2014.05.08.
20. Felső-háromszéki Kórustalálkozó
A liturgia sokszínűségéhez nem úgy akarunk hozzájárulni,
hogy afrikai és amerikai dallamvilágot ismertetünk meg a kórusokkal,
hanem elsősorban a gregorián zenét
A kézdivásárhelyi
Pro Cantus Egyesület április első hétvégéjén huszadik
alkalommal szervezte meg a felső-háromszéki kórustalálkozót;
a rendezvény két napja alatt több mint ötszáz kórustag énekelt.
Fórika Balázs, a Pro Cantus Egyesület
és a Cantus Kamarakórus vezetője elmondta:
arra törekedtünk, hogy minden egyes plébániának
legyen énekkara, ahogy a múlt század elején. Ezt a célt sikerült
elérnünk, mostantól tehát, ahogy főesperes úr is mondta, a
minőségre kell figyelnünk.
Április első hétvégéjén került sor a 20. dalos ünnepre
Felső-Háromszéken, Kézdivásárhelyen és Kézdiszentléleken.
Megfogalmazták, hogy melyik helyszínen milyen kórusok lépnek föl?
–Április 4-én, péntek délután a kézdivásárhelyi
kantai Szentháromság római katolikus templomban lépett fel több
énekkar: világi kórusok, kamarakórusok, diákegyüttesek, ifjúsági
énekkarok mutatkoztak be. Szombaton a templomi kórusok huszadik
találkozója Kézdiszentléleken zajlott. Régebben csak egyházi
kórusok vettek részt ezen az ünnepségen, de mivel a kórusmozgalom
megerősödött Erdélyben, így a világi énekkarok bemutatkozására
külön napot jelöltünk
ki. A legfontosabb, hogy minden kórustalálkozón egy adott kórusművet
a helyszínen közösen tanulunk meg. Az eltelt közel húsz
esztendő alatt, összesen 20 kórusművet tanultunk meg közösen
a fesztivál helyszínén, ezzel is gazdagítva a kórusok repertoárját.
Mikor fogalmazódott meg az
ötlet, hogy a Pro Cantus Egyesület minden évben megszervezze a
felső-háromszéki kórusok találkozóját?
–1995-ben volt az első kórustalálkozó, amit
még a kantai Szentháromság –templom plébániája szervezett
meg. Ez elsősorban egyházi kórusok találkozója volt. Két év
múlva rájöttünk arra, hogy a minőség javítása érdekében
célszerű lenne, ha világi együtteseket is meghívnánk erre a
találkozóra, hogy tőlük is tanulhassunk, és komolyabban vegyék
a kórusok a felkészülést. Így a harmadik kórustalálkozóra
már világi énekkarokat is invitáltunk. Akkor a kantai egyházi
énekkar volt a házigazda, de már ezen a találkozón az általam
vezetett Cantus Kamarakórus is részt vett ezen a találkozón.
2001. januárjában jegyezték be a kézdivásárhelyi bíróságon
a Pro Cantus Egyesületet, azért mert nagyon nehezen lehetett összegyűjteni
a szükséges forrást a találkozó lebonyolításához, így
viszont az egyesület törvényes úton tud pályázni, és támogatókat
szerezni. Tehát a különböző rendezvényeken való részvételünket
illetve azok szervezését, valamint a szükséges anyagiak előteremtését
könnyebben le tudjuk bonyolítani. Így 2001-től társszervezőként,
majd főszervezőként – mert a plébánia idővel a házigazda
szerepét töltötte be – a kórustalálkozó lebonyolítása, s
az ahhoz szükséges anyagiak előteremtése lett a feladatunk.
Természetesen nem egyszerű a pályázati rendszer, és éppen ezért
szükséges egy hosszú távú terv megalkotása, ami azt
tartalmazza, hogy melyik rendezvényt mikorra tervezzük az
anyagiak függvényében. Ráadásul egy nyertes pályázat esetén,
előbb el kell költenünk a feltüntetett pénzt, s az önrészt
is, s csak utána kapjuk meg a pályázati támogatási összeget.
De ez is nagy segítség, mert a testvérkórusok meghívását, a
magyarországi fellépéséket, a buszok kibérlését igen
nehezen tudtuk volna megszervezni enélkül.
Milyen a kapcsolatuk a Seprődi János Nemzetközi
Kórusszövetséggel?
–1999-ben a Cantus Kamarakórus összes tagja belépett a
Seprődi Kórusszövetségbe. Nagy Ferenc karnagy úr halálával
– aki elnöke volt a kórusszövetségnek – megszakadt a
kapcsolatunk Seprődi János Nemzetközi Kórusszövetséggel. Újabban
a Romániai Magyar Dalosszövetséggel – amihez egyre többen
csatlakoznak – vagyunk partnerségi kapcsolatban.
Az idei dalos ünnepen mennyi kórus vett részt?
