2014.05.08.
A válságok időszakában
kell hangsúlyoznunk az összetartozás fontosságát
A táborokban megismerik a gyermekek a Kárpát-mendence tájegységeinek
hagyományát, kultúráját
Szűcs Balázs
atya, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem lelkésze több
mint tíz éve foglalkozik nehéz sorsú fiatalokkal itthon és a
határainkon túl. Nyolc éve táboroztat anyaországi, kárpátaljai,
Csángóföldről, a Vajdaságból és a Székelyföldről érkező
gyerekeket Csobánkán.
Szűcs Balázs
1976-ban született Budapesten. Szülei 1986-ban költöztek
Pesthidegkútra, itt nőtt fel három testvérével együtt. A
Regnum Marianum katolikus ifjúsági közösség tagja. 2000-ben
pappá szentelték, majd Szentendrére került, ahol hat éven
keresztül káplánként főleg az ifjúsággal foglalkozott. Önkéntesekkel
megrendezte az István a király című rockoperát és a Valahol
Európában c. musicalt, amit itthon az anyaországban, Kárpátalján,
Erdélyben és a Vajdaságban is előadtak. 2012-ben Gyermekekért
díjat kapott a II. Kerületi Önkormányzattól.
A katolikus lelkészek foglalkozhatnak börtönmisszióval,
cigánypasztrorációval, városmisszióval, kórházpasztorációval.
Balázs atya miért választotta az ifjúságpasztorációt, sőt
azon belül a nehéz sorsú, árva gyerekek fölkarolását?
–Amikor 2006-ban a Pázmány
Péter Katolikus Egyetem lelkészének neveztek ki, sokat
gondolkoztam azon, hogy miként lehet az egyetemistákat megszólítani.
Már amikor Szentendrén káplán voltam, én foglalkoztam a nehéz
sorsú gyermekekkel, a perem vidéken élőkkel. S ebből is született
az ötlet, hogy erre a közös munkára hívom meg az egyetemistákat.
Azért is, mert éppen a nehéz sorsú gyerekekkel való foglalkozásokon
keresztül is rá lehet találni az Istenhez, a hithez vezető útra.
Tehát közös munkára hívtam az egyetemistákat, akik minden évben
jönnek segíteni a táborokba.
Milyen körülmények között élnek ezek azok a gyerekek
otthon, akiket felkarol és táboroztat? Hogyan, milyen módon kerül
kapcsolatba ezekkel a fiatalokkal?
–Mi az egész Kárpát-medencében
gondolkozunk, tehát nem csak a magyarországi nehéz sorsú
gyermekekkel foglalkozunk. Kapcsolataink, a tábor működése
elején igen sajátosan alakult. Közvetítők személyén, pap
barátaim által jutottunk el egy adott gyermekotthonhoz. Kárpátalján
a ráti Szent Mihály Gyermekotthonnal vagyunk kapcsolatban;
Majnek Antal munkácsi püspök atya bíztatott minket arra, hogy
ezt az intézményt keressük föl. Ez az otthon nyolc éve épült,
s még 2006-ban kivittük az István a király rockoperát
a szentendrei fiatalokkal Beregszászba, s akkor az előadás bevételét
a ráti gyermekotthon felépítésére ajánlottunk föl. Az évek
során rájöttünk arra, hogy a táborozási lehetőségeket nem
akarjuk csak a gyermekotthonban nevelkedettek számára korlátozni,
és ezért döntöttünk úgy, hogy az árva és nehéz sorsú
gyermekeket is várjuk a táborainkba. Meghatározzuk a keretszámokat,
így Kárpátaljáról általában 50 gyermeket fogadunk, és az
ottani nevelők, lelkészek döntik el azt, kik vegyenek részt a
nyári táborban. Székelyföld esetében az volt a célunk, hogy
ne azokkal a gyerekekkel kerüljünk kapcsolatba, akikkel a Böjte
Csaba atya neve által fémjelzett rendszer is foglalkozik. Mert
azt tapasztaltuk, hogy ők sokkal nagyobb támogatást kapnak. Ezért
tudatosan mentünk azon közösségek felé, akikre nem fordul
annyi figyelem. Így a Hargita megyei 2-es és 3-as számú
gyermekellátó központtal vagyunk kapcsolatban. Ők összesen
200 gyermekkel foglalkoznak Csíkszereda és Gyergyószentmiklós
környékéről. A csángó gyerekekhez pedig a csángó magyar
oktatási szervezeteken keresztül jutottunk el. Tehát a magyar
tanárokkal vannak konkrét kapcsolataink. A csángó gyermekek
nagy szegénységben élnek, de környezetükben nem működnek
gyermekotthonok. A Vajdságban két közösséggel vagyunk
kontaktusban. Utcai Róbert csantavéri plébános atya pasztorációja
a helyi fiatalok körében kitűnő példát adott. Így vele és
a Harmath Károly ferences atya által alapított lurkóházakkal
vagyunk kapcsolatban. De nem csak határon túliakkal
foglalkozzunk. Az Igazgyöngy Alapítvány és Alapfokú Művészetoktatási
Intézmény a berettyóújfalui kistérségben – ami 25 falut
foglal magában – működik 1999 óta. Fő tevékenysége a
tehetséggondozás és személyiségfejlesztés, különös
tekintettel a hátrányos helyzetű gyerekekre. Velük és a Pilis
faluban működő gyermekotthonnal van komolyabb kapcsolatunk. A közelmúltban
vettük föl a sárbogárdiakkal a kontaktust, és Budapesten a
Karitász és Máltai Szeretetszolgálat révén vagyunk
gyerekekkel, főleg kőbányaiakkal kapcsolatban. Így pórbáljuk
az összmagyarságot a nyári táborokban megjeleníteni. Mindig
nyitottak vagyunk az újabb és újabb kapcsolatok fölvételére
Nehéz a kárpátaljai, vagy erdélyi szülőket rávenni
arra, hogy elengedjék gyermeküket a táborokba?
