2014.05.08.
Folyamatosan és konzekvensen kiálltunk
a magyar nemzeti érdekek mellett
A választás tétje a közös értékeken alapuló, lehetőségteremtő,
közösen gondolkodó, ugyanakkor a tagállami szuveneritást
messzemenően elismerő és tiszteletben tartó politika folytatása
Pelczné Dr. Gáll
Ildikó fideszes európai parlamenti képviselő, a Fidesz-KDNP
listavezetője elmondta: Európának, ha nem akar globálisan
szinten jelentéktelen pozícióba süllyedni, nincs más választása,
mint értékeinek megújításával le kell győznie a mostani
gazdasági és szociális válságot.
Képviselőasszony 2010. júniusától az Európai
Parlamentben az Európai Néppárt frakció tagjaként dolgozik Brüsszelben.
Mit tart a most véget érő ciklusban a hazai Fidesz-KDNP-és képviselők,
és az ön munkájának legnagyobb eredményének?
– Büszke vagyok arra, hogy a magyar néppárti delegáció
tagjaként dolgozhattam az elmúlt években, mert a Fidesz-KDNP képviselői
számos sikert értek el. A legnagyobb sikernek azt tartom, hogy
folyamatosan és konzekvensen kiálltak a magyar nemzeti érdekek
mellett, mind a mezőgazdaság és a magyar termelők, mind a
magyar kisebbségek, és a magyar kultúra, de akár a magyar
munkavállalók és a Magyarországra érkező regionális
fejlesztési pénzek kérdése tekintetében is. A bizottsági
munkámban, ami a gazdasági és monetáris témákhoz, valamint a
belső piaci és fogyasztóvédelemhez köthető, számos olyan
területen sikerült megvédeni a magyar érdekeket, mint az adókérdések,
az európai költségvetés harmonizáló európai szemeszterben
való egyenjogú részvétel, vagy éppen az euró zónából
kimaradó tagállamok hátrányos megkülönböztetésének kivédése.
Munkatársaimmal számos dosszién dolgoztunk, amely az európai
belső piac jobb integritását, az európai utazók életének
megkönnyítését, vagy akár az európai védelmi technológia
fogyasztóvédelmi aspektusainak megőrzését tűzte ki célul,
mely munkák mind kedvesek számomra.
Mennyire sikerült a magyar érdekeket megvédeni
az Európai Parlamentben?
– Sikerrel álltunk ki a magyar ügyek mellett, legyen szó
akár az unió 2011-es soros elnökségben elért sikereinkről, a
hatos csomagról a gazdaságpolitikában, az európai szinten is mélyen
a szociális kérdést befolyásoló roma stratégiáról, vagy akár
a több, szomszédos európai országot összekötő Duna stratégiáról,
de itt említhetném meg a közelmúltban nagy vitát kavaró
magyar akác megszüntetését megakadályozó sikeres kiállást,
de ide sorolom a Tavares jelentést is. A legnagyobb sikernek mégis
azt tartom, hogy ma már számolnak hazánkkal és számítanak
Magyarországra olyan európai kérdésekben is, amiket régebben
nem volt módunk érdemben befolyásolni. Ilyen kérdésnek tartom
a regionális politika különféle közös programjait, illetve a
közös uniós költségvetési vitában elért szép sikereinket,
amivel a második legtöbb forrást tudjuk majd elhozni Magyarország
számára az elkövetkezendő hét évben.
Hogyan látja: a Fidesz – KDNP képviselői megfelelően
lobbiztak annak érdekében, hogy a magyar elnökség számára
fontos jogszabályokat az Európai Parlament is jóváhagyja?
–Igen, egyértelmű sikerről beszélhetünk akár a már
fent említett gazdaságpolitikában elér sikerekről van szó,
akár a magyar külpolitika által meghatározott, és azt magát
is erősen befolyásoló horvát csatlakozás ügyétől. A horvátok
csatlakozásának pontos időpontjának kitűzését is a magyar
kormány – természetesen a magyar néppárti képviselőkkel
karöltve – érte el, és ma már leírhatjuk, hogy ők is
teljes jogú tagjai az európai közösségnek. Számos prioritásunk
volt, amit sikerrel el is értünk, és habár jóllehet, hogy a
jogszabályok nem mindegyikét sikerült lezárni a magyarok elnöksége
alatt, a siker vitathatatlan, amit európai partnereink is örömmel
elismertek és elismernek mind a mai napig. Ha azt is figyelembe
vesszük, hogy Magyarország először töltötte be az uniós
soros elnökségét 2011-ben, akkor kiváltképp szép teljesítményről
beszélhetünk, legyen szó akár a kormányról, a szakdiplomatáinkról,
vagy éppen az európai parlamenti képviselőkről.
