vissza a főoldalra

 

 

 2014.05.30. 

Alkímia

Székács Zoltán kiállítása az Érdi Galériában

Ha egy kiállításnak az a címe, hogy Alkímia, több dologról győződhetünk meg. Elsőbben is a festőművész rejtezéséről.

Vissza akarja álmodni magát a középkori titkok boszorkánykonyhájába, ahol elsőbben az arany előállítása volt a cél? Vagy meg akarja találni magának a „bölcsek kövét”, amely azon túl, hogy nem létező elem, nagyon is fogva tartja a titkos útra indult álmodozót?

Bár ebben a maszkban egy jól körülhatárolható időjátékról van szó – azért is, hogy a középkor minden létező vagy virtuális aranya ideemeltessék a mába –, a festőművész nem átall újra és újra műveltségtornyából kitekinteni. Amit lát – az itáliai reneszánsz és bikaviadal hevét is túllépő spanyol forróság –, az a vérében van. Csak képpé – festménnyé, grafikává – kell emelnie.

Lehet, hogy az ihlet teremtette pillanat, amikor a szín és forma, majd a kialakuló szerkezet a lélek mélyéből pattan ki, csak arra jó, hogy a képzelet anyagban realizálódjék. Nemegyszer őstörténeti titkokat, a földkéreg repedéseiben megbúvó talányokat hordozván is itt landoljon – a mába. Viszont az is lehetséges, hogy a jel-együttesekkel díszített – ökonomikusan cirkalmazott – alagutak a metafizika homályába visznek, és csak azok előtt nyílnak meg teljességgel, akik a festőművész ecsetjének barangolásán túl, jóllehet benne az expresszív létérzékelés, valamiképp a teremtés titkaiba látnak.

Mert az Elsüllyedt városban (70x100, papír), akarjuk, nem akarjuk, ott van civilizációnk gödre. Még bele sem kell szédülni az elmúlásba, hogy érezzük: eme melankólia épp a felejtéssel megtetézve lesz végítélet egy valaha működő, a társas magányt a rászakadt műveltségélmény részeivel oldó polisz fölött. A feketék és barnák égető ködgomolyában – hallani-e? – az az ember (eltékozolt műveltségélményünk ősatyja) sír, aki valamikor a fóliánsokban és a könyvek, köztük a Biblia, betűrengetegében vélte megtalálni igazi arcát.

Eme nonfiguratív festmény „időképe”, az időtlen idők óta fojtogató káosz, olyan nagy hatású táblákon fog föloldódni, mint a konstruktív szerkezetű, a címében is új érzéstömegeket reveláló AFRO (80x120, vászon), vagy az álló szalagszerűségében az organikus foltokat egy létoszlop (teremtéssziget?) „égi csatornájának” láttató Ősiség (150x150, vászon). Az OKKER-Fal (80x80, vászon) több rétegű, s több anyag applikálásából keletkezett faktúrája valójában absztrakt térkép, amelyen egy-egy, az alapszíntől, a fehérrel erezett homok-barnától elütő motívum (feketés négyzet, illetve függélyes fekete csík) valósággal világít. A fényredőzésnek ezt a rendszerét fogja keretbe az egymásra épülő horizontális sávok oszlopa, a Rétegek (100x70, vászon) is.

Némely festmény – köztük is elsőbben a Bamakó (100x150, vászon), és az Erózió (120x120, vászon, merített papír) – a konstruktív szerkezeten belüli, mértani egységekbe rendezett foltok és alakzatok dinamikájában él. Az előbbi mű „kazettákon” belüli, jobbára amorf motívumai, egy-egy jellel (például a kereszttel) kiegészítve, a szigorú rácsszerkezetet fölöttébb a színek kontrasztjában megjelenő elevenséggel töltik ki, míg az utóbbin csupán a rendezett négyzeteken belüli halovány foltmozgások (világos – sötét) alakítják a faktúrát. Ugyancsak ebbe a vonulatba sorolható a lírai ihletésű, a kalligráfiát a világos, tiszta színekből álló zónákban súlyként megelevenítő Homokrajz I. és Homokrajz II. (mindkettő 90x40m vászon).

