vissza a főoldalra

 

 

 2014.06.27. 

A kormány megerősíti a kereskedőházi rendszert

Lefedjük a magyar exportáló kis- és közepes vállalkozások jelentős részét

Annak érdekében, hogy jelentősen növekedjen a kis- és középvállalkozások részesedése a magyar exportból, a kormány megerősíti a kereskedőházi rendszert. Kerekes György, a Magyar Nemzeti Kereskedőház Zrt. (MNKH) vezérigazgatója lapunk megkeresésére elmondta: szerepet vállalunk a finanszírozásban, a logisztika megszervezésében, s akár a folyamatos kapcsolattartásban is, amit a hazai kisvállalkozók önerőből igen nehezen tudnak megoldani.

 Május végén jelentették be, hogy megerősítik a kereskedőházakat s azok tevékenységét. Milyen módszerrel szeretnék ezt végrehajtani?

 – Igen hosszú időt venne igénybe, ha az adott államokban saját infrastruktúrát építenénk ki, ezért úgy próbálunk a lehető leggyorsabban optimális, a céloknak megfelelő nemzetközi hálózatot kialakítani, hogy minden célországban – ezek száma megközelíti a harmincat – igyekszünk olyan stratégiai partnert találni, magyar céget már beágyazott helyi üzlettársi kapcsolatokkal, akivel együtt, de nem közös cégben, hanem stratégiailag együttműködve, érdemben tudunk szolgáltatni az ügyfélkörünknek. Mára gyakorlatilag lefedjük a magyar exportáló kis- és közepes vállalkozások jelentős részét.  

Főleg milyen külföldi üzletemberekkel, cégekkel kötnek stratégiai szerződést?

 – Jórészt olyan magyar cégekkel, közepes méretű vállalkozásokkal kötünk szerződést, akik az adott relációban már hosszú múltra tekintenek vissza. Olyan vállalkozásokat keresünk föl, melyeknek széles a tevékenységi körük, így például tanácsadó, mérnöki szolgáltató cégeket. Ők azok, akik rögtön tudnak számunkra hozni egy olyan networkot, amellyel el tudunk indulni egy adott régióban. A Magyar Nemzeti Kereskedőház Zrt. mind termék-, mind szolgáltatásexporttal foglalkozik. Tehát a magyar ügyfelek között vannak, akik élelmiszert vagy egyéb fogyasztási cikkeket állítanak elő – ez a klasszikus áruexport –, s nagyon sok partnerünk célja egy adott projekt megvalósítása. Ők például tervezési feladattal vagy építési beruházások, hulladékvédelmi, környezetgazdálkodási projektek menedzselésével foglalkoznak. Ezek azok a területek, ahol a legmagasabb a magyar hozzáadott érték, így ezek a projektek fogják idehaza a legtöbb profitot és munkahelyet generálni.

 A vállalkozások üzlethez juttatásáért milyen díjat számol fel az MNKH?

 – Az uniós és a versenyjogi szabályoknak csak úgy tudunk megfelelni, ha a Magyar Nemzeti Kereskedőház profitorientált módon működik. Így felszámolunk egy minimális, egyszámjegyű százaléknyi ügynöki díjat, amelyet rögzítünk a szerződésekben is. Ez a bevétel biztosítja az MNKH működését, s tudni kell, hogy ez a díj a piacinál sokkal szerényebb mértékű. S azt is tudni kell, hogy nemcsak azokat a tevékenységeket vállaljuk föl, amelyeket egy klasszikus ügynök, aki összehozza a vevőt az eladóval s ezután magukra hagyja a feleket, hanem szerepet vállalunk a finanszírozásban, a logisztika megszervezésében, s akár a folyamatos kapcsolattartásban is, amit a hazai kisvállalkozók önerőből igen nehezen tudnak megoldani.

 A következő időszakban a magyar export jelentős része az unión kívüli országokba irányul. Hogyan látja, milyen stádiumban van jelenleg a keleti nyitás politikája?

 – Vannak olyan régiók – elsősorban Kelet-Európa, Törökország és az arab országok – ahol statisztikailag is jól mérhető a bővülés. Törökországban több mint 20%-kal, de vannak olyan relációk, ahol 40%-kal is nőtt az export az elmúlt másfél évben. Emellett az érdeklődés is nagyon komoly a magyar áruk és szolgáltatások iránt. Ezenkívül vannak olyan területek, így Észak-Afrika, Délkelet-Ázsia, ahol még szükséges azokat a jól működő kapcsolatokat kiépíteni, hogy érdemben meginduljon az export. Természetesen az előbb felsorolt területeken volt hagyománya a magyar termékeknek, ismerték azokat, így a hazai piacot is. A távolabbi régiókban viszont nagyobb mértékű marketingmunkára lesz szükség.

 Főleg milyen termékekre vagy szolgáltatásokra vevők a keleti piacok?

 – Két fő csoportról beszélhetünk az eddigi tapasztalatok alapján. Az egyikbe a magas minőségű és prémium kategóriás fogyasztási cikkek – elsősorban élelmiszerek, de azokon kívül pl. egyedi bútorok, lakástextíliák– tartoznak. A másik csoportba azok a jellemzően mérnöki vagy informatikai szolgáltatások tartoznak, amelyek a városfejlesztéshez kapcsolódnak. Ilyenek a várostervezési, hulladékkezelési, vízgazdálkodási, infokommunikációs szolgáltatások.

 A hazai kkv-k képesek versenyképes szereplőként megjelenni a nemzetközi piacokon?

 – Természetesen, de azt tudni kell, hogy hónapokban, években kell mérni azt az időt, míg a partnerek aláírják a szerződést. Amire egy magyar kkv képtelen az az, hogy erre a feladatra vagy az exportpiac folyamatos kezelésére több embert alkalmazzon, főleg addig, amíg be nem indul az üzlet. Mi ezt a feladatot vállaljuk föl. Célunk olyan kapcsolati hálózat létrehozása, amelyben lehetőségük lesz részt venni a versenyképes hazai kkv-knak.

Miként értékeli a Magyar Nemzeti Kereskedőház Zrt. megalapítása óta eltelt valamivel több mint egy évet?

 – A magyar cégek megszólítása, az ügyfélkör és az árualap felkutatása területén sikert értünk el, ahhoz képest, hogy fiatal intézményről van szó. De nem állhatunk meg félúton, hanem meg kell erősítenünk a kereskedelmi hálózatunkat. Tavaly nyolc kereskedőházat nyitottunk meg, s 2014 végére el szeretnénk érni, hogy 25 magyar kereskedőház működjön a kiszemelt relációkban, például Latin-Amerikában vagy Afrikában.

 

Medveczky Attila