2014.05.16.
Az egyik legfontosabb feladat: a munkaadók
minél szélesebb körű tájékoztatása
Több mint 47 milliárd forintot biztosítottunk a fogyatékos és
halmozottan hátrányos helyzetű emberek esélyegyenlőségének
növelésére
A Fidesz-KDNP mint
kormányszövetség továbbra is az egyetlen politikai erő, amely
hathatósan, kompetensen képviseli a fogyatékossággal élőket.
Dr. Tapolczai Gergely fideszes országgyűlési képviselő elmondta:
kezdeményezésünkre fogadták el azt a javaslatot is, miszerint
a GYES-en lévő anyukák is megkaphassák a rehabilitációs ellátást,
illetve azt a módosítást is, hogy a rehabilitációs ellátás
mellett is lehessen végezni keresőtevékenységet.
„A fogyatékossággal élő, egészségkárosodott
emberek megélhetése sokkal nehezebbé vált, annál is inkább,
mert egyéb ellátásaik sem növekedtek, még reálértéküket
sem őrizték meg. Az Orbán kormány visszalépett a fogyatékossággal
élő személyek társadalmi esélyegyenlőségének megteremtésében
is. Az új Polgári törvénykönyv megalkotásával visszatértek
ugyanis a cselekvőképesség teljes kizárásának lehetőségéhez,
annak ellenére, hogy a cselekvőképességet kizáró gondnokság
teljes jogfosztást jelent, s ami ellen az érdekvédő és jogvédő
civil szervezetek több ízben is tiltakoztak.”- idéztem az
MSZP országgyűlési választási programjából. Nem tartja
abszurdnak, hogy egy olyan párt, amelyik állandóan az esélyegyenlőségről
mond hangzatos szavakat, egyetlen egy fogyatékkal élőt sem
delegált a magyar parlamentbe?
–Nagyon sajnálom, hogy az elmúlt 4-5 év, sőt 8 év,
hiszen a kerekesszékes Hirt Ferenc már 2006 óta képviselő,
sem volt elég ahhoz, hogy a többi párt is ráébredjen, akkor a
leghitelesebbek, ha érintett személyeket is küldenek a
Parlamentbe képviselőként.
Menjünk sorban a vádakon. A fogyatékossággal
élő, egészségkárosodott emberek megélhetése 2010 és 2014 között
mennyiben változott?
–Több területen is emeltünk az ellátásokon vagy a támogatásokon.
Például 2009 óta először 2013-ban emelkedett a súlyos fogyatékossággal
élő személyek hátránykompenzáló ellátása, a fogyatékossági
támogatás. 2013 júniusától
a támogatás összege évente a nyugellátásokkal azonos mértékben
emelkedik. Így az öregségi nyugellátások 2013. évi 5,2 %-os
mértékű emelésének megfelelően a fogyatékossági támogatás
alacsonyabb mérték szerinti összege 2013 júniusától 19 500
forintra, a magasabb mérték szerinti összege 24 000 forintra
emelkedett. Az ellátás 2014 januárjában a nyugdíjemelés mértékével
azonosan, 2,4 %-kal emelkedett. 2014. január 1-től a legsúlyosabb
állapotú hozzátartozókat ápolók részére bevezettük a
kiemelt ápolási díjat, és a fokozott ápolást igénylő hozzátartozó
ápolását végzők ellátását is emeltük.
Ugyanilyen jelentős változás volt gépjárműszerzési támogatás
emelése és bővítése is. 2011 júliusában átalakítottuk a súlyos
mozgáskorlátozottak közlekedési kedvezményeit: használt gépkocsi
esetén a korábbi 300 ezer forintról 600 ezerre, új Suzuki gépjármű
vásárlása esetén a korábbi 300 ezer forintról 900 ezerre
emeltük a támogatási összeget.
2012 szeptemberétől a mozgásszervi fogyatékosok mellett
autista, látási, hallási és értelmi fogyatékos személyek számára
is hozzáférhető a kedvezmény. Eddig mintegy 1400-an vásároltak
személygépjárművet a támogatás felhasználásával.
Az egyik legfontosabb, legjelentősebb változás egyértelműen
az ellátórendszer átalakítása, reformja volt. 2012. január
1.-jétől megváltozott a megváltozott munkaképességű, egészségkárosodott
személyek ellátórendszere.
