2014.05.23.
Megújulnak a megyei rehabilitációs
szakigazgatási szervek épületei
A szocialista kormányok elhalasztották a fejlesztési munkálatokat,
és nem hívták le megfelelően az uniós pénzeket
Négymilliárd
forintból újulnak meg a megyei rehabilitációs szakigazgatási
szervek épületei a megyeszékhelyeken. Új intézmények épülnek,
és régiek újulnak meg az Új Széchenyi Terv keretében. Soltész
Miklós szociális és családügyért felelős államtitkár elmondta:
az új ellátórendszer célja a munkaerő-piacra való
visszavezetés, a közfoglalkoztatás, illetve a foglalkozási
rehabilitáció, ami a munkába való visszavezetést segíti.
Milyen forrásból valósítják meg a megyei
rehabilitációs szakigazgatási szervek épületeinek felújítását,
s mi ezeknek az intézményeknek a feladatai?
–Hozzávetőlegesen négymilliárd forintból, az Új Széchenyi
Terv keretében újulnak meg ezek az épületek. Most, az EP-választás
kampányidőszakában ki kell mondani, hogy a szocialista kormányoknak
is meg volt a lehetőségük arra, hogy ezt a felújítási munkát
megvalósítsák, de ahogy több más szociális - és gyermekvédelmi
fejlesztés esetében, ezen a téren sem tudták lehívni az uniós
pénzeket.
Nem tudta, vagy nem akarta?
–Valószínűleg elszalasztották a lehetőségeket, és
emellett nem dúskáltak az ötletekben sem. 2010-től átalakult
a közigazgatás – megalakultak például a járások– és létrejöttek
a különböző területek szakigazgatási szervei, s mi ehhez
igazítottuk most a szakigazgatási szervek épületeinek felújítási
tervét. Tehát az új kormányzati- és szakigazgatási szervek
struktúrájához igazítjuk 17 megyében a kivitelezéseket. Pécsett
és Győrben új épületek lesznek, míg a többi megyeszékhelyen
az eddig is állami tulajdonban lévő ingatlanok újulnak meg és
válnak akadálymentessé. Ebből a megújulásból körülbelül
400 millió forintnyi támogatást adunk műszerek és felszerelések
beszerzésére.
Tehát nem csupán az épületek újulnak
meg, hanem vizsgálati eszközöket is be tudnak szerezni a
szakigazgatási szervek?
–A vizsgáló és informatikai eszközök beszerzésére közel
600 millió forintot fordítunk. Az informatikai eszközök azt
szolgálják, hogy minél gyorsabb és szakszerűbb legyen az
adatok felmérése, tárolása. Míg a képességvizsgáló eszközökkel
még objektívabb vizsgálatokat tudnak elvégezni.
Így műszerek beszerzésére is lehetőség lesz,
amelyekkel szimulált munkakörülmények között lehet felmérni
a megváltozott munkaképességű jelentkező képességeit, készségeit?
–A lényeg, hogy a megmaradt munkaképességet mérjék
fel. A vizsgálat eredménye dönti el, hogy érdemes-e az adott
személynek bármiféle munkalehetőséget keresnie. Hiszen, ahogy
már lapjuknak korábban is említettem, az új ellátórendszer célja
a munkaerő-piacra való visszavezetés, amely a támogatott
foglalkoztatás, a közfoglalkoztatás, illetve a foglalkozási
rehabilitáció hangsúlyos alkalmazásán alapul. Ennek érdekében
az egyes ellátásokra és szolgáltatásokra való jogosultság
kiinduló pontja az egészségkárosodás mértékén túl a
foglalkoztathatóság, illetve a foglalkozási rehabilitáció
indokoltsága/lehetősége. Ez nem csupán hazai sajátosság,
hanem Európa-szerte teljesen jogosan elfogadott metódus, és
gondolat: abban segítünk a sérült embereknek, hogy megvizsgáljuk
megmaradt munkaképességüket.
Ha ez valóban Európában bevált metódus,
akkor az a baloldali ellenzék, amely állandóan azt veti föl,
hogy a kormány mást cselekszik, ahogy azt, az EU megkívánja,
miért kritizálja a hazai rendszer átalakítását?
–Érdekes a baloldali politikusok kritikája, mert Bajnai
Gordon, Gyurcsány Ferenc, vagy éppen a most Brüsszelbe készülő
Veres János is annak idején azt nyilatkozta, hogy fönntarthatatlan
az a nyugdíjrendszer és az az ellátás, ami a megváltozott
munkaképességűeket illeti. Hiszen több mint 900 ezer ember
kapott rokkantnyugdíjat, vagy rokkantnyugdíj-szerű ellátást.
Mindenki tudja, hogy ezt a rendszert lehetetlen fönntartani, mert
a lakosság közel egytizedéről van szó. Tehát mindezt a
szocialisták is tudták, de nem mertek lépni az ügyben. Mi
viszont fenntarthatóvá tettük a rendszert úgy, hogy valóban a
rászorultakat támogatjuk. A második Orbán –kormány idején
komplex vizsgálati rendszert alakítottunk ki, aminek három összetevője
van. Az első az egészségügyi vizsgálat, a második az egyén
szociális körülményének feltérképezése, s harmadszorra azt
veszik figyelembe, hogy milyenek a munkakörülmények, az
elhelyezkedési esélyek az adott országrészben, megyében.
Hiszen valószínűleg Nyugat-Magyarországon ezek az esélyek
nagyobbak, mint a keleti országrészben. Így az előbbi helyen
hamarabb részesülhet a vizsgált személy rehabilitációban,
mint végleges rokkantsági ellátásban. S azt is hangsúlyoznom
kell, hogy az orvosi pontozási rendszert nem a politika alakította
ki, hanem szakorvosi munkacsoportok. S ők nemzetközi
pontrendszer alapján készítették el a vizsgálati módszereket.
A komplex ellátás és a rehabilitációs szakigazgatási szervek
épületeinek felújítási terve már politikai döntés volt.
Mennyire növekedtek a rendszer bevezetésével a fogyatékkal
élők foglalkoztatási, elhelyezkedési esélyei?
–A rokkantsági nyugdíjrendszer átalakítása maga után
vonta a foglalkoztatási támogatások átalakítását is.
Mindaddig, amíg a cégek a rehabilitációs hozzájárulást
befizetik, vagy a szabályoknak megfelelő létszámmal
dolgoztatnak, utána rehabilitációs kártyával
foglalkoztathatnak további személyeket. A rehabilitációs kártya
abban segíti a cégeket, hogy az ily módon foglalkoztatottak után
nem kell a munkaadói járulékokat befizetniük. A rehabilitációs
kártya eredményeként eddig több mint 23 ezer fogyatékkal élőt
foglalkozatnak a cégek. 2010 óta pedig több mint 15 ezer fővel
nőtt a foglalkoztatottak száma a megváltozott munkaképességűek
körében. Ez jelentős eredmény, és reméljük, hogy a jövőben
ez a szám tovább növekszik.
Medveczky Attila
|