2014.05.30.
Az arany szellemiségének
keresése, és primér jelek a képen
Sokan azt hiszik, hogy művészetemet csupán anyagszerű festészet
jellemzi, pedig sokkal lényegesebb a gondolkodásmód
Székács Zoltán
festőművész, keramikus 1954-ben született Budapesten. 1979
-ben diplomázott a Magyar Iparművészeti Főiskolán, porcelán
szakon. 1980-tól vezette a Budapesti Porcelángyár tervező műtermét.
1984-ben Formatervezési Nívódíjat kapott. Rendszeresen, ösztöndíjasként
részt vett a Kecskeméti Nemzetközi Kerámia Stúdió munkájában,
alkotásai a Stúdió gyűjteményében szerepelnek. 1990-től a
grafikával, festészettel kezdett el foglalkozni, így több mint
két évtizede a képi megjelenítést tekinti elsősorban művészi
megnyilvánulási formájának.
Mesterei: Fischer
Ernő festőművész, Schrammel Imre keramikusművész, Litkey József
festőművész, Kovács Ferenc szobrászművész.
Művészi látásmódja
alakulására, fejlődésére nagy hatással voltak többek között
Bálint Endre, Szikora Tamás, illetve Antoni Tapies, Alberto
Burri és Lucio Fontana, Miguel Barcelo munkái.
A MAOE, a Magyar
Festők Társasága, a Csepel Galéria Egyesület, a Galéria12,
az Asztal Társaság Művészeti Csoport tagja.
Jelentősebb
egyéni kiállítása (válogatás):
1995: Stadt Galéria,
Fürstenfeld; 1996: Csontváry Galéria; 1997: Magyar Kulturális
Intézet, Párizs; 1997: Bank Center Galéria; 1999: Kunstmesse,
Salzburg; 1999: ArtDiana Galéria, Helsinki ; 2000: Svanlunda Galéria,
Malmő; 2001: Kulturspinderiet, Silkeborg; 2002: Csók István Galéria;
2002: Dán kulturális Intézet, Kecskemét-Koppenhága; 2003:
10-erHaus Galéria , Gmunden ; 2003: Kaposfüredi Galéria és
szoborpark; 2004: Impresszió Galéria; 2005: Nemzeti Táncszínház
Galéria; 2005: VAM Design; 2006: ProArt Galéria; 2006: Balaton
Kongresszusi Központ; 2006: Magyar Állami Operaház ,Vörös
Szalon; 2007: Újlipótvárosi Klub Galéria; 2008: Duna Galéria;
2009: Ferencvárosi Pincegaléria; 2010: Karinthy Szalon; 2012: Fővárosi
Szabó Ervin Könyvtár; 2012: Hegyvidék Galéria; 2012: Újlipótvárosi
Klub Galéria; 2014: Keve Galéria, Ráckeve, 2014: Érdi Galéria.
Válogatás a
jelentősebb csoportos kiállítások közül: Vaszary Képtár
III.Országos Papírművészeti Triennálé, Debreceni Nyári Tárlatok,
ARTICUM Nemzetközi Biennálé Szolnok, Csepel Galéria Képzőművészeti
Biennálé, Palais Breuner Galéria: Rundumpapier, Erdei Ferenc Művelődési
Központ Kecskemét Kodály emlékkiállítás, Kék Iskola Galéria:
Föld, Út, Festők Társasága kiállítások: Fekete Képek,
Paizs emlékkiállítás, Művésztárgyak, Rippl Rónai emlékkiállítás
stb, Galéria 12 tárlatai, MAOE –Cirkusz, Keresztény Ikonográfiai
Biennálék, Kecskemét, Szegedi Táblaképfestészeti Kiállításokm
Asztal Társaság Művészeti csoport kiállításai: Érdi Galéria,
Székesfehérvár, Prágai Magyar Kultúrális Intézet, Karinthy,
Szalon, Dunaszerdahely-Vermes Villa.
Díjak:
ARTICUM különdíj,
Csepeli Biennálék különdíjai, Keresztény Ikonográfiai Kiállítás
különdíja, Rippl Rónai-emlékkiállítás megosztott első díja,
32. Salgótarjáni Tavaszi Tárlat különdíja
Május 9-én az
Érdi Galériában nyílt meg Alkímia című kiállítása,
amely május 24-éig tekinthető meg. Miért pont ezt a címet választotta
az érdi kiállításának? Hiszen a legtöbb embernek az alkímia
szó hallatán a középkori „aranycsinálókhoz” fűződő
legenda jut eszébe.
Az aranyat sosem dekorációként használom
Az aranyat, mint
anyagot, nehéz fölvinni a készülő alkotásra?
–Nem nehéz fölvinni az aranyat a műre. Viszont
alapvetően maga az arany kicsit életidegen a képtől, ezért úgy
érezhető, mintha „lekívánkozna” róla. Az a célom, hogy
az aranyat úgy alkalmazzam a műveimnél, hogy ne azt az érzést
keltse, mintha szándékos dekorációról lenne szó; azt akarom
elérni, hogy az arany a kép szerves része legyen. Többen használtak
aranyat előttem is, gondoljunk csak az ikonfestészetre, így
nagyon sok pozitív példákra lelhetünk, de én nem szeretném,
hogy valaki a képeimen lévő aranyra úgy tekintsen, mint egy
olyan külsőségre, ami csupán az eladhatóságot szolgálja.
Az arany használatával kapcsolatban lehet-e arról beszélni,
hogy valami szintézisbe szeretné hozni az égi és a földi eszményképet,
a teremtettet, az emberi kéz által alkotottal?
–Lehet ilyen filozófiáról értekeznie annak, aki a képeimet
nézi, vagy ír róluk, de nálam a mondanivaló sosem ennyire közvetlen.
Tehát direkt módon nem akarok jeleket, témákat ráfesteni az
alkotásaimra: primér jeleket alkalmazok a képeim készítése közben,
s egy ilyen jel az arany is. A jelek akkor válnak jelentéshordozóvá,
amikor és ahogy a képre ráfestem azokat. Munkáimra jellemző,
hogy az arany mellett a képeimen megjelennek az úgynevezett „értéktelen
anyagok”. Tehát használok repesztett anyagokat, zsákvásznat,
homokkal kevert festékeket, bitumeneket. Ezek nem kimondottan
klasszikus festészeti kellékek. Úgy vettem észre, hogy nagyon
szép hatása van ezeken a strukturás felületeken az aranynak,
így a zsákon is, ami egy végtelenül egyszerű anyag. Ha az
arany rákerül a zsákra, vagy bármelyik hasonló rusztikus felületre,
akkor különös fényt ad neki – akár szakralitásról,
transzcendens sugárzásról is beszélhetünk, s mindez a képeknek
sajátos hangulatot kölcsönöz.
|