2014.05.08.
Művészi
szabadság és egyéni mitológiateremtés
Ezek a technikák mára klasszikusan beépültek a képzőművészetbe
Dréher János
festőművész 1952-ben született Budapesten. 1973 –
1977-ig a Juhász Gyula Tanárképző Főiskolán tanult, 1982-ben
a Magyar Képzőművészeti Főiskolán diplomázott.
Tagságok:
Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete, Magyar Képzőművészek
és Iparművészek Szövetsége, Magyar Festők Társasága,
Dunaszerdahelyi Kortárs Magyar Galéria, (kuratóriumi tag), Art
9 Egyesület, Rákospalotai Művészeti Egyesület, Matéria Művészeti
Társaság, Művésztanár Társaság.
Díjak:
Művészeti oktatásért
Németh László díj (1993); XXXI. Szegedi Nyári Tárlat –
MAOE díj (2001), Tendenciák – Szekszárd Művészetek Háza
– MKISZ Festészeti díj (2002); Fokmérő – Szigetszentmiklós
Városi Galéria – Különdíj (2002); Gulácsy Lajos emlékezete
– III. Szekszárdi Festészeti Triennálé – NKÖM díj
(2002); 13. című Országos Kiállítás – Újlipótvárosi
Klub Galéria – Polgármesteri díj (2002); HUNGART ösztöndíj
(2003); Tendenciák – Szekszárd Művészetek Háza – MKISZ
Festészeti díj (2005); VII. Patak Fesztivál – Szigetszentmiklós
– városi önkormányzat díja (2006); Siklósi Szalon – Festészeti
díj (2006); XII. Szegedi Táblaképfestészeti Biennálé –
Festészeti díj (2008); Munkácsy Mihály-díj (2013); XV. Patak
Fesztivál – Szigetszentmiklós - Tököl város díja (2013);
Pedagógus Szolgálati Emlékérem (2014).
Fontosabb egyéni
kiállítások: 1982: Makó, József Attila Múzeum; 1983.
Budapest, Vizivárosi Galéria; 1989. Dorog, Dorogi Galéria;
1990: Budapest, Nagy Balogh János Terem; 1990: Budapest, Várszínház
Galéria; 1994. Berlin, Hellersdorf – Kulturzentrum; 1999:
Chisinau Nemzeti Múzeum; 2000: Balassagyarmat, Horváth Endre Galéria;
2002: Budapest, Vigadó Galéria; 2003: Dunaszerdahely, Kortárs
Magyar Galéria; 2003: Ráckeve, Keve Galéria, 2004: Szeged,
Tanszéki Galéria; 2006: Budapest, Újlipótvárosi Klub Galéria;
2006: Pécs, Horvát Színház Galériája; 2006: Baja, József A.
Műv. Központ Galériája; 2006: Budapest, Csepel Galéria, 2007:
Budapest, Rákospalotai Múzeum; 2007: Budapest, KOGART Etüd Művészetek
Palotája; 2007: Budapest, Art '9 Galéria; 2008: Szentendre,
Vajda Lajos Stúdió; 2008: Pozsony, Magyar Közt. Kulturális Intézete;
2009: Dunakeszi, Iskola Galéria; 2009: Pécs, Pécsi Galéria;
2010: Budapest; Boltíves Galéria – Falmatériák; 2011:
Olaszország, Museo del Crudo (San Sperate); 2011: Kortárs Magyar
Galéria (Dunaszerdahely); 2012: Budapest, Mazart Galéria.
Csoportos kiállításokon
1984-től vesz részt. Azok főbb helyszínei: Szeged, Salgótarján,
Budapest, Kecskemét, Szekszárd, Győr, Újvidék,
Dunaszerdahely, Brüsszel, Párizs, Bécs, Bukarest, Kalocsa,
Baja, Szigetszentmiklós, Szentendre, Szombathely, Csíkszereda,
Balatonalmádi, Hódmezővásárhely, Balatonfűzfő.
–Már egészen fiatal koromban, a diplomázásomat
követően. Még a főiskola elvégzését követően rendeztek
egy kiállítást műveimből, de ezek az alkotások – melyek
nem nevezhetők realistáknak – még „hagyományos” festészeti
technikák alkalmazásával, olajfestékkel készültek. Majd
lassanként a képbe különböző anyagokat kevertem bele, és a
végén kikristályosodott az anyag fő szerepe. Természetesen,
mint minden művész, én is fejlődtem a pályám során, tehát
az alkotásaim sem álltak meg egy bizonyos ponton, de a mélyrétegek,
vakolat régetek megmaradtak. Tehát 30 éve már a maturával
foglalkozom, s azon képek alkotásával, melyet a kedves olvasó
az interjú mellett illusztrációként láthat.
Ez a fajta stílus, vagy izmus, vagy módszer- nem is tudom,
hogy nevezzem –újdonságnak számított 30 évvel ezelőtt
Magyarországon?
A vakolatszerű anyagok használata, az anyagszerűség jellemző a képeimre
Fontos, hogy a kortárs képzőművészt besorolják egy
adott stílusba?
