2014.03.21.
A látható és láthatatlan világ
megjelenítője
Mindig új kifejezésformákat keresek a mondanivalókhoz
Orient
Enikő textilművész
1982-ben diplomázott a Magyar Iparművészeti Főiskola Textil
Tanszékén. 1997-ben vizuális és környezetkultúra szakos középiskolai
tanári oklevelet szerzett. A Magyar Alkotóművészek Országos
Egyesületének, a Magyar Képző- és Iparművészek Szövetségének,
a Magyar Rajztanárok Országos Egyesületének, a Művésztanár
Társaságnak, a Minta Alapítványnak, a Magyar Origami Körnek,
az Olajág Keresztény Művészeti Társaságnak és a Galéria 12
Egyesületnek a tagja.
Művészeti
díjak:
1983:
Goldberger Textilművek 200 éves jubileumi naptárpályázat I. díj
–Budapest
1990:
Dicsérő oklevél a művelődési minisztertől a vizuális kultúra
oktatásáért
1995:
Japan Textile Paper Design Competition Governer of Kyoto
Prefecture ezüst díja – Japán
1996:
Nihon Seni Newspaper díja –Japán
1997:
Nishijin Textile Industrial Association díja –Japán
2003
:1.Textilművészeti Triennálé Szalag kategóriája; Vas Megyei
Közgyűlés díja – Szombathely
2008
: Kortárs Keresztény Ikonográfiai Biennálé, Kecskemét Megyei
Jogú Város díja –Kecskemét
2009:
3.Textiltriennálé Miniatűrtextil kategóriája, a Vas Megyei Múzeumok
Igazgatóságának díja –Szombathely
2013:
„Négy elem” című kiállításon a Magyar Művészeti Akadémia
díja és a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületének
oklevele – Szentendre
2013
: 20. Betlehemi jászol kiállításon az Emberi Erőforrások
Minisztériumának díja
-
Budapest
Tanári
díjak:
1988,
’90, ’92, ’96 : Fővárosi Képző- és Iparművészeti Diákbiennálén
a Fővárosi Pedagógiai Intézet oklevelei
1988,
’96 :Művész-tanári elismerés a Magyar Alkotóművészek Országos
Egyesületétől
1990:
oklevél a Művelődési minisztertől
1993:
A Művelődési és Közoktatási Minisztérium ösztöndíjat
adott, hogy növendékével Belgiumba a Fiber Art Nemzetközi
Szeminárium Alkotóműhelyébe eljuthassanak
2012
: A Nádasdy Kálmán Alapfokú Művészeti és Általános Iskolában
Év Tanára lett
Jelentősebb
csoportos kiállítások:
1983-tól
Magyar Textilbiennálék, Triennálék – Szombathely
1985-től
Nemzetközi Miniatűrtextil – Franciaország, Németország,
Anglia, Lengyelország, Bulgária
1986-tól
a Minta Alapítvány kiállításai–Budapest, Sárvár, Pápa,
Szentendre, Párizs
1994-től
Japan Textile Paper Design Competition – Japán: Kyoto, Tokyo
2002-től
Vexillum Hungaricum: Művészzászlók –Németország ,Belgium,
Horvátország, Magyarország
2002-től
Kortárs Keresztény Ikonográfiai Biennálé – Kecskemét
2003-tól
A Magyar Kézművességért Alapítvány kiállításai
–Budapest
2004
:Baltic Miniature –Lengyelország: Gdynia
2012
:Hegyvidéki távlatok – Szlovénia: Lendva
2012
: Párbeszéd –Szlovákia: Kékkő
2013:
Tisztelet az Alkotóháznak 2013 – Békés
2013
: Fényünnep - Duna Palota – Budapest
2013
: 20.Betlehemi jászol – Budapest
Válogatás
egyéni kiállításaiból:
1985:
Goldberger Kultúrház – Budapest
1987:
Budatétény Galéria – Budapest
1990
: Adalbertinum – Budapest
1999:
Városi Kiállítóterem –Tiszaújváros
2003
: Kájoni Ház –Budapest
2004:
Sárospataki Képtár –Sárospatak
2005:
Nernier –Franciaország
2008,
’13, ’14 : Apor Vilmos Katolikus Főiskola – Vác
2007,2009
: Jókai Klub –Budapest
2010:
Szent Erzsébet Ház –Sárospatak
2010:
Duna Televízió Galériája –Budapest
2012
: Barabás Villa –Budapest
2012
: Nagy Imre ÁMK –Budapest
2012
: Párbeszéd Háza –Budapest
A XII. kerületben található
Galéria 12
kávézó és kiállítóteremben beszélgetünk, ahol a művésznő
több alkotását is kiállították már. Itt jelenleg Németh
Andrea fotóművész különleges kiállítását láthatjuk.
