2014.05.08.
Csorja Gergely: Felháborító áldokumentumfilm
Az ARTE nevezetű
tévécsatornát 1992-ben indították el. A német–francia
csatorna kezdeményezői Helmut Kohl, Francois Mitterand és
Lothar Späth lényegében az alapvetően eltérő gondolkodású
német és francia értelmiséget akarta közelebb hozni egymáshoz
és ezzel valamiféle közös európai kulturális teret létrehozni.
Hogy a 350 millió
eurós költségvetésű csatorna ezt a funkcióját betölti-e,
annak megítélésére nem vállalkozom, bár gyanítom, hogy nem.
Az ARTE hatása az európai kultúrában nem tűnik jelentősnek,
és egy amolyan kevéssé nézett liberális értelmiségi közegnek
tűnik.
A magyar közéletben
ez a csatorna semmilyen jelentőséggel sem bír. Most csak azért
foglalkozom vele, mert a magyar nyelvű internetes hírportálok
szinte mindegyike hozta a hírt, hogy egy német televízió
dokumentumfilmeket készítő stábját a salgótarjáni polgármester
asszony be akarta csapni. A műsor készítői közmunkásokat
akartak mutatni, és ezzel keresték meg a polgármestert, aki
viszont közmunkások helyett egy utat építő vállalkozás munkásait
mutatta meg nekik.
A polgármesteren
még bekapcsolva volt a mikrofon, amikor valakivel, talán munkatársával,
azon lamentál, hogy ezek nem is közmunkások, pedig a stáb arról
akart forgatni és majd kiderül, hogy egy közmunkás sincs köztük.
A műsorba kerülő
anyagból persze nem derül ki, hogy a polgármester miért is
akarta volna becsapni a stábot, vagy hogy milyen jelentősége
van annak, hogy közmunkásokat vagy csak építőmunkásokat
mutatnak a tisztelt nagyérdeműnek. Felteszem, hogy ez volt a
legközelebbi építkezés és gondolták, hogy akkor forgassanak
itt. Hát nem tök mindegy?
Nem volt, ugyanis
a műsor koncepciója szerint az Orbán Viktor kiépítette, Európában
példa nélküli diktatúra egyik fontos populista intézkedése,
hogy a szegény cigányokat, akik amúgy is rasszista támadásoknak
vannak kitéve nap mint nap, még közmunkára is kényszerítik,
méghozzá az átlagfizetés hatodáért.
Ezt bizonyítandó
kellett volna cigány közmunkásokat mutatni, és ezért volt
baj, hogy az éppen térkövező brigádban nem volt se közmunkás,
se cigány.
Antoine Vitkine
– egy deklaráltan baloldali francia újságíró – készítette
ezt a dokumentumfilmnek nevezett propagandaműsort, mely A
populisták felvonulása (Aufmarsch der Populisten) címet kapta.
A film koncepciója, hogy az EU-szkeptikus populisták az elkövetkező
EP választásokon soha nem látott sikert érhetnek el és ezért
Vitkine végigjárta Európát, hogy a veszélyre felhívja az
ARTE közönségét és egyben némi szavazatot szedjen össze a
baloldali és liberális pártoknak. Mindezt a dokumentumfilm adta
műfaji objektivitás leple alatt.
A filmből majd 20
perc foglalkozik Magyarországgal, mivel a narráció szerint ez
az első európai ország, ahol a populisták hatalomra jutottak.
Innentől a film átcsap gyomorforgató demagógiába. A zenei aláfestés,
a képek hangulata, a narráció dramaturgiája azt sugallja,
pontosabban azt az érzést kelti, mintha valami háborús övezetből,
valami kemény, embertelen diktatúrából tudósítana a stáb.
Mintha Vitkine csapata hosszas procedúra és nem kis bátorság
segítségével bejutott volna az európai Észak-Koreába.
A Magyarországról
szóló 20 perc olyan súlyú és minőségű csúsztatásokat
tartalmaz, hogy az már szinte büntetőjogi kérdéseket is
felvet. Ha Magyarország magánszemély lenne, akkor a valamiféle
becsületsértéssel érne fel ez a húsz perc.
Elsőre a Gój
Motorosok felvonulását egy finom képi csúsztatással Orbán
felelősségévé teszi. A Gój Motorosokat rendőrautó kíséri
fel az 56-os megemlékezésre, majd a narrátor elmagyarázza,
hogy mit jelent a gój kifejezés: Nem zsidó. Aha, ötlik fel a nézőben,
Magyarországon antiszemiták vannak hatalmon, akiket Orbán
vezet. Aztán közlik, hogy az ünnepségre azért mennek, mert közel
állnak a Jobbikhoz, de az már kimarad, hogy Orbánnak az égadta
világon semmi köze sincs a Jobbikhoz.