–Mi nem szülőkkel, hanem intézményekkel, közösségekkel
vagyunk kapcsolatban. Elég kilátástalan időigényes lenne, ha
minden egyes szülőt külön rá kéne vennem arra, hogy engedje
el gyermekét a táborunkba. Tehát mi mindig keretszámokat határozunk
meg, és a helyi intézmény-vagy közösségvezető, vagy nevelő
dönti el azt, kik vegyenek részt a táborban.
Ezek a táborok Zetelakán, vagy Csobánkán zajlanak?
–Az első táborunk volt Zetelakán, a víztározó
partján. S azt követően a Csobánkai Közép-európai Cserkészpark
a táborunk helyszíne. A nyolcadik táborunkat is ott rendezzük
meg július 7-13. között. Az erdélyi Zetalakára kijutni sok
gyermek számára nehézséget jelent…
Az első táborban mennyi gyermek vett részt?
–A zetelakai táborba erdélyi és csángó gyermekek
jöttek részt, körülbelül 200-an. S mivel azt tapasztaltuk,
hogy ez a tábort mások számára is ki kell nyitni, ezért döntöttünk
a csobánkai helyszín mellett.
Tematikus táborokról van szó?
–Korosztály szerinti csoportosításról beszélhetünk.
Két altáborunk van. A kicsik 7-12 éves, a nagyobbak pedig 13-17
éves korig táboroznak, és 17 éves kor felett lehet jönni táboroztatni.
A programjainkat úgy alakítjuk ki, hogy azok élményt nyújtsanak
a fiataloknak. Tehát szervezünk táncházakat, koncerteket, kirándulásokat;
uszodába, strandra, előadásokra visszük a fiatalokat. Amit még
ennél is lényegesebbnek tartok, hogy személyesen szólítsuk
meg a gyermekeket, mert nagyon fontosak számunkra. Hiszen ezt
a személyességet nélkülözik nagyon gyakran, s nem törődnek
velük igényük szerint. Ezért a csoportokat úgy alakítjuk ki,
hogy 10 –10 egyetemista dolgozik a kicsik és a nagyok altáborában.
Ez azt jelenti, hogy 30 gyermekre figyel 7-8 ember. Ezzel olyan
lelki töltetet adunk a gyermekeknek, amit haza tudnak vinni.
A táborokban arra is van lehetőség, hogy a különböző
kultúrkörökből érkező fiatalok megismerjék egymás kultúráját,
szókincsét?
–Igen, arra törekszünk, hogy a különböző tájegységekről
érkező gyermekek ne külön csapatban legyenek. Így mód van rá,
hogy megismerjék a Kárpát-medence különböző részeiről érkezők
egymás kultúráját, hagyományát. Arra viszont van példa,
hogy önkénteseink közül kerülnek ki a gyermekek keresztszülei,
bérmaszülei.
Mi motiválja az önkéntes egyetemistákat erre a
feladatra?
–Az elsődleges motiváció a kihívás. Majd, akik
megtapasztalták azt, hogy milyen nagy öröm, és felelősség a
nehéz sorsú gyermekekkel foglalkozni, évről-évre visszatérnek.
