2014.05.23.
Csorja Gergely: A háborúra készülés
analógiája
Az 1921 és 1933 közötti
időszak – véleményem szerint – jelentős hasonlóságokat
mutat a 2010 utáni időszakkal. Na nem a bal- és liberális
oldalról érkező vádakban, az antiszemitizmusban, a diktatúra
felé rohanásban és egyéb ostobaságokban látom a hasonlóságot
– már csak azért sem, mert a bethleni korszak egyáltalán nem
volt sem antiszemita, sem diktatórikus, sőt – hanem éppen a
felemelkedésben, az önálló sikeres álammá válás lehetőségében
vélem felfedezni a párhuzamot. Ráadásul mindkét korszaknak
van egy meghatározó politikusa, aki nélkül a korszakot el sem
lehet képzelni.
Gróf Bethlen István
1921. április 14-én került kormányra. Az úgynevezett
Horthy-korszak, tehát az első világháború befejezése, a
trianoni tragédia és az 1944. március 19-e közötti időszak
legmeghatározóbb alakja valójában nem a névadó Horthy, hanem
sokkal inkább Bethlen István és még néhány, többnyire
arisztokrata, de legalább közéleti előzményekkel büszkélkedhető,
nemesi családból származó politikus. Teleki Pál, Károlyi
Gyula, Klebelsberg Kunó, Kállay Miklós és a többiek.
1921-ben egy
megcsonkított, széthulló közigazgatású és gazdaságú országból
Bethlen néhány év alatt virágzó közép-európai államot
hozott létre. A ma csak Bethleni konszolidáció néven
emlegetett csoda, ha nem is kizárólagosan, de jelentős mértékben
Bethlen Istvánnak köszönhető.
Bethlen politikusi
ás államférfiúi kvalitásai egy szerencsésebb történelmi
helyzetben megalapozhatták volna Magyarország kisbirodalommá növekedését.
Ezzel szemben a Horthy-korszak egy újabb nemzeti katasztrófával
végződött. Igaz erről Bethlen alig tehetett.
Ez a halvány –
talán igazságtalannak tűnő – felelősségre vonás, az alig,
tulajdonképpen csak két tekintetben állja meg a helyét.
Bethlen zseniális
politikai érzéke lényegében két ponton hagyta csak cserben.
Az egyik a kis- és középnemesi, valamint a felemelkedő
paraszti réteg hathatós gazdasági segítésének elmulasztása
volt. Bár az akkori sajátos birtokrendszer és az éppen teret
foglaló tőke, valamint az ezzel párhuzamosan növekvő zsidó-,
nem zsidó ellentét, – melyet akárhogy is próbáljuk most félremagyarázni,
alapvetően gazdasági természetű volt – tulajdonképpen kevés
mozgásteret engedett a miniszterelnöknek ezeken az érzékeny
területeken. Mert az igaz, hogy éppen szellemi elődeink, Szabó
Dezső, Bajcsy-Zsilinszky Endre és Németh László, a nemzeti
radikalizmus nagyjai mutattak rá különböző szempontokból a
rendszer súlyos anomáliáira. De az ízig-vérig arisztokrata
Bethlen nem képzelhette el másként ezt az átmeneti kort, mint
ahogy az Angliában lezajlott jó másfél-két évszázaddal korábban,
tehát, hogy a tulajdoni viszonyok átrendeződése úgy folyjék,
hogy a lényegében feudális vagy legalábbis ősségi alapon
birtokolt javak tőke alapúvá váljanak, és így lassan, egy
hosszas folyamat részeként jussanak el a társadalom széles rétegeihez,
például az említett parasztsághoz.
Ilyen értelemben
Bethlenen számon kérni egy valódi, megtartó erővel bíró földosztás
elmaradását, ha nem is lehetetlen, de lényegében méltánytalan.
Bethlen második
melléfogását számon kérni talán még kevésbé indokolt,
hacsak azt nem nézzük, hogy ennek következtében kellett
elszenvednünk a Vörös Hadsereg megszállását és a megszállók
kegyeiből hatalomra kerülő bűnözők dúlását.
Ez a második, talán
nem is a tévedésben, inkább csak egy rejtett, nehezen
megsejthető lehetőség kiaknázatlanságában áll. Miről is
van szó?
