2014.03.07.
Fontos állomás a Benes-dekrétumok
ellen
Szlovák származású néppárti politikus nem támogatott bennünket
Az Európai
Parlament (EP) Jogi Bizottsága február 11-én elfogadott szakvéleményében
megállapította: a Benes-dekrétumok rendelkezései a mai napig a
szlovák jogrend részét képezik, ezért további vizsgálatukra
van szükség. Ez az első uniós szintű jogi dokumentum, amely
mindezt kimondja.
Az, hogy Szlovákiában a mai napig érvényesek ezek a szabályok, azt
szinte minden külpolitikával, történelemmel foglalkozó személy
tudja. Akkor miért tartott ilyen sokáig az, hogy uniós
dokumentum mondja ki, hogy a Benes-dekrétumok a szlovák jogrend
részét képezik? – kérdezem Bagó
Zoltán néppárti EP-képviselőt.
–Az igaz, hogy újságolvasó, külpolitikával foglalkozó
személyek hallottak erről az ügyről, ennek ellenére még
eddig nem született meg olyan jogi szakvélemény, ami egy eljárásban
hivatkozási alapot képezhetne, s ami olyan megállapításokat
tartalmazna, mint a nemrég elfogadott jogi bizottsági
dokumentum. Nem kerülöm meg a kérdésre a választ: magánszemélyek
2011-ben beadták a Benes-dektrétummal kapcsolatos petíciót.
Kezdetét vette a Petíciós Bizottságban a vizsgálat, de ez a
grémium nem tudta eldönteni azt, hogy mi is az igazság. Ugyanis
a petíció szövege jogtechnikai aspektusból közelítette meg a
kérdést, és nem történelmi levezetésekből indult ki. A Petíciós
Bizottság két alkalommal tárgyalta a beadott petíciót, úgy,
hogy közben különböző politikai fennhangokat is hallhattunk,
amit próbáltunk mérsékelni. Végül arra a következtetésre
jutott a Petíciós Bizottság, hogy önmagában nem tudja a kérdést
megoldani, ezért két szakbizottság, így az Európai Parlament
alapjogokkal foglalkozó bizottsága és a Jogi Bizottság további
állásfoglalását kérte. Az előbbi nem vállalta a kérdést,
nem tűzte naprendjére. A Jogi Bizottság viszont felvállalta az
ügyet, így megtárgyalta, és meghozta az állásfoglalását.
2013 és 2012-ben írásbeli kérdésekkel fordultunk José Manuel
Barrosóhoz és az Európai Bizottság (EB) jogi szolgálatához.
Tőlük olyan jogi válaszokat kaptunk, amelyek egy eljárásban
megteremtik a jogalapot. Ez a ratione
temporis elve, és ez erre az elvre alapuló igényérvényesítés
a benesi dekrétumok ügyében. Miután megvolt a kellő jogalap,
utána szükséges volt egy olyan szakértői bizottság állásfoglalása,
mely nem csak elfogadja a jogi szolgálat véleményét, hanem
adott esetben részletesen megvizsgálja a kérdést. Ez a grémium
az Európai Parlament Jogi Bizottsága volt. Tehát jelenleg az
Európai Bizottság és az Európai Parlament részéről is
rendelkezünk olyan írásos dokumentummal, ami azt igazolja, ami
a petíció szövegében is olvasható; ha Szlovákia az EU tagja
2004 óta, akkor jogtechnikai bravúr 2007-ben megerősítenie egy
olyan jogszabálycsomagot, amire később úgy hivatkozik, mintha
az nem is létezne. Mostantól addig, amíg a szlovák jogrendben
a benesi dekrétumok néhány szakasza, amit megjelölt a petíció,
érvényben van, és hivatkozási alapul szolgál, addig Szlovákia
uniós jogsértést követ el. Hiszen ezek a szabályok
diszkriminatívak, szinte „nürnbergi típusúak”, és ezért
is felháborító, hogy egy ország 2004 óta úgy tagja az Uniónak,
hogy 2007-ben az általa csupán történelminek nevezett, de
ugyanakkor uniós jogot sértő szabályokat megerősíti, s mind
a mai napig a jogrendjében tartja.
Ezt hogyhogy nem vették észre az EU illetékesei 2004-ben?
–Azért
nem vették figyelembe mindezt az EU-ban, mert a cseh jogrendre fókuszáltak.
Tehát a nemrég szétvált Csehszlovákia vonatkozásában a cseh
jogszabályokat vették alapul. Ekkor készült el az úgynevezett
Frowein-jelentés, amire
hivatkozunk is. Így nem foglalkoztak azzal a ténnyel, hogy Szlovákiában
a dekrétumok által keletkezett jogi helyzetek jelenleg is bírósági
és közigazgatási határozatok részét képezik. A Jogi Bizottságban
is azt javasoltam, hogy a szlovák igazságügyi minisztériumnak
olyan úgynevezett salátaörvényt kéne elkészítenie, amelyet
a szlovákiai parlamentnek meg kell tárgyalni, és deregulációval
az ominózus részeket ki kéne venni a szlovák jogrendből.
Ez tehát a Jogi Bizottság javaslata, de mi történik akkor, ha erre a
szlovák fél nem hajlandó?
–Sajnos semmi következménye nincs ennek a levélnek, tehát
kötelező érvényről nem beszélhetünk. Lehet még több
megoldási metódus is, de ezek véghezvitele áthúzódik a következő
EP-i ciklusra. Mivel a márciusi petíciós bizottsági ülésen
ez a téma nem szerepel a napirendi pontok között, s onnantól már
nincs ülés, mert májusban választásokat tartanak, így a következő
Európai Parlament képviselőinek kell arról dönteniük, hogy a
Petíciós Bizottságban hogyan kezelik ezt a kérdést. Az egyik
lehetőség, hogy valaki a Luxemburgban székelő Európai Unió Bíróságánál
beadja a keresetet, s szerintem két-három év alatt, azzal az
anyaggal, amit, a petíciót beadó kollégákkal együtt összeállítottunk,
ezt a pert meg lehet nyerni. A második, hogy bilaterális
kapcsolatokon keresztül, szlovák-magyar kormányközi megállapodással
rendezzék ezt a kérdést. Erre azért csak később látok lehetőséget,
mert
2014 a
választások éve: március 15-én Szlovákiában elnökválasztást,
április 6-án idehaza országgyűlési választást, majd EP-választást
tartanak. Így nem lesz arra szlovák politikai akarat, hogy
napirenden szerepeljen a kérdés. A harmadik lehetőség, hogy a
következő EP-ben végig kell járni azt, hogy az EB kötelezettségszegési
eljárást kezdeményezzen a függő jogi helyzet feloldása miatt
Szlovákia irányában.
Nincs olyan szlovákiai néppárti politikus, aki egyetértene önökkel?
–Dehogynem: Mészáros Alajos képviselőtársammal régóta
dolgozunk ezen az ügyön, de szlovák származású néppárti
politikus nem támogatott bennünket.
Medveczky Attila
|