Azért is, mert azt látják, hogy ezek a kicsinyek sokkal
nehezebb sorban élnek, de mégis sokkal boldogabbak, mint mi,
akik kevésbé nélkülözünk. S így kikristályosodik az, hogy
mi sokszor olyan dolgokat hiszünk problémáknak, amelyek igazából
nem is azok. Csupán vélt problémák. Az is nagy öröm, hogy táborunknak
elterjedt már a híre, s ezért egyre több egyetemista
jelentkezik hozzánk önkéntesnek. Azt szeretnénk elérni, hogy
a gyerekek kapják meg azt az odafigyelést, törődést, amiben
otthon nem részesülnek, s közben azt vesszük észre, hogy mi
magunk szellemileg, lelkileg sokkal többé válunk ezáltal.
Igaz, hogy ezek a segítők, akik mentoroknak is nevezhetők,
néha meglátogatják szülőföldjükön a fiatalokat?
–Természetesen. Nemrég érkeztem haza a Vajdaságból,
és most is vannak kint segítőink Székelyföldön. Folyamatosan
tartjuk a kapcsolatokat a gyermekotthonokkal, mert lényegesnek
tartjuk, hogy ne csak nyaraként, kampányszerűen segítsünk a
nehéz sorsú fiatalokon. Ezért Húsvétkor, Karácsonykor, a
nagyobb ünnepekkor meglátogatjuk őket. Május elején pedig Csángóföldre
viszünk ki adományokat. Előtte megkérdezzük a nevelőktől,
tanároktól, hogy valóban mire van szükségük a gyerekeknek.
Két éve rendezték meg először a Remény
kis emberei tábort és fesztivált. Ez a fesztivál
mennyiben különbözik a hagyományos értelemben vett szórakoztató
műsoroktól?
–Július elején szervezzük meg a tábort, a már említett
célokkal. Tehát, hogy értsék meg, ők is minőségi emberek, s
bennük is van annyi érték, talentum, amivel, ha élnek, az
megszólító erővel bír mások felé. Ezért elhatároztuk,
hogy szervezzünk egy olyan alkalmat, amikor ők az előadók.
Arra kértük a gyerekeket, hogy olyan műsorszámmal lépjenek föl
az augusztusi fesztiválon, amit ők jól tudnak. Így volt, aki
autentikus cigánytánccal, más székely néptánccal lépett föl,
más verset szavalt, énekelt, és egy közösség színdarabot
adott elő. Tavaly mind a közel 600 fős közönség, mind a
rangos zsűri – Harcsa Veronika, Malek Andrea, Lackfi János, ők
mind nagyon megszerették a gyerekeket – remekül szórakozott a
produkciókon. Tehát a fesztivál legfontosabb üzenete az, hogy
az ember bárhova születhet, de van valami, ami mindenkiben rejtőzik,
és ezt kell megtalálni. Ez a tehetség, a bizonyos talentum, és
ezzel kell ügyesen kufárkodni. A két fesztivált kiértékeltük,
és úgy gondoltuk, a gyerekek már mindent bemutattak, amit
otthonról hoztak, ezért változtatunk kell a metóduson. Ezért
úgy döntöttünk, hogy augusztus 30-án a Petőfi Csarnok
szabadtéri színpadán előadjuk a gyerekekkel az István a
király rockoperát. Megszereztük ehhez a szükséges jogdíjakra
vonatkozó szerződéseket, és most a próbafolyamat zajlik.
Esetünkben a minőségre, vagy a közös játékra koncentráltak,
arra, hogy a gyerekek alkotó módon vegyenek részt egy adott
produkcióban, és sikerélményük legyen?
–A minőségre és a sikerélményre való törekvés
nem zárja ki egymást. Kvalifikált rendezőkkel, koreográfusokkal,
énektanárokkal készülünk erre a darabra, hogy olyan minőségi
előadás szülessen, ami közösségi élményt is nyújt.
Hiszem, hogy a gyerekeket azzal becsüljük meg igazán, ha
magasra tesszük számukra a minőségi mércét.
Jól tudom, hogy a pénz nem minden. Miből teremtetik meg
az anyagi forrást a táborok működéséhez?
–Két alapvető forrásról beszélhetünk: a pályázaton
elnyert összegekről és az adományokról. Számunka fontos a
hitelesség, így támogatóinkkal tartjuk a kapcsolatot, elhívjuk
őket a táborba, hogy meggyőződhessenek arról, mire is fordítjuk
az adományaikat.
Engedjen meg egy másik, de szintén fiatalokkal kapcsolatos
kérdést: a Pázmány Péter Katolikus Egyetem lelkészének mi a
véleménye az egyetemi hitéletről? Mert sok gyermeket
megkeresztelnek, ám kevesebb az elsőáldozók, és még kevesebb
a bérmálkozók száma.
–Az egyetem oktatási, és nem nevelési intézmény,
ezért, nekünk egyetemi lelkészeknek az a fő feladatunk, hogy a
hitre nyitottakat, vagy keresőket megszólítsuk pontosan a közös
programok és a zarándoklatokon keresztül.
Medveczky Attila
|