2014.05.30.
A
harmonizált jogszabályok hatályba lépését követően a hangsúly
a jogérvényesítésre tevődött át
Csatlakozásunk óta valamennyi környezetvédelmi szakterületen
elsődlegesek voltak az EU tagsággal összefüggő feladatok
Magyarország európai
uniós csatlakozása óta jelentős változások történtek a
vizek, a talaj és a levegő minőségének védelme, a települési
szennyvízelvezetés és -tisztítás, a hulladékgazdálkodás,
illetve a természetvédelem területén is. Szerkesztőségünk
vendége: Dr. Illés Zoltán, a Vidékfejlesztési Minisztérium környezetügyért
felelős államtitkára.
Magyarország 10 éve tagja az Európai Uniónak. Azóta
a környezetvédelmi tárca, majd államtitkárság milyen
jogalkotói szerepet vállalt az EU-tagsággal összefüggő
feladatok területén?
–Az Európai Unióhoz való csatlakozásunk óta
valamennyi környezetvédelmi szakterületen elsődlegesek voltak
az EU tagsággal összefüggő feladatok: jogalkotás, jogharmonizáció,
szabványosítás, a hozzájuk kapcsolódó hatásvizsgálatok elvégzése,
intézményi háttér átalakítása. Tehát ki kell hangsúlyoznom,
hogy a Vidékfejlesztési minisztérium Környezetügyért Felelős
Államtitkársága aktív szerepet vállalt az uniós jogalkotási
munkában a magyar környezetvédelmi érdekek képviseletével.
Legyen szíves mindezt példákkal is alátámasztani.
–Gazdasági szabályozóeszközként bevezetésre került
a környezetterhelési díj, amely ösztönöz a környezetbe történő
anyag- és energiakibocsátás csökkentésére, a leghatékonyabb
megoldások alkalmazására, és elősegíti az állam és a környezethasználók
közötti arányos teherviselés megvalósítását. Tudni kell,
hogy a vízvédelmet új, ökológiai szemléletű alapokra
helyezte az Európai Unió a felszín alatti vizek védelméről
szóló új Irányelve és a Tematikus Talajvédelmi Stratégia. A
harmonizált jogszabályok hatályba lépését követően a hangsúly
a jogérvényesítésre tevődött át. Az elmúlt időszakban
megtörtént a felszín alatti vizek és a talaj szennyezését
okozó tevékenységek felülvizsgálata, és szennyezés-csökkentési
program készült. Megszűnt a legveszélyesebb – az úgynevezett
K1 besorolású– szennyezőanyagok közvetlen felszín alatti vízbe
történő bevezetésének lehetősége. A települési szennyvízelvezetés
és -tisztítás területén jelentős beruházások valósultak
meg, amelyekhez az EU Kohéziós Alap és a Strukturális Alap
nagyobb mértékű támogatást nyújtott. A legnagyobb fejlesztések
Győrben, Szegeden, Sopronban, Kecskeméten, Pécsett,
Szombathelyen, Debrecenben, Hatvanban, Székesfehérvárott történtek.
A budapesti szennyvíz-elvezetés és -tisztítás a csepeli Központi
és a Dél-budai szennyvíztisztító megépülésével, valamint
a kapcsolódó beruházásokkal vált teljessé. Sikerült jelentős
szennyezés-csökkentést, illetve vízminőségi állapotjavulást
elérni a Balaton, illetve a Ráckevei /Soroksári/- Duna-ág vízminőségében.
Még mindig sokan panaszkodnak a szmogra, a levegőminőség
nem megfelelő védelmére. Sikerült-e javulást elérni a levegőminőség
védelem területén?
–A levegőminőség-védelem területén a csatlakozási
szerződésben vállalt átmeneti mentességgel kapcsolatos
feladatok határidőre teljesültek. Az energetikai nagytüzelő
berendezések átalakítása nagy volumenű levegőminőség-javulást
eredményezett az ország több régiójában. A legfontosabb változás
a Mátrai Erőmű füstgáztisztítója, valamint a Vértesi Erőmű
füstgáz kéntelenítőjének üzembe helyezése volt. Ezek a
beruházások az országos kén-dioxid kibocsátást mintegy 30
%-kal mérsékelték. A légszennyezettségi mérőhálózatban számottevő
előrelépés történt. Befejeződött a monitorállomások kiépítése,
ezzel 59 állomásból álló mérőhálózat jött létre. Több
fejlesztési projekt keretében elkészült az országos légszennyezettségi
mérőhálózat egységes adatforgalmi rendszere. Az európai normáknak
megfelelő környezetvédelmi engedélyezési rendszernek köszönhetően
a beruházások mind nagyobb hányada kerül már a tervezési fázisban
környezetvédelmi értékelésre. A tervek, programok megfogalmazásakor,
valamint a területi tervezésben gyakorlattá vált a stratégiai
környezeti vizsgálatok végzése, melynek segítségével
magasabb, stratégiai szinten valósítható meg a fejlesztési
tervek és a környezetvédelmi célok összehangolása. A környezetvédelmi
engedélyezésben alkalmazott integrált szemléletnek köszönhetően,
valamennyi környezeti elemre kiterjedően érvényesülnek a környezetvédelem
alapelvei: a megelőzés és az elővigyázatosság. Az elmúlt évtizedben
életünk szinte valamennyi terültén végbement zöld szemléletváltozás
jelentősen hozzájárul az egészséges környezethez való jog
mind hatékonyabb gyakorlati megvalósulásához hazánkban.
