2014.03.07.
Csorja Gergely: Mi a mém van?
A közélet valami
mérhetetlen unalomba fullad. Egyrészt többségében ugyanazokat
az embereket látjuk húsz éve, de ha véletlenül feltűnnek új
arcok, azok még lejjebb, még esetlenebbül, még kevesebb
gondolattal és még kiüresedettebb, ostobább kifejezéskészlettel
jelennek meg. Nézzünk csak körül az ellenzék újdonsült
szereplői között.
Pedig nem
indultunk magasról.
A 90-es évek közepére
a magyar közbeszéd, valami vélt modernség, valami nyugatepigon
hajlam, valami tetszetős bóvli igényével lépett fel.
Kialakult egy képzet, egy a valósággal nem feltétlenül
szinkronban mozgó folyamat, ami kizárólag azt tartotta
sikeresnek, eladhatónak, ami silány.
Ehhez új formákat
kerestek. Az első lesilányított formát a tabloidban, az ún.
bulvárlapban és az ehhez tartozó stílusban a bulvárújságírásban
találták meg. Maga a bulvárújságírás Magyarországon nem
teljesen új jelenség. Bár a második világháború előtt
megjelent lapok egyikét sem lehet egyértelműen bulvárnak
tekinteni, de a XIX. század közepétől és elsősorban a századfordulón
Nyugatról és főleg az Egyesült Államokból beáramló rendkívül
egyszerű nyelvezetű szenzációhajhászás meghatározó eleme
volt több lapnak. Angol nyelvterületen a leegyszerűsített
nyelvezet azért volt fontos, mert az angolul gyengén beszélő
és alig olvasó bevándorlók a komplikáltabb írásokat nem értették
meg.
A 90-es években
hazánkban is valami hasonló gondolat vezette a bulvárújságírás
elterjesztőit. Azokat a tömegeket gondolták megszólítani,
akik nem értik meg az összetett mondatokat, akik képtelenek néhány
mondatnál többet befogadni. Az ekkor zajló médiaháború tehát
nem csak a szocializmusban gyökerező, de többnyire liberálisnak
eladott, a sajtót eluraló társaság és a másik oldal –
mondhatnók Magyarország – egymásnak feszüléséről, de a
nyelvezet minőségéről is szólt.
A médiaháború
eredményeként a legnagyobb befolyású földfelszíni tévécsatornák
az RTL és a TV2 lettek. Ezzel eldőlt, hogy az egyszerű, az
Egyesült Államokban és Angliában kialakult, majd a német
nyelvterületen tovább silányított téma- és formaválasztás
uralkodik el a magyar közéletben, mely mára lényegében kizárólagossá
vált.
Közben felnőtt
egy generáció, mely már számítógép előtt szocializálódott,
mely az interneten keresztül hozzáfért egy piktogramvilághoz,
ahol a legbonyolultabb szociológiai, jogelméleti vagy ismeretelméleti
kérdés is elintézhető egy háromábrás kivonattal. Ahol regényeket
lehet elolvasni tömörítve, ahol rövid pár mondatban fel lehet
vázolni a nyugati civilizáció lényegét.
Ez a világ hatott
a tudományos életre, sőt akár meg is fordíthatjuk az okot és
az okozatot. Az intézményesülés okán tudományosnak nevezett
élet félresiklásából nőtt ki ez a világ.
Engedjenek meg egy
kis kitérőt.
A minap kezembe
került Charles Perrow Szervezetszociológia című könyve. A könyv
újra volt kötve, annyian használták, hogy az eredeti borító
elkopott. Nyilvánvaló, hogy a megviselt kötet tankönyvként
szolgált és ennek megfelelően több helyen aláhúzásokkal,
kis, kézzel írott széljegyzetekkel próbálták a kétségbeesett
hallgatók kiemelni a lényeget. Többen odaírták, hogy saját tételsoruk
melyik tételéhez, melyik rész tartozik. A kiemeléseket merő kíváncsiságból
összesítettem. Az eredmény egészen megdöbbentő. Perrow
korszakalkotó esszéje más olvasatot nyert. Perrow fanyar, lényegi
kritikája mely a különböző szervezetelméleteket egészen új
megvilágításban jeleníti meg eltűnik, ellenben megmarad a már
1981-ben, az esszé megjelenésekor is túlhaladott elméletek
igenlése.
Ekkor értettem
meg, hogy miért kerül ki ennyi félig vagy félig sem művelt,
sablonos gondolkodású ostoba ember felsőoktatási intézményeinkből.
