2014.05.16.
A felvidéki
magyarság életének megörökítése a legfontosabb feladat
A portrék és a tájak a kedvencei Vavreczky József fotográfusnak
Van
egy fotográfus a Felvidéken, aki soha nem díjakért vagy
elismerésekért készítette képeit. Leginkább a saját maga,
illetve rokoni és baráti köre örömére, valamint a felvidéki
magyar közösség életének megörökítése céljából
dolgozik. Meggyőződése, hogy a rögzített pillanat nem csak képi,
de szellemi élményt is kell, hogy nyújtson és fontos, hogy
gondolatokat ébresszen a szemlélőben. Fotóival saját szemszögéből
igyekszik megmutatni a bennünket körülölelő világot, az
embereket, a természetet, a pillanat szépségét, egyediségét.
Vavreczky József fotográfus, operatőr a vendégünk.
Mióta foglalkozik fotózással? Hogyan kezdte a pályát?
–1973
szeptemberében lettem a Komáromi Gépipari Szakközépiskola diákja.
Még ebben az évben ki is béreltem a kollégium fotó szakkörének
sötétkamráját és leszámítva a vakációkat, gyakorlatilag 4
esztendőn keresztül a zsebemben tartottam a „kamrakulcsot”.
Egy akkor nagyon jónak mondható Praktica MTL3-as kísért el
gyakorlatilag mindenhová. Zsebpénzem jelentős része vándorolt
át hetente a komáromi „Foma-Foto” üzlet kasszájába,
valamint az újságárus bódé fiókjába, ahol a magyar „Fotó”
c. folyóiratot és a „Československá fotografie” c.
havilapot rendszeresen vásároltam meg.
Mely területekre specializálta magát elsősorban?
–A kezdetekben tájképeket, iskolai és városi eseményeket
fényképeztem, később 1975-től intenzíven kezdtem el portrékat
készíteni. Gondolom, nem kell külön hangsúlyozni, hogy leginkább
a diákszerelmek főszereplői voltak első modelljeim. A digitális
fotózás megjelenésével és a számítógépes képfeldolgozással
igencsak kitágultak a lehetőségek. Mindig is vonzottak a tájak,
az elém táruló panorámák. Egy tágabb horizontot egyetlen fotóval
szinte lehetetlen részleteiben megmutatni. A számítógépes képfeldolgozás
viszont lehetővé tette, hogy 6-8-10 fotót tökéletesen össze
lehessen illeszteni és részletes, információkban gazdag képet
alkosson a fotográfus. Ennek számtalan csodálatos példája található
az interneten is. Szülőfalum, Nagyölved lankái az Öreg-hegyről
és a Magyar-hegyről csodálatos panorámát kínálnak. Nagyölved
valaha Esztergom és Bars megye határán az a település volt,
ahol – az elődök elmondása szerint – a múlt század elején
még hallani lehetett a Bazilika nagy harangját, de az elénk táruló
panoráma Lévától Esztergomig teljes szépségében tárja elénk
a Börzsöny és a Pilis hegységet is. Ezt a csodálatos látványt
több panorámaképen is sikerült megörökítenem. Persze ez a
szerencsés lehetőség nem mindenütt adott. Másztam már fel víztorony
tetejére, hatalmas gabonatározó tartályokra és háztetőkre
is.
Milyen lehetőségei vannak egy, a magyarságát nyíltan vállaló
fotósnak a Felvidéken? Éri-e hátrány azért, mert magyar?
–Magyarként magyar közegben élek a Felvidéken. A táj
szépsége, az itt élő emberek élete bőven nyújt témát és
lehetőséget. Megrendelőim nagyrészt magyar nemzetiségűek, de
szép számmal akad köztük szlovák anyanyelvű is. Egyszer volt
olyan megrendelőm Léváról, aki kifejezetten magyar operatőrt
keresett egy családi esemény megörökítéséhez. Gyakran
jelent előnyt, hogy mindkét nemzetiség szokásait és kultúráját
ismerem. Az elmúlt években volt szerencsém sok-sok értékes és
jelentős esemény megörökítésére úgy filmen, mint fotókon.
Elsősorban természetesen a felvidéki magyarság életét,
kulturális, társadalmi és vallási eseményeit örökítem meg.
Úgy érzem, ez az elsődleges és a legfontosabb feladat.
Film, azaz mozgókép-készítéssel is foglalkozik. Milyen különbségek
vannak a fotózás és a filmkészítés között? Mennyiben igényel
más látásmódot, más megközelítést egy fénykép, mint egy
film?
