vissza a főoldalra

 

 

 2014.05.08. 

Csorja Gergely: Felháborító áldokumentumfilm

Az ARTE nevezetű tévécsatornát 1992-ben indították el. A német–francia csatorna kezdeményezői Helmut Kohl, Francois Mitterand és Lothar Späth lényegében az alapvetően eltérő gondolkodású német és francia értelmiséget akarta közelebb hozni egymáshoz és ezzel valamiféle közös európai kulturális teret létrehozni.

Hogy a 350 millió eurós költségvetésű csatorna ezt a funkcióját betölti-e, annak megítélésére nem vállalkozom, bár gyanítom, hogy nem. Az ARTE hatása az európai kultúrában nem tűnik jelentősnek, és egy amolyan kevéssé nézett liberális értelmiségi közegnek tűnik.

A magyar közéletben ez a csatorna semmilyen jelentőséggel sem bír. Most csak azért foglalkozom vele, mert a magyar nyelvű internetes hírportálok szinte mindegyike hozta a hírt, hogy egy német televízió dokumentumfilmeket készítő stábját a salgótarjáni polgármester asszony be akarta csapni. A műsor készítői közmunkásokat akartak mutatni, és ezzel keresték meg a polgármestert, aki viszont közmunkások helyett egy utat építő vállalkozás munkásait mutatta meg nekik.

A polgármesteren még bekapcsolva volt a mikrofon, amikor valakivel, talán munkatársával, azon lamentál, hogy ezek nem is közmunkások, pedig a stáb arról akart forgatni és majd kiderül, hogy egy közmunkás sincs köztük.

A műsorba kerülő anyagból persze nem derül ki, hogy a polgármester miért is akarta volna becsapni a stábot, vagy hogy milyen jelentősége van annak, hogy közmunkásokat vagy csak építőmunkásokat mutatnak a tisztelt nagyérdeműnek. Felteszem, hogy ez volt a legközelebbi építkezés és gondolták, hogy akkor forgassanak itt. Hát nem tök mindegy?

Nem volt, ugyanis a műsor koncepciója szerint az Orbán Viktor kiépítette, Európában példa nélküli diktatúra egyik fontos populista intézkedése, hogy a szegény cigányokat, akik amúgy is rasszista támadásoknak vannak kitéve nap mint nap, még közmunkára is kényszerítik, méghozzá az átlagfizetés hatodáért.

Ezt bizonyítandó kellett volna cigány közmunkásokat mutatni, és ezért volt baj, hogy az éppen térkövező brigádban nem volt se közmunkás, se cigány.

Antoine Vitkine – egy deklaráltan baloldali francia újságíró – készítette ezt a dokumentumfilmnek nevezett propagandaműsort, mely A populisták felvonulása (Aufmarsch der Populisten) címet kapta. A film koncepciója, hogy az EU-szkeptikus populisták az elkövetkező EP választásokon soha nem látott sikert érhetnek el és ezért Vitkine végigjárta Európát, hogy a veszélyre felhívja az ARTE közönségét és egyben némi szavazatot szedjen össze a baloldali és liberális pártoknak. Mindezt a dokumentumfilm adta műfaji objektivitás leple alatt.

A filmből majd 20 perc foglalkozik Magyarországgal, mivel a narráció szerint ez az első európai ország, ahol a populisták hatalomra jutottak. Innentől a film átcsap gyomorforgató demagógiába. A zenei aláfestés, a képek hangulata, a narráció dramaturgiája azt sugallja, pontosabban azt az érzést kelti, mintha valami háborús övezetből, valami kemény, embertelen diktatúrából tudósítana a stáb. Mintha Vitkine csapata hosszas procedúra és nem kis bátorság segítségével bejutott volna az európai Észak-Koreába.

A Magyarországról szóló 20 perc olyan súlyú és minőségű csúsztatásokat tartalmaz, hogy az már szinte büntetőjogi kérdéseket is felvet. Ha Magyarország magánszemély lenne, akkor a valamiféle becsületsértéssel érne fel ez a húsz perc.

Elsőre a Gój Motorosok felvonulását egy finom képi csúsztatással Orbán felelősségévé teszi. A Gój Motorosokat rendőrautó kíséri fel az 56-os megemlékezésre, majd a narrátor elmagyarázza, hogy mit jelent a gój kifejezés: Nem zsidó. Aha, ötlik fel a nézőben, Magyarországon antiszemiták vannak hatalmon, akiket Orbán vezet. Aztán közlik, hogy az ünnepségre azért mennek, mert közel állnak a Jobbikhoz, de az már kimarad, hogy Orbánnak az égadta világon semmi köze sincs a Jobbikhoz.