A korábbi rokkantsági, baleseti rokkantsági nyugdíj, és
nyugdíjszerű ellátások (rendszeres szociális járadék, átmeneti
járadék) helyett egységes, egészségbiztosítási ellátás
került bevezetésre. Ezen időponttól a legfeljebb 60%-os mértékű
egészségi állapotú személyek részére a foglalkozási és
szociális rehabilitációs javaslattól függően rokkantsági,
vagy rehabilitációs ellátás állapítható meg. A rendszer átalakítása
életkortól, és az egészségi állapot mértékétől függően,
eltérően érintette a korábban ellátásban részesülő személyeket.
Azok esetében, akik 2011. december 31.-én I. illetve II.
csoportos rokkantsági, baleseti rokkantsági nyugdíjban részesültek,
illetve ezen időpontig 57. életévüket betöltötték, s III.
csoportos rokkantsági nyugdíjban, rendszeres szociális járadékban
vagy átmeneti járadékban részesültek, az ellátás összege
nem, csak elnevezése változott. 2012 januárjától ellátásukat
rokkantsági ellátás elnevezéssel kapják. Ki kell emelni
ugyanakkor, hogy a korábbi rendszeres szociális járadék, és
az átmeneti járadék összege – mivel arra törvényi szintű
kötelezettség nem volt – évek óta nem emelkedett, de az új
ellátás éves, a nyugellátásokkal azonos mértékű emelése
ezen időponttól biztosítottá vált. Az ellátórendszer változásán
túl azonban a megélhetést jentősen befolyásolja az is, hogy
valaki végez-e kereső tevékenységet, és milyen támogatások
segítik a megváltozott munkaképességű személyek foglalkoztatását.
Valóban az új Ptk. ennyire negligálná a fogyatékossággal
élő honfitársainkat?
–Semmiképpen nem mondanám, hogy az új Ptk. ennyire
negligálná a fogyatékos személyeket. A korábbi szabályozás
a cselekvőképességet kizáró gondnokságot ismerte, most az új
szabályozás bevezette a cselekvőképesség részleges korlátozását
is. A cselekvőképesség teljes korlátozása nagyjából
megfelel a korábbi szabályozásnak, de ez csak végső megoldásként
jöhet szóba a nagykorú személyek esetében, és figyelembe
veszik az előzetes jognyilatkozatot is. Emellett jött létre a részleges
korlátozás, lényeges változás még az ügykörönkénti korlátozás,
azaz a bíróság kimondhatja, hogy mely ügyköröket érinti a részleges
korlátozás, és mely ügyköröket nem; illetve az arányosság
és szükségességi követelmények bevezetése is. Új elem a
cselekvőképességet nem érintő támogató kijelölése is, a támogatott
döntéshozatal is. Ez mindenképpen előrelépés a korábbi szabályozáshoz
képest, erre is fel kell készíteni a társadalmat, és ha a társadalom
felkészültebbé válik, akkor lehet továbblépni, megfelelően
a Fogyatékos Személyek Jogairól szóló ENSZ Egyezmény
szellemiségének is. Az is pozitív változás, hogy például a
jelnyelv-használó hallássérültek ezután jelnyelven is
tehetnek szóbeli végrendeletet a Ptk-ban rögzített feltételek
mellett.
A DK, a Gyurcsány-párt szerint mind ön és képviselőtársa
a mozgáskorlátozott Hirt Ferenc Orbán Viktor bábja. Mi erről
a véleménye?
–A választási kampányban hangzott el Hirt Ferenc kapcsán,
hogy ő csak bábu, és ezt próbálta magyarázni a DK, hogy a
Fidesz minden politikusa Orbán Viktor bábja. Hirt Ferenc és
magam nevében is visszautasítom ezt a minősítést. Egyrészt
ne keverjék a szezont a fazonnal, minden parlamenti frakciónál
létezik és működik a frakciófegyelem, ami nem jelenti azt,
hogy a belső szakmai egyeztetéseken, vitákban nem fejtjük ki
az álláspontjainkat, a szakmai véleményünket vagy nem próbáljuk
meg érvényesíteni az általunk képviselt választópolgárok
érdekeit.
Milyen kezdeményezéseiket, javaslataikat fogadta el a
parlament, melyeket a megváltozott munkaképességűek életét
és problémáit hivatott előremozdítani?
–Kezdeményezésünkre fogadták el azt a javaslatot is,
miszerint a GYES-en lévő anyukák is megkaphassák a rehabilitációs
ellátást, illetve azt a módosítást is, hogy a rehabilitációs
ellátás mellett is lehessen végezni keresőtevékenységet.
Vagy biztosítottuk annak a lehetőségét, hogy aki a megváltozott
munkaképességűek ellátásaiban részesül, ugyanakkor súlyos
beteg hozzátartozóját ápolja otthon, megkaphassa az ápolási
díjat is. Büszkék vagyunk arra is, hogy az Alaptörvénybe
bekerült a magyar jelnyelv védelme is, mint a magyar kultúra része.
