2014.05.23.
A
festészet elsősorban szakrális cselekedet
Amit kiolvasok a kozmoszból, azt a vizuális szférában jelenítem
meg
Tilless Béla szobrász,
grafikus, festőművész 1932-ben
született Szilhalmon. Egerben érettségizett, volt kőműves, bányász,
majd szabadfoglalkozású művész lett. Első mestere az 1957-től
Svájcban élő Tscheligi Lajos festőművész volt. Később a
Vasas Képzőművészeti Körben tanult Szentiványi Lajostól és
Böhm Lipóttól. A Magyar Népköztársaság Művészeti Alapja,
majd a MAOE (1964-től), a Magyar Képző- és Iparművészek Szövetsége
(MKISZ) (1969-től), a Magyar Szobrász Társaság (1995-től), a
Magyar Festők Társasága (1995-től), a Nemzetközi Kepes Társaság
és a Société des Artistes Indépendants (1990-től 1993-ig)
tagja. Alapító tagja a KINETEAM csoportnak (1974-től 1984-ig).
Alapítója és vezetője a MKISZ Interdiszciplináris Szakosztályának.
1974-ben Prilep (Macedónia), 1975-ben a Hortobágy, 1976-ban Jyväskylä
(Finnország), 1977-ben Kuopio (Finnország) művésztelepén vett
részt. 1962-ben Debrecenbe, 1982-ben Nyíregyházára költözött,
1990-ben Budapesten telepedett le. Mintegy húsz éven át fontos
szerepet játszott Hajdú-Bihar megye modern vizuális kultúrájának
alakításában. 1969-tól 1980-ig a debreceni Kossuth Lajos Tudományegyetemen
az Egyetem Galériát, 1967-től az egyetemisták művészeti körét
vezette. Karcagon a ’70-es évek második felében irányította
a művészeti szakkör munkáját. Elméleti munkássága is számottevő.
1959 óta szerepel műveivel kiállításokon. A ’60-as években
plasztikus hatásokra épülő festményekkel és kollázsokkal
jelentkezett. Alkotásai eleinte figurális kompozíciók, városképek
voltak, majd túlsúlyba került a geometrikus absztrakció. Fő
tevékenységi területe a festészet, a grafika, a kinetikus
plasztika, a köztéri plasztika, a játszótéri plasztika,
valamint a környezetesztétika. A ’70-es évek végén
konstruktív és mobil szobrokat hozott létre. Szerigráfiák,
geometrikus szobor-építmények is kikerültek keze alól. Szobrászati
tevékenysége mellett folyamatosan festett és rajzolt. Az utóbbi
években a kozmosz és a csillagok világát ábrázoló festményeiből
rendez kiállításokat. Filozófiája szerint minél inkább
megismerjük a kozmoszt, annál inkább megismerjük magunkat,
hiszen „ugyanabból az anyagból vagyunk, ugyanúgy működünk,
mint az univerzum összetevői".
1970: hajdúszoboszlói
Országos Vázlatkiállítás Szabó Iván-emlékplakett; 1971: üzemi
kiállítások nívódíj, 1976, 1979: Csokonai-díj
Egyéni kiállítások:
1965: Mednyánszky Terem, Budapest (kat.); 1966: Medgyessy Terem,
Debrecen; 1967 : Kossuth Lajos Tudományegyetem, Debrecen, 1968:
Krakkói képek, Lengyel Kultúra Háza, Budapest; 1968: Művelődési
Ház, Hajdúnánás, Debrecen; 1971: Két város, Lengyel Kultúra
Háza, Budapest; 1971: Mimézis, Angyalföldi Kisgaléria,
Budapest (kat.); 1971: Taidehalli, Vaasa (FIN) (kat.); 1971: Tudományos
Ismeretterjesztő Társulat Klub, Debrecen; 1974: Fényes Adolf
Terem, Budapest (kat.); 1974: Művelődési Központ, Hajdúszoboszló
(kat.); 1975: Kisgaléria, Eger; 1976: A vázlattól a műig,
Egyetem Galéria, Debrecen (kat.); 1977: Debreceni Orvostudományi
Egyetem Galéria, Debrecen; 1977: Cartwright Hall, Bradford (UK);
1977: Art Gallery, Leeds (UK); 1979: Szoboszlói Galéria, Hajdúszoboszló;
1979: Kisgaléria, Hajdúnánás (kat.); 1979: A vázlattól a műig,
Karcagi Galéria; 1981: Kamarat., Műcsarnok, Budapest (kat.);
1981: Agrártudományi Egyetem Aulája, Debrecen; 1981: Ablakok,
Kisgaléria, Szentes; 1982 : Művelődési Központ, Szekszárd;
1982: Művelődési Központ, Nyíregyháza; 1983: Bányai Kisgaléria,
Debrecen; 1984: Városi Hangverseny- és Kiállítóterem [Szatmári
Bélával], Zalaegerszeg; 1989: Fészek Galéria, Budapest; 1989:
József Attila Könyvtár, Miskolc (kat.); 1991: Kassák Múzeum,
Budapest; 1995: Művelődési Ház, Mályinka; 1998 : A Kozmoszról,
BARSA Galéria, Zichy-kastély, Budapest; 2002: Kozmosz, Vigadó
Galéria, Budapest (kat.); 2003: Kozmosz, Szoboszlói Galéria,
Hajdúszoboszló; 2004: Synergon Galéria, Budapest; 2004: Orgován
Galéria, Budapest; 2005: Mű-Terem Galéria, Debrecen; 2008: A
kozmosz rendje, Karinthy Szalon, Budapest; 2008: A rend kozmosza,
Egyetem Galéria, Debrecen (kat.); 2010: A kozmosz rendje, DBH
Irodaház, Budapest; 2011: Plasztikák és grafikák, EKMK Forrás
Galéria, Eger; Újbuda Galéria 2013.
