2014.05.08.
Manierisztikus
formanyelv a XXI. Században
A plakát az alkalmazott grafika területéről fokozatosan átkerül
az autonóm művészet szférájába
Orosz István Kossuth-díjas
grafikusművész, animációsfilm-rendező 1951-ben született
Kecskeméten. A Magyar Iparművészeti Főiskola grafika
szakán szerzett diplomát 1975-ben. A hetvenes évek második felében
díszleteket tervezett, majd animációs filmeket kezdett készíteni
a Pannónia Filmstúdióban. Autonóm és alkalmazott grafikával
– elsősorban plakáttal és illusztrációval – pályája
kezdete óta foglalkozik. Munkáival rendszeresen részt vesz
nemzetközi képzőművészeti tárlatokon, grafikai biennálékon
és filmfesztiválokon. Tagjai közé választotta az Alliance
Graphique Internationale, a Széchenyi Irodalmi és Művészeti
Akadémia, valamint a Magyar Művészeti Akadémia. 2002-ben az
Iparművészeti Egyetemen habilitált mesteri diplomát kapott.
2004 óta a Nyugat-magyarországi Egyetem Alkalmazott Művészeti
Intézetének tanára. Szépirodalommal is foglalkozik, két
verseskötete, egy novelláskötete és két esszékötete jelent
meg. 1984 óta használja az Odüsszeiából kölcsönzött
Utisz művésznevet is. Az ő alkotása a nemzetközi hírűvé vált
Tovariscsi, konyec c. rendszerváltó plakát.
Legfontosabb önálló kiállításai:
1997: Aristotelian University; 1998: Koppenhága, Mosting Hus; 1998:
Bethlehem (USA), Payne Gallery; 2000: Silkeborg, Kunst Center;
2000: Isztambul, Bilgi Üniversitesi; 2001: Sopron, Festőterem;
2002: Pozsony, Slovenska Narodná Galeria; 2002: Princeton, Marsha
Child Contemporary; 2004: Torun, Galeria Sztuki Wozownia; 2004: Hága,
Escher in Het Paleis; 2006: Budapest, Ernst Múzeum; 2007–2008:
Essen, Grillo Theater; 2008: Jorwert, “Redbad” templom; 2009:
Melbourne, Glen Eira City Council Gallery; 2009: Pécs, Dóm Múzeum;
2009–2010: Ljubljana, Galerija Avla; 2010: Székesfehérvár,
Szent István Király Múzeum; 2010: Budapest, Koller Galéria;
2011: Kecskemét, Cifrapalota; 2012: Győr, Esterházy-palota;
2013: Brescia, Galleria dell'Incisione; 2013–2014: Ankara, Güler
Sanat Gallery.
Legfontosabb animációs filmjei: Csönd,
1977, Pannónia Film, 5 perc; A sótartó felé, 1978, Pannónia
Film, 5,5 perc; Álomfejtő, 1980, Pannónia Film, 7 perc; Ah
Amerika! 1984, Pannónia Film – Magyar Televízió, 30 perc;
Vigyázat, lépcső! 1989, Pannónia Film, 6 perc; A
kert, 1989, Pannónia Film, 6,5 perc; Sírj! 1995, Pannónia
Film, 3 perc; Fekete lyuk – fehér lyuk, 2001, Pannónia
Film, 4 perc; Arcok (társrendező Keresztes Dóra) 2001,
Pannónia Film, 4 perc; Az idő látképei, 2004, Pannónia
Film, 10 perc; Útvesztők,
2008, 8 perc; Sakk! 2010, Kecskemétfilm, 8 perc.
Legfontosabb díjai:
Award of the International Film Club Associations at the
International Film Festival (Oberhausen, 1986); Gold Medal at the
Biennial of Graphic Design (Brno, 1990);
Balázs Béla-díj (Budapest, 1991); First Prize at the
International Poster Biennial (Lahti, 1991); A “Mediawave”
Nemzetközi Film- és Videoművészeti Fesztivál fődíja (Győr,
1991); Munkácsy Mihály-díj (Budapest, 1993); ICOGRADA-díj a
Chaumonti Nemzetközi Plakát Fesztiválon (Chaumont, 1994);
Creative Distinction Award of European Design Annual (Dublin,
2000); Gold medal at the 43rd Annual Exhibition of Society of
Illustrators, (New York, 2001); A Képzőművészeti Filmszemle fődíjai
(Szolnok, 2002, 2004); Életműdíj a II. Aranyrajzszög kiállításon
(Budapest, 2003); Érdemes művész (Budapest, 2005); A Kecskeméti
Animációs Filmfesztivál nagydíja (Kecskemét, 2005); Plakat
Kunst Hof Ruettenscheid Prize (Essen, 2007); A Varsói Plakátbiennálé
bronzérme (Varsó, 2010); Kossuth-díj, (2011); Prima díj
(2013).
