vissza a főoldalra

 

 

 2014.05.23. 

Európa beteg, nagyon beteg

Az euroviziós dalverseny győztese az Ausztriát képviselő Conchita Wurst lett, aki 290 pontot összegyűjtve nyerte meg a döntőt. A Rise Like a Phoenix című dal emellett tizenhárom országtól kapta meg a maximális 12 pontot. A verseny pontos helyszíne a Dánia fővárosában, Koppenhágában található B&W Hallerne a 10 000 fő befogadására alkalmas hangár, korábban hajógyárként működött. A győztes egy szánalmas figura, valószínűleg egy gátlástalan reklámügynökség terméke a vezeték nevétől (Wurst – magyarul kolbász), s a második nevéig, amely (Conchita) magyarul a női nemi szerv valamilyen becézése. Az eredeti neve „Neuwirt”, ami kb. azt jelenti az „új gazda”. 1998-ban már egy vesztes zsidó férfiból csináltak egy nyerő zsidó nőt, ő lett Izrael bajnoka. 2014-ben újra egy zsidó férfi vesztette el nemi identitását, fülétől a farkáig nővé faragták, műszakállal borították lárva arcát, a rusnya testét drága kelmékbe, aranyba, bársonyba burkolva állították ki, íme ilyen egy Ausztriát képviselő győztes, aki mint énekes nyilván nem állná meg a helyét. Láttunk mi már ilyet, sok újat Magyarországnak nem tudnak mutatni, a kádárista propaganda által megvezetett emberek egy részének megtévesztéséhez, a közvélemény félretájékoztatásához, annak idején azért több kellett, például az idegen fegyverek, mert önmagukban a sajtóban dolgozó és a kulturális életben részt vevő egyenruha fetisiszta értelmiségiek hiába ontották az apologetikus, vagyis befolyásoló, valóságalapot nélkülöző, a kommunista vezetők és azok kultuszait, dogmáit legitimáló, támogató írásokat. Ám a szörnyek évadja a végét járja.

Az ember azért csak elmélázik azon, milyen sok igazságtalanság van a földön. Ha már ide a szomszéd Ausztriába átnézünk, vagy továbbmegyünk Nyugatra. Milyen előnnyel kezdhették a háború utáni éveket, hozzánk képest. Az 1950-es években, amikor Európa szerencsésebb fele a háború utáni újjáépítéssel foglalkozott, mi magyarok igazolóbizottságok kénye kedvének voltunk kitéve. Még a pusztítást ki sem heverhettük, a háború poklából visszatértek az ávó kötelékébe beállva történelmi küldetésük tudatában sanyargattak bennünket.

Bár Ausztria az 1938-as év során a Wehrmacht bevonulása, majd egy Hitler által megrendezett népszavazás után a Harmadik Birodalom része lett, az antifasiszta nagyhatalmak az 1943. október 30-i moszkvai nyilatkozatban kijelentették, hogy a köztársaságot nem a náci Németország csatlósának, hanem első áldozatának tekintik. 1955. május 15-én a bécsi Belvedere Palota erkélyéről Figl köztársasági elnök bejelenthette, hogy „Ausztria szabad!”, és megmutathatta az óriási éljenző tömegnek az államszerződést, 1952-ben már működött a montánunió az Európai Szén- és Acélközösség, hat állam, Franciaország, NSZK, Belgium, Luxemburg és Hollandia részvételével az acél- és szénkészletek kezelésére a tagállamok területén mint az első szupranacionális elven létrehozott szervezet, míg nálunk a kötelező sztalinista tisztogatást a ’40-es évek végén, az ’50-es évek elején nemcsak a pártban de a nép körében is folytatták. 1948-ig bejelentés alapján működött az igazoló bizottság, s a nyilas vagy fasiszta jellegű párt, szervezet tagját vagy effajta nézeteket terjesztőt vagy a háború alatti kormányzattal tevőlegesen együttműködőt, és bárkit akire rámutattak, a népbíróság kényszermunkára, internálásra, fegyházra és/vagy halálbüntetésre ítélt. Csak 1955-ig több százezer parasztot büntettek a beszolgáltatás elszabotálása miatt. A padláslesöprés célja a paraszti magántermelés ellehetetlenítése, a „kulákság” tönkretétele, a kollektivizálás felgyorsítása volt.

Nálunk padláslesöprés, éhezés, erőszakos kolhozosítás, recski internálás, kitelepítés lett osztályrésze azoknak, akik elkerülték a gulágra hurcolást, mialatt Európa a szórakoztatáson törhette a fejét. 1956. május 24-én a svájci székhelyű European Broadcasting Union (EBU) egyik alkalmazottjának ötlete alapján megtartották az első dalfesztivált a svájci Luganóban. Hét ország vett részt rajta, s a nyertes a rendező ország, Svájc dala lett.

