értelemben
nem érték, csak alany, élő állomány, adófizető. Az
individuális érték az ember, az Isten teremtménye. A nemzet
azonban kulturális értelemben, történelmileg és politikailag
is érték, becses közkincs. Mint az egyház, ami individuálisan
szintúgy nem létezik mint a nemzet, csak közösségként. Ha
felelősséget érzünk a nemzetért, akkor felelősen fogunk
viszonyulni a nemzet tagjai iránt is, tehát önmagunkhoz is. Ha
felelősek vagyunk önmagunkért, akkor tetteinkben felelősek
vagyunk a többiekért is. Mert önmagunkban nem vagyunk nemzet,
csak közösségként.
(2007. május 8.)
|