2014.03.07.
A színház élményforrás,
és a közönség élményre vágyik
Az operett nem poros műfaj, hanem nagyon is élő, ma is élvezhető
Egri József táncos-komikus,
operett – musical énekes Budapesten született 1967-ben. A
zene már fiatal koromban fontos szerepet játszott életében.
Zenei tanulmányait magánúton folytatta. Énektanárai: Nagy
Erzsébet, Kovács Magda, Neumark Zoltán és Kovács Brigitta. Tánctanárai:
Bakó Gábor, Szabó Ferenc, beszédtechnikára Montágh Nelly
oktatta.
1988-ben a KI MIT
TUD tehetségkutató versenyén a TV elődöntőig jutott.
1990-ben szerezte
meg a hivatásos előadóművészi működési engedélyt, mint
operett-musical énekes. 1995-ben szerepelt először az
Interoperett új évi koncertjén, mint táncos-komikus, amit a
televízió mindig élő adásban közvetített a Pesti Vigadóból
majd később a Belvárosi Színházból. 1999-től állandó
tagja az Interoperettnek ( ma Memory Interoperett ). 1999 –
2008-ig állandó résztvevője volt a hévízi operett gáláknak
is. 2000 és 2002 között az egri Gárdonyi Géza Színházban
nagy sikerrel játszotta Levin szerepét Kocsák Tibor - Miklós
Tibor: Anna Karenina című művében. Valamint Ábrahám Pál:
Viktória című operettjében Miki grófot alakította.
2001-ben Szivárvány díjat kapott Egerben. 2002-ben a kaposvári
Csiky Gergely Színházban Loewe-Lerner : My Fair Lady című
musicaljében Freddy szerepét játszott. Számos külföldi turnén
vettem részt világszerte, így Ausztriában, Németországban,
Olaszországban, Izraelben, Szlovéniában, Görögországban, az
Amerikai Egyesült Államokban és Kanadában is
bemutatkozott.2010 –ben meghívást kapott a kassai Thália Színházba
, ahol Kálmán Imre : Marica grófnő című operettjében
Zsupán báró szerepét játszotta.
Életrajzát olvasva látom, hogy a zene már
fiatal korában fontos szerepet játszott az életében.
Zeneszerető családban nőtt föl?
–Felmenőim, családtagjaim
közül senki sem foglalkozott zenével, bár kedvelték a szép
melódiákat. Már gyermekkoromban is érdeklődtem a zene iránt;
énekkaros voltam, és a kórussal több énekversenyen vettünk részt.
Mindez 13-14 éves koromig tartott, amíg el nem kezdtem mutálni.
Milyen zenéket hallgatott gyermekkorában?
–Bizonyára furcsának
hangzik, de nem az a gyerek voltam, aki ahogy hazajött az iskolából,
máris bekapcsolta a kazettás magnót. Viszont az MTV Zenés
TV Színház - közvetítéseit
rendszeresen megnéztem. Nagyon sok operett mutattak be, amelyek már
akkor megigéztek, de akkor még nem fogalmazódott meg bennem,
hogy énekes legyek, s hogy ebben a műfajban álljak ki a nyilvánosság
elé.
Gyermekkorában elvitték színházba?
–Az iskola által szervezett színházlátogatásokon
vettünk részt. Elvittek minket a Budapesti Gyermekszínházba,
és a Nemzetiben megtekintettük a Bánk bánt. A Gyermekszínházban
voltak olyan darabok, amelyek tetszettek. Tudjuk, hogy a gyermekek
többsége nem kedveli azt, ami kötelező. És számomra is kötelező
jellegűnek tűntek ezek a színházlátogatások.
Akkor mégis mi az, ami motiválta a színház felé?
–Az általános iskolában nem csupán énekkaros
voltam, hanem színész szerettem volna lenni. Így ötödikes
koromtól minden évben elindultam a versmondó versenyeken, és
egyszer a kerületi megmérettetésen arany oklevelet kaptam. Tehát
nem az énekkar, hanem a szavalás jelentette számomra a pódiumot.
Kicsit ellentmond egymásnak az, hogy színész szerettem volna
lenni, de a színház világával nem foglalkoztam, mégis a
szavalás és az irodalom kedvelése volt az, ami – ha nem is
voltam akkor tudatában – erre a pályára terelt.
Tehát volt elég bátorsága ahhoz, hogy zsűri előtt
kiálljon és elmondjon egy verset?
–Bátorságban sosem volt hiányom, de az szinte egyértelmű,
hogy minden versenyen ideges voltam, hogy el ne rontsam a szöveget.
