2014.06.20.
Ezt
a hivatást csak szívből, teljes odaadással lehet végezni
A támadások eleinte kissé bántottak, de sikerült lelkileg
megedződnöm
Hary
Judit, a Kolozsvári Magyar Opera magánénekesnője
zongora főszakon kezdte tanulmányait
a Sigismund Toduta Zenelíceumban. 1996-ban diplomázott a
Gheorghe Dima Zeneakadémia ének szakán.
Főbb
szerepei a Kolozsvári Magyar Operában:
Herz asszony (Mozart: A
színigazgató), Sandrina (Mozart: Az álruhás kertészlány),
Despina (W. A. Mozart: Cosi
fan tutte), Marcellina (Beethoven:
Fidelio), címszerep (Donizetti:
Lammermoori Lucia), Norina (Donizetti:
Don Pasquale), Rosina (Rossini:
A sevillai borbély), Gilda (Verdi:
Rigoletto), Violetta (Verdi:
A traviata), Musetta (Puccini:
Bohémélet), Lauretta (Puccini:
Gianni Schicchi), címszerep (Puccini:
Pillangókisasszony), Michaela (Bizet:
Carmen), Nedda (Leoncavallo: Bajazzók), Mátyás,
Gara Mária, Szilágyi Erzsébet (Erkel: Hunyadi László),
Zolna (Erkel: István
király), címszerep (Erkel:
Sarolta), István (Erkel:
Brankovics György), Rózsa (Erkel:
Dózsa György), Lány (Kodály : Székely fonó),
Najád (R. Strauss: Ariadne Naxos szigetén), Angiolieriné
(Vajda: Mario és a
varázsló), szoprán I. (Demény:
Bevégezetlen ragozás, Parafarm), Papagena, Pamina,
Első dáma (Mozart: A
varázsfuvola), Riquette (Ábrahám:
Viktória), Annie (Huszka:
Bob herceg), Valencienne (Lehár:
A víg özvegy), Jolán (Lehár:
Cigányszerelem), Mariette (Kálmán:
A bajadér), Stázi (Kálmán:
Csárdáskirálynő), Liza (Kálmán:
Marica grófnő), Mabel (Kálmán:
Cirkuszhercegnő), Arzéna (J. Strauss:
A cigánybáró), Adél (J. Strauss:
A denevér), Clarisse (Huszka:
Lili bárónő), Panni (Huszka:
Mária főhadnagy), címszerep (Jacobi:
Sybill), Rolla (Szirmai: Mágnás Miska),
Francia királykisasszony (Kacsóh:
János vitéz), Leila (Venczel Péter-Moravetz
Levente: Ali Baba és
vAgy negyven rabló), Sylvia (Gyöngyösi Levente: A gólyakalifa).
Díjak,
elismerések:
Haricleea Darclée énekverseny döntőse
(1995), a Nicolae Bretan énekverseny döntőse (1996), Kriza Ágnes
emlékdíj (2000.)
1999-ben
a Magyar Állami Operaházban vendégművészként énekelte
Donizetti Don
Pasquale című operájából Norina szerepét. 2000-ben az
Erkel Színházban Gara Máriát énekelte el, és a Magyarország
2000 Millenniumi Gálakoncerten olyan híres művészek
mellett lépett föl, mint Budai Lívia, Tokody Ilona, Sólyom-Nagy
Sándor és Melis György. Vendégszerepelt Olaszországban, Svájcban,
Franciaországban, Németországban, Ausztriában, az Amerikai
Egyesült Államokban, Kanadában és Dél-Koreában.
Szüleim nem engedték, hogy „színházi gyerek” legyek
Mennyiben határozta meg
énekesi pályafutását, hogy édesapja,
Hary Béla a
Kolozsvári Magyar Opera karmestere, igazgatója is volt?
– A kolozsvári zenelíceum zongora főszakán végeztem,
mert édesapámnak az volt a vágya, hogy zongoraművész legyek.
Szerintem nem is voltam rossz zongorista, viszont túlságosan rövid
ujjaim, amelyek a zongora oktávját alig érték be, behatárolták
repertoáromat. Így például Schumann vagy Rahmanyinov műveit
nem voltam képes eljátszani. Ettől függetlenül jelentkeztem
az akadémia zongora főszakára, ahová nem vettek föl. Nagyon
sokan, több mint százan fölvételiztek a meghirdetett két
helyre. Azóta ez a helyzet megváltozott… Énektanáraim még a
líceumban többször megemlítették, hogy szép hangi adottságokkal
rendelkezem, de akkor még eszembe sem jutott az, hogy énekelni
tanuljak. Mivel nem vettek föl a zongora szakra, és feltétlen a
zene világában akartam maradni, ezért fölvételiztem a Kolozsvári
Magyar Opera énekkarába. Fel is vettek státus nélkül, így
egy ideig ingyen dolgoztam, s csak akkor lettem valóban kórustag,
mikor megüresedtek a helyek. Igaz, három éves korom óta a
nagymamám nagyon sok operaelőadásra elvitt, mégis, amikor először
a kórusban énekeltem, azon nyomban elbűvölt a színpad varázsa,
miliője.