Válogatott
csoportos kiállításokon vett részt Pécsett, Debrecenben,
Budapesten, Egerben, Spanyolországban, Párizsban, Norvégiában,
Dunaszerdahelyen, Hajdúszoboszlón, Győrben, Kecskeméten,
Szombathelyen, Szegeden.
A világkozmosz végtelen dimenziója már évtizedek
óta foglalkoztatja. Esetünkben miként kapcsolódik össze a
tudomány és a művészet? S a képeinek megszületése előtt
olvasott-e csillagászati tanulmányokat?
–Csillagászati
tanulmányokat is olvastam, de nem csupán az ide vonatkozó tudományok
alapozták meg azt, hogy a kozmosz felé forduljak. Az előző művészeti
korszakomat, szobrászi tevékenységemet főleg a geometria határozta
meg. A geometria pedig görögül földmérést jelent. Továbbléptem,
s úgy gondoltam, hogy a – s ez az én elnevezésem –
kozmometria adja meg az alapot a művészetemhez. Természetesen több,
a témához kapcsolódó dokumentumot, könyvet elolvastam,
filmeket tekintettem meg, de én a világegység felfogására törekedtem.
Ami azt jelenti, hogy a kozmosz rendje és a földi élet rendje lényegében
ugyanaz. Lényegében…Bár néha úgy vélem, hogy a
makrokozmoszban és mikrokozmoszban rend uralkodik, csak éppen az
emberiség szférája zavaros. Ennek az lehet az oka, hogy az
egyes ember túlságosan csak a közeli, az őt közvetlenül érő
dolgokat, szegmentumokat látja, s a folyamat egészét már nem.
Ezért az a benyomása, hogy világunkat a zavar, a káosz határozza
meg.
S az nem lehet-e probléma, hogy az emberek túlságosan
is meg szeretnék valósítani önmagukat, s nem a kozmoszhoz mérik
magukat, s így egoistává válnak?
–Azt kell tudomásul
vennünk, hogy nem vagyunk egyedül. Abszurdum az, ha a földi szférában
valaki azt hiszi, hogy csakis ő létezik. Hiszen az egyes ember léte
pontosan mások léte által jön létre. Mindezek mellett lényegi
kapcsolat áll fenn az emberi lét és a kozmosz léte között. A
legelemibb dolog, s ezt tudnunk kell, hogy testünk minden egyes
atomja a kozmoszból származik, tehát a legapróbb részünkig
azonosak vagyunk a kozmosszal. Így önmagunk megismeréséhez föl
kell fednünk külső és belső dimenzióinkat, a külső és
belső mikro-és makrokozmoszt, melyek létünknek föltételei.
De nem csak anyagi, hanem szellemi szempontból is azonosak
vagyunk a kozmosszal.
Beszélhetünk-e tudományos illusztrációkról a
festményei kapcsán?
–Semmiképpen nem beszélhetünk illusztrációkról. Képeket
festek, s az illusztrációkat elkészítik azok, akiket arra a
tudományos élet művelői felkérnek. Az én dolgom az, hogy
mindazt, amit kiolvasni vélek a kozmoszból, a vizuális szférában
jelenítsem meg. A jelen valóságának parancsolatára képek, s
nem tételek, vagy tudományos illusztrációk létrehozására törekszem.
A Smaragdtáblán – latinosan a Tabula Smaragdinán – olvasható:
„mint fenn, úgy lent”. Ez az a mottó, ami által könnyebben
meg tudja érteni a néző a képeimet.
