2014.06.27.
Hazánk természetfotózásban
nagyhatalom
Rendszeresen járok Erdélybe, ahol a hagyományos állattartást,
és a még meglévő népi mesterségeket fényképezem, s így örökítem
meg mindezt utókor számára.
Dr. Perényi János
fotóművész 1955-ben született. Szakmája állatorvos, ma már
nem praktizál, a Magyar Állatorvosi Kamara lapjának főszerkesztője.
Tizenkét éve fotózik aktívan. Kezdetben főleg a természetfotózás
érdekelte, az utóbbi években emellett a riport, portré- és
szociofotózás felé fordult. Sok időt tölt az Erdélyben élő
emberek, falvak életének, valamint az ottani hagyományos állattartás
megörökítésével. Képei, audiovizuális munkái számos hazai
és nemzetközi pályázaton kerültek díjazásra, eddig nyolc
egyéni fotókiállítást rendezett. 2012-ben jelent meg a hazai
állatorvosképzést bemutató 304 oldalas, közel 300 képpel
illusztrált könyve. 2002-ben az állat-egészségügyi oktatás,
gyakorlati tevékenység elismerésére alapított Tolnay Sándor-díjjal
tüntették ki, 2013-ban a Szent István Egyetem Állatorvos-tudományi
Karának díszpolgárává választották. A Nimród Fotóklub
Egyesület elnöke, a magyarországi Canon PRO Club alapító
tagja.
A Camargue- fajta lovakat az ott élő lokálpatrióta
franciák a tenger fehér lovainak hívják
Június 10-én az E-Galéria kiállítótermében nyílt
kiállítása A tenger „fehér” lovai címmel. A kiállítás
július 11-éig – hétfő kivételével – megtekinthető. Segítsen
nekünk a címet megfejteni. Mi a kapcsolódás a tenger és a
lovak, ráadásul a fehér lovak között?
Mennyi időt vett igénybe 1500 fénykép elkészítése?
Remélem, nem veszi sértésnek, de ehhez kell azért
megszállottság is.
Többször említette az erdélyi túrákat. Mi motiválta,
hogy erdélyi tájakat, embereket, falvakat kapjon lencsevégre?
–Erdélyben gyönyörű tájakat, falvakat lehet látni, s
azon túl olyan dolgokat – kultúrát, életformát, régi
mesterségeket –, amelyek idővel a civilizációs vívmányok
miatt eltűnnek. Ezeket szeretném dokumentálni művészi eszközökkel.
A természetfotózáson kívül a kedvenc területem a riport,
portré -és szociofotózás – illetve ezek egyvelege. Készítek
önálló portrékat is, de leginkább azokat a fotókat szeretem,
ami nem csak az adott embert, hanem a környezetét is ábrázolja.
Így készítettem képsorozatot patkolókovács műhelyről, vagy
szénégetőkről. Természetesen a riportalanyoknak ki is viszek
vagy küldök utána az elkészült fotókból.
Sokan azt mondják, az igazi fotóművész fekete-fehér
képeket készít. Önnek viszont főleg színes képei vannak. Létezik
ellentét a színes és a fekete-fehér fotókat készítő fényképészek
között?
–Ilyen ellentétről nem beszélhetünk. Azok a fotósok,
akik évtizedek óta űzik ezt a mesterséget, és annak idején
analóg technikát használnak, sokkal jobban kötődnek a
fekete-fehér képekhez. A digitális korszakban a szín adja magát,
de szinte minden fotós visszatér a fekete-fehérhez is… Én is
most már kezdek fekete-fehér képet készíteni. Az ilyen fotóknak
teljes más a hatásuk, mint a színeseknek, és sok mindent
jobban ki lehet velük fejezni. A fekete-fehér fotóknál egy kép
megalkotása – s ebbe az utólagos labor-, illetve digitális
technika is beletartozik – sokkal több tudást, felkészültséget,
kompozíciós érzéket kíván a fényképésztől, mint ami a színes
fotóhoz kell.
Jól gondolom, hogy a szociofotók egy része fekete-fehér?
–Ez nélkülözhetetlen. Eddig ötször voltam Kenyában
és Tanzániában fotózni. Természetesen ez más világ, mintha
Erdélyben, vagy máshol fényképeznék. Biztonsági okokból
nagyon szigorú szabályokat kell betartani; így szafarin veszek
részt, s nyitott autókból fényképezek. Nem könnyű feladat
ebből a témából újat kihozni, mert nagyon sokan járnak ki
oda fényképezni és rendkívül sok jó felvétel készül, másrészt
a különböző természetfilmeket sugárzó tévécsatornák utolérhetetlen
technikával készült, remek műsorokat sugároznak. Számomra az
jelent kihívást, hogy ilyen versenyhelyzetben is szép és jó képeket
készítsek.
Tud olyat fényképezni az ember, amit nem szeret?
Rendelésre szokott dolgozni?
Medveczky Attila
|