Nagyon fontos eredmény az is, hogy a javaslatainkkal elértük,
hogy a fogyatékosok országos érdekvédelmi szervezetei
ugyanannyi, illetve megemelt összegű éves támogatást kapjanak
az elmúlt években. Említhetném a nemzeti felsőoktatásról szóló
törvényt is, bekerültek az esélyegyenlőséget, az egyenlő esélyű
hozzáférést hangsúlyozó rendelkezések is. Külön kiemelném
azt is, hogy a módosító javaslataink alapján a Munka Törvénykönyve
plusz 5 nap pótszabadságot biztosít a fogyatékos személyeknek,
munkavállalóknak, illetve plusz 2-2 nap pótszabadságot fogyatékos
gyermekenként a szülőknek is.
Mit tudtak eddig elérni foglalkoztatás, a képzések,
az infokommunikációs akadálymentesítés területén, s mi az,
ami még megoldandó feladat?
–A kormányzati intézkedéseknek is köszönhetően az
elmúlt három évben 15 ezerrel nőtt a megváltozott munkaképességűek
száma a foglalkoztatásban. Továbbra is az a cél, hogy növeljük
ezt a számot. A rehabilitációs ellátórendszer átalakítása
által, több mint 300 vállalkozásnál közel 30 ezer megváltozott
munkaképességű személy kapott munkalehetőséget. 2012-ben
bevezették a rehabilitációs kártyát, amely által a munkaadók
adókedvezményben részesülnek, amennyiben megváltozott munkaképességű
személyt foglalkoztatnak. Ezt a kedvezményt eddig 22 ezer ember
után körülbelül 5000 cég vette igénybe. Szintén a fogyatékossággal
élő személyek foglalkoztatását segítő intézkedések közé
sorolható az úgynevezett Rehabilitáció-Érték-Változás (RÉV)
projekt elindítása, amelynek keretében 5000 fő, közel 100
helyszínen részesült különböző képzésekben, amelyek segítik
őket a munkaerőpiacon való elhelyezkedésben. A megváltozott
munkaképességű munkavállalókat foglalkoztató munkáltatók
akkreditációja 2009 óta zárt rendszer volt. 2013. január 1-től
új foglalkoztatók és így új foglalkoztatottak kerülhetnek
be. 2014. január 1-jétől 330 cég nyert 30 550 fő foglalkoztatására
támogatást. Foglalkoztatottak megoszlása: tartós foglalkoztatás
25 200 fő, tranzit foglalkoztatás 5 350 fő. Az infokommunikációs
akadálymentesítés területén jelentős előrelépés az, hogy
az elmúlt három évben a siketek és nagyothallók és a
siketvakok számára 1.3 milliárd forinttal támogatták a tolmácsszolgáltatáshoz
való hozzáférést. Illetve beindult az ún. Kontakt Tolmácsszolgálat
is, amelynek segítségével a hallássérültek 1 év tesztidőszak
után Magyarország területén belül bárhonnan hívhatják a
videohívással a Kontakt tolmácsszolgálatot, ezáltal le tudják
bonyolítani az ügyeiket, nem kell személyesen bemenniük a különböző
hivatalokba. A közszolgáltatások hozzáférhetőségének javítása
érdekében 2013. elején több mint 5,2 milliárd forint keretösszegű
pályázati kiírást jelentettünk meg, amely a legnagyobb érintett
ügyfélforgalmat bonyolító kormányablakok és szakigazgatási
szervek hozzáférhetőségét javítja.
Már említettük a Ptk-át. Igaz, hogy az új Büntetőtörvénykönyv
súlyosabb büntetést ró ki azokra, akik fogyatékkal élőket bántalmaznak?
–Igen, a különböző bűncselekmények büntetési tételeinél
külön ki van emelve, hogy milyen büntetés jár azoknak, akik
az adott bűncselekményt a fogyatékosságánál fogva korlátozottan
képes személy sérelmére követik el.
S ha már itt tartunk, mit tud arról mondani, készült-e
arról statisztika, hogy évente mennyi fogyatékos embert ért
nagyobb atrocitás?
–Sajnos ilyen átfogó
jellegű statisztikát nem ismerek, eddig nem készült ilyen
kimutatás a fogyatékos személyek elkövetett bűncselekményekre
külön lebontva. Pedig ez is fontos adat lenne!
A fogyasztóvédelem területén miként kezelik a fogyatékossággal
élő személyeket?