Majd jön a
Jobbik, ami egy antiszemita, cigányellenes ultranacionalista párt,
sőt fegyveres szárnnyal is rendelkezik és cigányellenes
pogromokért és talán gyilkosságokért is felelős. Így! A néző
még mindig azt hiheti, hogy ez Orbán pártja, tehát hogy
Magyarországon ezek vannak kormányon. Egy képviselőjük össze
akarta íratni a zsidókat, ha egyszer szükség lenne rá,
folytatódik a kommentár.
Majd minden átmenet
nélkül áttérnek Orbánra. Egyetlen pillanatig sem világosítja
fel a narrátor a nézőket, hogy a Jobbik és Orbán nem ugyanaz.
Sőt egy Orbán interjú előtt és után hosszan sorolják Orbán
bűneit: az alkotmányba beírta Istent, a Parlamentbe bevitte a
koronát, a királyság szimbólumát – egy demokráciában –
síkit fel a narrátor. A hajléktalanokat bűnözőként kezeli,
elérte, hogy megszüntessék a független alkotmánybíróságot,
és a véleménynyilvánítás szabadságát korlátozta. Ezért
aztán az ellenzéki politikusok sem mernek megszólalni. (Ez nem
vicc, ez komolyan így van benne a műsorban.) A hallgatás falát
egy fiatal politikus, egy politológus mégis áttöri: A hős nem
más, mint Karácsony Geregly, aki dacolva a diktatúrával kiáll
az ARTE kamerája elé.
A műsorból
valahogy kimaradt, hogy az MSZP, a legnagyobb ellenzéki párt
tulajdonolja a legnagyobb példányszámú politikai napilapot,
hogy van az ellenzéknek saját tévé-és rádiócsatornája (ATV,
Klub Rádió). Hogy a Jobbik legalább olyan erővel támadja a
kormányt, mint a többi ellenzéki párt és sorolhatnánk, de kár
a nyomdafestékért. Ez ebben a sötét diktatúrában, az ördögi
Magyarország ARTE változatában szóba sem jöhet.
Ugyanis a
populista nacionalistáknak van egy másik ördögtől való követelése,
mellyel ötszázezer szavazatot akarnak szerezni. Ez bizony a székelyföldi
autonómia kérdése. Ez az a pillanat amikor, ökölbe szorul a
magyar néző keze: Micsoda visszataszító elfogultság, a magyar
emberek milyen mélységű gyűlölete kell ahhoz, hogy valaki a
Székelyföld autonómiájának ügyét nacionalista kérdéssé
nyilvánítsa Európa nyilvánossága előtt? Miből táplálkozik
Vitkine utálata?
Közel egymillió
ember él jogfosztottságban majd egy évszázada, közel egymillió
magyart akart a román hatalom tervszerűen eltüntetni, elrománosítani.
Ezek az emberek még ma sem használhatják anyanyelvüket teljes
értékűen szülőföldjükön és akkor jön egy senkiházi, és
állami pénzből lenacionalistázza, lepopulistázza a székelyföldi
autonómia ügyét.
Ebben az ügyben
valahogy el kell érni, hogy Vitkinét felelősségre vonják.
Emelett nem mehetünk el szótlanul. Vitkine állami pénzből
hazudozik. Akik Vitkine áldokumenfilmjét megnézik, és nem kellően
tájékozottak, azok bizony könnyen fordulhatnak a magyarság
ellen. Egy ilyen hazug propagandafilm, melyet Európa jelentős
országaiban levetítenek nagyon sokat árthat Magyarországnak.
Ez ellen fel kell lépni. Keressük a hatékony fellépés lehetőségét.
Ha van ötlete, kérem, ossza meg velünk. Ha mást nem is, de minél
többen írjunk tiltakozó levelet, akik tudnak németül, angolul
vagy franciául minél többen jelezzék felháborodásukat.
Ne hagyjuk, hogy
hazudozzanak rólunk. Itt vannak az elérhetőségeik:
Németországban:
ARTE G.E.I.E.
Zuschauerdienst
Postfach 1980
D-77679 Kehl am
Rhein
Franciaországban:
ARTE G.E.I.E.
Service Téléspectateurs
CS 20035
4, Quai du
ChanoineWinterer
F-67080 Strasbourg
Cedex
A www.arte.tv címen a kontakt menüpont alatt lehet üzenni nekik az
interneten keresztül.
|