vissza a főoldalra

 

 

 2014.03.14. 

Képmás – másképp

Zelenák Katalin kiállítása a Józsefvárosi Galériában

A Józsefvárosi Galéria kiállításainak jó a ritmusa. A szobrászt festőművész, a festőt textilművész váltja, s olykor-olykor csoportos kiállítások is – hommage-ok és egyazon eszményt valló társulások – tarkítják az összképet. Most a kárpitművészet van soron, nem is akármilyen, mert a szépségtől megittasult közvetítőjével.

Első pillanatra látni, hogy Zelenák Katalin a reneszánsz szerelmese. A reneszánsz szerelmese, s ugyanakkor ízig-vérig mai művész. Avval, hogy szívesen kirándul a régmúltba – Itália a vonzerő –, pontosabban, hogy anyaggyűjtő útjává teszi, s evvel motívumainak kútja lesz a mediterrán érzület (szépség, pompa), paradox, kortárs izgékonysága hangsúlyozódik.

A fragmentumok létfilozófiai esélyeit próbálgatja. Méghozzá úgy, hogy ismert vagy kevésbé ismert klasszikusok (főképp festők) műveiből kihasít egy-egy darabot, s ezt rejtve-kiemelve saját kárpitjának elidegeníthetetlen képvalóságává avatja. Ezzel a pszichológiai felkészültséget és nem kevés ismeretet, sőt szövőtudományt is igénylő „technikával” el tudja érni, hogy különös időutazás részesei leszünk.

Mert több száz év (és bennük létjogot nyert megannyi szépségeszmény) egymásra rakodásából kell kiszabadítani azt a mai korszellemtől sem idegen, inkább annak izgalmát tükröző képmást, amely egyben a modern személyiség tükre is. Legyen az egy kitárulkozó, a nőiségével fonalrácsok között is izgató akt (Tiziano: Urbinói Venus), vagy – hogy csupán egyik 1986-os textilképének fő alakját említsem – az itáliai piktor ecsetjével életre keltett méltóság (Sebastiano del Piomba: Férfi-arckép).

A textilművész kitűnő rajztudásáról igencsak meggyőződhettünk, hiszen vegyes technikájú grafikái („Az én Madonnám”; Portré) az érzékeny vonalhálóba font női arccal a saját arcvonásaivá szinte átszellemített én-megvalló magabiztosság tükrözői. A két kárpittervről, a Fragmentum I.- II.ről (közülük az előbbi például Leonardo da Vinci Hölgy hermelinnel című festményének nőalakját fogja a fókuszba) szintén elmondható mindez.

Ám a kárpitvázlatok, jól látható, számítógéppel (számítógépes rajzzal) készültek. A nagyobb négyzetekre (szépség-raszterekre) bontott felület akárha konstruktív szerkezeti részegységeket mutatna. S ebbe a kockás tengerbe – amely egyszerre rejti, és titokzatosságával ki is emeli az alakokat, motívumokat – a szövés nyomán még inkább láthatóvá válik (az alap geometriájával csaknem kontrasztot keltvén illeszkedik a környezetbe) a klasszikus festményekről ideemelt, a művész által kigondolt szellemes „védőháló” mögé bújtatott megannyi motívum.

Az ámító szépség – test, arc, kéztartás, ruharedő, stb. – nem megdidereg ebben a szándékolt „kopárságban”, amely a befejezetlenség egyenes következménye, hanem új energiát kapván a titokzatoskodó szem által előbányászott fragmentumok segítségével a kompozíció dinamitja lesz. Ebben a „szépségrobbanásban” természetesen ott a rejtező alkotó – az öntörvényű személyiség – arca is.

Ahogyan a textilművész nyitva hagyja, kompozíciós bravúrral, a tömör kárpit egyik-másik részét finoman behálózó gyapjúszálat (hogy az idő sodorja tovább?), abban a szemérmesen kitárulkozó lénye is benne van (Portrétöredék I. – II.). Hiszen időrostája úgy válogatja meg a klasszikumot, hogy a választás artisztikuma szinte jellemtulajdonságot sejtet. Evvel a töredéklétnek is van esélye arra – mindnyájan esendőek vagyunk –, hogy egyszer egésszé váljék. Csak tudni kell a megidézés módját, vagyis, hogy a „magánérdeklődésből” ideemelt itáliai reneszánsz miként válik egyetemes igazságfaktorrá. Ha kell technikai bravúrral, ha kell a képet „idegen” javakból sajátjává szelídített varázslattal. Zelenák Katalin fölöttébb birtokában van mindeme képességnek. Kompozíciós készsége – mert szerkezet, szín, forma a kezére játszik – sosem tántorodik meg egy-egy klasszikus mű részegységének a bekebelezésekor. Nem szükséges az egészet – pontosabban a motívumok mindegyikét – idéznie, hogy eljusson saját látomásához. Csak egyetlen példát! Nagy hatású kárpitja, az Az elmúlás mintázata, mint említettem volt, Tiziano klasszikus szépségű festményéből merített.

Az Urbinói Venus, többek közt, Giorgione képét „folytatja”, s a velencei szobába való helyezéssel talán meg is emelve a korábbi mester aktjának erotikus vonzalmát. A kihívó testtartás a textilművésznek elég volt arra, hogy – „kockáinak” rácsszerkezete mögött is – erősen sugalljon valamit a testiségről. Viszont a háttér két szolgáló-alakjából csak a „kelengyés ládába” behajló gyermeket tartja meg, az álló nőalakot, fokozván az önmagát kellető fekvő női test hatását, egy másik, harisnyakötőjét (?) babráló figurára cseréli.

Nyilván ennek is megvan az ősképe, mint ahogyan a reneszánsz előzményű többi figurának. De a látogatónak nem kell minduntalan nyomoznia ahhoz, hogy fölismerje eme „kívülről” megtámogatott szépségeket. Az Odaliszk kagylóban fekvő aktja – zseniális szerkezet –, a Káprázat színfátyol mögötti, szintén fekvő testtartása miatt izgalmas hölgye, a nonfiguratívnak tetsző, ám fél-figurális Álomtöredék felhő-kertje, a Megszűnés szerzetesi nyugalma és a Mozgásban I.- II. absztrakcióval is jelzett dinamikája mind-mind olyan élményforrás, amely a beszüremkedő háttér nélkül is élvezhető.

A tárlat egészen különös darabja a Könny és áldás. Amíg Zelenák Katalin a többi textilképén valósággal a színekben tobzódott, eme Szent István-kárpit ebbéli visszafogottsága – az aranyszálak csillogása ellenére a homokszínű, barnás felület dominál – értékőrző gesztust sejttet. A történések glóbuszát a korona keresztje – legsúlyosabb elem – határozza meg. Stephanus élő alakja történelmünk fényes része. Az ország építő gesztus csaknem matt felülettel is reneszánsz fényű hangsúlyozása a textilművészben is fölszabadított valamit. A szépségben mint hitben ott a megváltás kegyelme.

 

Szakolczay Lajos