Nem okozott-e nehézséget az, hogy a hazai baloldal
szinte mindent megtett az ország lejáratása érdekében?
–Nem mondhatom, hogy jóleső érzés volt azt tapasztalni
– szinte az öt éves ciklus egésze alatt –, hogy a hazai
baloldal szinte minden próbálkozásunkat és ténykedésünket
árgus szemekkel nézte, hogy azokat kiforgathassa, majd saját céljaira
használja fel. Egyedülálló Európában –és ebben sajnos,
mint magyarok nem mutattunk jó példát –, hogy egy politikai közösség,
legyen szó bármilyen súlyú kérdésekről- a saját nemzete
ellen szóljon, annak érdekeivel szembeszálljon, és európai párttársival
összefogva, végső soron annak sikertelenségét kívánja és
idézze elő. Mint politikusok, egy szintig természetesen hozzá
vagyunk szokva a folyamatos kritikákhoz és vitákhoz, azonban
az, ami például az Európai Parlamentben történt az elmúlt években
a magyar baloldal részéről, az egyértelműen szégyenteljes,
elég ha csak a magyarokat antidemokratikusnak és szinte „kárhozott”
népnek beállító, szintén számos ténybeli tévedéssel átitatott
Tavares jelentésre gondolunk.
Képviselőasszony tud olyan közép-európai országot
mondani, ahol az ellenzék az EP-ben annyira támadta volna a kormánypárti
képviselőket, és a hazai kormány intézkedéseit, mint
Magyarország esetében?
–Nem, sajnos, vagy éppen szerencsére, a hazai baloldal
ebben is egyedülálló volt. Nincs még egy olyan nemzet az Európai
Parlamentben, amely alapvetően kérdőjelezné meg politikai
ellenfeleinek jó szándékát, és ilyen szinten akadályozná
azt sikerei és elsősorban jó szándékú céljai elérésében,
mint ahogyan azt a hazai baloldal képviselői tették.
Munkájuk során mennyire voltak segítségükre az erdélyi
és a felvidéki magyar néppárti képviselők?
–Az erdélyi és felvidéki néppárti képviselők
vitathatatlan érdemeket szereztek a hosszú évek során, legyen
szó például a kisebbségi nyelvek védelméről, az előnytelen
európai cukorimport megakadályozásáról, de akár a méz és a
hazai méztermelők megvédéséről. Nagyon fontos szövetségeseink,
és elsősorban nem csak a nemzeti kisebbségeket érintő ügyekben,
de minden fontos magyar ügyben is. Éppen ezért megbecsüljük
őket, hiszen mint a magyar néppárti delegáció állandó
tiszteletbeli tagjai ott ülnek a heti delegációs egyeztetéseken,
tehát ismerik, követik és legjobb tudásuk szerint segítik a
magyar néppárti delegáció munkáját. Megbecsülésüket mi
sem mutatja jobban, minthogy a következő európai parlamenti választási
listán előkelő - vagy ahogyan azt a politika nyelvén mondani
szokták- befutó helyeken szerepelnek az erdélyi, vajdasági és
kárpátaljai képviselők is.
Képviselőasszony többször kijelentette, hogy nem elég
a gazdasági válságot megfelelő módon kezelni, hanem a megelőzés
érdekében a kiváltó pontos okokat és a szereplőket is
ismerni kell. Sikerült –e megismerni az okokat, és a szereplőket?
–Nos az Európai Parlament, és talán mondhatom, hogy az
összes európai intézmény abban érdekelt, hogy minél előbb túllegyünk,
és minél kevesebb veszteség árán kezeljük az Európát
nagyon komolyan sújtó, elmúlt gazdasági válságot. Az európai
politikákat nagyban meghatározó politikai elit nem kellő időben,
de talán még a 24. óra legvégén felismerte, hogy valódi átlátható
és elszámoltatható bankfelügyelet, pénzügyi védőhálók,
megfelelő, európai szinten összehangolt biztosítási
garanciarendszerek, vagy akár az európai gazdaságok működését
követni és kellőképpen felügyelni tudó makrogazdasági előrejelző
rendszerek és statisztikák nélkül, nem lehet biztonságosan közös
európai gazdaságpolitikát folytatni, vagyis ezen közös pénzügyi-felügyelő
rendszerek nélkül minden pillanatban egy újabb válságnak
vagyunk csak kitéve, amit őszintén szólva Európa már nem
engedhet meg magának. Még egy görög válság szintű gazdasági,
pénzügyi és szociális sokk nem fér bele, az valóban Európa,
jobban mondva, az európai közösség végét jelentené. A jövőt
tekintve megnyugtató, hogy ma már közelebbről ismerjük a válság
kiváltó okait, noha attól tartok, hogy az azt kiváltó igazi
szereplők kilétét, még egy jó ideig homály fedni majd.