Édesapámat börtönbüntetésre ítélték a forradalom
“szellemi előkészítésének” vádjával
Orosz Istvánt a legtöbben úgy ismerik, mint a Tovariscsi,
konyec plakát tervezőjét. Azt kevesen tudják róla,
hogy szépirodalommal is foglalkozik. Hogyan vetődött föl, hogy
verses- és novellásköteteket írjon?
–
Édesapám irodalomtörténész, édesanyám és testvérem is
irodalom-szakos tanárok, így az lett volna a természetes, ha én
is írással foglalkozom. A képzőművészeten belül könyvillusztráláshoz,
a színházi plakátok tervezéséhez is azért jutottam el, mert
ezek valamilyen szinten közel állnak az irodalomhoz. S azt is
meg kell jegyeznem, hogy az 1956-os eseményeket követően édesapámat
börtönbüntetésre ítélték a forradalom “szellemi előkészítésének”
vádjával, s ilyen háttérrel nem sok esélye volt, hogy olyan
komolyabb egyetemre bejussak, mint például az ELTE, ahonnan aztán
természetesebb lett volna az irodalom irányába indulnom. Sokkal
egyszerűbbnek látszott egy olyan “külvárosi” főiskolára
bekerülnöm, mint az Iparművészeti. Így az érettségi után
meg sem próbáltam a bölcsészkarra jelentkezni, inkább a
Magyar Iparművészeti Főiskolát választottam. Az irodalommal
való foglalatossággal viszont nem hagytam föl.
A versek, a novellák a hobbi kategóriájába tartoznak, vagy szorosan
kapcsolódnak az életműhöz?
Kassák-féle stílusban?
Születtek
olyan képzőművészeti munkái, melyeket egy-egy költemény
vagy irodalmi mű ihletett?
– Több ilyen alkotásom van. Ha már Shakespeare születésének
450. évfordulója táján beszélgetünk, had utaljak a Shakespeare
Színház címűre, amely mást mutat, ha szemből, és mást,
ha oldalról nézünk. Ez a kép jelenleg a Nemzeti Színház előterében
látható az Ahogy tetszik előadás képzőművészeti kísérőjeként.
Egyébként ennek a produkciónak én terveztem meg a plakátját
is.
A zene is megihlette?
Kiket
tart mestereinek, példaképeinek?
– Plakát szakra jártam, ahol Balogh István volt a
mesterem. Vele a mai napig jó a kapcsolatom; a közelmúltban
rendeztünk műveiből egy kiállítást Sopronban, az egyetem galériájában.
S csak később vallotta be, hogy ez volt az első önálló kiállítása,
holott ismert és foglalkoztatott plakáttervező volt az ’50-es
és ’80-as évek között. Azt gondolta, hogy a plakátosoknak
“kiállítótere” az utca, s ezért fölösleges önálló kiállításon
is bemutatkoznia. Híres tanárom volt még Rubik Ernő, aki a
formatanra oktatott bennünket. Bizonyára tőle eredeztethető,
hogy geometrikus műveim is születtek, illetve hogy érdekelni
kezdtek a geometria játékos vonatkozásai, Gulyás Dénes pedig
az ábrázoló geometriát tanította, s ő mutatta meg nekünk először
M. C. Escher munkáit. A holland grafikusművész hatott rám,
alkotásait többször összefüggésbe hozták munkáimmal, szóval
illik őt is felsorolni a virtuális tanárok közt. Haiman György
volt a tanszékvezetőnk, aki kiváló tipográfus volt. Vele főiskolásként
nem volt jelentős kapcsolatom, de a diplomám után visszahívott,
hogy a mesterszakot is végezzem el. Később közös írásaink
jelentek meg, sőt egy amerikai szakmai lapba cikket is írt rólam.
Terveztünk egy közös könyvet, mely eléggé előrehaladatott
állapotba került már, mikor meghalt, így sajnos torzóban
maradt ez a munka…
A
plakát a szocializmus idején fontosabb volt, mint ma, de a többi
képzőművészeti ággal akkor sem versenyezhetett
Az
1970-es években az alkalmazott grafikának mekkora megbecsültsége
volt hazánkban?
