2014.06.20.
Hungarikum lett a klasszikus magyar nóta
A legfontosabb célom, hogy vezessék be újra az előadói működési
engedélyt
Hungarikum lett a
klasszikus magyar nóta, az akác és méze, és még számos
dolog – erről májusban a Hungarikum Bizottság döntött
Szarvason. Nógrádi Tóth István a
Magyarnóta Szerzők és Énekesek Országos Egyesületének elnöke
elmondta: felhívom a rádiók és televíziók vezetőinek,
szerkesztőinek a figyelmét arra, hogy a klasszikus magyar nótát
a műsorokban rangos énekesek adják elő, s ne amatőrök.
Amikor először, 2010 előtt beszélgettünk, akkor
a médiában alig lehetett magyar nótát hallani. Azóta sokat változott
a helyzet: megszületett a Dankó Rádió, és a klasszikus magyar
nóta hungarikum lett. Ez sikerként könyvelhető el?
– Természetesen nagyon örülünk annak, hogy végre van
egy olyan kormányunk, amelyik elismeri, hogy a magyar nóta
nemzeti kincsünk. Mindezért egyesületünknek nagyon sokat
kellett lobbiznia. Valóban májusban hungarikum lett a magyar nóta,
de előbb még a kiemelkedő nemzeti értékként kezelt Magyar Értéktárat
január 30-án összesen hat elemmel bővítették: a listára került
gróf Széchenyi István szellemi hagyatéka, a Zsolnai Kulturális
Negyed, Gundel Károly gasztronómiai és vendéglátó-ipari öröksége
a Gundel Étteremmel együtt, a klasszikus magyar nóta, a 100 tagú
cigányzenekar művészi és hagyományőrző teljesítménye,
valamint az Ilcsi szépítő füvek natúrkozmetikai termékek.
Kiemelem, hogy a klasszikus magyar nótáról van szó.
Van olyan magyar nóta, ami nem klasszikus?
– Lényeges, hogy az adott művet – aminek megvan a
maga stílusa és szerkezete – cigányzenekarral adják elő.
Ami ettől eltér, arra gondolok: divattá vált, hogy a csárdásokat
lakodalmakon zongora és dobgép kísérettel adják elő – nos
ez nem klasszikus nóta.
Tehát, ha most valaki ír egy magyar nótát, annak máris a hungarikumok
közé sorolható az alkotása?
– Amennyiben az megfelel az előbb elmondott követelményeknek.
Az is érdekes, hogy a Hungarikum Bizottság első körben azt
szerette volna, hogy a csak az 1930-ig született nóták
tartozzanak a klasszikus megítélés alá. Úgy vélték, ami
1930 után született, az dilettáns munka. Erre én fölsoroltam
nekik legalább 50 szerzőt, akik az elmúlt évtizedekben nótát
írtak, s az Artisjus – Magyar Szerzői Jogvédő Iroda Egyesület
visszaigazolta, hogy ezeknek a szerzőknek, például Alpár Géza,
Ányos László, Babos Károly, Kalmár Tibor, Járóka Sándor, László
Imre nótáira van kereslet. S az Artisjus levelében leírta,
hogy a médiában, a koncerteken az 1930 után keletkezett nótákat
is játsszák. Azt is mondták a bizottságban, hogy az a 200
magyar nóta, amely a Kerényi György és Sárosi Bálint által
jegyzett könyvekben fellelhető, azok a klasszikusok. Áttanulmányoztam
a két könyvet, s arra a következtetésre jutottam, hogy ez a
felvetés nem állja meg a helyét, mert például a Kerényi-könyvben
lévő művek nagy része mára feledésbe merült. Ezen nem kell
csodálkozni, hiszen Dankó Pista körülbelül 500 nótát írt,
s belőlük 50 maradt fenn. Ezenkívül a bizottságnak átadtam
egy tájékoztató füzetet a klasszikus magyar nótáról. Ebben
leírtam többek között, hogy a magyar nótáról az elmúlt években
sokféle vélemény hangzott el. Ennek ellenére 200 éve él,
gyakran énekeljük, sőt még azok is így tesznek, akik nem igazán
kedvelik ezt a műfajt. Hivatkoztam Szabolcsi Bencére, aki azt írta:
„A XIX. században ez a zene segített magyarrá lenni és
magyarnak maradni”. Ez a zene szólt több mint két évszázadon
keresztül a magyarországi színházakban, előkelő szórakozó
helyeken, kultúrházakban. A magyar nóta ráadásul a magyar játékszín
bölcsőjében született meg. A nótákat kiváló költőink,
zeneszerzőink írták. Petőfi, Gárdonyi, Ady verseire Egressy Béni,
Szentirmay Elemér, Thern Károly, Szénfy Gusztáv írt zenét.
Kodály szerint a „magyar nóta a XIX. századi társadalom tükörképe”.
Hubay Jenő világhírű hegedűművész a nemzet zenéjének a
magyar nótát tartotta. Losonczi Ágnes zeneszociológiai könyvében
a zenei műfajok kedveltsége között első a magyar nóta, majd
ezt igazolta Malecz Attila fölmérése is. Dr. Tanka László a
Panoráma Világklub alapító elnöke is visszaigazolta nekem,
hogy a külföldi magyarok nagyon kedvelik a magyar nótát. A
Magyar Zenei Tanács 50 zenei intézmény nevében szintén leírta
azt, hogy él a magyar nóta, s ezért támogatják annak fölvételét
a Magyar Értéktárba. Azt sem szabad figyelmen kívül hagyni,
ha operaénekesek – pedig tudjuk, hogy az operarajongók nagy része
lenézi a nótát –, mint például Melis György, Svéd Sándor,
Palócz László, Pitti Katalin, Radnai György énekeltek magyar
nótát, akkor ez azt jelenti, hogy ők is kincsnek tartották,
tartják ezt a műfajt. Nyolc éven át nótaiskolát vezettem,
melyben a növendékeket fölkészítettük a színpadra, tehát
színészmesterséget is tanítottunk. 2000 óta pedig a nótaszerzők
Artisjus-díjat kapnak. Legutóbb Balogh Sándornak ítélték oda
ezt a kitüntetést. Egyesületünk Életmű-díjat ad át azoknak
a magyarnóta-énekeseknek, akik 40 éve a pályán vannak,
akiknek CD-jük jelent meg, s a médiában is hallhatók. Ezenkívül
újságja is van ennek a műfajnak, mely Szegeden jelenik meg. Hat
éve pedig Nótás Sétahajó megy a Dunán. Mindezek bizonyítják
azt, hogy a klasszikus magyar nótának a hungarikumok között a
helye.
Tehát a klasszikus magyar nóta hungarikum lett. S játsszák
a médiumokban is.
– De nem mindegy, miként. Felhívom a rádiók és
televíziók vezetőinek, szerkesztőinek a figyelmét arra, hogy
a klasszikus magyar nótát a műsorokban rangos énekeseknek kell
előadniuk, s nem amatőröknek. Teszem föl, valaki nem ismeri a
magyar nótát, vagy nem kedveli, s ha bekapcsolja a televíziót,
s azt hallja, hogy egy amatőr fülsértő módon énekel, akkor
azt gondolhatja magában, ha ez a nóta, akkor nem kérek belőle.
A népzenét és a dzsesszt már felsőfokon oktatják. A magyar nótának
viszont nincs iskolája. Az is felháborít, hogy különböző
borfesztiválokon nem szól magyar nóta a színpadról, hanem
angolszász zene.
Milyen további tervei vannak a magyar nóta népszerűsítése
érdekében?
Medveczky Attila
|