Tehát nincs semmilyen széles „árok” a figuratívok
és a nonfiguratívok között?
Ennek a Dréher-stílusnak vannak követői a fiatal
generáció tagjai között?
Említette, hogy az nem jó, ha egy művész utánoz
valakit. Viszont nagyon sok művészeti ágban tudok arra példát,
hogy a fiatal, a kezdő művész átveszi elődje technikáját…
Ne haragudjon, de ez nem csak egy vágy, egy álom? Ha
kortárs művészekkel beszélgetek, sokan gondnak tekintik, hogy
alkotásaikról nem jut eszükbe a nézőnek a nevük. Mint tanárt
kérdezem: ebben az esetben a rajztanároknak mekkora a felelősségük,
hogy olyan múzeumokba, galériákba is elvigyék a diákokat,
ahol nem csak klasszikus, romantikus művekkel találkozhatnak,
hanem kortársakkal is. Nem muszáj azokat szeretniük, de legalább
ismerjék meg azokat is.
–Amiről ön beszélt, az a vizuális nevelés
sarkalatos pontja. De nem csak ennek, hanem az ének-zene tanításnak
is. A legtöbb rajz és művésztanár megtanítja a diákoknak az
ókori klasszikust, a középkort, és a XIX. század végével be
is fejezi a művészettörténet oktatását. Így felnőve a diák
a kortárs művészetet tanácstalanul figyeli, ha egyáltalán érdekli.
S ez az oka annak a butuska, a nem ismeretségből fakadó
megjegyzésnek, amit többször hallunk, mikor egy kortárs művet
látnak az emberek: „ilyet még én is tudok csinálni.”
A mai képzőművészeti alkotások nem sorsfordítóak az emberek életében
Malevics Fehér alapon fehér négyezetére szokták
a legtöbben mondani azt, hogy erre még a kisunokám is képes.
–Azért mondják ezt, mert nem ismerik a művész életútját.
Azt, hogy az illető művész a pályafutása végén jutott el
ehhez a képhez. Ahogy a művész korosodik, úgy tisztul, egyszerűsödik
az alkotása. Tehát a végső igazságok felé tendál az életútja.
Visszatérve az oktatáshoz: nagyon nagy a felelősségük a művésztanároknak.
Az lenne a jó, ha a felső tagozatosoknak, és a középiskolában
a rajztanár a kortárs művészetet is oktatná a diákoknak, a művészettörténet
nagy korszakai mellett, hiszen a jelenben élünk. Az tehát nem jó,
ha valaki a középiskolát úgy végzi el, hogy a barokk utáni
korok stílusait már nem ismeri. Azok a fiatalok, akik művészeti
pályára mennek, már más gondolkodásmóddal vannak megáldva,
kísérleteznek a kortárs dolgokkal. Sajnos a mai képzőművészeti
alkotások nem sorsfordítóak az emberek életében, nem úgy,
mint a reneszánsz, vagy a barokk korban. Akkor még nem volt
film, sem fényképezőgép, ezért egy nagy mester munkájának
csodájára jártak. Többen „elzarándokoltak” Itáliába,
hogy megtekintsenek egy Leonardo-, vagy Caravaggio-alkotást. Ma már
az olyan technikai művészet, mint a film, biztos, hogy nagyobb
hatással bír az emberekre, mint a képzőművészet. Ez az oka
annak, hogy egy kortárs kiállítás megnyitóján főleg a
szakma képviselői vannak jelen.
Valóban, ha megtörténik egy kiállítás megnyitó,
azon ott vannak a barátok, rokonok, a szakma képviselői, majd
az adott galériát alig látogatják.
–Ez nem fájó, mert szinte törvényszerű. Ilyenkor vetődik
föl a kérdés, hogy kihal-e a hagyományos festészet. Láthatjuk:
nem hal ki, ma is megvan a létjogosultsága. Hanem egy réteget
szolgál ki csupán a képzőművészet.
Ha valaki azt a szót meghallja, hogy matéria,
akkor az anyagra, az anyagelvűségre gondol. Az anyag szembe áll
a szellemiséggel, vagy éppen szellemiséget közvetít?
–Szellemiséget közvetít, de nem materialista világnézetet.
Újra kihangsúlyozom, hogy a matéria technikát jelent, és nem
szellemiséget. Már az ókorban is alkalmaztak olyan technikákat,
hogy ráfestettek a nedves, vagy száraz vakolatra, és esetleg
visszakapartak domborműszerűen. Én is ezt alkalmazom a technikámban.
–Ezt először a művészettörténészek mondták rólam,
de ezt elfogadom, mert attól függetlenül, hogy valami teljesen
újat, meglepőt lát, aki először ránéz képeimre, mégis
ezek az alkotások szellemiséget hordoznak, hiszen a különböző
rétegződések más-más korok kultúráit hordozzák magukban. A
massza pedig a régi korok anyagaira utal vissza. Tehát amolyan
„botcsinálta építészként” dolgozom. S bizony nagyon szívesen
lennék építész is, mert nagyon szép pályának tartom az építészetet.
