2014.05.08.
Több forrás juthat az iskolagyümölcs-programra
Magyarországon ma már több mint félmillió kisdiák jut átlagosan
hetente legalább két alkalommal, legalább kétféle gyümölcshöz
és zöldséghez az iskolában
Magyarország
a következő tanévtől várhatóan a jelenleginél is több pénzt
fordíthat a nemzeti iskolagyümölcs-programra, amelyet az általános
iskolások teljes körére kiterjesztene. Bittsánszky
Márton, a Vidékfejlesztési Minisztérium (VM) agrárpiaci főosztályvezető-helyettese
elmondta: az iskolagyümölcs-programban
legalább heti 2, legfeljebb heti négy adag terméket lehet
kiosztani a tanulóknak. Az iskolák dönthetnek arról, hogy ténylegesen
hány adag termék kiosztását vállalják. A legtöbb iskola a
heti 3, ill. a heti 4 adag termék kiosztását vállalta.
A Nemzeti Iskolagyümölcs-program az európai
iskolagyümölcs-program része, amely az Európai Unió pénzügyi
támogatásával valósul meg. A 2013/2014-es tanévre mennyi volt
az európai program keretösszege, és hazánk mekkora forráshoz
jutott belőle?
–A 2013/2014-es tanévben az európai
iskolagyümölcs-programban résztvevő 25 tagállam között 90
millió eurót osztott szét az Európai Bizottság, amelyből
Magyarország 4,5 millió euróval (1,3 milliárd forinttal) részesült.
Az EU legalább 50%-ban finanszírozza a programot az egyes országokban,
de a támogatás összege az adott országban résztvevő gyerekek
számától, illetve a gazdasági fejlettségtől függ. 2013-ban
a Kormány az európai iskolagyümölcs-program részeként végrehajtott
nemzeti program addigi 500 millió forintos költségvetési keretét
700 millió forinttal megemelte, így a 2013/2014. tanévben már
1,2 milliárd forintos nemzeti forrás áll rendelkezésre a
program végrehajtására.
Az általános iskolák összes évfolyamán tanuló
gyermekek részt vehettek a programban?
–A
programnak köszönhetően Magyarországon ma már több mint félmillió
kisdiák jut átlagosan hetente legalább két alkalommal, legalább
kétféle gyümölcshöz és zöldséghez az iskolában. A
2013/2014-es tanév óta nemcsak az alsó tagozatosok, hanem az
5-6. osztályos tanulók is bekapcsolódhattak a programba, így
ebben a tanévben már az általános iskola 1-6. évfolyamán
tanuló gyermekek részesülhetnek a program előnyeiből.
Az iskolák igazgatóinak kell az iskolagyümölcs-programban
való részvételhez szükséges megállapodásokat megkötni a szállítókkal?
–Korábban valóban az oktatási intézmények vezetői kötötték
a megállapodásokat, azonban az oktatási rendszer átszervezése,
főként a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (KLIK) létrehozása
szükségessé tette az iskolagyümölcs-programba való jelentkezés
rendszerének átalakítását is. Így jelenleg az iskolagyümölcs
szállítására vonatkozó megállapodásokat az iskolák
fenntartói kötik a szállítókkal.
Ha már a szállításról volt szó; törekednek a
regionális termékek előnybe részesítésére?
–A beszállítók körét a VM
úgy határozta meg, hogy a gyermekek egész évben magyarországi
termelésből származó termékeket kaphassanak, és biztosított
legyen az ehhez szükséges logisztikai háttér. Fontos szempont
azonban az is, hogy a szállítók földrajzilag közel legyenek
az iskolákhoz, és hogy minél több helyi termelőt bevonjunk a
programba. Ezért az iskolák fenntartóinak a szállító kiválasztásakor
előnyben kell részesíteni azokat, akik a lehető legrövidebb
szállítási távolságok mellett tudják biztosítani az átadott
termékek termelői és a tanulók közvetlen kapcsolatát.
Természetesen emellett a kiválasztott szállítónak teljesítenie
kell a kísérő intézkedésekre és a szállítás garanciáira
vonatkozó feltételeket is. A szállítók köre ennek megfelelően
a termelők mellett a zöldség-gyümölcs termelői csoportok,
termelői szervezetek és ezek társulásai, mivel ezek a zöldség-
és gyümölcstermelők kezdeményezésére létrejött
szervezetek, amelyeket éppen annak érdekében hoztak létre,
hogy a termelő tagjaik termékét értékesítsék.
Mely szervezet
ellenőrzi a gyümölcsök frissességét, illetve, hogy a földolgozott
termékek nem tartalmaznak-e hozzáadott cukrot, sót, vagy édesítőszert?
–Ugyanúgy, mint bármely más értékesítőnél, illetve
élelmiszeripari vállalkozásnál a termékek minőségszabványoknak
és élelmiszerkönyvi előírásoknak való megfelelését a NÉBIH
ellenőrzi a szállítóknál, ill. a gyümölcslé előállítóinál.