Magyarország
katonai alakulatait, egységeit, azok létszámát a trianoni
szerződés határozta meg. Eszerint a magyar hadsereg létszámát
35 000, a
tisztikarét 1750, az altiszti karét 1313 főben maximálták. A
hadsereg kiegészítésére csak a toborzást engedélyezték, a
szolgálati időt 12 évben írták elő. Az egyes egységek
felszerelését is maximalizálták. Megtiltották légierő és
nehézfegyverek tartását, csupán 185 ágyút engedélyeztek –
miközben a kisantant komoly fegyverkezési programot hajtott végre.
Nem engedélyezték repülőgépek és hadihajók gyártását. A
flotta csupán három felderítő naszádból állhatott, az
adriai hadiflottát elkobozták.
A szerződésben
foglaltak betartását a Szövetséges Katonai Ellenőrző Bizottság
ellenőrizte. A gazdasági helyzet és a bizottság jelenléte
1927. március 31-ig nem tette lehetővé a hadsereg fejlesztését.
Az ország védelméhez szükséges fegyveres erőt ezekben az években
az úgynevezett „rejtett alakulatok” biztosították: a belügyi,
illetve a pénzügyi tárcához tartozó vámőrség, csendőrség,
határőrség, folyamőrség és a rendőrtartalékok.
Így az 1920. június
4-én Trianonban aláírt békeszerződés katonai rendelkezései
alapvetően biztosították a kisantant államok teljes katonai fölényét.
Olyan hadsereg fenntartását engedélyezték Magyarországnak,
mely nemcsak támadó hadműveletekre volt alkalmatlan, de az ország
minimális védelmét sem volt képes ellátni.
1927. március 31-én
azonban megszűnt a szövetségesek közvetlen ellenőrzése és lényegében
csak eseti ellenőrzéseket tarthattak, azt is bejelentés alapján.
Bethlen meglátta a lehetőséget és 1926-ban Horthy kormányzóhoz
írt levelében a belpolitikai és gazdasági stabilizáció
megteremtését követő lépésként a katonai kontroll mielőbbi
lezárást és a hadsereg kiépítését jelölte meg követendő
célként. Olyan szövetségest kell keresni, mely a fegyverkezésben
is hathatós támogatást képes nyújtani. Ezt a partnert
Olaszországban találta meg, melyet Jugoszláviával szembeni követelései
vezettek hozzánk. Az olasz partner politikai s gazdasági támogatást
ígért, és nem zárkózott el a magyar területi követelések támogatása
elől sem.
Az 1927. április
5-én megkötött barátsági szerződéssel a háta mögött a
miniszterelnök májusban Zalaegerszegen, majd a következő év márciusában
Debrecenben elmondott beszédeiben nyíltan kimondta, hogy
Magyarország nem nyugodhat bele a trianoni békediktátum határozataiba.
Bethlen javaslatára a Koronatanács 1927. december 23-án határozatot
hozott egy 1928. és 1930. között végrehajtandó kismértékű
hadseregfejlesztésről, mely alapját képezheti a további
fejlesztésnek.
A honvédség létszámát
az engedélyezettel szemben 1930-ig elérendő 62 500 főben határozta
meg. A rejtett állományt a rendőrség, csendőrség és vámőrség
alakulatainál, a szükséges költségvetést pedig az illetékes
minisztériumoknál helyezte el. Elhatározás született a
tiltott fegyvernemek, páncéljárműves csapatok és légierő kísérleti
jellegű tankcsapatainak létrehozásáról. A nehéz rejtési és
gazdasági körülmények között dolgozó katonai vezetés
azonban sem a létszám (1930-ra 57 648 fő), sem pedig a
felszerelés terén nem volt képes elérni a kitűzött célt. A
fejlesztés szerény eredményeket hozott.
A rejtett előkészületek
nem maradtak titokban a kisantant előtt. Szövetségi rendszerük
már említett erősítése mellett növelték katonai erejüket
is. A harmincas évek elején már több mint húszszorosra növekvő
túlerejük lehetővé tette, hogy bármikor összefogott támadást
indítsanak és megszállják az országot, ha a magyar politika
valamely számukra fenyegető, a tűrési küszöböt túllépő
akcióra szánná el magát, vagy pedig a szerény magyar
fegyverkezési kísérletek meghaladnák az általuk még
elviselhetőnek tartott szintet.
Tudatában volt
ennek a fenyegetettségnek a magyar kormány és katonai vezetés
is. A Legfelső Honvédelmi Tanács 1929. áprilisi ülésén Rőder
Vilmos tábornok, a vezérkar főnökének helyettese (HM VI.
csoportfőnök-helyettes) helyzetértékelésében elsősorban a
hadseregfejlesztés politikai feltételeiről szólt: külpolitikai
előfeltételek nélkül nemhogy támadó háborúra nem lehet
gondolni, de még csak az adott helyzet előnyeit sem tudjuk
kihasználni, sőt még az ehhez szükséges katonai előkészületeket
sem valósíthatjuk meg – mondta.
