2014.06.20.
Ez valódi megújulás
Nemcsak a nemzet főtere
újult meg, azáltal, hogy Károlyi Mihály elkerült a Kossuth térről,
ahol szégyenszemre a mulasztásos hazaárulásban bűnös vörös
gróf szobra állt. Akinek nem vitathatóan a nyíltan pacifista
stratégiája, és az aktív ellenállás elmulasztása, valamint
késlekedése okozta mindmáig legnagyobb tragédiánkat. Ő adta
át a kommunistáknak a hatalmat, és ő az egyik okozója hazánk
trianoni szétdarabolásának. A politikus, miniszterelnök, államfő
és a testileg és szellemileg is gyenge formátumú ember különösen
gyűlölte Tisza Istvánt, akinek meggyilkolása a vörös gróf féle
csőcselékuralom alatt történt. Károlyi 1919 után emigrált,
az 1945 utáni kommunista hatalommal jó kapcsolatot ápolt haláláig.
Ennek köszönhetően emeltek szobrot számára az országház
mellett, mely nem volt más, mint a hazaárulók a magyar önfeladást
hirdetők szégyenteljes gyűlhelye. Jól mondta Orbán Viktor,
Tisza István köztéri szobrának felállítása valóban önmagán
túlmutató értelmet hordoz, annak az új korszaknak a kezdetét,
amelyért a mai kormány 2010-től folyamatosan és megfeszített
erővel dolgozik. Négy év alatt Orbán Viktor és kormánya valóban
helyreállította Magyarország becsületét. (szerk)
A
Tisza István emlékére 1934. április 22-én állított monumentális
szoborkompozíció sokkal erősebben összefonódott a magyar
miniszterelnök sorsával, mint ahogy alkotói ezt eredetileg
gondolták volna. Ahogy 1918 októberében szilánkjaira hullott a
monarchia, amely Magyarország számára fél évszázadon keresztül
a világot és a gazdasági fejlődés korszakát jelentette, úgy
hullott darabjaira 1945 után a Tisza emlékére állított
szoborcsoport. Az első tragédia Tisza István meggyilkolásával,
míg a második szobrának ledöntésével kezdődött el. Mindez
nemcsak azt mutatja, hogy a magyar történelem igazi formálói
gyakran mártírokká válnak, hanem azt is, hogy van, akit nem elég
egyszer megölni. Az a kígyó, amely 1918 őszén végzett Tisza
Istvánnal, bő negyedszázaddal később az emlékét marta meg.
Tette mindezt azért, mert Tisza úgy gondolta, hogy egy, a munka
oldalán álló pártnak nem kell feltétlenül kommunistának
vagy szocialistának lennie, lehet az nemzeti is, hívhatják például
Nemzeti Munkapártnak. Látta azt is, szóvá is tette, sőt
harcot is hirdetett ellene, hogy a liberalizmus és a szocializmus
eszméinek hangoztatói miként sajnálják le, és tartják
divatjamúlt dolognak a nemzetre alapozott politikát.
(…)
Ma, amikor ismét önjelölt demokraták védik tőlünk a demokráciát,
és valami ködös tartalmú európaiság nevében verik el
rajtunk a port csak azért, mert nem fogadjuk el kritikátlanul
mindazt, amit Európa nevében brüsszeli bürokraták közölnek
velünk, ugyanazt mondhatjuk, mint Tisza István. Idézem őt:
„Töredelmesen bevalljuk: mi nemzeti alapon állunk.” Majd így
folytatja: „A hipermodernek szerint nacionalisták vagyunk.
Hiszen ők ma már nem beszélnek nemzeti szempontokról, csak
nacionalista előítéletekről. Mi édeskeveset bánjuk az egész
emberiség boldogulását, ha az a magyar nemzet haladásával,
virágzásával, nagyságával nincs egybekötve. Márpedig a
magyar nemzet sorsát az biztosította egy viszontagságos évezreden
át, hogy elsajátította a nyugati kultúra összes vívmányát,
de annak csak egészséges hajtásait ültette át a nemzeti élet
talajába, és reá tudta azokra nyomni nemzeti egyéniségének,
speciális viszonyainak, érdekeinek és felfogásának bélyegét.”
(…)
Ezen felül mi pedig töredelmesen bevalljuk azt is, hogy nemcsak
nemzeti alapokon, de a szabadság oldalán is állunk. Tisza Istvánnal
együtt valljuk – ismét idézem –: „a nemzetek fejlődésének
egyik nagy, nehéz és dicső korszaka a szabadság kivívása
volt. A második, talán kevésbé dicsteljes, a képzeletet kevésbé
megragadó, de talán még fontosabb korszak a szabadsággal való
helyesen élés. S tudjuk azt, hogy a nemzetek, amelyek ki tudták
maguknak vívni a szabadságot, még egyéb feladatok előtt is állanak.
Az igazi nagy feladat, amely elé a történelem a nemzeteket állítja,
hogy élni tudjanak ezzel a szabadsággal, hogy a szabadsággal
való könnyelmű játék, könnyelmű visszaélés útján kockára
ne tegyék, el ne veszítsék ismét azt, amit apáik vérrel
szereztek.”
(…)
Csábító gondolat, hogy a háborút követő káoszban ennek valóban
így kellett-e lennie. A református Tisza István, aki élő
hittel élte meg mindazt, amit Magyarország, a magyar nép számára
a protestantizmus mindig is jelentett, a reformáció emléknapján
halt meg. 1918 októberében sem futott el a sors elől, hanem –
akárcsak Luther Wormsban – ott állt, mint aki nem tehet másként.
Református gondnoki székfoglalójában ezt vallotta, idézem:
„Az a keresztyén, ki megalázza magát Istene előtt, de erős
szövetségben él Istenével, s kit Isten irgalmába vetett
bizodalma e világ hiúságai, kételyei, kísértései és megpróbáltatásai
fölé emel. Keresztyén, ki tisztában van az élet nagy problémáival,
és Isten akaratában megnyugodva tölti be rendeltetését, küzdi
meg az élet harcát, és fogadja, mit reá mért a sors.”
(…)
Adhat-e számunkra a sors nagyobb ajándékot, mint hogy a mai
napon mi állíthatjuk vissza Tisza István emlékművét? Nem kiváltság-e
megélni, cselekvő módon megélni az ilyen pillanatokat? Vajon túlzás-e,
indokolatlan-e, vajon délibábos reménykedés-e azt gondolnunk,
hogyha Tisza meggyilkolása, majd emlékművének lerombolása
egy-egy nemzetvesztő korszak kezdete volt, most az újraállítása
talán egy új, nemzetépítő korszak megindulásának szimbóluma
lehet? Nagy lehetőségek, nagy tettek, nagy elődök, nagy elszánások
miért ne adódhatnának össze egy nemzetegyesítő korszakká?
Miért is ne következhetne a darabjaira hullott liberális
korszak után egy felívelő és lelkesítő nemzeti korszak, és
miért volna lehetetlen, hogy ennek véghezviteléhez éppen bennünket,
ma élő magyarokat választott ki a Gondviselés? Akárhogy is
legyen, egy dolgot biztosan állíthatunk: a mai napon olyat
cselekedtünk, amelyet büszkén idézhetnek majd fel az utánunk
következő hazafiak.
Főhajtás,
tisztelet, dicsőség és hála Tisza Istvánnak, a magyarok
miniszterelnökének!
(Részlet Orbán Viktor beszédéből – Miniszterelnökség)
|