– Magyarországon a plakátgrafikának és az illusztrációnak
kisebb jelentősége volt, mint más országokban. És itt nem
csak a nyugati államokra gondolok. A pártállam idején, amikor
nagyon nehezen jutott ki a művész Nyugatra, akkor az összes képzőművészeti
ágat illetően Lengyelország volt a minta. Plakátban meg különösen,
hiszen a wilanówi kastélyban megrendezett Nemzetközi Plakátbiennálé
volt számunkra az a rendezvény, amelyre szinte kötelező volt
kiutazni. Egyszer, amikor Lengyelországban kiállíthattam, a
megnyitón el is mondtam, hogy ebben az országban bemutatni a
plakátjaimat olyan érzés, mintha egy focista rögtön a
Maracana Stadionban játszana. Tehát: bár a plakát a
szocializmus idején fontosabb volt, mint ma, az internet és a
friss és olcsó elektronikus média korában, de a többi képzőművészeti
ággal akkor sem versenyezhetett.
Az
amerikai Print
designmagazin diákpályázatát Orosz ABC című rajza nyerte. Ez még főiskolás korában történt?
Ez
nagy kihívást jelentett?
Ezek
a filmek igencsak rövidek, s a leghosszabb a részben animált
1984-es dokumentumfilm, az Ah,
Amerika! Ön
rendezte, a forgatókönyvnek pedig társszerzője volt.
– Dániel Ferenc barátommal később is sokszor dolgoztam
együtt; több filmem dramaturgja volt.
7-8
percig tartanak ezek a filmek, pedig nagyon sok munka van bennük.
Megérte ezzel foglalkozni?
– Szerettem animációs filmeket készíteni, és olyankor
az ember nem gondol arra, hogy megéri-e. Másfelől a grafikáimban
is sok munka van, s előfordul, hogy egy kiállítás alkalmával
éppen csak egy pillantást vetnek egy adott alkotásra. Ezt elég
hamar tudomásul kell vennie mindenkinek, aki ilyesmire adja a fejét.
A film nézésének legalább van egy szabott ideje. Szoktak lenni
olyan kiállításaim, amelyeken egy elsötétített teremben a
filmjeim is mennek, vagyis a hatásukat össze lehet hasonlítani
az állóképekével.
Ha
korábbi alkotásaira rátekint, nem gondol arra, hogy most másként
csinálná meg?
– Sokszor már az adott mű elkészülte pillanatában fölvetődik
bennem a módosítás szándéka. Amikor 35 mm-es szalagra vettük
föl a filmet, akkor nehézséget jelentett a javítás. A számítógép
világában már bele lehet javítani a filmekbe. A grafikák esetében
a módosítás sokkal egyszerűbb. Ha tökéletesen elégedett
lennék az elkészült munkával, valószínűleg nem is kezdenék
újba, de ez a veszély nem fenyeget.
Még
a ’80-as években létrehozta a DOPP csoportot. Mit takar ez az
elnevezés?
–
Ducki Krzysztoffal, Pinczehelyi Sándorral és Pócs Péterrel
alapítottuk meg ezt a csoportot. Előfordult, hogy együtt
dolgoztunk, de inkább közös kiállításokat szerveztünk. Európában,
Japánban, Amerikában. Ebből a csoportból jött létre a századfordulón
a Magyar Plakáttársaság. A társaság első kiállításának
megnyitóján elmondtam: az, hogy társaságok, csoportok szerveződnek
a plakát védelmében, azt jelenti, hogy valami gond van ezzel a
műfajjal. A plakátról azt mondták, hogy a XX. század művészete.
Ez a kijelentés már nem érvényes a XXI. századra, mert a reklámnak
sokkal frissebb, gyorsabb technikái alakultak ki. A plakát az
alkalmazott grafika területéről fokozatosan átkerül az autonóm
művészet szférájába. Ott próbálunk új lendületet adni a műfajnak.
Önálló témákat találunk ki, s csoportos kiállításokat
tervezünk. Amiről beszélek, az persze nem magyar sajátosság,
hanem világtendencia.
Többen
azt írják, hogy a manierizmus jellemzi a munkásságát. Egyetért
ezzel a megállapítással?
– Valószínűleg egyszer egy interjúban nyilatkoztam erről,
s utána ezt átvették tőlem a műítészek. Sokat foglalkoztam
a reneszánsz, a barokk, a manierizmus korszakával. S ha választanom
kéne egy kort, akkor valószínűleg a XVI. századba mennék
vissza, amikor a manierizmus dívott. A szocializmus idején
sokszor felvetődött baráti társaságban az emigrálás kérdése.
