vissza a főoldalra

 

 

 2014.03.14. 

Újpesti meglepetés

Rendezőként a darab mondanivalóját nem hazudtolom meg, s kerülök minden öncélúságot

A meglepetés – ezzel a címmel mutat be zenés színművet Újpest első polgármesteréről, Ugró Gyuláról március 14-én az Újpest Színház. Történelem, lokálpatriotizmus és magyar nóta egy színpadon. A műről Dózsa Lászlóval, az Újpest Színház művészeti vezetőjével, a darab rendezőjével beszélgetünk.

 Hogyan született meg az ötlet, hogy Újpest első polgármesterét, a népszerű dalszerző, költő életét vigyék színpadra?

 –Wintermantel Zsolt, Újpest polgármestere kért föl minket arra, hogy tetralógiát készítsünk Újpest nagyjairól. Ezt mi nagyon jó ötletnek tartottuk. 2012-ben mutattuk be a Halálcsel című színdarabot, ami Szűcs Sándor életét mutatta be. Az 1921-ben Szolnokon született Szűcs Sándor labdarúgó tizenkilencszer került be a válogatottba, az Újpesti Dózsában, a középhátvéd posztját kapta meg. Majd koncepciós perben „hazaárulás, fegyvercsempészés és csoportos szökés” miatt 1951-ben kötél általi halálra ítélték, és júniusban kivégezték. Ezt a darabot nagy sikerrel játszottuk. És a következő darabunk fő alakja Ugró Gyula, Újpest első polgármestere, aki nótaszerzőként kapcsolatban volt újpesti cigányzenészekkel. Alapító, pártoló tagja volt többek között az első Magyar Cigányzenészek Országos Szövetségének is. Azt figyeltem meg, hogy a közönség elvárása, hogy szeretik, ha a színdarabok közben muzsika szól. Tehát kedvelik a zenés darabokat. Aki ismeri a rendezéseimet, például a Bodnárnét, vagy az Elveszett paradicsomot, tudja, hogy mindig zenével fűszerezem meg az előadásokat. A zenét nem öncélúan használom, nem időkitöltésként, hanem, hogy emelje az előadás koncepcióját. A Bodnérnéban felcsendülő ballada még jobban fokozta a drámai erőt. Esetünkben pedig butaság lett volna figyelmen kívül hagyni azt, hogy Újpest első polgármestere remek nótákat is szerzett. Kortársa volt Dankó Pistának, s valószínűleg igen sokszor találkoztak egymással, és hallgatták egymás szerzeményeit.

 A magyar nótáról viszont azt szokták mondani, csak az idősebb korosztályt érdekli.

 –Ez nem igaz, de esetünkben egy színdarabról van szó, s nem arról, hogy kiáll a pódiumra egy énekes és előadja a nótákat. Tehát mi a magyar nóták drámaiságát adjuk vissza. Az egyik nóta, ami szerepel a darabban a Most van a nap lemenőben, kimegyek a temetőbe. S mi azt találtuk ki, hogy úgy indítjuk el a nótát, mintha távolról, a temetőből megszólalna halkan a furulyaszó. Aztán jön az ének, ami megidézi főszereplő emlékeit. Ennek hatalmas hatása van. A zene tehát felerősíti a darab mondanivalóját, új szintre emeli.

 Mielőtt a színdarab megszületett volna, tanulmányozta Ugró Gyula munkásságát? Hiszen, ha jól tudom, ő intézte el azt, hogy Újpestnek önálló gimnáziuma legyen.

 –Természetesen. Ő volt az, aki három társával együtt megalakította az Újpesti Torna egyletet. Majd a Honvédelmi Minisztérium hivatalnoka lett, és éveken át szerkesztette a Társadalmi Lapok c. folyóiratot. A XIX. század végén adták át az Újpesi Közművelődési Kör székházát az Árpád út 66. szám alatt, aminek felépítését ő szorgalmazta. 1906-ban Újpest nagyközség bírájának választották, és rá egy évvel Újpest polgármestere lett. 1913-ban polgármesteri címéről lemondatták, és visszavonult a közügyektől. Az 1920-as évektől ismét bekapcsolódott a közügyekbe, részt vett a képviselő-testületi bizottság munkájában. Fontosabb műveit pedig éppen ebben az időszakban írta meg.

 A darab címe: A meglepetés. Ez az író, Pozsgai Zsolt ötlete volt?