–Itt az egyik legfontosabb lépés az volt, hogy a 3.
rezsicsökkentésről szóló törvényben lehetővé tettük,
hogy a fogyatékkal élők Braille-írással nyomtatott vagy úgynevezett
akadálymentes elektronikus számlát kaphassanak. Később
ugyanezt biztosítani kell a távhő-, a víz- és csatorna-,
valamint a szemétszállításról szóló számláknál is.
Ugyanilyen fontos egy korábbi intézkedés is: a fogyatékos személy
lakója van egy négyszintesnél magasabb társasháznak, akkor a
tartozás ellenére sem borulhat sötétségbe a lépcsőház, a
folyosó és nem maradhat áram
nélkül a lift sem.
Említettük már a foglalkoztatás kérdését. Bizonyára
lényeges feladat, hogy a fogyatékossággal élőknek munkát
adjanak a cégek. De a cél eléréséhez szükséges-e a szemléletbeli
változás? Ezt azért kérdezem, mert, azt tapasztalom – s kérem
javítson ki, ha rosszul – , hogy sokan sajnálják a fogyatékkal
élőket, adományokkal is segítik őket, de mégis, talán
valami pszichés okból, ódzkodnak attól, hogy a közelükben
tartózkodjanak, és együtt dolgozzanak velük.
–Szerintem ez az egyik legfontosabb és legnehezebb
feladat: a munkaadók minél szélesebb körű tájékoztatása.
Figyelembe kell venni, hogy vannak olyan fogyatékos személyek,
megváltozott munkaképességűek, akik nem képesek teljes értékű
munkát végezni vagy képesek rá, de csak részmunkaidőben az
egészségügyi vagy fizikai állapotuk miatt. De azt is
figyelembe kell venni, hogy egyre több fogyatékos személy képzett
és alkalmas akár teljes munkaidős munkavégzésre is. A
jelenlegi ellátórendszer is ezt a filozófiát követi: a
munkaerőpiacra szeretné visszavezetni az arra alkalmas fogyatékos
személyeket, megváltozott munkaképességűeket. Ugyanakkor sok
munkaadó „fél az ismeretlentől", vagy inkább csak akkor
alkalmazza őket, ha támogatást kap utánuk, illetve el akarja
kerülni a rehabilitációs hozzájárulás megfizetését.
Szerintem ez az egyik kulcskérdés: ne csak akkor alkalmazzanak
fogyatékos személyeket, ha megfelelő képzettséggel és egészségügyi
állapottal rendelkeznek, továbbá van bármilyen igazolásuk az
állapotukról, így esetleg bértámogatást vagy adókedvezményt
kaphatnak utána, hanem akkor is alkalmazzák őket, ha a maga
fogyatékos személy nem akar semmilyen ellátásban részesülni,
nem akar semmilyen igazolást állapotáról, csak szimplán a képzettségének
megfelelő munkakörben és megfelelő munkabérért dolgozni. Ez
lenne az ideális állapot. Ennek a kérdésnek a rendezése
nemcsak az államon, a kormányon múlik, hanem a munkaadókon is.
Hiszen a teljes munkaidőben dolgozó fogyatékos személy teljes
értékű munkát végezne megfelelő munkabérért, és ugyanúgy
adózna, mint más állampolgár. Ezt szoktuk nevezni mi hosszú távú
befektetésnek: munkát adunk, munkabért adunk, és a munkavállaló
adózik, ahelyett, hogy csak az ellátást kapná. Ez ugyanúgy érvényes
a részmunkaidőben dolgozó fogyatékos személyekre is: nemcsak
ellátást kapnának, hanem munkabért is, amiből adóznának.
Ehhez nagyon sok részletnek kellene összeilleszkednie a képzéstől
(befogadó oktatás, versenyképes szakmai képzés) kezdve a családok
támogatásán át (a többletterheket is képesek legyenek kibírni)
a munkaerőpiac akadálymentesítéséig (befogadó munkahelyek,
versenyképes munkabérek).
És ehhez hozzátartozik
a munkaadók, munkáltatók minél hatékonyabb szemléletformálása
is…
Létrejött-e már egy olyan szakmai-módszertani központ,
ahol a munkaadók hozzájuthatnak megfelelő információkhoz, és
azáltal befogadóbbá válhatnak?
–A módszertani központ felállítása tervben van, de
addig is több csatornán keresztül is igyekezzük a szemléletformálást,
a tájékoztatást, a munkáltatók befogadóbbá válását elősegíteni.