Milyen változások zajlottak Magyarországon a hulladékgazdálkodásban,
ezen belül is a lakossági szemét begyűjtésében és elszállításában?
Büszkén jelenthetem ki, hogy jelentős és korszakalkotó
eredményekről számolhatunk be a hulladékgazdálkodás vonatkozásában.
Az Európai Unió új hulladék keretirányelvét 2008 novemberében
fogadták el, amely a hulladékgazdálkodással kapcsolatban számos
új alapelvet, fogalmat és előírást határozott meg a tagállamok
számára. A Hulladék Keretirányelv átültetését Magyarország
a 2013. január 1-jén hatályba lépett hulladékról szóló
törvénnyel valósította
meg. A jogszabály megújította hazánk hulladékgazdálkodását,
új alapokra helyezte a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás
rendszerét, annak minőségének és színvonalának javításával.
Emellett annak érdekében, hogy kevesebb hulladék kerüljön a
lerakókba, bevezettük a hulladéklerakási járulékot. Erről
idén részletesen lapjuknak is nyilatkoztam. A hulladékról szóló
törvény és egyben a Hulladék Keretirányelv is előírja a
megelőzési programok készítésének kötelezettségét. Ennek
a tagállami kötelezettségnek megfelelve kidolgoztuk az Országos
Hulladékgazdálkodási Tervet (OHT), illetve az annak részét képező
Országos Megelőzési Programot,
amelyet a Kormány 2013 decemberében elfogadott. Az OHT,
mint szakpolitikai stratégia a hazai és az EU-s jogszabályi környezetnek
megfelelve hazánk hulladékgazdálkodásának új irányait jelöli
ki (hulladékképződés megelőzése, hulladék hasznosításának
ösztönzése) feltárva az elmúlt évek hulladékgazdálkodási
gyakorlatát, elemezve az egyes hulladékáramok tekintetében
kijelölhető célokat, intézkedéseket és az ezek megvalósításához
szükséges eszközöket. A hazai hulladékgazdálkodás jogszabályi
hátterének reformja a hulladékról szóló törvényhez kapcsolódó
végrehajtási rendeletek megalkotásával válik teljessé.
Egy évvel ezelőtt nyilatkozta, hogy „a XXI. század a
környezet- és természetvédelemről szól”. Melyek Magyarország
természetvédelmi politikájának lényeges elemei?
–Meggyőződésem, hogy a következő években több környezet-,
természetvédelmi és vízügyi kérdésre kell választ adnunk
világszerte és hazánkban is. Ráadásul a közvélemény-kutatások
is azt mutatják, hogy a magyar lakosság 97 százaléka kiemelt
területként kezeli a környezet- és természetvédelmi kérdéseket.
Hazánk természetvédelmi politikájának meghatározó eleme a két
európai uniós természetvédelmi irányelv – a madárvédelmi
irányelv (2009/147/EK) és az élőhelyvédelmi irányelv
(92/43/EGK) – végrehajtása, amelynek teljesítése leginkább
a Natura 2000 hálózat kialakítása, védelme, fenntartása és
fejlesztése révén valósul meg. A terület-kijelölésre
vonatkozó tagállami javaslat összeállítása uniós csatlakozásunk
feltétele volt, ami ugyanakkor csak az első lépés volt a hálózat
véglegesítése, és a kijelölés hivatalos lezárása felé. Az
elmúlt 10 év legfontosabb eredménye, hogy 2011-re sikeresen lezárult
a Natura 2000 hálózat kijelölése, az Európai Bizottság megállapította,
hogy egyetlen élőhelytípus vagy faj esetében sincs szükség
további Natura 2000 területek kijelölésére Magyarországon,
tehát a Bizottság nem követel tőlünk több Natura 2000 terület-
kijelölést. Ez nem kis dolog, és nem függ azzal sem össze,
hogy egy ország hány százalékán van már Natura 2000 terület.Jelenleg
nálunk a Natura 2000 hálózat kiterjedése összesen 1,99 millió
hektár, amely tartalmazza a külön jogszabállyal védett természeti
területek több mint 90%-t is. Az élőhelyvédelmi irányelv 17.
cikke alapján 6 évente kell a tagországoknak jelenteni a közösségi
jelentőségű fajok és élőhelyek természetvédelmi helyzetéről.