Mint festő a falra koncentrálok, s a falon belül a vakolatra. A
vakolaton belül pedig a kompozícióra. Sokat járok utcákon,
tereken, és bevallom, hogy a természetben, a valóságban sokkal
szebb dolgokat látok annál, mint amiket meg tudnék vagy tudok
valósítani. Minderre nem Magyarországon döbbentem rá, mert a
főiskola elvégzését követően sokat jártam a Mediterrán
-országokban, s bizony gyönyörű falfelületeket láttam a
maguk lepusztultságukban, ami nagyon megérintett engem. Lehet,
mikor újak voltak, nem tetszettek volna ennyire. De most, így
lepusztulva magukban hordozzák sok száz, vagy ezer év nyomatát.
És ezért tartom ezeket a felületeket szépnek.
Több stílusban alkot a hazai művésztársadalom. A képpiac
mutatja, hogy a giccstől kezdve az igényes művészi alkotásokig
minden megtalálható. Ez nem okozhat-e zűrzavart a néző szemében?
Tehát a festészet a hivatása, míg a tanítás a
foglalkozása?
A művésztanár rákényszeríti a saját stílusát,
eszmeiségét a diákjaira?
És önt mi késztette arra, hogy képzőművészettel
foglalkozzon?
–Fiatal koromban működtek a klasszikus nagy szakkörök,
így a Ferenczy István Vizuális Műhely és a Dési Huber Szakkör.
Sok batárommal a „Ferenczybe” jártam az általános iskola
elvégzését követően. Több barátom felhagyott a képzőművészettel,
de én eléggé kitartó voltam, és akkor tudatosult bennem, hogy
ilyen pályára szeretnék menni. Először az Iparművészeti Főiskolára
jelentkeztem, ahová nem jutottam be. A Képzőművészetire először
nem sikerült a felvételim, s éppen ezért szülői bíztatásra
jelentkeztem a Juhász Gyula Tanárképző Főiskolára – bár
akkor nem szerettem volna tanár lenni. Elvégeztem a biológia-rajz
szakot, majd azután fölvettek a Képzőművészeti Főiskolára.
A ’70-es ’80-as évek fordulóján a főiskolán főleg
az avantgárd stílus volt a meghatározó?
–Akkor is voltak már különböző irányzatok a főiskolán,
de főleg a figurális festészet dominált. S maga a Képzőművészeti
Főiskola akkor akadémista szemléletű volt. Sok mindent
megtanultunk a főiskolán, főleg a klasszikus rajzolást, festészetet.
Ma viszont már a hallgatókat főleg a művészeti pályára készítik
föl.
Mi a véleménye arról, hogy aki ma elvégez egy művészeti
egyetemet, azáltal máris művésszé válik?
Senki sem próbálta lebeszélni erről a pályáról?
–Többen is megpróbálkoztak ezzel, még szüleim is, de
ők csak finoman, és nem drasztikus módon. Tehát szüleim toleránsak
voltak, de azért felhívták a figyelmem arra, hogy a képzőművészek
többsége nem dúskál az anyagi javakban. Sőt…De nem bántam
meg egy pillanatra sem, hogy ezt a hivatást választottam.
Második diplomája megszerzése óta kiállító művész.
A külföldi kiállításainak milyen volt a visszhangjuk?
Ha a művész benne akar lenni a képzőművészeti életben, jobb, ha
egy közösség tagja
Számtalan művészeti társaság tagja. Jó, ha egy művész
nem „magányos farkasként” dolgozik?
–Eddigi tapasztalataim szerint szükséges, ha a képzőművész
különböző egyesületek, társaságok tagja. Olyan egyesület
tagjának érdemes lenni, amiből a művész szellemi téren is
profitálhat. A társaság ereje abban is rejlik, hogy csoportos
kiállításokat szervez, katalógusokat jelentet meg, s ezáltal
erősíti tagjai közösségi hovatartozását. Például a Magyar
Képzőművészek és Iparművészek Szövetsége minőségi tárlatokat
szervez; jelenleg a Szombathelyi Képtárban látható a KÉP-TÁR-HÁZ
című országos nívós kiállítás, amin két alkotásommal
vagyok jelen. Megélhetés szempontjából lehet, hogy megéri magányosan
dolgozni, de ha a művész benne akar lenni a képzőművészeti
életben, jobb, ha egy közösség tagja. Egy csoportot, egyesületet,
a művészettörténet szakma is jobban be tud helyezni a kortárs
művészet rendszerébe. Így talán nem kallódnak el a munkáink.
S abba is gondoljunk bele, hogy a régi korokban mennyi művész
kallódhatott el, akinek például nem volt mecénása. Számomra
fontos, hogy a művészeti munkám mellett hétköznapjaimban ne
rugaszkodjak el a való élettől, hiszen benne élek a társadalomban.
Ez az életfilozófiám.
Medveczky Attila
|