2014.06.27.
Visszaadtuk a gyermeknevelés és a legális
munkavállalás társadalmi megbecsülését
Folyamatosan emelkedik a munka mellett gyermeket vállaló családok
elkölthető jövedelme
Évente 55-60
milliárd forinttal több maradhatna a két gyermeket nevelő családoknál,
ha a döntéshozók a jelenlegi duplájára emelnék a kétgyermekesek
családi adókedvezményét. Pankucsi Zoltán, a nemzetgazdasági
tárca adóügyi helyettes államtitkára megkeresésünkre
közölte: A jövedelmek korábbi mértékű adóztatása csak arról
szólt, hogy miként lehet a munkával szerzett jövedelmekből a
lehető legtöbb bevételt kisajtolni. Az adókulcsok kiugróan
magas mértéke a múltban az érintett réteg teljesítményének
visszafogását, a jövedelmük eltitkolását vagy extrém
esetben akár az ország elhagyását eredményezte.
Mindeddig szinte az összes sajtóorgánum azt
hangoztatta, hogy a három, vagy annál több gyermeket nevelők jártak
jól a második Orbán-kormány idején a családoknak járó adókedvezménnyel.
Ha ez igaz, akkor ezért gondoltak arra, hogy, amennyiben módjukban
áll, akkor duplájára emelkedhet a kétgyermekes családoknak járó
adókedvezmény?
–Tévhit, hogy a családi kedvezmény rendszerének megteremtésének
köszönhetően csupán a három, vagy annál több gyermeket
nevelők jártak volna jól. A kormány 2010-es hivatalba lépésekor
ugyanis nem kevesebbet tűzött ki célul, mint hogy, olyan adórendszert
alakít ki Magyarországon, melynek alappillérét a munka és a
családok megbecsülése adja, és amely a gyermekvállalás
elismerésén túl hozzájárul a gazdasági növekedés fellendítéséhez
is. A családi kedvezmény rendszerének – vitathatatlan előnyei
ellenére is létező – kritikusai azt elfelejtik megemlíteni,
hogy az első Orbán kormány teremtette meg a családok adórendszeren
belüli támogatásának lehetőségét, amelyet a szocialista
kormány (2006-tól) gyakorlatilag a gyermeket nevelő családok túlnyomó
többsége esetében megszűntetett. A baloldali kormányzás
ugyanis csak azokat a családokat részesítette gyermekenként
maximum havi 4000 Ft-os kedvezményben, amelyek legalább három
gyermeket neveltek. Ezzel szemben 2011 óta az egygyermekes szülők
havi
10 000 Ft
, a kétgyermekesek
20 000 Ft
, a háromgyermekesek
99 000 Ft
és e fölött gyermekenként további
33 000 Ft
kedvezményben részesülhetnek. Ez a számok nyelvén azt
jelenti, hogy 2010-ben a családosok mintegy 12 milliárd forintot
fordíthattak pluszban a gyermeknevelés költségeire, de ez is
csak azokhoz a családokhoz jutott el, amelyek legalább három
gyermeket neveltek. A kormány azonban elkötelezte magát a valódi
teherkönnyítés mellett, annak érdekében, hogy a szülők
megfelelő körülmények között nevelhessék fel gyermekeiket.
Ezért jelenleg valamennyi család részesül kedvezményben, mégpedig
a szocialista szisztémához képest sokkal nagyobb összegben: már
a kedvezmény első három évében, évente 180 milliárd
forinttal költhettek többet a szülők gyermekeikre.
Van-e annyi pénze az államnak, hogy ezt a tervbe
vett jelentős adókedvezmény változtatást tehát, hogy duplájára
emeljék a kétgyermekesek családi adókedvezményét
, végrehajtsa, vagy szükséges mindehhez a költségvetés módosítása?
–Amennyiben a költségvetési mozgástér lehetővé
teszi, szándékunkban áll a két és a három gyermeket
nevelő családok adókedvezménye közötti különbség szűkítése.
A szűkítés a kétgyermekesek kedvezményének emelésével történne.
A kétgyermekesek kedvezményének
megduplázása évente újabb 55-60 milliárdot hagyna 350 ezer szülőnél.
Arról van-e kimutatásuk, hogy a gyermekek után
járó adókedvezményekkel 2014 nyaráig mekkora összeg maradt a
családoknál? Az év eleje óta nemcsak a személyi jövedelemadóból,
hanem a munkavállalói járulékokból is levonható a kedvezmény.
Mit jósol, év végére mindez mekkora összeget tesz ki?