Sokan azt föltételezik,
hogy a színház, az opera nem szól másról, mint a csillogásról,
a tapsról, a sikerről. Mikor szembesült azzal, hogy ez koránt
sincs így?
– Természetesen számtalan operaelőadást láttam
gyermekkoromban, de szüleim, azt hiszem szándékosan, nem vontak
bele a színház világába, hanem „meghagytak nézőnek”.
Nagy ritkán megengedték, hogy kedvenc énekesnőimnek gratuláljak,
de többet nem. Irigykedtem is azokra a velem egyidős gyerekekre,
akiknek szülei énekesek, színészek voltak és szinte bent éltek
a színházban. Sőt szüleik még el is vitték őket a hosszú
turnékra. Otthon pedig édesapám a szobájában sokszor éjszaka
is zongorázott, s úgy tanulta meg a darabokat. Így szinte
csecsemőkoromtól „átölelt” a muzsika világa. Amikor végre
színpadra kerültem, nem éreztem semmilyen csalódást, nem is
gondoltam arra, hogy itt csupa csillogás az élet, hiszen nagyon
komoly munka folyt abban az énekkarban, amit Debreczeni Károly
vezetett. Annak idején az úgynevezett nagykórus naponta 2-3 órát
próbált, a „tanulókórus” pedig 2-4 órát. Kezdőként egyértelműen
az utóbbiba kerültem be; s a próbák után kvartetteket kellett
énekelnünk, és csak akkor léphettünk föl egy adott produkcióban,
ha tökéletesen tudtuk a szerepet. Szinte abban reménykedtünk,
hogy hátha valaki a nagykórus tagjai közül megbetegszik vagy
nyugdíjba megy, s akkor jelmezben a színpadra állhatunk. Nem elégedtem
meg a kórusbeli próbákkal, hanem énektanárhoz is jártam, s fölvételiztem
az ének főszakra.
Mikor derült ki, hogy
szoprán a hangfaja?
– Nagyon korán. A kórusban a szoprán szólamban énekeltem,
és a főiskolán csupa lírai koloratúr szerepet tanítottak be
nekem. Igaz, másodévben énekeltem az Éj királynője áriáit
a Varázsfuvolából,
de ezekhez nagyon sokat kellett tanulnom, feltornászni a
hangomat, s jó formában kellett lennem, mert ez a szerep nagyon
magas lágét követel meg. Tehát jobban szerettem a
„teltebb” lírai koloratúr szerepeket. Nem is volt szerepálmom
az Éj királynője…
Voltak szerepálmai?
– Voltak, s azokat részben el is énekelhettem. Herz
asszony szerepében nagyon jól éreztem magam, majd következett
a Cosi fan tutte
Despinája. Nagy szerencsém volt, hogy megvolt az alkalmam
arra, hogy okosan – tehát hogy ne menjen semmi a hangom kárára
– és természetes sorrendben sajátíthassam el a szerepeket. A
„Cosi”-t így követte a Gilda, a Lammermoori Lucia, a Norina,
a Gara Mária, és csak később énekeltem el a Carmenből
Michaela és a Bajazzókból
Nedda szerepét.
Csak azt sajnáltam, hogy operánk nem tíz évvel korábban vette
föl repertoárjába a Traviatát.
Igaz, elénekeltem a címszerepet, de csak a
Pillangókisasszony után,
amikor a hangom már kezdett nagyon kiteljesedni.
Édesapám
neheztelt rám, amiért ezt a pályát választottam
Említette, hogy szülei
„csak nézőként” engedték be a Kolozsvári Magyar Operába.
Miként reagáltak arra, hogy énekesnő szeretne lenni?
– Édesapám nagyon nehezen fogadta el a döntésemet. Talán
kissé haragudott is rám. Majdnem egy évtizednek kellett ahhoz
eltelnie, mire beletörődött abba, hogy ezt a pályát választottam.