Nálunk szinte kibírhatatlan volt az élet, részben a zsidó származású politikusok egy részének a magyar társadalom problémái iránti érzéketlensége, vagy a magyar polgársággal és parasztsággal szembeni ellenszenve és kegyetlenkedései (Farkas, Princz, Bauer, Földes, Szinetár stb.) már javában szították a rendszer elleni indulatokat, és október 23-án kitört a forradalom Hogy ilyen fesztivál létezik, arról, bármiben lefogadom, a magyar nyomorgó tömegeknek sejtelme sem volt.

A dalfesztivál egyébként egyedi lehetőség egy ország bemutatására turistacélpontként. A műsor alkalmat ad az ország jellegzetességeinek bemutatására, és felkelthetné a 100 millió normális európai néző figyelmét az ország iránt. Ám aki reszel, kalapál, vályogot vet, ás, arra Európa nem számít.

A buzeránsok, leszbikusok, transzvesztiták és egyéb ferdeségeket célközönségüknek tekintők azt tapasztalják, hogy olyan jelentős anyagi erő áll nevezettek mögött, amiért nekik érdemes ezt a cirkuszt megrendezni.

Nem volt mindig így, például a leghíresebb eurovíziós együttes, amely a győzelem után került reflektorfénybe, az ABBA volt: Waterloo című dalukkal 1974-ben Svédország színeiben megnyerték a dalfesztivált. Az ABBA, korának egyik legsikeresebb zenekara lett. Az ő sikerükön felbuzdulva két évvel később a hasonló felállású brit Brotherhood of Man vett részt a versenyen, és ők is nyertek a Save Your Kisses For Me című dalukkal.

Nemzetközi hírnevet és sikert szerzett Céline Dion is, aki 1988-ban Svájc képviseletében nyerte meg a versenyt a Ne Partez Pas Sans Moi című dallal. Sikeresek voltak még a dalversenyen Gigliola Cinquetti, France Gall,Udo Jürgens, Sandie Shaw, Vicky Leandros, a Lordi, Ale-xander Rybak, Lena és Loreen is, akik azon felül, hogy megnyerték a versenyt, dalaik is világslágerré váltak.

A magyar Mándoki László 1975-ben disszidált (egyébként ezekben az időkben volt, hogy évente békés-csabányi magyar ember szökött nyugatra az elvtársak elől), három évvel később a Dzsingiszkán együttes tagjaként, az NSZK-t képviselte az Eurovízió Dalfesztiválján, ám csupán negyedik helyezést ért el. Az Edina Pop nevet használó Késmárky Marika is NSZK-s versenydalával indult az Eurovíziós Dalfesztiválon, de ő sem nyert. Negyedszázada, hogy az Euroviziós Dalfesztivál jelentékeny produkciót nem volt képes szárnyra bocsátani, s a régebbiek dalai is kihullottak az emlékezetből. Ám San Remo és az olasz dal kitörölhetetlen, úgy az előadók, mint a szerzemények tekintetében. A cikk írása közben nekem még ennyi év távlatából is kapásból „megvan” Domenico Modugno Csaó bambinája, Gigliola Cinquetti, Bobby Solo, Peppino di Capri, Gianni Morandi mint előadók, és valóban klasszikussá érett dalaik a Térden állva jövök hozzád, az Egy könnycsepp az arcodon, vagy a máig verhetetlen 1983-as San Remói dal a L’Italiano, Toto Cotugnóval.

A bevezetőmben említett történelmi áttekintést csak azért bátorkodtam felidézni, mert nehogy bárki is azt higgye, hogy a most megrendezett Dalfesztiválon az ismert provokációs technikával győztesnek feltolt transzvesztitával kívánok érdemben foglalkozni. Nem, mert azért csinálják, hogy sápítozzunk, s a sápítozás és szörnyülködés eredményeképpen még nagyobb felhajtást szervezzenek nekik. Ennek a dalhoz semmi, de semmi köze. A dalhoz San Remót kapcsolom, mert az a dalról szól. Ez a dániai valami egészen más. Csak arra akartam felhívni a figyelmet, hogy van nekünk elég dolgunk, ne ugorjunk a csalira. Elég annyi, ha rámutatunk, mi ez valójában. Nem kell se szörnyülködni, se szitkozódni. Felesleges. Ezt akarják. Hogy éppen Ausztriából indult útjára a szörny, az sem véletlen. Olyan buzit és transz neműt, szakállal vagy anélkül hordjon hátán a szennyáradat, amilyet csak akar. Én egyet szeretnék csupán, ha a dalfesztivál felvezető szignáljaként Marc Antoine Carpentier francia barokk zeneszerző Te Deumját nem használhatnák, mert a Te Deum az Egyház legrégibb, egyben legszebb magasztaló hálaadó éneke. Kár az ő kezükben hagyni.

 

czyla