Miért lényeges a hitelminősítő intézetek felügyelete?
–Nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy a hitelminősítő
intézetek pontosan mit és hogyan minősítenek, hiszen köztudott,
hogy a közelmúlt pénzügyi válságának bekövetkezte előtt
ezen hitelminősítők több ezer milliárd dollár kétes vagy
rossz fedezetű értékpapírnak adtak kiváló besorolást, ezzel
sajnos korlátlan teret adva a spekulációnak. Összehangolt,
hamis leminősítésekkel és negatív híresztelésekkel bármelyik
országot fizetésképtelen helyzetbe lehet hozni, így azt is
biztosítani lehet, hogy az újabb hitelek felvételére kényszerülve
egyre kiszolgáltatottabb ügyfél maradjon az adósok piacán.
Ilyen szempontból, különösen veszélyeztetett helyzetben
vannak a kis, nyitott gazdaságok és az eurózónán kívüli tagállamok.
A hitelminősítők túlértékelt szerepe jelentős függőséget
is eredményezett. A gazdasági világválság, melyhez nem kis részben
a hitelminősítő intézetek is hozzájárultak, megmutatta, hogy
szükség van ezen intézmények működésének szabályozására
és minden területet átfogó, uniós-szintű felügyeletére.
Szerencsére az Európai Parlament már több alkalommal így
2011-ben és 2013-ban is kísérletet tett az intézetek szabályozására,
amikor is előirányozták, hogy a hitelminősítő intézeteket
és termékeiket integrált módon, egységes szempontok szerint
ellenőrizzék Európa-szerte. 2013-ban még arra is sor került,
hogy számos ponton innovatív ajánlásokkal éltek, így
felvetették például a nem-kezdeményezett államadósság-minősítések
tilalmát, valamint megvizsgálták hogy egy hitelminősítő intézmény
minősíthet-e egyáltalán tagállami hitelképességet. A
2013-as tervezet elfogadásával további korlátozásra kerültek
a minősítői tevékenységgel már jelentős jövedelmet
szerzett hitelminősítők egyesülései, valamint a strukturált
pénzügyi termékek eddig korlátlan minősítései is. Mindezek
mellett felülvizsgálták a több intézetben való részvényi
érdekeltség kérdését, valamint a többszöri minősítések
kapcsán bevezetett rotáció kérdését is, így adva lehetőséget
a kisebb európai hitelminősítőknek. Számos előrelépés történt
európai szinten, ám a legnagyobb előrelépést-egy közös európai
hitelminősítő intézményt- még nem sikerült létrehozni,
amely meggyőződésem, hogy hosszú távon megkerülhetetlen
feladat lesz.
Ma szinte általános trend kontinensünkön, hogy a válság
okozta problémák miatt egyre többen kiábrándultak az Európai
Unióból. Mit üzen azoknak, akik megkérdőjelezik az Unió létjogosultságát?
–Úgy vélem, hogy Európának, ha nem akar globálisan
szinten jelentéktelen pozícióba süllyedni, nincs más választása,
mint értékeinek megújításával le kell győznie a mostani
gazdasági és szociális válságot. Abban is biztos vagyok,
hogyha nem lassulnak le a megindított uniós és magyar intézkedések,
s folytatjuk az eddigi munkánkat, akkor erre képesek is leszünk.
Ahhoz, hogy ez sikerüljön, több dologra is szükségünk van.
Először is szükség lesz igazi erőre, ami valójában csak
magukban az uniós polgárokban, köztük a magyar emberekben található
meg, csak belőlünk bontakozik ki. Vagyis tétlenkedés helyett
először is valóságos emberi munkára van szükségünk. Uniós
elméletektől, álprogramoktól, számításoktól egyetlen tagállam
sem lehet működőképes, csak attól, hogy az emberek működtetni
akarják, vagyis dolgoznak, azaz, hogy az embereknek van munkájuk,
amit ők fontosnak is tartanak, és erejüket beleadva el is végeznek.