A katonai vezetés
ráadásul egyetértett azzal az amúgy részben helyes értékeléssel,
hogy a jövő háborúja a világháború, melyben szövetségi
csoportosulások fognak összecsapni. Ezért a számunkra megfelelő
szövetségi rendszer ösztönzését és az ahhoz való csatlakozást
fontos stratégiai feladatnak tartották.
A magyar katonai
vezetők közül többen a jövő háborúját haditechnikával
gazdagon felszerelt, elit hadseregek harcaként képzelték el. A
lehetőségeket messze túlértékelve a jövő magyar hadseregét
is olyan gépesített haderőnek képzelték el, mely majd a
megfelelő szövetségi rendszerben, az által támogatva és
fedezve gyors és hatásos csapást képes mérni, azaz a fő hadászati
elvet a támadásban látták. Természetesen a hangsúlyt a szövetségesek
– jelenleg még az olasz – támogatására helyezték.
És tulajdonképpen
itt van az a halvány felelősség vagy mulasztás, ami Bethlen
szemére vethető. Ugyanis az igaz, hogy a fejlesztés fontosságát
felismerte, de ahhoz túlzottan reálpolitikus volt, hogy azt valójában
végig is vigye. Egyrészt a kisantant feltehetőleg üres
fenyegetései, másrészt a gazdasági realitások kötötték meg
Bethlen kezét. Nem tette meg, mert tulajdonképpen súlyos
politikai veszteségek nélkül nem is tehette meg, hogy húzzon a
19-re és mégis megalapozza a magyar hadiipart, és mégis létrehozza
egy ütőképes hadsereg alapjait.
Ezt majd csak az
utolsó pillanat után, igaz teljesen más külpolitikai
helyzetben Darányi teszi meg, aki 1938. március 5-én jelenti be
az 1 milliárd pengős ún. győri-programot.
Most sok
tekintetben hasonló helyzetben vagyunk. Ha ma a miniszterelnök
előállna azzal, hogy márpedig a honvédségre jelentős összegeket
kell fordítani, akár más ágazatok rovására, akkor annak
komoly politikai vesztesége lenne. Orbán Viktor ugyanabban a
belpolitikai cipőben jár, mint járt Bethlen kilenc évtizeddel
ezelőtt. Elkészült a Hadik-terv négy éve, mindenki tudja,
hogy költeni kéne a honvédségre, azt is mindenki tudja, hogy
ami pénz van az is elfolyik, és hogy valódi haderőnk nincs és
így nem is lesz.
Csakhogy szinte vállalhatatlan
terheket jelentene egy érdemi fejlesztés. Most az esetleges személyi
következtetéseket ne is firtassuk.
Mindeközben érezzük,
hogy forrong körülöttünk a világ, hogy bármikor bekövetkezhet
a katasztrófa. A katasztrófa, amikor az erős vagy akármilyen,
de létező hadsereg mindent jelenthet. Finnország ma azért
jelentős és jól működő, élhető állam, mert ha
technikailag elmaradott volt is 1939-ben a Finn hadsereg, de legalább
össze tudtak szedni 170 000 embert, aki már látott fegyvert és
ezt a számot rövid idő alatt 250 000-re tudták növelni.
Hol találnánk ma
Magyarországon 170 000 hadra fogható embert?
Magyarország
mostani helyzete annyival mégiscsak jobb, mint Bethlen idejében
volt, hogy legalább nem tiltják, hogy fegyverkezzünk. Ma is részesei
vagyunk egy szövetségi rendszernek, melyről katonai vezetésünk
ma is azt hiszi, hogy képes és szándékozik is minket megvédeni.
Ami azonban könnyebbség lehet, hogy éppen ez a szövetségi
rendszer, a NATO szorgalmazza, hogy ugyan növeljük már hadi
kiadásainkat. Az más kérdés, hogy ezt miért és milyen feltételekkel
várják el tőlünk.
Gróf Bethlen István
a XX. század egyik legnagyobb – ha nem a legnagyobb – magyar
államférfija valójában nem tévedett, csak nem írta felül a
valóságot. Ennek tragikus következményei lettek. Magyarország
most kezd kikászálódni abból a mély gödörből, amibe ez a
nem felülírt valóság beleverte. Tanuljunk nagy elődeink hibáiból!
|