Hazánk először 2007-ben, majd 2013-ban adott le országos
jelentést. A jelentések szerint – a kedvezőtlen természetvédelmi
helyzetben lévő fajok és élőhelytípusok aránya 62, illetve
80% – számos elem tekintetében komoly és hosszú távú intézkedésekre
lesz szükség a kedvező természetvédelmi helyzet irányába történő
elmozduláshoz. Ugyanakkor kétségtelen, hogy már jelenleg is
kedvező elmozdulás tapasztalható több élőhelytípus és faj
természetvédelmi helyzetében, amihez az aktív természetvédelmi
intézkedések, élőhelyrekonstrukciós beavatkozások, fajmegőrzési
tevékenységek is jelentősen hozzájárultak. Célunk a jövőben
is, ahogy az elmúlt két évben ezt előkészítettük, hogy a
természeti környezetünk állapotát a 2014-2020 időszakban is
minél hatékonyabban tudjuk javítani, kiemelten kezeljük az élőhely-rekonstrukciókat,
fejlesztéseket, hiszen az ökoszisztémák javai és szolgáltatásai
egyre inkább felértékelődnek a megporzó rovarok tevékenységétől
kezdve a vizes élőhelyek klíma-változást csökkentő hatásán
át az ökoturizmusig. Ne feledkezzünk meg a munkahely-teremtő képességről
sem. Ma már mindenki előtt világos, hogy azokat az uniós forrásokat,
amiket eddig is és a jövőben is természetvédelmi célra használunk,
annak igenis komoly gazdasági, munkahelyteremtő hatása van. Akár
több ezer is, ahogy nemzeti park igazgatóságainktól begyűjtöttük
az információkat. Erre gondoltam, amikor a természetvédelmi
politika lényeges elemeit említettem, hogy mindent komplexitásában
kell szemlélni és kezelni. A természetvédelmet, a vidékfejlesztést,
a vidék megtartó-képességét, de ezeket csak úgy lehet együttesen,
egymást erősítve kezelni, ha közben vigyázunk is természeti,
nemzeti kincseinkre, illetve okosan felismerjük a bennük rejlő
potenciált. Nagyobb figyelmet fordíthatunk testi, szellemi épülésünk,
akár gyógyulásunk felé is egészséges környezetben. Ezt a
kormány felismerve számos olyan programot indított el (turistaházak
felújítása, zöldfelületek kialakítása majd a zöld
infrastruktúra kihasználásával, Erzsébet-kártya), ami az
embereket közelebb viszi a természethez, a vidékhez
Az elmúlt
uniós költségvetési időszakban mekkora uniós támogatást
kaptunk a környezetvédelmi célok megvalósítására?
–A környezetvédelmi támogatások szempontjából a
2004-2014 között eltelt tíz év két nagyobb szakaszra osztható,
hiszen két többéves pénzügyi keretet fog át ez az időszak.
A csatlakozásunkat követő időszakban 2004-2006 között a Környezetvédelem
és Infrastruktúra Operatív Program (KIOP) foglalta egységes
keretbe a környezetvédelmi fejlesztéseket, ugyanakkor párhuzamosan
zajlott még a korábbi PHARE és ISPA keretében megkezdett
programok megvalósítása is. A KIOP három ágazatban: a környezetvédelem,
az energetika és a közlekedés területein belül tette lehetővé
fejlesztések megvalósítását uniós társfinanszírozással, a
támogatásban részesült projektek megvalósítása 2004-2009 között
megtörtént. A környezetvédelem prioritás keretében összesen
96 projekt valósult meg sikeresen, melyhez kapcsolódóan mintegy
48 milliárd forint támogatás kifizetésére került sor. A
2007-2013 időszakban a Környezet és Energia Operatív Program (KEOP)
keretében valósultak meg elsősorban a környezeti fejlesztések.