 –Igen, ez az író ötlete volt. Kitaláltuk, hogy a polgármester 75. születésnapjára a színjátszó kör ifjú üdvöskéi, a három grácia, meglepetés műsort adnak elő. A műsorban eléneklik Ugró Gyula szerzeményeit, a korszak híres dalait, és közben fellép egy táncegyüttes is, aminek tagjai nagyszerűen nótáznak. Tehát ez a darab színház a színházban, és kuriózum a mai magyar színjátszás történetében. S az előadás képes bebizonyítani azt, hogy nem csak a musicalekre van igény, hanem a drámai jellegű zenés játékokra is.

 Rendezőként átírja-e Pozsgai művét?

 –Amennyiben a rendezői koncepció megkívánja, akkor kissé változtatok az alapművön. De sosem önkényesen, hanem ezeket a változtatásokat Pozsgai Zsolttal mindig megbeszéljük. S ő eddig mindig elfogadta a javaslataimat. A szövegkönyv alapján kialakítom a rendezői koncepciót, és irányítom a művészi megvalósítás érzékeny folyamatát. Arra viszont rendezőként mindig ügyelek, hogy az adott darab mondanivalóját ne forgassam ki, s kerüljek minden öncélúságot. Olyan nálam elképzelhetetlen, hogy Az ember tragédiája egyiptomi színében gépfegyveres katonákkal építetik a piramisokat. Esetünkben főleg olyan változtatásokról van szó, hogy ahová Pozsgai egy verset írt, oda én egy magyar nótát tettem.

 Ki játssza a polgármestert?

 –Maros Gábor színművész, énekes játssza a főszerepet, s én személy szerint nagyon örülök annak, hogy újra színpadon láthatjuk. Gábort fantasztikus, elementárisan jó színésznek tartom. Olyan mélységgel, hittel alakítja ezt a figurát, ami még engem is meglepett. Agárdi László barátom játssza a másik polgármestert, Miklós Antalt, akivel a fő alaknak jelentős politikai harcai voltak, de a darab végén kibékülnek egymással. Megpróbálok sok humort csempészni a darabba. Pánics Lilla ifjú színésznő – akit annak idején egy monodrámában láttam – játssza a női főszerepet. De az előadásban Andrássy Gyulát is ő alakítja, tehát férfi szerepet is játszik. A másik két női szerepet is nagyon tehetséges színésznők – Maros Bernadett és Őri-Pál Adrienn – játsszák, s gyönyörűen éneklik a magyar nótákat. Ugró Gyula feleségét, Arankát pedig László Mária alakítja, aki lent ül a nézőtéren, s néha fölszól a férjéhez.

 Tudom, hogy a pénz nem minden, de mégis, ha nem titok, honnan szereztek forrást az előadáshoz?

 –A fenntartó önkormányzat biztosítja az előadáshoz szükséges anyagi fedezetet. Az újpesti városvezetés évek óta támogatja a színházunkat. Éppen ezért a Magyar Fórumon keresztül is köszönöm az önkormányzat támogatását.

 Ki a színdarab célközönsége?

 –Természetesen az újpestiek. Szeretnénk, ha a kerületben élők identitástudata megerősödjön, s tudják meg, mi mindenben járult hozzá ez a városrész a főváros fejlesztéséhez. Tervbe vettük azt, hogy meghirdetjük: ezzel a produkcióval szívesen fellépünk akár a belvárosi színházakban, a XIII. kerületi, vagy az újpalotai művelődési központokban is.

 Jelenleg hol tartanak a próbákkal?

 –Már túl vagyunk a próbafolyamat felén, és úgy érzem, ha azt mondanák, hogy már holnap tartsuk meg a premiert, akkor nem esnénk kétségbe. Lehet, hogy meglepi az olvasót, de számomra nagyon jó érzés az, ha a próbák alatt bejön a ház személyzete a nézőtérre, és figyeli az adott jelenetet. Minél tovább maradnak bent, annál inkább érzem, hogy a közönség miként reagál majd az előadásra. Színes, érdekes előadás lesz, a kiváló Bem Néptáncegyüttes és Farkas Sándor prímás és zenekara közreműködésével. Már az előadás előtt cigányzenével fogadjuk a közönséget, hogy ezzel is ráhangoljuk a nézőket az előadásra. Nem az a célom, hogy a publikum úgy álljon föl az előadást követően, hogy tanácstalanul azon tűnődjön, miről is szól a darab, mit akart a rendező a koncepciójával. Hiszen a célunk az igényes szórakoztatás, úgy, hogy közben minél több ismeretet adjunk át a nézőknek. De az ismereteket nem didaktikus módon közöljük, hanem közvetve. Remélem, hogy lapjuk olvasói közül minél többen megtekintik előadásunkat, s ígérem, nem csalódnak bennünk.

 

Medveczky Attila