Én azt üzenném tehát, hogy nekünk, magyaroknak minél egységesebben
ki kell nyilvánítanunk, hogy ezt meg is valósítsa, miközben
határozottan képviseli a magyar érdekeket az Unión belül.
Eleinte nagyon sokan bírálták a magyar kormány
unortodox gazdaságpolitikáját. Majd ezek a módszerek az EU tagállamaiban
lassan teret nyertek. Ebből arra lehet következtetni, hogy jó példával
jártunk elől?
– Idejekorán felismertük, hogy nem a termelés visszafogásával,
hanem a gazdaság fellendítésével kell kezelni a kialakult
helyzetet. Alapvető probléma, hogy az Európai Unió szinte
semmilyen szinten nem volt felkészülve a 2008-ban bekövetkezett
pénzügyi, gazdasági és szociális válság kezelésére, amely
mulasztás csökkentése érdekében azóta már jelentős lépések
történtek. Minden olyan kezdeményezés és indítvány jó és
támogatandó, amely az Európai Unió gazdaságának és belső
piacának megóvására, a szigorúbb költségvetési fegyelem
betartására, a kis- és közepes vállalkozások segítésére,
ezekkel együtt tehát a munkahelyteremtésre és a befektetés-ösztönzésre
épít. A sokat bírált unortodox módszereink lassan teret
nyernek és példánkat mások is követik. Lényege, hogy a más
országoktól eltérően nem a polgárokra hárítjuk át a válság
terheit, hanem szétterítjük azt a bankok és a nagy profittal
dolgozó, elsősorban multinacionális vállalkozások között. A
tranzakciós adót, a bankok fokozottabb tehervállalását már
az Európai Tanács is támogatja, azzal a módosítással, hogy
az ebből származó bevételre a közösség is igényt tartana.
Ezzel persze mi nem értünk egyet.
Mennyiben volt sikeres az EU-ban a másik oldal meggyőzése
rezsicsökkentés ügyben?
– Az unió célja, hogy szabadárassá tegye az energiaárakat,
a tapasztalatok szerint azonban ott, ahol nem volt központi árszabályozás,
és verseny alakulhatott volna ki az energiapiacon, ármegállapodások
jöttek létre a színfalak mögött, és az árak magasabbak
voltak, mint az várható lett volna. A rezsicsökkentés elindítása
óta tudtuk, hogy az ellenérdekeltek nem hagyják majd szó nélkül
intézkedéseinket, már csak azért sem, mert azóta számos európai
országban születtek hasonló döntések. Nehezen, de megértették,
hogy a közszolgáltatás alatt mi azt értjük, hogy minimális
profit mellett kapjuk a gázt, az áramot, a vizet, és a szemétszállítás
ára se nőhet minden esztendőben. A magyar kormány mostani döntéssorozatával
véget vetett annak, hogy az érintett közszolgáltatók visszaélhessenek
erőfölényükkel. Ugyanakkor
a Bizottság hozzáállása egyáltalán nem következetes, mert
az áremelések idején nem emelte fel a hangját a háttér ármegállapodásokat
vizsgálva, s így sajnos elmulasztotta a fellépés lehetőségét
is az akkori versenytorzítás ellen. Megvallom őszintén, hogy a
néppárton belül teljes a szolidaritás a magyar ügyekben. A mi
szempontunkból kiemelten fontos a tagállamok kötelezettségeinek
és jogainak egyensúlyban tartása, és az olyan garanciák
kialakítása, amelyek a versenytorzító hatásokat eliminálják.
Ezekben a kérdésekben szinte teljes az egyetértés.
Hogyan alakul a mérlegünk az Unióval szemben? Többet
kapunk vissza, mint amennyit befizetünk?
–Abszolút pozitív szaldóval zárunk, lényegesen többet
kapunk, mint amennyit be kell fizetnünk. S ami óriási eredmény,
hogy a korábbi ciklushoz képest a lehívható kohéziós keretünket
is nyolc százalékkal sikerült növelni. Tehát a következő költségvetési
ciklusban is jelentős összegű uniós támogatást kapunk.
Még március elején Európai Parlament plenáris ülésén
tett felszólalásában aggodalmát fejezte ki az ukrán helyzet
miatt, és határozott fellépésre szólította fel az Európai
Bizottságot a kisebbségek nyelvi jogainak védelme érdekében.
Ukrajna nem tagja az EU-nak. Mit tehet ez ügyben az Európai
Bizottság?