Például a Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatal
rendszeresen tart szakmai fórumokat munkáltatóknak, ahol tájékoztatják
őket azokról a lehetőségekről is, amelyek alapján kedvezményeket
vehetnek igénybe megváltozott munkaképességű személy
foglalkoztatása után. Másrészt létrejött a megváltozott
munkaképességű személyek nyílt munkaerő-piaci elhelyezkedését
biztosító Országos Munkaerőpiaci Szolgáltató és Szakmai Támogató
Hálózat, melyben a résztvevő szervezetek - elsődlegesen
foglalkozási rehabilitációs szolgáltatók és akkreditált
munkáltatók - együttműködése megalapozza a sikeres és hatékony
rehabilitációt. Ez a nyílt munkaerő-piacon foglalkoztatottak
számát növeli. A szolgáltatók feltárják azokat a lehetőségeket,
felkeresik a potenciális munkaadókat azért, hogy a fogyatékos
személy egyéni igényeinek leginkább megfelelő munkahelyet
megtalálják. Kialakításra került egy országos módszertani központ,
mely a hálózat működtetésén, szakmai koordinációján túl
fő tevékenységként a szolgáltató szervezetek hatékonyság-
és eredménymérését végzi a megváltozott munkaképességű
személyek munkaerő-piaci esélyeinek növelése érdekében. De
fontosnak tartjuk a különböző figyelemfelhívó kezdeményezéseket
is, például minden évben ünnepélyes keretek között kapják
meg a nyertes vállalatok a Fogyatékosság-barát munkahely
elismerést, amelyben az EMMI egyik legfontosabb támogatóként
vesz részt. Egyre több a magyar foglalkoztatásban jelentős
nagy, közepes és kisvállalkozás pályázik a díjra. Jelentős
kezdeményezés a Segítő Vásárlás is. A Segítő Vásárlás
logó használatának elsődleges célja, hogy élénkítse a megváltozott
munkaképességű/fogyatékos emberek által készített minőségi
termékek iránti keresletet. A Segítő Vásárlás logó azt tanúsítja,
hogy a megjelölt terméket legalább 50%-ban megváltozott munkaképességű/fogyatékos
embereket foglalkoztató munkáltató készítette.
Az EMMI koordinálásával
lezajlott programban 3 Minisztérium és 40 Önkormányzat vállalta,
hogy a megváltozott munkaképességű emberek foglalkoztatását
bővíti és a munkatársai számára érzékenyítő tréninget
szervez. Ez a jó gyakorlat hozzájárulhat ahhoz, hogy az állami
szférában is egyre több megváltozott munkaképességű ember
foglalkoztatására kerüljön sor.
Mit tud arról, hogy a következő ciklusban mekkora összeg
áll majd a halmozottan hátrányos helyzetű személyek esélyegyenlőségének
a növelésére, illetve társadalmi befogadásuk elősegítésére,
foglalkoztatásuk ösztönzésére?
–Az eddigi foglalkoztatási programok mellett idén és jövőre
10 ezer megváltozott munkaképességű, mozgáskorlátozott, hallássérült,
látássérült illetve egyéb fogyatékkal élő ember számára
indulnak képzési és foglalkoztatási programok 12 milliárd
forintos keretösszegből. Az Új Széchenyi Terv keretében az
elmúlt időszak alapján több mint 47 milliárd forintot biztosítottunk
a fogyatékos és halmozottan hátrányos helyzetű emberek esélyegyenlőségének
növelésére, társadalmi befogadásuk segítésére és
foglalkoztatásuk ösztönzésére. Ebből 21,5 milliárd jut a
foglalkoztatásra. 2012. november 17-én lépett hatályba a megváltozott
munkaképességű munkavállalókat foglalkoztató munkáltatók
akkreditációjáról, valamint a megváltozott munkaképességű
munkavállalók foglalkoztatásához nyújtható költségvetési
támogatásokról szóló 327/2012. (XI.16.) Kormányrendelet. A
Kormányrendelet alapján a 2013-ban és 2014-ben az akkreditált
foglalkoztatáshoz évente több mint 34 milliárd Ft támogatás
került kiosztásra pályázat útján, több mint 30 ezer fő
foglalkoztatása és fejlesztése érdekében. A következő évekre
is hasonló forrást tervezünk. A Kormányrendelet módosításával
bevezetésre került a munkahely-teremtési támogatás, amely
alapján munkahelyteremtő pályázat kiírására került sor, és
amely újabb 720 új munkahely létrehozásához járul hozzá.
Támogatjuk a foglalkozási rehabilitációs szolgáltatókat
évente több mint 700 millió forinttal, amely szervezetek elsősorban
az integrált foglalkoztatást (nyílt munkaerő-piac) segítik. A
mintegy 8 000 főt érintő szociális foglalkoztatásra évente közel
5 milliárd Ft-t fordítunk.
Medveczky Attila
|