2014.05.23.
Kovács Attila: Eurovízió
Biztosan önök is
jól ismerik azt az érzést, amikor próbálnak nyitni valaki
vagy valami felé, ám az rendre csalódást okoz. Ilyenkor az
ember egy ideig még próbálkozik, aztán általában történik
valami olyan, ami végképp beteszi a kaput, és lezárja a próbálkozások
sorát. Hasonlóan voltam, illetve vagyok én az Eurovíziós
Dalfesztivállal. Okozott már korábban is jókora csalódásokat
a dalverseny, de a mostani események után biztosra vehető, hogy
magam soha többet nem fogom figyelemmel kísérni azt.
Évről évre nagy
csinnadrattával harangozzák be idehaza is az eseményt, úgy,
mintha az ott elért helyezés – legyen az akár rossz, akár jó
– bármilyen változást is eredményezhetne az életünkben.
Mindez engem is magával ragadott olykor-olykor, leginkább persze
azokban az években, amikor a hazánkat képviselő fellépőt
valamiért kedveltem és/vagy a magyar versenyző vállalta, hogy
szembemenve az évek óta egyre nyilvánvalóbb elvárással,
igenis magyarul énekel odakint is. Ily módon például 2005-ben
a NOX-ot, tavaly pedig ByeAlex-et egyaránt érdemesnek tartottam
arra, hogy drukkoljak nekik.
Látva az idei
eseményeket, végképp érthetővé vált, miért volt eleve esélytelen
bármelyiküknek is a győzelme. Volt ugyanis valami, amivel már
a kezdet kezdetén lenullázták saját győzelmi esélyeiket:
teljesen normálisak voltak. Mert az világosan látható, hogy az
Eurovízión sem nem a zenei produkciót, sem nem a koreográfiát,
sem nem a dal mondanivalóját díjazzák, hanem azt, hogy minél
abnormálisabb, önmagából kifordultabb legyen valaki. Korábban
is akadt már példa arra, hogy a legfeljebb egy diliház színpadára
való „produkció” az élmezőnyben végzett, ám az idei
verseny bizonyította: igazából nem valódi dalversenyről beszélhetünk,
hanem arról, hogy egy zenei fesztivál köntösébe bújtatva
igyekeznek lenyomni a torkunkon az éppen aktuális trendeket.
Mi mással lehetne
megmagyarázni, hogy 2014-ben egy, a történelmi hagyományai
alapján szinte 100%-ban katolikus államot, Ausztriát, egy
transzvesztita „művész” képviselt, és talán mondani sem
kell, hogy természetesen nem az osztrák nép választása, hanem
egy tévétársaság – jelesül az ORF – önkényes kijelölése
alapján történt mindez. A végső győzelmet is megszerző
„szakállas nő” esetében tehát már maga a kijutás sem
volt demokratikus, holott ez a verseny – hangoztatott doktrínái
szerint legalábbis – az egyetemes európai értékek, köztük
a demokrácia képviseletét is fel kívánja vállalni.
Ezzel szemben a
valódi demokrácia helyett annak kaptuk újabb jelét, hogy az utóbbi
időben valami érthetetlen megfelelni vágyás fűti az „öreg
kontinens” lakóit, beleértve annak vezető nemzeteit is. Végül
is ilyen értelemben az Eurovízió csak epizód egy megmagyarázhatatlan
folyamatban, amelyben Európa mintha tudatosan igyekezne
lerombolni mindazt, amely korábban – úgy a művészetekben,
mint a kultúrában, és sok más téren is – vezetővé tette a
kontinensek között.
Már az idei téli
olimpia megnyitója is furcsa volt, amikor a német olimpiai
csapat szivárványszínű ruhában érkezett a nyitóünnepségre,
hogy így tiltakozzon a homoszexuálisok állítólagos oroszországi
hátrányos megkülönböztetése ellen. Most pedig itt van ez a
százmilliók által nyomon követett Eurovíziós Dalfesztivál,
amelyen meg egy „szakállas nő” győz és válik ezzel a
csapból is folyó „sztárrá”... Függetlenül attól, hogy
természetesen Európa lakosainak körében is megtalálható
mindenféle beállítottságú ember, és nekik is joguk van
alkotni, kifejezni önmagukat, azért mégis túlzás, hogy mindig
a normális többségnek kelljen igazodnia a gyakorta aberrált
kisebbséghez. Most éppen azzal, hogy jó pofát vág az osztrákokat
képviselő transzvesztita győzelméhez.
Holott több mint
elgondolkodtató, hogy miként lett, lehetett végül végső győztes
a „szakállas nő”? Ha csalással nyert, akkor azért érdemes
elgondolkodni, ha meg teljesen szabályosan zajlott minden, és
valóban ez tetszik az európai tévénézők többségének,
akkor meg azért. Egy biztos: valami nagyon, de nagyon nem stimmel
itt az értékrenddel!
Tovább tetézi a
bajt, hogy senki nem ad feleletet arra, hogy vajon mit mondjon egy
teljesen átlagos – és engedtessék meg: normális értékrendű
– család feje a saját gyermekének, amikor az rákérdez,
hogyan nőtt szakálla a tévében éneklő néninek?
Erre bizony aligha
akad épkézláb válasz...
Arra viszont annál inkább, hogy mit tegyünk majd jövő tavasszal,
amikor ismét felcsendül az Eurovíziós Dalfesztivál szignálja.
Kézbe vesszük a távkapcsolót és keresünk egy normális műsort
a kínálatból.
|