A KEOP teljes kerete 5,302 milliárd euró (1484,56 milliárd
forint). Ebből 4,507 milliárd euró (1 261,87 milliárd forint)
(85%) az európai unió hozzájárulása, amelyből 517,5 millió
euró az Európai Regionális Fejlesztési Alapból és 3 989,2
millió euró a Kohéziós Alapból érkezik. A magyar közszféra
hozzájárulása pedig 795,3 millió euró (222,68 milliárd
forint) (15 %). A Környezet és Energia Operatív Program alapvető
célja Magyarország fenntartható fejlődésének elősegítése,
hazánk környezeti problémáinak mérséklése, javítva a társadalom
életminőségét és a gazdaság környezeti folyamatokhoz történő
alkalmazkodását. A természetvédelmi célkitűzések finanszírozása
tekintetében pedig lényegesek az Új Magyarország Vidékfejlesztési
Program keretében nyújtott természetvédelmi célú agrártámogatások
– így különösen a Natura 2000 területeken gazdálkodóknak
nyújtott kompenzációs kifizetések, illetve egyes agrár-környezetgazdálkodási
kifizetések – valamint a LIFE (ami egy önálló környezetvédelmi
pénzügyi eszköz) program hozzájárulása. A természetvédelmi
célú agrár-környezetgazdálkodási kifizetések szerződésekkel
lefedett területe a 2007-2013 időszakban elérte a 214000 hektárt,
míg az erdő és gyepterületeken nyújtott Natura 2000 kompenzációs
kifizetésekkel támogatott terület kiterjedése mintegy
367000 hektár
volt. A LIFE, ill. LIFE+ program keretében az elmúl 10 évben
hazánk mintegy 42,2 millió euró uniós forrást kapott természetvédelmi
projektek megvalósítására. Egyértelműen elmondható, hogy például
a természetvédelemben az uniós források felhasználása
hihetetlenül nagy előrelépést jelentett. Most lett publikus a
tavalyi nyertesek száma, 6 nyertes pályázatot tudtunk magunkénak,
ami 9, 1 millió európai uniós támogatást hozott hazánknak.
Ez azért is fantasztikus eredmény, mert Magyarországnak 7,2
millió euró az úgynevezett kontingense a LIFE-ban. Tehát látható,
ha jó, okos céljaink és terveink vannak, akkor még a saját kvótánkat
is túlléphetjük.
Milyen jelentős projektek
voltak a KIOP-on belül?
–A Környezet és Infrastruktúra Operatív Programon (KIOP)
belül a környezetvédelem prioritás keretében összesen 96
projekt valósult meg sikeresen, melyhez kapcsolódóan mintegy 48
milliárd Ft támogatás kifizetésére került sor. Ezen belül
legnagyobb értékben ivóvízminőség javító és szennyvízkezelési
beruházások valósultak meg, összesen több mint 30 Mrd Ft értékben
22 db projekt készült el. Hulladékkezelésre 5 milliárd
forint, kármentesítésre 4,5 milliárd forint jutott. A természetvédelem
területén a KIOP-on belül 11 pályázat kapott támogatást,
melyek összértéke 3,26 milliárd forint, a projektek a Hortobágyi,
Kiskunsági és Kőrös-Maros Nemzeti Park területén valósultak
meg. A Tisza-völgyi árvízvédelem komponens egyetlen projektje
a Cigándi tájgazdálkodási és árvízvédelmi program, melynek
teljes költségvetése 17 milliárd forint, ebből közel 11
milliárd forint volt a KIOP támogatás.A levegőszennyezés és
zajterhelés mérését, illetve zajtérképek készítését 820
millió forinttal támogatta a KIOP. A 2007-2013 időszakra szóló
KEOP keretében a projektek megvalósítása még folyamatban van,
2015. december 31-éig számolhatók el ezzel kapcsolatosan az
igazolt költségek, tehát a végleges projektszámról még nem
lehet nyilatkozni. A legutóbbi hivatalos előrehaladási jelentés
szerint 2012 végéig összesen 132 pályázati kiírás került
meghirdetésre, amely lefedi a teljes keretet. 2012-ben az igényelt
támogatás kumuláltan meghaladta az 1790 milliárd forintot, ami
a KEOP teljes keretének 121 %-a. Ebből a megítélt támogatás
1167,92 milliárd forint, amely a teljes keret 79 %-a. A leszerződött
összeg 2012. december 31-re elérte az 1092,52 milliárd
forintot, vagyis a keret 74 %-át. A természetvédelmi célok érvényesítése
számos esetben megkívánja az érintett terület természetvédelmi
vagyonkezelésbe vételét. Az elmúlt közel 10 évben a nemzeti
park igazgatóságok a KIOP, a LIFE (az Unió környezetvédelmi
finanszírozási eszköze) és a KEOP forrásainak, valamint hazai
költségvetési források felhasználásával mintegy
35.000 hektár
védett természeti területet vettek állami tulajdonba és
nemzeti park igazgatósági vagyonkezelésbe. Ebből az elmúlt 3
év során mintegy 3 milliárd forint hazai költségvetési forrás
felhasználásával mintegy
5000 hektár
terület került állami tulajdonba.
Medveczky Attila
|