A tudósok,
mikor a világ keletkezését vizsgálták, nem merték kimondani
azt a szót, hogy Isten, hanem helyette kitalálták a „nagy
bumm”-ot.
A művész megismerheti-e egyáltalán a kozmoszt?
A vörös és a kék, melyet jelképként használ. Mit
szimbolizál ez a két szín?
–Ezt igen nehéz elmondani, mert a szimbólumoknak éppen
az a titkuk, hogy ha túlmagyarázzuk, lefordítjuk őket hétköznapi
nyelvezetre, akkor kiszáradnak és a rideg racionalitás mezejére
kerülnek. A szimbólumok lényege a komplexitás, amibe
beletartozik a ráció, az emóció, s az érzelem feletti szféravilág
is.
Gondolom, mégsem
véletlenül választotta ki ezt a két színt?
–Belső indíttatásból és véletlenül is. Bár
az is kérdés, hogy léteznek-e véletlenek. Pályám egyik
szakaszában nagyon törekedtem a racionalitásra. Hosszú évekig
a ráció határozta meg a művészetemet. Majd rájöttem, hogy a
világnak csak olyan kicsiny szegmentje a ráció, amire szükség
van, de aki azt abszolutizálja, tévúton jár.
–Semmi sem motivált arra, hogy bányász legyek, ezt a kényszer
szülte. Édesapámat 1950-ben két évre bebörtönözték. Előtte
B-listára került, mert jegyző volt, és a Barankovics-vezette
Kereszténydemokrata Néppárt szavazóbiztosaként Heves megyében
leleplezte a kékcédulásokat. Attól kezdve figyelték őt, és
amikor egyszer többedmagával ült egy vendéglőben, állítólag
Sztálint szidta, s ezért letartóztatták. Éppen csak elkerültük
a kitelepítést. Szerencsénk volt, hogy az egyik rokonunk a tanácsnál
dolgozott, s ő beköltözött az egri lakásunkba. Korábban a
ciszterekhez jártam iskolába, ami szintén nem volt jó „ajánlólevél”.
Miután apámat bebörtönözték, édesanyámat elbocsátották
munkahelyéről, így én lettem 17 éves koromra a családfenntartó.
Ezért magánúton kellett leérettségiznem, mert a gimnáziumból
a munka miatt kimaradtam. Eleinte bányászként dolgoztam, majd
az építőiparban. 20 éves koromban behívtak katonának; s természetesen
a megbízhatatlanok kategóriájába soroltak be, így munkaszolgálatra
vittek. Nagy Imre első miniszterelnöksége idején az utászokhoz
kerültem, majd újra visszahelyeztek munkaszolgálatra. Így körülbelül
két hónappal tovább „élveztem” a sorkötelezettséget,
mint azok, akik a kommunista rendszer szempontjából megbízhatónak
számítottak.
A munka mellett rajzolt is?
Diploma nélkül is be lehetett kerülni a Művészeti
Alaphoz?
–Igen, hiszen addigra már kiállító művész
voltam. Megtekintették munkáimat, s azok minőségét. A művészeti
életben, a szakmában nem nézték azt, hogy mennyire vagyok megbízható
tagja a rendszernek. 1969-ben felvettek Magyar Képzőművészek
és Iparművészek Szövetségébe, aminek szintén föltétele
volt, hogy több országos kiállításon vegyek részt, és műveket
is be kellett mutatnom. Ezzel hivatalosan is bekerültem a profi művészek
közé. Természetesen a díjaknál és a vásárlásoknál már
odafigyeltek arra, hogy ki számít osztályidegennek.
Nem jelentett hátrányt, hogy nem végzett főiskolát?
Miként sikerült elérnie azt, hogy művészként
„szabadúszóként” tevékenykedjen?
Húsz éven át fontos szerepet játszott Hajdú-Bihar
megye modern vizuális kultúrájának alakításában, és még
galériavezető is volt.
–Ez nem az egyik napról a másikra történt. Még
készítettem szobrokat, mikor elkezdtem a kozmosz világával
foglalkozni a vásznon. A köztéri szobrászatot mára a portrék,
és allegorikus figurák jellemzik. Holott a köztéri szobrászatba
más is bele tartozik. Ezért nem láttam értelmét annak, hogy
továbbra is plasztikákat, szobrokat készítsek. A kozmosz
viszont olyan terület, amelynek vége nincs, s az azt ábrázoló
képekkel több olyan dolgot tudok közvetíteni, amiket a
szobrokkal már nem. Bízom abban, hogy festményeim nem csupán műtárgyak,
hanem felfokozott megszólító erővel bírnak. Az értékeken és
az érzékeken át szeretném közvetíteni azt, ami mindenben
benne foglaltatik, látható, de mégis láthatatlan.
Medveczky Attila
|