2014.06.20.
Cél
az aszimmetrikus regionalizmus
Az autonómia olyan eszköz, mely lehetővé teszi, hogy a magunk
dolgában mi döntsünk
Májusban
az Erdélyi Magyar Néppárt több erdélyi település érintésével
autonómiakaravánt indított, amelynek keretében vezetői és
szakértői ismertetik a korábban közvitára bocsátott néppárti
autonómiakoncepciót. Dr. Bakk Miklós
politológus, a Babeş-Bolyai Tudományegyetem tanára
elmondta: az autonómia éppen
annak az eszköze, hogy az adott térség gyorsabban, jobban, saját
adottságainak megfelelően fejlődjön.
Több mint 10 évvel ezelőtt a székelyföldi önrendelkezés
követeléséhez két autonómiastatútumot készítettek. Az elsőt
Csapó I. József írta, míg a másodikat ön állította össze
2003-ban. Mi késztette ennek az autonómiaszabályzatnak a
kidolgozására?
–
Amiket ön említ, azok csupán a rendszerváltást követő első
autonómiastatútumok. Hiszen Székelyföld státusával
kapcsolatosan az I. világháború után, a két világháború között,
és a még a II. világháború után is – egészen a párizsi békeszerződés
aláírásáig – elkészült néhány tervezet. Ezekről a
tervezetekről Bárdi Nándor és Vincze Gábor történészek írtak
remek összefoglaló tanulmányokat. 1995-ben Csapó I. József
tette közzé Székelyföldre vonatkozó statútum-tervezetét.
Azzal a szándékkal készült, hogy ezt az RMDSZ majd fölvállalja.
Az ezt támogató, RMDSZ-en belüli „autonomista frakció”
azonban igen hamar marginalizálódott, s ahogy a szövetség kormányra
került, az autonómia kérdése lekerült a politika napirendjéről.
Székelyföld kérdése 2003-ban került újra napirendre, amikor
az RMDSZ-en belül bekövetkezett a szakadás, tehát Tőkés László
és az őt követők kiváltak a szervezetből. Ezzel újra feléledt
az autonómiáról való nyilvános gondolkodás, a kérdés
megvitatása. 2003-ban két mozgalom jött létre: az Erdélyi
Magyar Nemzeti Tanács (EMNT) és a Székely Nemzeti Tanács (SZNT).
Az utóbbi fölvállalta a Csapó-féle tervezetet, és kisebb módosításokkal
a mozgalom alapdokumentumává tette. Ez a tervezet a belső önrendelkezés
alapján áll. Tehát egy nagyfokú politikai-közigazgatási
autonómiával rendelkező területet szeretnének megvalósítani
az egységes szerkezetű román állam kellős közepén. Az
EMNT-n belül létrejött egy munkacsoport, amelynek a koordinációjával
engem bíztak meg, és 2003-ban kidolgoztunk egy három részből
álló tervet. Az első – és talán a legfontosabb – rész
egy kerettörtvény-tervezet a romániai régiókról. Ennek az
volt a kiindulópontja, hogy Romániában 2000 után kezdett előtérbe
kerülni a fejlesztési régiók és a regionalizmus problematikája.
Akkor úgy tűnt, hogy az ország egy regionális reform felé
halad. Ezért úgy gondoltuk, érdemes Székelyföld autonómiáját
úgy prezentálni, hogy az beleilleszthető legyen a román regionális
reformba. Nos, ennek lett „kulcsszava” az aszimmetrikus
regionalizmus.
Mit
jelent ez a fogalom?
Több
politológus szerint az autonómiafogalom egyértelmű tisztázásában
a nemzetközi szakirodalom sem segít, mert az elismert szakértők
igen különböző álláspontokat képviselnek. Ön miként
definiálná az autonómia fogalmát?