Ugyanakkor a kiszállított termék frissességének és minőségének
ellenőrzésében alapvető szerepe van az iskolákban az átvételért
felelős személynek, aki a termék minőségét illetően kifogással
élhet.
Mit mutatnak a statisztikák: ebben a tanévben
tanulóként heti hány adag termék került kiosztásra?
–Az iskolagyümölcs-programban legalább heti 2,
legfeljebb heti négy adag terméket lehet kiosztani a tanulóknak.
Az iskolák dönthetnek arról, hogy ténylegesen hány adag termék
kiosztását vállalják. A legtöbb iskola a heti 3, ill. a heti
4 adag termék kiosztását vállalta.
A következő tanévre vonatkozóan mennyivel növekedhet
a Nemzeti Iskolagyümölcs-programra szánt forrás és ez
mennyivel több gyermeket érint?
–A Magyarország számára a rendeletileg elkülönített,
úgynevezett indikatív uniós támogatási összeg a 2014/2015.
tanévtől 2 millió euróról 3 millió euróra emelkedik. Mivel
a VM eddig minden évben az indikatív összeget jelentősen
meghaladó mértékű uniós támogatási összeget hívott le, ezért
azt hogy növekszik-e az iskolagyümölcs-program forrása, és ha
igen, milyen mértékben, továbbá hogy a rendelkezésre álló
forrás lehetővé teszi-e a célcsoport további bővítését,
kizárólag az uniós támogatási keret tagállamok közötti végleges
felosztásának ismeretében lehet megmondani. Erről azonban az
Európai Bizottság csak 2014 júniusában fog dönteni.
Hogyan tudnak minél több oktatási intézményt
bevonni ebbe a programba?
–Egyrészt a KLIK megalakulásával és működésével
a fenntartásába tartozó iskolák bevonása egységesen kezelhető,
másrészt az ebben a tanévben indított országos iskolagyümölcs-kommunikáció
azáltal, hogy széles körben népszerűsíti a programot, reményeink
szerint hozzá fog járulni a csatlakozni kívánó iskolák számának
emelkedéséhez is.
A program megvalósítását nem nehezíti-e meg a
gyümölcsök darabszám és tanulók szerinti nyilvántartásával
járó adminisztrációs teher?
–A program minimális adminisztrációs terhet jelent az
iskoláknak, amely az egyébként is végzendő, az osztálynaplón
alapuló nyilvántartásra támaszkodik, így nem gondoljuk, hogy
az adminisztrációs kötelezettség akadálya lenne a programhoz
való csatlakozásnak.
A gyermekek és szülők kapnak-e elegendő információt
az iskolagyümölcs programmal kapcsolatban? Tehát mennyire elégséges
a program kommunikációja?
–A programmal kapcsolatos információknak legfontosabb csatornája
maga az iskola; a pedagógusok, valamint azok a dolgozók, akik közvetlen
kapcsolatban állnak mind a gyermekekkel, mind a szülőkkel. Az
iskola ez irányú tevékenységét semmilyen egyéb kommunikációs
eszköz nem helyettesítheti. A program szélesebb körű
megismertetése érdekében a VM a 2013/2014. tanévben elindította
az iskolagyümölcs-program országos kommunikációját. Az országos
kampány célja, hogy a programot az abban részt nem vevőkkel is
megismertesse, felhívja a figyelmet az Európai Unió szerepvállalására,
és a zöldség-gyümölcs fogyasztásnak az egészséges táplálkozásban
betöltött szerepére.
Bizonyára az egészséges táplálkozási szokások már
gyermekkorban kialakulnak, s ezért fontos feladat a kisiskolások
zöldség-gyümölcs fogyasztásának hosszú távú növelése,
és az étkezési szokásaik megváltoztatása az elhízás elleni
küzdelem érdekében. Mennyire tartják azt is lényegesnek, hogy
ebből a forrásból az egészséges életmódot népszerűsítő
oktatásokat is lehessen finanszírozni?
–2009-ben az Európai Bizottság az egészségtelen
táplálkozás okozta túlsúlyosság és elhízás elleni küzdelem
érdekében indította útjára az iskolagyümölcs-programot,
amely kettős célt szolgál: megismertetni és megszerettetni a
gyermekekkel a zöldségeket és gyümölcsöket, illetve megakadályozni
a túlsúlyosságot és az elhízást azáltal, hogy az egészségtelen
élelmiszerek helyett az egészséges tápanyagok fogyasztására
ösztönözi őket. E célok elérésére nem csak a program keretében
elfogyasztott termékek szolgálnak, hanem a kötelezően megvalósítandó
úgynevezett kísérő intézkedések is, amelyek a fentieken túl
hozzájárulnak ahhoz is, hogy újra közelebb kerüljenek a
gyermekek a zöldség-, gyümölcstermeléshez. Jelenleg a kísérő
intézkedések, – bár végrehajtásuk kötelező –, nem támogathatóak.
Az Európai Bizottság azonban fölismerve az intézkedések
jelentőségét a következő tanévtől lehetővé teszi a támogatásukat
is.
Medveczky Attila
|