Hiszen a fekete –fehér fotók mellett szerepelnek az eredeti
alkotások is, így a művésznő egyik festett textíliája is. Művésznő,
Ön számtalan szövetségnek, egyesületnek a tagja, így a Galéria
12 Egyesületnek is. Ezért látható most itt az Ön műve is?
Az Egyesület öt évvel ezelőtt alakult meg, legfőbb célja
XII. kerületben élő művészek összetartása. A Hajnóczy utcában
található Galéria 12
többnyire csoportos kiállításokat szervez a kerületben élő
alkotók munkáiból. Az
Egyesület a galéria segítségével kívánja megteremteni a
hegyvidéki művészek és a vásárlók közti kapcsolatot.
Minden hónapban egy-egy újabb kiállítást szervezünk. Főleg
tematikus, csoportos kiállításokat, de lehet jelentkezni egyéniekre
is. A jelenlegi kiállítás képeinek alkotója, Németh Andrea
fotóművész olyan művész portrékat készített, amelyeken az
alkotó és alkotása egyszerre látható. A Galéria 12-ben, a
XII.kerületi, 12 művésznél megtalálta azt a nézőpontot,
amely a művész szellemiségét a legjobban tudja érzékeltetni.
A kiállításon látható textilem átlátszó szövet, és
Andrea azon keresztül készítette el a fotót. Amint Ön említette,
ez egy nagyon különleges kiállítás, és a 12-es szám egy
naptár tervezete.
Mennyire tartja lényegesnek
azt, hogy azok, akik ide egy kávéra, vagy egy jó pohár borra
betérnek, művészeti élménnyel is gazdagodnak?
–Nagyon lényeges, hogy milyen környezet vesz körül
bennünket, így az sem mindegy, hogy állandó vagy mindig új műalkotásokat
láthat az ide betérő vendég. Számunkra, művészeknek lényeges,
hogy nem egy zárt, teremőrökkel védett helyiségben állítunk
ki, hanem olyan helyen, ahol pezseg az élet.
Védettséget, vagy erőt is adhat az, hogy egy művész
több egyesületnek a tagja, és nem magányos farkasként próbálkozik
érvényesülni?
–A művész személyisége,
érdeklődése, munkaterülete határozza meg azt, hogy milyen
egyesülethez csatlakozzon. Jómagam mindenképpen fontosnak
tartom a közösségekhez tartozást, mert szükségesek a valódi
művészeti érdekvédő szervezetek, társaságok, melyek kiállításokat
is szerveznek. A diplomázás után lettem tagja a Magyar Alkotóművészek
Országos Egyesületének, s a munkáimmal kellett elérnem, hogy
a Magyar Képző- és Iparművészek Szövetségének tagja
lehessek. Harminc éven át tanítottam, így a munkakörömből
adódóan lettem tagja a Magyar Rajztanárok Országos Egyesületének.
A Művésztanár Társaságba pedig volt mesterem hívott meg.
Nem én kerestem föl a kiállítóhelyeket,
hanem mindig meghívtak, mert ismerik műveimet
A hely milliője
mennyiben határozza meg azt, hogy mennyi és milyen alkotásokat
állítson ki?
–Nem csak a hely
milliője, mérete, hanem az alkalom, a tematika, az időpont, s
az, hogy a művész milyen alkotói állomáshoz érkezett –
mind-mind meghatározzák azt, hogy milyen művek kerüljenek kiállításra.
A Barabás Villa is a XII. kerület jelentős kiállítóhelye,
ahol részt vettem már egyéni és csoportos kiállításokon is.
Szerencsésnek mondhatom magam, mert idén több egyéni kiállításom
is lesz. Márciusban Vácra hívták meg a zászlóimat, áprilisban
a Virányosi Közösségi Házban és a József Attila Művelődési
Házban mutathatom be alkotásaimat. Így ez az év nagyon
mozgalmas lesz számomra szakmai szempontból. Azt viszont ki kell
hangsúlyoznom, hogy soha nem én kerestem föl a kiállítóhelyeket,
hanem mindig meghívtak, mert ismerik műveimet.
A kiállítások létrejötte
kapcsolatban áll azzal, hogy több egyesületnek is a tagja?