Én pedig tele voltam ambícióval, munkaszeretettel, miután fölvettek
a kórusba. Annyira szerettem a színpadot, hogy énekkari tagként
minden rendező- és táncpróbán jelen voltam. S közben elsajátítottam
szerepálmaimat, amit – most biztos sokan nagyképűnek mondanak
–jó memóriámnak is köszönhetek. Már akkor tudtam, hogy ezt
a hivatást csak szívből, teljes odaadással lehet végezni, s
minden szerep betanulása kellő időt igényel.
Mi volt az első szóló
szerepe?
– Mivel minden opera- és operettelőadás próbáján
jelen voltam, így az első szóló szerepem „előadásmentő”
volt. A társulat éppen a Hawaii
rózsája premierjére
készült, s az egyik énekesnő két nappal az előadás előtt
megbetegedett, ezért úgy határoztak, hogy elmarad a bemutató.
Akkor jelentkeztem, hogy én tudom a szerepet. Bár
megmosolyogtak, de meghallgattak, s látván hogy megfelelek a
szerep hangi és mozgásbeli követelményeinek, megtörtént a
premier. Ezután megkaptam a Cigányszerelemből
Jolán szerepét, majd a
Marica grófnőből Lizát
énekelhettem el, de akkor még kórista státusban voltam. Négy
évet töltöttem el az énekkarban, miután előléptettek magánénekesnőnek.
Mondanom sem kell, hogy édesapám nem lelkesedett ezért. Ekkor már
negyedéves főiskolai hallgató voltam. A már említett „beugró
énekesi szerep” végigkísérte pályámat. A Sevillai borbély
Rosináját három nap alatt, A varázsfuvola Első Dáma
szerepét pedig két nap alatt tanultam be. A legérdekesebb az
volt, mikor az egyik szilveszter délelőttjén, bekopogott hozzám
az igazgató és a zenei titkár azzal, hogy a kolléganőm
rekedt, annyira hogy meg sem tud szólalni, s kérték, mentsem
meg az esti Denevér előadást. S én fél nap alatt
megtanultam Adél szerepét – hiba nélkül lement az előadás…
Később édesapja nem
is segített a szerepekre való fölkészülésekben?
– Amikor már megbékült azzal, hogy énekesnő vagyok,
sokat segített. De az első operettszerepeimet nem vele tanultam
meg. Majd, a nagy operaszerepeket többször átvettük otthon.
Előfordult, hogy ő vezényelt,
mikor énekelt a lánya a színpadon?
– Nem is egyszer. Érdekes volt: onnan tudtam, hogy nincs
velem valamiért megelégedve, ha előadás után nem jött be az
öltözőmbe.
Nem lehet, hogy azért
sem akarta édesapja, hogy énekes legyen, hogy ne érje önt
kellemetlenség, ne vádolják azzal, hogy protekciós?
– Elképzelhető. Kivédhetetlen, hogy egy társulatban ne
legyenek az embernek irigyei, rosszakarói. S bizony néhányan
azt terjesztették rólam, hogy csak azért osztanak rám nagyobb
szerepeket, mert Hary Béla lánya vagyok. Ráadásul édesanyám
az opera balerinája, édesanyám húga ügyelő, majd rendező
– ő sokat segített nekem a szerepek megformálásában –,
anyukám fivére pedig kürtművész volt szintén ebben az intézményben.
Harmadik generációs zenész vagyok, mert anyai nagypapám
karmestere, korrepetitora, karvezetője, sőt egyik alapító
tagja volt a Kolozsvári Magyar Operának. A támadások eleinte
kissé bántottak, de sikerült lelkileg megedződnöm. Amikor édesapám
1973-ban igazgató lett, akkor édesanyám balett-tanárnőnek
ment el, hogy nehogy a protekció vádja érje. Én viszont nem így
döntöttem. Úgy vélem, ha rosszul énekeltem volna, s ha a
szakma, a kritika nem igazolta volna vissza azt, hogy jól oldom
meg a szerepeimet, akkor már rég nem lennék magánénekes. A színház
és az opera világában szinte mindenhol tetten érhető az, hogy
egyazon társulatban dolgozik férj és feleség, s az egyikük
magasabb pozíciót tölt be, de ezt már megszokták az emberek.
A minőség az, ami számít, és azt én sem szeretem, ha valaki
csak azért kap meg egy neki nem való szerepet, mert az igazgató
vagy a rendező rokona.
A ’90-es években
mennyiben volt más a Kolozsvári Magyar Opera műsorpolitikája,
mint jelenleg?