Ki tudja, minő földtörténeti kor utáni (?) korba álmodja magát – régészként, az érzelemtartomány föltárásának apostolaként? – a vándor. Az ilyesféle úttalan út bekalandozása viszont többféle gazdagodással jár. Hogy meglelje saját lelki békéjét, amely szoros kötelékben áll a szépség – az ábrázolt világ – technikai s érzelmi megragadásával, a mitológiai tudást (a természeti népek szokásrendszerét, a Bibliát, stb.) faggatja. S ezáltal az egyetemessé vált jelképrendszer szimbólumai, kiegészülve Itália aranyával (Nápolyi mozaiktöredék, 50x50, vászon), a többnyire absztrakt világot jelentéssel ruházzák föl.

Nem mintha a ragyogó triptichon, az ARS-poetica (3x50x60, papír) létrácsa, temetőkertje, a megfeszített írással ,mint műveltségélmény veszejtő gesztussal nem mondana eleget az élet játékbarlangjának a sorsáról. Sokat mond. Mint ahogyan a Tükör által homályosan című tábla (60x80, vászon) két felének színnel csak kiemelt kontrasztja szintén az érzelemtartományok közötti feszültségről regél.

Ám hatásosabb a rejtezésben megjelölt titok, ha a Jelképtárra támaszkodó motívumrendszer kinyitja a gondolati megfejtés azon tárnáit, amely által megvilágosodunk. A távolról érintett szakralitás csak járulékos elemnek tűnik – jóllehet a Zsák-kereszt (100x100, vászon) megfeszítettség-élménye és a Szentély (40x40, vászon) artisztikus ünnepisége ellentmondani látszik ennek –, viszont a bibliai toposzok, azon belül is a fókuszba került kapu (Jézus: a kapu én vagyok) formai tobzódásai csak növelik az üzenet hatékonyságát (Bejárat, 100x100; Terrakotta kapu, 40x40; Rusztikus kapu, Zöld kapu, Kék kapu 40x40-40x40 – mind vászon).

Ha a hiedelemvilág szerint „a kör középpontja Istent, a teremtés kezdetét és végét jelképezi, maga a kör pedig a teremtett világot”, akkor a festőművész nyitott rejtezése több szempontból is fölér a legtisztább vallomással. Anyagválasztása tudatosságához kétség nem fér; a papír, a vászon, a bitumen, a textil éppúgy megszenteltetik, mint az egymásra vitt festékrétegek megannyi időlámpása. Székács „isteni mértana” attól megejtő, hogy pontosan jelöli – a Feketeképek I.-III. (3x60x60, vászon) variációs, a kört és négyzetet egybejátszó világától kezdődően – a megvilágosodás színélménnyel ugyancsak jelzett fokozatait. Himnikus áradása nem köthető egyetlen valláshoz sem – lásd a Pogány mítosz (80x80, vászon) artisztikus egyszerűségét és a kilenc elemből álló szépséges Ikonosztáz (100x100, vászon) homályba lévő szentjeinek sugárzását –, minden részében emberi.

A tárlat címére, hogy a rejtély ne maradjon rejtély, az 50x50-es merített papírra vitt, egyszerre égi és földi élményanyag rezonál. Az Alkímia I-IV.-en sűrítve jelentkezik minden olyan elem, amely a székácsi univerzumot jellemzi: a távlatos időutazás többrétegű festékkel való megjelenítése éppúgy, mint a bravúros szerkezeti villódzás. Ez utóbbira az Alkímia I. balladisztikus világa a példa, hiszen a kőoszlopok közé szorított fej – mutatis mutandis – a Kőműves Kelemenné-i sorsra rezonál.

 

Szakolczay Lajos