Majd jön a Jobbik, ami egy antiszemita, cigányellenes ultranacionalista párt, sőt fegyveres szárnnyal is rendelkezik és cigányellenes pogromokért és talán gyilkosságokért is felelős. Így! A néző még mindig azt hiheti, hogy ez Orbán pártja, tehát hogy Magyarországon ezek vannak kormányon. Egy képviselőjük össze akarta íratni a zsidókat, ha egyszer szükség lenne rá, folytatódik a kommentár.

Majd minden átmenet nélkül áttérnek Orbánra. Egyetlen pillanatig sem világosítja fel a narrátor a nézőket, hogy a Jobbik és Orbán nem ugyanaz. Sőt egy Orbán interjú előtt és után hosszan sorolják Orbán bűneit: az alkotmányba beírta Istent, a Parlamentbe bevitte a koronát, a királyság szimbólumát – egy demokráciában – síkit fel a narrátor. A hajléktalanokat bűnözőként kezeli, elérte, hogy megszüntessék a független alkotmánybíróságot, és a véleménynyilvánítás szabadságát korlátozta. Ezért aztán az ellenzéki politikusok sem mernek megszólalni. (Ez nem vicc, ez komolyan így van benne a műsorban.) A hallgatás falát egy fiatal politikus, egy politológus mégis áttöri: A hős nem más, mint Karácsony Geregly, aki dacolva a diktatúrával kiáll az ARTE kamerája elé.

A műsorból valahogy kimaradt, hogy az MSZP, a legnagyobb ellenzéki párt tulajdonolja a legnagyobb példányszámú politikai napilapot, hogy van az ellenzéknek saját tévé-és rádiócsatornája (ATV, Klub Rádió). Hogy a Jobbik legalább olyan erővel támadja a kormányt, mint a többi ellenzéki párt és sorolhatnánk, de kár a nyomdafestékért. Ez ebben a sötét diktatúrában, az ördögi Magyarország ARTE változatában szóba sem jöhet.

Ugyanis a populista nacionalistáknak van egy másik ördögtől való követelése, mellyel ötszázezer szavazatot akarnak szerezni. Ez bizony a székelyföldi autonómia kérdése. Ez az a pillanat amikor, ökölbe szorul a magyar néző keze: Micsoda visszataszító elfogultság, a magyar emberek milyen mélységű gyűlölete kell ahhoz, hogy valaki a Székelyföld autonómiájának ügyét nacionalista kérdéssé nyilvánítsa Európa nyilvánossága előtt? Miből táplálkozik Vitkine utálata?

Közel egymillió ember él jogfosztottságban majd egy évszázada, közel egymillió magyart akart a román hatalom tervszerűen eltüntetni, elrománosítani. Ezek az emberek még ma sem használhatják anyanyelvüket teljes értékűen szülőföldjükön és akkor jön egy senkiházi, és állami pénzből lenacionalistázza, lepopulistázza a székelyföldi autonómia ügyét.

Ebben az ügyben valahogy el kell érni, hogy Vitkinét felelősségre vonják. Emelett nem mehetünk el szótlanul. Vitkine állami pénzből hazudozik. Akik Vitkine áldokumenfilmjét megnézik, és nem kellően tájékozottak, azok bizony könnyen fordulhatnak a magyarság ellen. Egy ilyen hazug propagandafilm, melyet Európa jelentős országaiban levetítenek nagyon sokat árthat Magyarországnak. Ez ellen fel kell lépni. Keressük a hatékony fellépés lehetőségét. Ha van ötlete, kérem, ossza meg velünk. Ha mást nem is, de minél többen írjunk tiltakozó levelet, akik tudnak németül, angolul vagy franciául minél többen jelezzék felháborodásukat.

Ne hagyjuk, hogy hazudozzanak rólunk. Itt vannak az elérhetőségeik:

 

Németországban:

ARTE G.E.I.E.

Zuschauerdienst

Postfach 1980

D-77679 Kehl am Rhein

 

Franciaországban:

ARTE G.E.I.E.

Service Téléspectateurs

CS 20035

4, Quai du ChanoineWinterer

F-67080 Strasbourg Cedex

 

A www.arte.tv címen a kontakt menüpont alatt lehet üzenni nekik az interneten keresztül.