Nem mentem ki Nyugatra, de elképzeltem, hogy az emigrálást –
akkoriban úgy mondták, disszidálás – nemcsak térben, időben
is végre lehet hajtani. Az 1500–1600-as években a grafikával,
a metszettekkel, a karcokkal – a képzőművészetnek azzal az
ágával, amit szeretek – nagyon sokan és érdekesen
foglalkoztak.
Előfordult,
hogy a néző mást lát bele a képeibe, mint amit ön elgondolt?
– Ennek örülök a legjobban, de az ilyen esetek ritkaságszámba
mennek. Amit én művelek, nem egy sodró közönségműfaj. Így
nem mondhatom azt, hogy sokan ismerik a munkáimat. Akik viszont
ismerik, többnyire kedvelik – és ők főleg a természettudományok
művelői.
Mi
jellemzi a munkafolyamatát? Sok vázlatot készít?
– Valóban sok vázlatot készítek, s a szemétkosár növekménye
jócskán meghaladja a használhatónak ítélt munkák fiókjának
tartalmát. Olyan tervek is gyűlnek, melyeket meg szeretnék később
valósítani, de még szükséges hozzá egy érési folyamat. Ám
olyan vázlatokat is készítettem, amelyekről már sejtem, hogy
sosem lesz belőlük alkotás.
Talán
mert nehezebben befogadhatók?
– Inkább azért, mert az idő nem végtelen. “Ars longa,
vita brevis”. Egyébként úgy vélem, ha egy művész arra
gondol, hogy a néző vagy a társadalom mit szól az alkotásaihoz,
akkor tévúton jár. Fontosabb, hogy én mennyire leszek elégedett
a műveimmel. S az is, hogy az adott munka beilleszkedik-e egy
alkotói folyamatba. Nem a társadalmat nézem le, hanem független
művészként gondolkodom, és alkotok.
Mostanában
főleg kiállításokra, vagy inkább megrendelésekre dolgozik?
– Kevesebbet dolgozom megrendelésre, mint régebben. De
jelenleg is kapok megrendeléseket; készítek animációs
filmeket, munkákat önálló kiállításra, s mindemellett tanítok
is.
Kettős
jelentőségű munkáimmal „laboratóriumi körülmények között”
állítom elő a csapdahelyzetet
A
grafikus fölhívhatja-e a közönség figyelmét az élet
csapdahelyzeteire?
– A már említett kettős jelentőségű munkáimmal
“laboratóriumi körülmények között” állítom elő a
csapdahelyzetet. S amennyiben a néző felfigyel az alkotásaimban
rejlő csapdákra, jobban ügyel majd a valós élet csapdáira
is. Ezért is lényeges, hogy a néző lásson is, ne csak nézzen.
Tanárként is az a célom, hogy a látást megtanítsam a növendékeimnek,
illetve a látó emberek kiszolgálását. Azt is tudni kell, hogy
az elmúlt 10-20 évben a vizuális információ mennyisége
jelentősen gyarapodott. 30-40 évvel ezelőtt alaposabban nézték
meg az emberek a plakátokat, a képeket. Akkoriban sokkal
kevesebb kiállítást rendeztek. Így akkor minden érdeklődő látta
a fontosabb kiállításokat. Ez mára megváltozott. Egyre
kevesebb konkrétumra emlékezünk egy adott kiállítás anyagából,
s felszínesebbé vált a vizuális kultúránk. Éppen a vizuális
kultúrával foglalkozó pedagógusok felelőssége, hogy rávezesse
a gyerekeket a szelekcióra. Arra, milyen kiállítást érdemes
megnézni, s az ott látottakat hogyan lehet emlékeink tárházában
elraktározni. Tudom, hogy nem könnyű feladat…
UTISZ
az álneve, amit Odüsszeusz is használt. Talán van valami közös
vonás önben és a legendás hősben?
– Az 1980-as években több Orosz István is szerepelt a
magyar kulturális életben. 1984-ben Török András barátom ajánlotta
az UTISZ, a “senki” művésznevet, amit elég stílszerűnek
éreztem. Odüsszeusz használta ezt álnévként a küklopsz
elleni harcban, amely tudvalevő a szörny megvakításával végződött.
A jelképes név arra is utal, hogy amit csinálok egyfajta
szemkiszúrás, de nevezzük szelídebben szembecsapós játéknak.
Medveczky
Attila
|