–A kettő közt nincs
szoros összefüggés. A fontosabbakat kiemelném; a Magyar Alkotóművészek
Országos Egyesülete rendszeresen rendez országos kiállításokat,
amire fotókkal kell benevezni, s ha az adott mű elnyeri a zsűri
tetszését, akkor az alkotó részt vehet munkájával ezen az
országos csoportos képzőművészeti tárlaton. A szombathelyi
Textilművészeti Triennáléra való jelentkezéskor pedig a különböző
kategóriák szerint döntenek arról, hogy az alkotásról készített
fotót, vagy magát a művet kell először beküldeni.
Jól érzékelem, hogy művein nagyon lényeges szerepet
kap a színek mellett a ritmus?
Gondolok például a Két
életút fonala
című alkotására.
–Természetesen, hiszen a ritmus a motívumok egyenletes
vagy bizonyos rendszer szerinti ismétlődését jelenti. 2012-ben
pályám 40 éves jubileumához értem, viszont mint tanár, nyugdíjba
kerültem. Ekkor jelent meg az alkotói utamat bemutató album,
melyben első kép az az említett alkotásom. Az élet
szakaszainak párhuzamait, küzdelmeit jelenítik meg a különböző
ritmusok. Azt, hogy e rezdüléseket kifejező alkotás üzen és
megérinti a rácsodálkozót, bizonyítja az az elismerés, mely
2003-ban a Vas Megyei Közgyűlés díját jelentette számomra.
A színek is bírnak
szimbólumokkal?
–Fontos foglalkozni a színszimbolikával. A Négy
évszak című
alkotásom az album borítóján látható. A tavaszt halvány színekkel
ábrázoltam úgy, hogy érezhető legyen a természet ébredése.
A nyár kiteljesedését már izzó színek jellemzik, az ősz a
befelé fordulást szimbolizálja, míg a tél fénylő kék hátterével
a világosság felé vezető utat mutatja.
S mintha fenn, középen
a betlehemi csillag ragyogna…
–Köszönöm szépen, hogy ezt észrevette és kimondta,
valóban a csillag ragyogása, és a karácsony hozzá tartozik a
télhez, ami így esetünkben nem az elmúlást jelenti. Ezt a művet
már alkotása közben is nagyon szerettem, s úgy veszem észre,
hogy mások is értékelik, mert több díjjal is jutalmazták.
Mennyire tartja lényegesnek azt, hogy ezeket az alkotásokat
a nézők meg is értsék, s elgondolkozzanak az értelmén, a
mondanivalón?
– Gondolataimat vizuális
kifejezőeszközökkel: vonalakkal, színekkel, formákkal síkban
vagy térben valósítom meg. Én így tudom kifejezni magamat. S
ha valaki ráérez a mű mondanivalójára, annak örülök, mert
azt jelenti, hogy egyre gondolunk. Az viszont sokat jelentett számomra,
hogy mikor Japánba elküldtem egyik kompozíciómat, hogy minden
magyarázat nélkül megértették a mögöttes tartalmat.
Előfordult,
hogy egy-egy alkotásába mást láttak bele a nézők, mint amit
ön ki szeretetett volna fejezni?
–Még ezt így senki
sem mondta, de mindenki a saját élményvilágából merítve próbálja
egy-egy olyan alkotás érelmét megfejteni, ami nem annyira konkrét,
mint például egy tájkép. Viszont az sem mindegy, hogy egy virágcsendélet
üzenetét ki milyen módon képes megérteni. Egyesek csak azon
gondolkodnak el, hogy vajon milyen virágok vannak a képen, míg
mások már a színek szimbólumának az értelmét is meg szeretnék
fejteni. Én a műveimnek címet is adok, és a kiállításokon
elolvashatják a saját motivációmat, elképzelésemet az egyes
alkotásról az érdeklődők, s ez már támpontot ad a nézőnek.
Honnan meríti az alkotásaihoz
az ihletet?