Ekkor értettem meg, hogy miért taníthatnak szakbarbárok
egyetemeken és főiskolákon.
A vizsgák abszolválásához,
sőt a tudományos fokozatok megszerzéséhez is elég ez a zanzásított
piktogramtudás. Mondjuk Németh László A minőség forradalma című
korszakalkotó esszéjét néhány piktogrammal így lehet összefoglalni:
Kis négyzetben sok valami, kettőssnyíl áthúzva, ami kis körben
a MINŐSÉG szóra mutat. Ellenben kis négyzetben kevés valami
kettősnyíl, ami a MINŐSÉG szóra mutat. És ha rákeresünk az
interneten, nagyjából ennyit találunk: a mennyiséggel szemben
a minőségi termelésre kell törekedni, ahogy ezt Németh László
mondotta. Pont. Ugye látjuk, ahogy Németh László sokadjára
fordul a sírjában.
Ez a látszólagos
lényegre törés, dedukció, egyszerűsítés – ahogy tetszik
– azért elfogadott, mert ugye a mai rohanó világban nincs idő
hosszú szövegeket megérteni.
Nem pontosan
tudjuk, hogy miért nincs, mert dolgozni a társadalom nagyobbik része
nem dolgozik, se itt, se nyugatabbra, a fiatalok egyre hosszabb
ideig, úgy 30 éves korukig iskolákba járnak, ráadásul a
modern technika eszközei nem is föltétlenül indokolják, hogy
beleszakadjunk a munkába vagy rohanjunk ebben a rohanó világban.
De mégis, ez van mondva, hát akkor biztosan így van.
A tömegkommunikációban
ez odáig fajult, hogy ma már a bulvár három tőmondatból álló
hírei is hosszúak. Így aztán jönnek a mémek. A mémek –
igaz, ez már a harmadik értelmük, de ezt majd máskor –, szóval
az internetes mémek, egy képből – ez mutatja a témát – és
valami vicces, néhány szavas szövegből, vagy csak egy videóból
állnak. Szemléltetésül néhány mém.
Ma már a kommunikációs
szakemberek szerint – akik piktogram egyetemeken, piktogram tanároktól,
piktogramdiplomát szereztek – hatékonyan leginkább ezekkel a
mémekkel lehet reklámozni, meg kampányolni. Ennyire ostobák
vagyunk, hogy egy hárommondatos hírt nem értünk meg, mondjuk,
hogy Simon 240 millióval lebukott. Nem, kell egy kép Simonról
és valami vicces felirat. Esetleg egy Simon-piktogram. Csak így
értjük.
Még mielőtt megvádolnának,
hogy piktogramellenes vagyok: van értelme a piktogramnak, amikor
a vonaton a WC használatához, a vészkijárathoz vagy az összerakhatatlan
lapraszerelt bútor használatához ad útbaigazítást, de a
fenomenológia piktogramos ábrázolása közben ez-az óhatatlanul
kimarad.
Mint ahogy az értelmes,
építő közbeszédből is hiányzik az értelem, ha mindenki tőmondatokat,
„az üzenetet” akarja sulykolni. Ugyanis léteznek olyan társadalmi
kérdések, sőt csak olyan társadalmi kérdések léteznek,
melyeket nem lehet tőmondatokkal elintézni.
A cikk elején idézett
mérhetetlen unalmat – a közvetítők többségén túl –
ezek a tőmondatok, „az üzenetek” okozzák.
Ha valaki véletlenül
túllép az üzeneten, ha véletlenül gondolkodni mer és meg is
osztja gondolatatit, annak bizony jaj. Legutoljára Kövér László
járt így, amikor óvatlanul megosztott egy gondolatmorzsát a
kedves hallgatókkal. Ellamentált azon, hogy mi a rosseb értelme
van mindent törvényben szabályozni, amikor az állandóan változó
körülmények sokkal gyorsabb reagálást igényelnének a törvényalkotás
nehézkes folyamata helyett.
Neki is ugrott az
egész sajtó, hogy rendeleti kormányzást akar. Nekik ez volt az
üzenet.
Mint minden eltévelyedés,
ez a kurtításmánia is elmúlik, csak győzzük kivárni. És
akkor majd le lehet porolni Németh Lászlót, Bibó Istvánt,
Szabó Dezsőt vagy Charles Perrow-t. És akkor majd talán értelmes
emberek, értelmes vitát folytatnak. Gondolkodnak és magasról
tesznek az üzenetre, a mémre, a piktogramokra.
|