–Adataink szerint folyamatosan emelkedik a munka mellett gyermeket vállaló
családok elkölthető jövedelme, hiszen az adórendszer kedvezményei
által egyre több pénz marad a családok zsebében. Az évközi
bevallások adatai alapján idén áprilisig közel 65 milliárd
forintot takarítottak meg a családosok. Becsléseink alapján az
idei évtől megteremtett járulékkedvezménynek köszönhetően
2014-ben 230 milliárd forinttal nő a gyermeket nevelő szülők
elkölthető jövedelme.
Az ellenzék szerint a pénz jó része az eleve jól
keresőkhöz áramlott, a gyerektelen szegények pedig pórul jártak.
Mi erről a véleménye?
–Úgy gondolom, hogy a 2010 előtti adórendszer,
illetve a szocialista kormányzás „félszuperbruttóként”
elhíresült találmánya a munka túladóztatása tekintetében már
elment a falig. A jövedelmek korábbi mértékű adóztatása
csak arról szólt, hogy miként lehet a munkával szerzett jövedelmekből
a lehető legtöbb bevételt kisajtolni. Az adókulcsok kiugróan
magas mértéke a múltban az érintett réteg teljesítményének
visszafogását, a jövedelmük eltitkolását vagy extrém
esetben akár az ország elhagyását eredményezte. Az arányos,
egykulcsos jövedelemadónak köszönhetően sikerült egy életszerű,
teljesíthető, munkabarát, és nem utolsósorban egyszerű adórendszert
kialakítani. A Munkahelyvédelmi Akció kedvezményeivel és a
családi kedvezmény bőkezűségével az új adórendszer hozzájárulhat
ahhoz, hogy a jövőben ne érje meg hazánkban sem anyagi, sem
erkölcsi értelemben az adózás megkerülése.
Három év alatt beigazolódott a kormánynak azon szándéka,
hogy akkor cselekszik helyesen, ha a nevelés költségeit a szülőknél
hagyják?
–Meggyőződésem szerint nincs jobb befektetés a
gyermekeknél, és akkor cselekszünk a leghelyesebben, ha a nevelés
költségeit a szülőknél hagyjuk. A családi kedvezmény
rendszerének bevezetésével visszaadtuk a gyermeknevelés és a
legális munkavállalás társadalmi megbecsülését. Annak eldöntésére,
hogy helyesen cselekedtünk e, nincs szükség időre, minden érv
ezen intézkedések mellett szól.
Ezeket a kedvezményeket csak a bejelentett
munkahellyel rendelkezők vehetik igénybe. Ez is egy lépés az
ellen, hogy a cégek feketén foglalkoztassanak munkaerőt?
–A kedvezmény bevezetésekor a fő szempont a
gyermeknevelés költségeinek elismerése volt, természetesen
emellett, mivel egy adókedvezményről beszélünk, a rendszer
– szándékoltan – ösztönöz a legális foglalkoztatásra
is. A munkavállalónak jövedelme eltitkolása nem jelent nettó
jövedelememelkedést, vagyis „nem éri meg” számára a
fekete- vagy szürkefoglalkoztatás kockázata, így motiválttá
válik arra, hogy olyan munkáltatót keressen, aki hajlandó őt
tisztességgel bejelenteni. Hiszen a mai nap jövedelme jelenti számára
a jövőt, az alapján kap idősebb korára ellátást, nyugdíjat.
Napjainkra szinte minden ország számára kihívást
jelent az eltitkolt jövedelmek miatt kieső adóbevétel.
Mennyire lényeges hazánkban a feketegazdaság elleni küzdelem?
–A kormány az elmúlt években valamennyi adóügyi átláthatóságot
szolgáló törekvést kiemelten támogatta, és számos markáns
intézkedést vezetett be a feketegazdaság visszaszorítása érdekében.
Tekintettel arra, hogy a feketegazdaság miatti adókiesés érdemi
csökkentése elemi érdeke az országnak, ezért annak felszámolása
a jövőben is prioritást élvez, sőt az előttünk álló évek
egyik legfontosabb adópolitikai célkitűzése ez lesz.
A családi adókedvezménynek azon nagyfokú emelése,
ami eddig történt, mennyire kuriózum az EU-n belül?
–Az egygyerekesek esetében az EU több országában
is van hasonlóan jelentős mértékű adókedvezmény. A két, három
vagy több gyermek esetében viszont az adórendszeren keresztül
nyújtott kedvezmény kiemelkedőnek számít. Annyira kiugró a
nagycsaládosok körében nyújtott kedvezmény mértéke, hogy például
egy adótanácsadó cég nemrégiben megjelent felmérése szerint
Magyarország dobogós helyet foglal el abból a szempontból,
hogy „a bruttó fizetéshez képest mennyi pénzt kap kézhez
egy két vagy háromgyermekes munkavállaló”.
M.A.
|