– Sokkal szélesebb volt a repertoár, amit bizonyít,
hogy évadonként 40-50 darabot játszottunk. Tehát akkor repertoárszínházról
lehetett beszélni, most pedig vannak sikeres musicalek, melyeket
többször előadnak egy évadban, míg a nagy operákat egyszer-kétszer.
Ennek egyik oka a társadalomban, a városban lezajlott változásokban
keresendő. 1990 előtt jóval több magyar élt Kolozsvárott, s
közülük sokan rendszeresen látogatták a Magyar Opera előadásait,
majd a diktatúra után számosan elhagyták Erdélyt a jobb megélhetés
érdekében. A másik ok, hogy régebben sokkal több szólistát
alkalmazott a Magyar Opera, így egy évadon belül több előadást
játszhattunk. Az okok közt még szólni kell arról, hogy a
rendszerváltásig csupán egy csatorna sugárzott nálunk,
naponta körülbelül két órát, amelyben többnyire akkori elnökünk
munkalátogatásait, politikai értekezleteit lehetett nézni, vasárnap
délben pedig félórás rajzfilmet. Mindez 1990 óta jelentősen
megváltozott, sőt ma már az interneten is láthatók operaelőadások.
Mit tud róla, hogy a pártállam
idejében a Kolozsvári Magyar Opera társulatát gyakran engedték
nyugati turnékra?
– Ilyen turnékra nem gyakran került sor. Szüleim mesélték,
hogy két olaszországi turnén vett részt a társulat még a
hetvenes évek elején, és ritkán egy-egy művész is kimehetett
Nyugatra, vendégszereplésre. 1980 és 1990 között pedig főleg
az országon belül, Székelyföldön turnéztunk.
Ha az a szó szerepelt a
darabban, hogy „kastély”, máris letiltották az előadást
A politikai rendszerváltás
mennyire volt hatással a művészetre?
– Nem tudok arról hitelesen nyilatkozni, hogy a színházak
gazdasági életét mindez mennyiben befolyásolta. Arról viszont
már igen, hogy 1990-ben megszűnt a cenzúra. Amikor édesapám
igazgató volt, többször fel kellett utaznia Bukarestbe ahhoz,
hogy engedélyezzék egy-egy magyar opera vagy operett műsorra tűzését.
Nagy ünnepnek számított, mikor megengedték, hogy játsszuk a Bánk
bánt, vagy a Hunyadi Lászlót. Az operettek szövegeit
pedig át kellett írni. A Szép
város Kolozsvár slágerszám szövegét „hol minden
piros-fehér-zöldben jár”- ról „hol mindig szép az ősz, a
tél, a tavasz s a nyár”-ra kellett módosítani. Emellett nem
lehetett például grófokat, bárókat megjeleníteni a színpadon,
csak „debil módon”. Ha az a szó szerepelt a darabban, hogy
„kastély”, vagy bárki piros csizmát mert húzni, máris
letiltották az előadást. A főpróbákon pedig bent ültek az
elvtársak, s ők döntötték el, hogy meg lehet-e tartani a
bemutatót.
Ahogy már említettük,
operákban és operettekben is énekel. Más énektechnikát kíván
a két műfaj?
– Egyesek szerint igen, de én arra törekszem, hogy a
helyes bel canto-technikát alkalmazzam az operetteknél is. Természetesen
ennek a műfajnak a nehézsége, hogy jól kell tudni táncolni és
beszélni is.
Több szoprán énekesnő
szövege viszont nem igazán érthető…
– Ez igaz, s éppen ezért arra törekszem, hogy szövegem
ne legyen érthetetlen. S mindig kikérem a korrepetitorok véleményét
arról, hogy mennyire érthető az, amit éneklek.
Számtalan szerepet énekelt
már. Szükséges, hogy ezek után is énektanárhoz járjon?
– Ez nem is kérdés! Amíg egy énekes színpadon van,
addig kell, hogy énektanárhoz járjon, aki betölti a
„kontroll” szerepet is. Haláláig Kriza Ágnes művésznő
volt az énektanárnőm, s nem volt könnyű új mestert találnom.
Egy ideig Magyarországra jártam át Csengery Adrienne operaénekesnőhöz
– akit nagyon szeretek és a mai napig nagyon jó vele a
kapcsolatom – énekórákra, és több alkalommal részt vettem
a mesterkurzusain is. Emellett Laki Krisztina és Ionel Pantea
mesterkurzusaira is jelentkeztem. Hiszen az énekesi mesterség
olyan, hogy nem árt, ha egy-egy technikát másoktól elsajátítunk,
alkalmazzuk a saját hangfajunkra. Tehát nem arról van szó,
hogy egy az egyben leutánzok valakit, hiszen akkor nem lennék más,
mint egy egyéniség nélküli epigon.