–A videó illetve filmkészítés elég korán
„megfertőzött”. Abban a szerencsés helyzetben voltam, hogy
Géza bátyám a szakma úttörőjeként 1984-ben vásárolt egy
VHS rendszerű kamerát és létrehozta az akkori Csehszlovákia
első videóstúdióját. Szakmai tanácsait és útmutatásait máig
szem előtt tartom. Mivel diplomáit a Pozsonyi Színművészeti Főiskolán
illetve a Prágai Filmművészeti Akadémián szerezte, jól
ismerte a kamera mindkét oldalát így útmutatásai máig pótolhatatlanok.
Ő adta kezembe a prágai Ján Kučera tankönyveit, amelyek a
filmkészítéshez a mai napig érvényes precíz és pontos
szakmai tanácsokat nyújtanak. Úgy érzem, hogy a képalkotás
– legyen szó fényképről vagy filmfelvételről – nagyon közel
áll egymáshoz, de mégis teljesen más műfaj. Míg egy fotó a
múlt egy-egy pillanatát rögzíti, addig egy filmfelvétel egy
teljes eseményt dolgoz fel nem csak képben, de hangban is.
Sajnos ezt még ma sem tudatosítja sok videós kollégám. Egy
fotográfus vagy egy operatőr soha nem lehet az esemény középpontjában.
Műszakilag, fizikailag és szellemileg is felkészültnek kell
lennie. A jó műszaki felkészültség nem csak hozzáértést,
de komoly anyagi áldozatot is jelent. Az operatőr munkája során
nem csak a szemével, de minden idegszálával kell hogy kövesse
az eseményt, a történetet. Egy-egy képkivágásnak, ráközelítésnek
mindig a lényeget, a mondanivalót kell kihangsúlyoznia – a történet
sava-borsát kell megtalálnia! Én személy szerint szeretem a
„mozgó” kamera nyújtotta szabadságot, mert így reagálni
tudok az esemény fordulataira. Az állvány csaknem mindig megkötöttséget
jelent. Itt jön képbe a fizikai állóképesség, hiszen egy
filmes kamerát vállon illetve kézben hosszabb ideig stabilan
megtartani nem kis kihívást jelent. Véleményem szerint általában
jó fotósból válik jó operatőr. Persze vannak oda-vissza is
komoly kivételek. Nem mindig sikerül megtanulni egy fotósnak
mozgó képben gondolkodni, ugyanakkor arra is van példa, hogy jó
operatőr válik abból is, aki sosem tartott fényképezőgépet
a kezében.
A magyar kulturális élet egyik régi, komoly hiányosságát
pótolta azzal, hogy megörökítette a bényi lakodalmast és a
Garam-menti kurtaszoknyás falvak hagyományait. Mi inspirálta
ennek a munkának az elvégzéséhez?
–Legutóbbi filmes alkotásom a „Kurtaszoknyás
lakodalom” elkészítésének gondolata négy évvel ezelőtt született
meg egy népviseleti bálon egy piciny falucskában Kisgyarmaton.
Látva a szoros összetartozást, amit a hat „kurtaszoknyás
falu” (Bart, Bény, Garampáld, Kéménd, Kisgyarmat és Kőhídgyarmat)
hagyományőrzői ezen a bálon tanúsítottak, valamint a
lakodalmas részletet, amit ott bemutattak, feltámasztotta bennem
az érzést, hogy ezt meg kellene örökíteni. Azon az estén máris
terveket szövögettünk. Sok megbeszélés, összejövetel következett
eztán, számos akadályt kellett elhárítani, de sokak tenni
akarása végül meghozta a gyümölcsét és 2013-ban megvalósulhatott
az elképzelés. Mind a nyolcvanegynéhány szereplőnek, de elsősorban
Bény Község Önkormányzatának, Csákvári Éva polgármesternek,
valamint a bényi Kocka házaspárnak, Katalinnak és Gyulának jár
nagy-nagy köszönet a segítségért és az elvégzett szervezési
munkáért. A történet a 19. és a 20. század fordulóján
eleveníti fel egy lakodalom minden fontos mozzanatát. A páratlan
és csodálatos népviselet, a korhű környezet és a szereplők
gyakran profi színészeket megszégyenítő teljesítménye érzésem
szerint egy kerek és értékes alkotás megszületését eredményezte.