–Az új ukrán törvényhozás első lépése az ukrán
nyelvtörvény eltörlése volt, s nagyon sajnálatosnak tartanám
azt, hogy pont a kisebbségi jogok csorbulhatnak az ukrán változások
eredményeképpen. Az EP-képviselőkkel egyetértettünk abban,
hogy mindannyian egy demokratikus Ukrajnát szeretnénk, egy olyan
Ukrajnát, amelyben biztonságban és otthon érezhetik magukat az
állampolgárok, ideértve természetesen a kisebbségekhez tartozó
magyarokat is. Ezért is ragaszkodunk ahhoz, hogy az európai normáknak
megfelelő jogi szabályozás szülessen, és az hatályba is lépjen.
Az Európai Bizottság elnöke továbbítani fogja a magyar
aggodalmakat az új ukrán kormánynak, akik az uniós nyomás hatására,
vagy bizonyos uniós keret lehívása érdekében felléphet majd
a kisebbségek nyelvi jogainak védelme érdekében.
Közeleg az uniós parlamenti választás. Ne tart attól,
hogy az euroszkepticizmus terjedése pont a szélsőséges eszmék
képviselőinek kedveznek?
– A 2014-es évi választások kulcsfontosságúak
lesznek. Egyrészt az euroszkepticizmus terjedése miatt az Európai
Unió politikája könnyen vehet egy ellenségeskedésen, önzésen
és az alapvető közös értékek megkérdőjelezésén alapuló
irányt. Másrészt a polgárok aktív részvétele nélkül Európa
kiüresedhet és elveszítheti lényegét. A választás tétje ezért
egy közös értékeken alapuló, lehetőségteremtő, közösen
gondolkodó, ugyanakkor a tagállami szuveneritást messzemenően
elismerő és tiszteletben tartó politika folytatása.
Elsöprő győzelemmel nyertek a kormánypártok az országgyűlési
választásokon. Nem félő, hogy az EP-választásokat nem tartják
olyan meghatározónak a Fidesz-KDNP-szavazók, mint az április
6-ait?
–Valóban túl vagyunk egy örömteli országgyűlési választáson.
Úgy gondolom, hogy megvan az okunk az elégedettségre. Tudom,
hogy sokan kevésbé érdeklődnek az európai választás iránt.
Pedig Magyarország az elmúlt évek során bebizonyította, hogy
nemcsak belső megújulásra képes, hanem újra megbecsült
partnerré vált a nemzetközi színtéren, s úgy látom, hogy
ezt a polgárok nagy része is látja is. Persze ezt nem volt
egyszerű elérni, hiszen az elmúlt években számos erőt próbáló
feladatot tartogatott mindannyiunk számára, hol az árvíz sújtotta
természeti katasztrófáról, hol pedig a gazdasági kilábalást
súlyosan hátráltató államadóssággal, hol pedig a brüsszeli
és egyéb nemzetközi szinten zajló kihívásokkal kellett megküzdenünk.
A polgárokkal való személyes találkozókon arra kértem, és
most is arra kérem a magyar választópolgárokat, hogy május
25-én menjenek el szavazni. Nekünk, magyaroknak minél egységesebben
ki kell nyilvánítanunk, hogy olyan politikát és kormányzást
akarunk, amely a munkának ad elsőbbséget az egész nemzet összefogásában
és képviseletében gondolkodik.
Úgy látom, hogy május 25-dike a változás napja lehet
Magyarországon, és a változás éve lehet a határon túli részeken.
Mi a 2014-es EP-választósok igazi tétje?
–Az elmúlt hetekben számos helyen jártam az országban,
s úgy tapasztaltam, hogy egyre többen értik, hogy mi a tétje
az előttünk álló választásnak. Ma már mindenki a saját
szemével láthatja, hogy sokkal kifizetődőbb egyenjogú partnerének
lenni az Európai Uniónak, mintsem egy olyan tagállam polgáraként
élni, amelyiknek a kormánya úgy viszi csődbe országot, hogy közben
még az európai bürokrácia megszorító döntéseit is
gondolkodás nélkül végrehajtja. Számunkra a magyar polgárok
a legfontosabbak, a támogatásuk nélkül nem sikerült volna elérni
az eddigi eredményeinket, amelyekre méltán lehetünk büszkék,
s amelyeket ma már az Európai Bizottság is elismer. A választás
igazi tétje az lesz, hogy sikerül-e további közös sikereket
elérni, hogy tudjuk-e csökkenteni a családok terheit, hogy
tudunk-e növekedési lehetőségeket teremteni, munkahelyeket létrehozni,
a foglalkoztatást növelni, azaz tudjuk-e folytatni a megkezdett
kormánypolitikát.
Medveczky Attila
|