Néhány évvel ezelőtt
a lírairól a drámai szerepkörre váltott át. Miért?
– Az úgynevezett természetes hormonális változás, érés
idején éreztem azt, hogy a lírai szerepek már nem nekem valók,
s megerősödött a közép-regiszterem. Ez éppen akkor történt,
amikor a Teremtő úgy döntött, hogy édesapám az égi társulatot
vezényelje, s ez nagyon megviselt lelkileg. Művészileg pedig
tanácstalan voltam, hogy milyen szerepeket tanuljak meg. Történt,
hogy 2012 januárjában Petre Sbarcea karmester nyolcvanadik születésnapjára
a Kolozsvári Magyar Opera társulata gálaestet rendezett, s én
is felléptem ezen a rendezvényen. Erre a gálára meghívták
Kirkósa Júlia operaénekesnőt – ő nyugalomba vonulásáig a
Magyar Opera drámai szopránja volt –, aki azt mondta nekem,
hogy lenne néhány technikai javaslata számomra. Így neki köszönhetően
sikerült váltanom fokozatosan a drámai szerepkörre. Először
Tatjánát tanultam meg az Anyeginből, majd Kirkósa művésznő
a Turandot
Liu szerepét javasolta nekem, de végül rájöttem, hogy
sokkal közelebb áll hozzám a címszereplő szólama. Azt
megtanultam, s kikértem Csengery Adrienne művésznő és
Selmeczi György karnagy véleményét is róla, s mindkettőjüknek
nagyon tetszett és biztattak, hogy jó irányba indultam el, és
folytassam ezt az utat. Ezután az Angelica nővér címszerepét,
majd a Nabuccóból
Abigél szerepét sajátítottam el. Nagyon szeretném
ez utóbbit elénekelni, de sajnos Verdinek ezt a remekművét mi
nem játsszuk.
A szakma vagy a közönség
véleménye befolyásolja inkább?
– Ha az előadás után nem kapunk nagy tapsot, akkor az
valószínűleg nem a közönség hibája. Tehát lényeges a
publikum visszajelzése. Hiszen nekik játszunk, s nem magunknak.
Természetesen a kollégák véleménye is fontos, s bízom benne,
hogy őszintén, kertelés nélkül mondják el azt, mi tetszett,
s mi nem az alakításomban. Az sem bánt, ha a szakma nagyjai azt
mondják, hogy egyes szerepek nem nekem valók, mert az is segítséget
jelent számomra.
Kuriózumnak számít,
hogy Erkel Ferenc Hunyadi
László című operájának eddig három szerepét is elénekelte:
Mátyásét (ez nadrágszerep), Gara Máriáét és legutóbb Szilágyi
Erzsébetét.
– Így van, mert mi Kolozsvárott az opera azon verzióját
játsszuk, amelyben Mátyást nem mezzók, hanem szopránok alakítják.
Szilágyi Erzsébet szerepét illetően pedig óriási előnyöm,
hogy korábban koloratúrszoprán voltam, mert könnyen le tudom
énekelni azokat a magas bravúr koloratúr részeket – például
a
La Grange-ária
cabalettáját –, amelyek esetleg drámai szopránok többségének
elég sok nehézséget okozhatnak. Azt viszont nem szeretném,
hogy súlyosabbá, nehézkessé váljék az énekstílusom, ezért
mindent megteszek hangom rugalmassága megőrzése érdekében.
Októberben lenne édesapám
80 éves, és szeretném, ha egy előadással tisztelegnénk
emléke előtt
Többször megemlítettük
beszélgetésünk közben édesapját, akiről sokan nem tudják,
hogy nem „csak” karmester, igazgató volt, hanem zeneszerző
is. Színpadi kísérőzenéket, balettzenéket, kamaraműveket,
zongoradarabokat, sőt 1982-ben musicalt is írt. Játsszák
ezeket a darabokat?
– Sajnos nem jellemző… Édesapámnak, aki
1973–1978 és
1984–1989
között is a Kolozsvári Magyar Opera igazgatója volt,
Farsang című
musicaljét a Kolozsvári Román Állami Operaház tűzte műsorára
két évvel ezelőtt, s azóta is folyamatosan játsszák. Nagyon
szeretném, ha nálunk felújítanák édesapám két balettzenéjét,
a Hófehérkét vagy a Sárga
rózsát. Idén októberben lenne édesapám 80 éves, és szeretném,
ha egy előadással tisztelegnénk emléke
előtt.
Medveczky Attila
|