Tehát az ünnep mellett versenyről is beszélhetünk?
–Igaz, még a kezdetekkor többen fölvetették a megmérettetést,
a versenyt a karnagyok körében, de mivel nem konkrét versenyről
van szó, hanem a színvonal és a minőség emeléséről, a
repertoár bővítéséről, letettünk arról, hogy bárkit is
dobogóra állítsunk. A gyengébb produkciókat is tapssal és bíztató
mosollyal díjazzuk. A találkozókon bíztatjuk és bátorítjuk
egymást. Természetesen a kórusvezetőkkel utólag kiértékeljük
a találkozót, és ott megbeszéljük az eredményeket, a hibákat
és a hiányosságokat is. Tehát már szó sincs versenyről,
hanem a mozgalmunk közösségformáló erővé vált.
–Természetesen. Az volt a legfontosabb célunk a kórustalálkozók
szervezésével, hogy értékeink megőrzésére, azok helybeni
megerősítésére felhívjuk a figyelmet. A liturgia sokszínűségéhez
nem úgy akarunk hozzájárulni, hogy afrikai és amerikai
dallamvilágot ismertetünk meg a kórusokkal, hanem elsősorban a
gregorián zenét. Ami nem egy könnyű műfaj, jól tudom, de mégis
erősíteni kell. Éppen ezért az egyházi kórusoknak minden évben
egy gregorián éneket is elő kell adniuk a találkozón. Ez volt
az első szempont, míg a második az anyanyelven való éneklés
és a magyar szerzők műveinek bemutatása. Viszont ezekhez a kórusművekhez
sok karnagynak nehéz hozzájutnia. Éppen ezért döntöttünk úgy,
hogy magyar szerzők – így Kodály Zoltán, Bárdos Lajos,
Halmos László, Harmath Artúr, Deák-Bárdos György – egyházi
kórusműveit közösen tanuljuk meg a kórustalálkozókon. Tehát
az igazi értékeink – elsősorban saját kóruskultúránk –
továbbadására és gyarapítására törekszünk. Az énekkarnak,
a közösségben való éneklésnek pedagógiai hatása is van.
Együtt éneklünk, senki sem különb a másiknál, hanem a
liturgikus éneket szolgáljuk, közösen.
A kórusok vezetői szakmai találkozót is szerveztek?
–Erre azért is van szükség, mert eleinte egy-egy ének
több kórus repertoárján is szerepelt. A Gyulafehérvári Főegyházmegye
Zenei Bizottsága minden évben szervez a kórusvezetők számára
lelkigyakorlatos továbbképzést, ami hozzájárul a repertoár bővítéséhez
is. Természetesen a kórustalálkozókon is sokat tanulhatunk
egymás eredményeiből, hibáiból. A következő évi találkozót
már elő is készítjük olyan formán, hogy megbeszéljük azt,
hogy ki milyen repertoárral készül, hogy ne legyenek ismétlések.
Egy kórustalálkozó megszervezése
nagyon sok munkával és anyagi áldozattal is jár. Mi az, ami
ennek ellenére motivációs erővel bír?
–A legfontosabb motiváció az, hogy együtt , minél
szebben, tisztábban és magyarul énekeljünk. Vargha Béla főesperes
úr a találkozón következőket mondta: „a kezdetektől az
volt a szándékunk, hogy minél több énekkart hozzunk létre,
szervezzünk lehetőleg minden egyházközségben templomi kórust.
A kezdetben mintegy 6-7 énekkar találkozott Kézdivásárhelyen.
Most már tizenhat templomi kórus jött el a kézdiszentléleki,
huszadik kórustalálkozóra, ami igen szép eredmény. Ezután
azonban már a minőségre kell törekedni, a gazdag és értékes
repertoárra, a szép kórushangzásra.” Arra törekedtünk,
hogy minden egyes plébániának legyen énekkara, ahogy a múlt
század elején. Ezt a célt sikerült elérnünk, most tehát,
ahogy főesperes úr is mondta, a minőségre kell figyelnünk. Éppen
ezért minden alkalommal meghívunk egy bel-és külföldön számontartott,
professzionális kórust, ami serkentően hat a többi énekkarra
is. Így idén a Sepsiszentgyörgyi Laudate Vegyeskar zárta a kórustalálkozót.…Korunk
egyik civilizációs ártalma, hogy mindenki a saját problémájával
van elfoglalva, s ha meg is kérdezzük az ismerőseinktől azt:
„hogy vagy”, csupán megszokásból tesszük, a választ már
meg sem várjuk, rohanunk tovább. Tehát a közösségi létforma
hanyatlóban van. Ezért szintén lényeges motiváció a közösségépítés.
Barátságok szövődnek a kórustalálkozók alkalmával, és
ezzel is rávezetjük a tagokat arra, hogy közösségben, az
igazi értékrendszerek mentén alakítsák életüket.
Medveczky
Attila
|