–
Annak a közösségnek, amely meggyőzően és politikailag képes
artikulálni az akaratát, továbbá számbeli és társadalmi súlyánál
fogva is jelentős, meg kell tudnia teremteni azokat a közjogi
kereteket, amelyek közt saját ügyeiben döntési jogkörökkel
rendelkezik. A fő kérdés az, hogy melyek azok a „saját ügyek”.
Azok mindig politikai egyeztetésekkel, bizonyos mértékű
kompromisszummal alakulnak ki. Tehát az autonómia fogalma alatt
olyan megoldást kell értenünk, amely egy területi és identitással
is rendelkező közösségnek a saját ügyeiben döntési jogköröket
és annak megfelelő végrehajtó kompetenciákat biztosít, miközben
a magasabb szintű entitásnak is biztosítani kell azt, hogy a közös
ügyekben intézkedhessen. A saját és a közös ügyeket egy
konkrét autonómiastatútumban vagy -törvényben, valamint az
annak megfelelő jogszabályi és alkotmányjogi rendelkezésekben
kell meghatározni. Az is lényeges, hogy az autonómia csakis
akkor működik jól, ha nem csupán elismerik egy közösség döntési
jogköreit, s mindent, ami ezzel jár, tehát a közösségi létezés
szimbólumait, hanem mindehhez garanciákat is nyújtanak. S
ezeknek a garanciáknak olyan természetűeknek kell lenniük,
hogy a kialakult autonómiamegoldás stabil maradjon, tehát
egyoldalúan egyik fél se módosíthassa az autonómia statútumát.
Mindez tulajdonképpen megosztott szuverenitást jelent, ami lényegében
már a föderalizmus irányába mutat.
A
Néppárt autonómia-csomagterve csak Románia azon területére
vonatkozik, ahol nagy számban magyarok is élnek, vagy az ország
minden területi közösségének önrendelkezést adna?
–
Valójában az ország egész területére vonatkozik ez a
csomagterv, hiszen az egyik kiindulópontja a régiók jogállásáról
és működéséről szóló kerettörvény-tervezet. Emellett a Néppárt
2013-ban az ország regionális felosztására olyan koncepciót
alkotott, amely 15 régiót határoz meg Romániában, köztük három
metropolisz régiót. Ebben az alapelv az volt, hogy a régiókat
nem kijelölni, hanem elismerni szükséges. Tehát a régiók Romániában
alapvetően történelmi-kulturális örökségként léteznek. Ezért
az elsődleges követendő elv a történelmi-kulturális valóság
elismerése. Természetesen, mindez önmagában nem elegendő,
mert tekintettel kell lenni a gazdasági, térszerkezeti tényekre
is, továbbá arra a modern regionalizmusban jól leírt fejlődési
jellegzetességre, hogy egy gazdasági és kulturális potenciállal
rendelkező nagyváros az, ami az adott régió fejlesztési pólusaként
szolgálhat.
Mi a lényeges különbség a Néppárt és a többi párt,
mozgalom autonómia-csomagterve között?
–
Az összes többi tervezet, melyeket a román kormánypárt és az
ellenzék alkotott, a létező fejlesztési régiókra alapoz.
Amelyek a jelenlegi megyékből tevődnek össze. Ezek tehát a
jelenlegi megyék csoportosításával határoznak meg régiókat.
A Néppárt tervezete viszont abból indul ki, hogy szükség esetén
át kell alakítani a megyéket is, sőt új megyéket is létre
kellene talán hozni. Tehát átírja a jelenlegi megyei-területi
kereteket, s így közelít a történelmi-kulturális adottságokhoz.
Mert csak így lehet olyan régiókat kialakítani, mint amilyen a
Bánság, a Partium vagy a Székelyföld.
Mit
tapasztal: az Erdélyben, Partiumban, Székelyföldön élő románok
tartanak-e a területi autonómiától?
A
területi autonómia meglétének helyi forrás-felhasználási
haszna is lehet?
Mit
tapasztalt, mekkora az érdeklődés az autonómiakaraván különböző
állomásain?
Medveczky
Attila
|