Pillanatnyilag már „levelező viszonyban” vagyunk a Duna
Televízióval, és reményeink szerint a közeljövőben ott is
bemutatásra kerül a Kurtaszoknyás lakodalom.
Manapság, a digitális fényképezőgépek és a beépített
fényképezőgéppel rendelkező telefonok világában már
boldog-boldogtalan fényképezhet és fényképez is. Mi kell
ahhoz, hogy valaki ennek ellenére is meg tudja őrizni az egyéniségét,
és sajátos képi világát?
–A műszaki fejlődés adta lehetőségek szerencsére mára
csaknem mindenki számára lehetővé teszik a fényképezést és
videó készítést. A mobiltelefonok és a miniatürizált fényképezőgépek
és kamerák csaknem mindenki zsebében ott lapulnak. Ez nagyon
hasznos és jó dolog. A családi események megörökítése
olyan dokumentumokat eredményez, ami az utódok számára komoly
értéket jelenthet majd, persze csak akkor, ha sikerül ezeket az
elektronikus adathordozókat hosszú távon megőrizni. Gondoljunk
bele, hogy a 80-as évek elejétől kezdve rohamtempóban
szaporodtak a VHS rendszerű videó magnók, amit ma már szinte
lehetetlen beszerezni. A mágnesezett szalagra rögzített adat
pedig idővel sokat veszít a minőségéből, míg végül
teljesen elveszik. Hogy a
mai DVD
, Blue-Ray adathordozók, számítógépes merevlemezek mennyi
ideig képesek megőrizni a rajtuk lévő adatokat, dokumentumokat
sajnos nem tudjuk. Szerencsére a digitális világ rohamtempóban
fejlődik, így remélhetőleg mindig lesz rá mód, hogy újra és
újra átmentsük a pótolhatatlan és értékes dokumentumokat.
Persze ez állandó odafigyelést és sok munkát igényel. Személy
szerint rengeteg időt szánok a VHS, S-VHS rendszerű felvételek
digitalizálására. Remélem egy idő után lesz aki ezeket a
dokumentumokat újabb és újabb technológiákkal átmenti az utókor
számára. A kép tartalmát nem befolyásolja az, hogy milyen készülékkel
készült, a minőségét annál inkább. Azokat a felvételeket,
melyeket a fotográfus vagy operatőr a nagyközönségnek szán,
érdemes jó minőségű készülékkel elkövetni. A fényképezés,
amint az a szóban is benne van, a fényről is szól. Nem érdemes
tehát túlzottan belebonyolódni a megapixelek bűvöletébe.
Sokkal fontosabb az optika helyes megválasztása, hogy a fény
eljuthasson az adatrögzítő rendszerig, vagy épp a filmkockáig.
Ön állandóan magánál tartja a fényképezőgépét és/vagy
kameráját, hogy le ne maradjon valamiről, vagy vannak azért
"fotómentes" órái, napjai is? Akadt-e már példa
arra, hogy a véletlen hozott ön elé egy nagyszerű fényképet,
fotósorozatot?
– A világot járva az ember gyakran találja magát
szemben megörökítésre alkalmas pillanatokkal, ezért jó ha kéznél
van az eszköz, amivel ez elkövethető. Ritkán mozdulok ki
hazulról fényképezőgép nélkül. A kamerát általában
tudatosan pakolom be, bár ma már egy jó fényképezőgép sok
szempontból helyettesíti a videó kamerát is. Előfordult már,
hogy borzasztóan sajnáltam, hogy nincs nálam fényképezőgép,
például nemrég, mikor a lemenő Nap vörösre festette a Mária-Valéria
hidat Esztergom és Párkány között. Viszont előfordult már
olyan is, hogy „satuféket nyomtam”, előkaptam a gépemet az
aranybarna égbolt láttán, és egy nagyon ritka égi jelenséget
sikerült jól elkapnom. Szerencsés embernek mondhatom magam,
mert a fotózás és az „operatőrködés” a munkám része.
Persze gyakran napokig a vágóasztal előtt ülök, ilyenkor
pihennek a gépek. Na meg persze akkor is, amikor hazajönnek az
unokáim. Tavaly nyár végén, mikor mind az öten nálam
nyaraltak, Csenge, a legidősebb unokám gyorsan készített egy
feliratot a stúdióm ajtajára „ZÁRVA” felirattal. Ez azóta
is ott díszeleg annak emlékére, hogy ha velük vagyok, akkor a
külvilág csaknem teljesen megszűnik számomra.
Kovács
Attila
|