2014.03.14.
Ne dobálózzunk a haza kifejezéssel
A Felvidék.ma hírportálon
rövid idő alatt két szövegben is szerepelt a haza kifejezés
(Hollóházi porcelánbolt Kassán és Továbbromlott a vállalkozói
környezet hazánkban). A tisztelt szerkesztőket arra kértem,
hogy ne dobálózzanak a haza kifejezéssel és mindkét esetben a
"haza" szót írják át az érintett állam nevére.
Lehet, hogy el kellene felejtenünk csaknem mindent, amit
eddig hallottunk vagy olvastunk a hazáról. Vagy mégse mindent?
Annyit mindenképpen érdemes emlékezetünkben tartani, amit
nemzetünk legérzékenyebbjei, a költők, írók elmondtak számunkra
a hazáról.
Mindegyikük
vallomása, külön-külön is többet árult el a haza lényegéről,
mint eddig bármelyik jogász, politikus vagy történész okoskodása.
Már sejtjük,
hogy a haza többsíkú és többtengelyű lelki, szellemi, érzelmi
szerkezet, földrajzi, történelmi és társadalmi valóság és
szervezetileg működő rendszer. Ezért egyszerre elvont fogalom,
lelki állapot, szellemi termék és tapintható anyagszerűség
is. Ha nem így lenne, Magyarország sem lenne, hiszen évszázadokig
szinte nem volt és mégis létezett. Ha nem így lenne, akkor a
haza nem lehetne egyszerre a magasban és a földön. Az egész
egy képzeletszerű világ, amit a valóság tölt meg a napi élet
értékeivel, gondjaival és erővel.
HAZA MINDEZEK
SZERINT EGY ÖT DIMENZIÓBAN KITERJEDŐ, VALÓSÁGGAL ÁTSZŐTT KÉPZELET,
AMELYBEN AZ ORSZÁG, A FÖLDRAJZI TERÜLET FŐLEG KÉT DIMENZIÓBAN,
SÍKKÉNT JELENIK MEG, A TÁRSADALOM, AZ ÁLLAM ÉS A JOG EGY
HARMADIK IRÁNYBAN KITERJEDŐ SZERKEZET, A NEGYEDIK DIMENZIÓ AZ
IDŐ, A TÖRTÉNELEM ÉS A JÖVŐ, AZ ÖTÖDIKET PEDIG A SZELLEMI
BUROK ÉS AZ ÉRZELMI VILÁG JELENTI.
Az egész egy képzeletszerű
világ?
Emese álma valóban
az volt, de ez eredetmonda. Szellemisége azonban sokban hasonlít
a hazaeszméhez: az egy tőről fakadás, a közös eredet, a közös
élmények, az ebből származó közös felelősség és a
mindezt összekötő közösségi tudat általi fűtöttség
miatt. Akár a nemzet. A nemzeti összetartozás, ami a nemzet
egyetemessége révén működőképes, több mint a közös faji
vagy népi eredet, sokban hasonlít a sok tényezőt összefogó
hazatudathoz.
De hogyan érthetjük
meg azoknak a lelkületét, akik az évszázadok során idegenként
kerültek ide, a Kárpát-medencébe, Magyarországra, megtartották
saját közösségi szokásaikat, nyelvüket és mégis
azonosultak a helyi szellemmel, ami számukra közösségi élménnyé
vált, amit másként nem lehet értelmezni, csak a haza szellemeként.
Ugyanannak a szellemvilágnak a részévé váltak, mint azok,
akiknek felmenői már előtte évszázadokkal is itt éltek.
Lehet, hogy ennek
az érzésnek felderíthetetlenek a gyökerei? Vagy csak akkor értjük
meg, ha megértjük a haza soksíkú és sokrétű halmazát - a
negyedik és az ötödik dimenziót? Vagy talán akkor, ha ráérzünk
arra a lélektani folyamatra, amit a gyökérvesztést követő
meggyökerezés válthat ki egy-egy közösségben: megtartja
nyelvét, szokásait, de az új környezetben új gyökereket
ereszt?
Egy azonban
biztos. A haza egyszerre létezik a magasban, és itt lent, a mélyben,
a napi valóságban, a közösségben, a múltban, a nemzetben, a
népben és a természeti környezetben, az egymás méltóságának
tiszteletében, a különbségek tiszteletében, a szomszéd
nemzetekhez fűződő kapcsolatainkban és a világhoz való
viszonyunkban. A hazaérzésnek része az otthonérzés és a
jogviszonyok állapota, a megélhetés és a jövőtervezés lehetősége
is.
De mégis, a haza
egyetlen, megrendíthetetlen mércéje: ha kell, adom érte a személyes
sikereimet, a szabadságomat, és ha kell, az életemet - akárcsak
a nemzetemért.
Ha erre nem vagyok
képes, vagy eleve elutasítom, akkor az a valami nem a hazám.
Duray Miklós
(Felvidék.ma)
|