Volt ebben egyfajta magamutogatási vágy is?
–A művészethez
nélkülözhetetlen az exhibicionizmus. Viszont iskolás koromban
a magamutogatási vágy nem fogalmazódott meg bennem. Az volt a célom,
hogy a tanáriammal közösen kiválasztott verset minél jobban
előadjam, annak mondanivalóját megosszam a közönséggel, s így
különböző érzéseket tudjak kiváltani a hallgatóság körében.
Végül is nem prózai színész lett.
–Nem az lettem, mert az általános iskola elvégzése
után szakiskolát végeztem el – abban az időszakban is mentem
szavalóversenyekre, és 17 éves koromban döntöttem úgy, hogy
jelentkezem egy amatőr színjátszó csoportba. A felvételi követelmények
közé tartozott az éneklés is. Mivel több éve nem énekeltem,
ezért felkerestem egy énektanárt, hogy ő készítsen föl a
felvételire. Több hónapig jártam ehhez a tanárhoz, aki szinte
az első alkalmakkor kuplékat és operett-részleteket tanított
nekem. S ő azt mondta: nagyon jó érzékem van ehhez a műfajhoz,
s ezért érdemes lenne az énekléssel foglalkoznom.
Tudott akkor már kottát olvasni?
–Akkor még fül után tanultam meg énekelni.
Felismertem a hangjegyeket, de ha elém adtak volna egy kottát,
akkor nem tudtam volna abból elénekelni az adott számot. Későbbi
tanulmányaim során tanultam meg kottát olvasni.
Felvették a színjátszó csoportba?
–Két éven át jártam a Dialóg Stúdióba, ami a
Marcibányi téri Művelődési Központban működött, s aminek
Bende Miklós volt a rendező-tanára.
Akkor már megfogalmazódott önben, hogy milyen
karaktereket szeretne játszani? Hős figurákat, vagy komikus
alakokat?
–Ezek a dolgok akkor nem foglalkoztattak, csak az, hogy színész
szeretnék lenni, s talán jelentkezem a Színház-és Filmművészeti
Főiskolára. Amikor már énekelni tanultam, és énekversenyekre
jártam, akkor a zenés színpad vonzott. Később felvételt
nyertem a Zeneakadémia gyakorló tagozatára, ahol Felber
Gabriella volt a tanárnőm.
Azért dolgoztam, hogy a keresetem egy részéből képezzem magam
Mikor derült ki, hogy milyen hangfajban érzi jól magát?
–A tenor és a bariton közt helyezkedik el a hangom,
s mindig a középlágéban éreztem jól magam. Tehát magas
bariton vagyok. A skálázások során kiéneklem a magas c-t is,
de mivel sosem akartam bonviván lenni, ezért nem is erőltettem
a magas hangokat. Amikor azt mondták, hogy az operett műfajához
van érzékem, akkor máris Latabár Kálmán, Rátonyi Róbert
alakításai jutottak eszembe, tehát táncos-komikus szerettem
volna lenni.
A táncos –komikusnak énekelni és táncolni is kell
tudni. Táncra ki oktatta?
–Amikor az előkészítő ének tanfolyamra jártam, még
nem tudtam táncolni, ezért táncórákra jártam Szabó
Ferenchez, az Interoperett koreográfusához és Bakó Gáborhoz.
A magánórákat ki finanszírozta?
–Eleinte a szüleim fizették a tanulmányaimat, majd,
miután dolgoztam, saját magam álltam a különórák költségeit.
Azért dolgoztam, hogy a keresetem egy részéből képezzem
magam, és táncos-komikus lehessek. Tehát azzal foglalkozhassak,
amit szeretek.
Senki sem mondta önnek, hogy inkább egy olyan szakmát
válasszon, amiből biztosan meg lehet élni?
–Családom nagyon izgult azért, hogy sikerül-e megtalálnom
a számításaimat, beteljesül-e az álmom. És az sem mindegy,
hogyha megtanulok énekelni, ha az éneklés lesz a hivatásom,
akkor meg tudok-e élni belőle. Tehát nagyon drukkoltak nekem.
A táncos-komikusok
számára nélkülözhetetlen a humor. Könnyen meg lehet
nevettetni a publikumot?
Ki tanácsolta
önnek, hogy nevezzen be 1988-ben a KI MIT TUD tehetségkutató
versenyére?
–Énektanárnőm, Nagy Erzsébet bíztatására neveztem
be a KI MIT TUD-ra. Sikerrel vettem a kerületi, budapesti, országos
versenyeket, és a tévés közvetítés elődöntőjéig jutottam
el. A zsűri tagjai is mind kedvezően vélekedtek rólam.
Milyen dalokat énekelt a KI MIT TUD-on?
–A „Stux, maga vérbeli párizsi lett” kuplét, és
a Csárdáskirálynőből a „Jajj, cicát”. Olyan
dalokat, amik által egy táncos-komikus bemutathatja tánctudását,
játékosságát.
Ahogy a Bánk bán Simándy nevéhez kapcsolódott, úgy
Bóni gróf dala Rátonyi Róbertéhez. Mennyire kellett ügyelnie
arra, hogy ne utánozza Rátonyit?
–Sosem volt az a célom, hogy bárkit is utánozzak,
hanem egyedül saját magamat akartam érvényre juttatni. Az
operett műfaja az ének, a próza és a tánc együtt.
Mindegyiket egyszerre kell kiválóan tudni. S én erre törekedtem.
Szerencsésnek mondhatom magam, mert személyesen ismertem Rátonyi
Róbertet. Amikor 1990-ben megszereztem a hivatásos előadóművészi
működési engedélyt az ORI-ban, ő volt a vizsgabizottság elnöke.
Akkor annyira felbátorított engem, annyira kedves volt hozzám,
hogy utána írtam neki egy levelet, melyben megkérdeztem tőle,
mit tart szükségesnek további fejlődésemhez. Rátonyi azt válaszolta:
válasszak magamnak jó énektanárt, aztán olyan művészt, aki
megtanít szteppelni. Később is több jó tanáccsal látott el
Robi bácsi.
Sosem származott hátrányom abból, hogy nincs főiskolai oklevelem
Nem érezte a hátrányát annak, hogy nem végezte el a
Színművészetit?
–Művészeti, szakmai szempontból sosem származott hátrányom
abból, hogy nincs főiskolai oklevelem. Aki elvégzi a főiskolát,
olyan kapcsolati tőkével rendelkezik, amit kamatoztathat. Tehát
ismerik a rendezők, a színházigazgatók. Ilyen szempontból hátrányosabb
helyzetből indult el a karrierem.
Ez az oka annak, hogy főleg gálaműsorokban lép föl,
és kevesebb kőszínházi produkcióban?
–Először gálaműsorokban szerepeltem, mikor bekerültem
a Kovács József által vezetett Interoperett társulatába. Az
egyik gála alkalmával találkoztam Szilágyi Olgával, aki akkor
az egri Gárdonyi Géza Színház primadonnája volt. A művésznő
megkérdezte tőlem, hogy nem szeretnék-e színházban játszani,
illetve miért nem megyek el meghallgatásra. Így elmentem az
egri színházhoz meghallgatásra, ami annyira jól sikerült,
hogy az akkori igazgató, Beke Sándor felhívott, hogy leszerződtet
az Anna Karenina musical-operába. A következő évadban
Miki grófot alakítottam a Viktória operettben.
Külföldön a magyar operettet
sokkal jobban kedvelik, mint idehaza.
A világ számos országában turnézott. Külföldön
mennyire van sikere a magyar operettnek?
–Sajnálattal jelentem ki, hogy külföldön a magyar
operettet sokkal jobban kedvelik, mint idehaza. Nem nézik le ezt
a műfajt, hanem szeretik, elismerik. 2005-ben több mint egy hónapig
Szász Katival amerikai turnén vettünk részt, és mindenütt
nagy sikert arattunk. Nem csak mi, hanem a magyar operett! Sokat járunk
Felvidékre, Németországba is, és örülnek annak, hogy nívós
műsorokkal szórakoztatjuk őket.
Jelenleg tehát szabadúszóként dolgozik?
–Így van, nem tartozom egyetlen egy társulathoz sem,
s ezért menedzselnem is kell magamat. Tehát nem csak a művészeti
munkával, hanem a szervezéssel is foglalkozom. Ezt a hivatást választottam,
és tudomásul kell vennem azt, hogy olyan időszakot élünk,
amiben mindenkinek a kezébe kell vennie a sorsa irányítását;
a mai művészeti életben nem lehet hátradőlni és várni, hogy
majd keresnek. Minden évem úgy kezdődik, hogy előre nem tudom,
hol és mikor lépek föl. Aki színháznál játszik, tudja, hogy
mi vár rá a következő évadban. De nem panaszkodhatom, mert
sokfelé hívnak, számtalan fellépésem van, ami azt bizonyítja,
hogy mégis csak szeretik az operettet, még akkor is, ha egyesek
porosnak tartják.
Medveczky
Attila
|