–Amennyiben pályázatról
van szó, és meghatározzák a témát, akkor abból kell ihletet
meríteni. Ilyenkor több szálon indulok el, és hosszú
folyamat, míg eldől a végső változat, kialakulhat egy sorozat
is. Amennyiben pedig nem pályázatra készülök, akkor az aktuálisan
foglalkoztató témával haladok. Tavaly Angyalok címmel
rendezte meg a Kecskeméti Képtár immáron hatodik Kortárs
Keresztény Ikonográfiai Biennálét a Cifrapalotában. Erre az Angyalok
őrizzenek című képemmel készültem. A kép csúcsán álló
háromszögben, mint egy kitárt karon, a lelki kincseket tüntettem
fel, melyek az IGAZSÁG, JÓSÁG, SZÉPSÉG, továbbá azon erények
jelentőségét emelem ki, melyeket megvalósítani és őrizni
kell, ilyen az engedelmesség, megbízhatóság, türelmesség. Ma
nagyon sokan a gazdaságságot anyagiakban határozzák meg, én
pedig nem erre utalok. 2013 –ban ebbe a sorozatba tartozó képeim
által több karácsonyi kiállításon ezt az üzenetet mutattam
be. Alkotásaimban a látható és láthatatlan világot jelenítem
meg. Mélységbe, magasságba viszem a gondolatokat, szóljanak a
természet vagy a lélek rezdüléseiről, vagy legyenek a szövegek
betűi. Mindig új kifejezésformákat keresek a mondanivalókhoz.
Az ősi szálasanyagok, a növények, a fonalak, s a szövés és
más technikák adottak, az új gondolatok vizuális megjelenítése
pedig egyszerre hagyományőrzés és áttörés az értékek
teremtésére, a belső tartalmak egyéni kifejezésére.
Sokakat meglephet az, hogy a kortárs jelzőt a szakrálishoz
kapcsoljuk. Hiszen a vallásos művészetről a régebbi ikonok,
festmények jutnak eszükbe.
–Jelentős képzőművészeti
alkotások születtek a különböző érákban, melyek mindig
mutatták a kor szellemiségét. Ezek változnak, s ezzel együtt
változnak a kifejezés eszközei is. A művészettörténetet végig
tekintve látható, hogyan gazdagították a korokat az építészet,
a szobrászat, a festészet és a tárgykultúra alkotásai, csak
úgy, mint a zene és a költészet is.
Textiltervező iparművész, aki hosszú időn át művészeti
neveléssel, tanítással is foglalkozott. Nagyon sokszor azt látom,
hogy a gyerekeket beviszik a múzeumokba, ott gyorsan végighaladnak
a termeken, s így a diákok csak azt „élvezik”, hogy éppen
elmaradt a tanóra.
–Ez igen csak rossz módszer.
A tanárnak elő kell készíteni a múzeumlátogatást.
Gondoljunk bele, ha a kisgyermek rajzol, akkor örömmel számol
be felnőtteknek arról, hogy mi is látható a kis alkotásán.
Egy ilyen, a gyermek által elmondott magyarázatból látható a
lelki állapota, élményvilága. A múzeumokban látottakat is másképpen
tudja befogadni.
Kanyarodjunk
vissza a múltba. Édesapja gyógyszerész volt, nagypapája pedig
létrehozta a Kolozsvári Patikamúzeumot. A felmenők értékteremtése
mennyire volt hatással művésznő lelki világára?
–Igen, a családban sokan az egészségügy területén
dolgoztak, én voltam, aki a művészetet választottam hivatásomnak.
Tehát nem a saját érdeküket tartották szem előtt, hanem mások
gyógyítását. És én is a kulturális életben az értékek
teremtésére, továbbadására törekszem, nem az öncélúság
vezérel.
Mi motiválta a művészeti
pályára, illetve honnan alakult ki a textilhez való vonzódása?
– A textilhez vonzódásomat
édesanyám példája alakította ki bennem, tőle életre szóló
alapot kaptam. Szűkebb és tágabb környezetünk melegségét, védelmét
minden időben ez az anyag biztosította az embereknek. A Mártonhegyi
úti Általános iskolába jártam, ahol rajztanárom figyelt föl
tehetségemre, és javasolta, hogy jelentkezzem a Képző- és
Iparművészeti Szakközépiskolába. Három szakot kellett megjelölnöm,
s a harmadik volt a textil. Arra vettek fel, s ezzel elindult a pályafutásom.
A középiskola után a Magyar Iparművészeti Főiskola Textil
Tanszékének Kézifestő- és nyomottanyagtervező szakára
jelentkeztem, de elsőre nem sikerült a felvételim. Elvégeztem
a Kirakatrendező Iskolát, és egy évig a szakmában dolgoztam.
Ezt nagyon hasznosnak tartottam, mert rengeteg dolgot ismerhettem
meg mind elméletben, mind a gyakorlatban. Kitartottam eredeti célom
mellett, így újra jelentkeztem a főiskolára, immár sikerrel,
és 1998-ban lediplomáztam.
A főiskolán kit tartott mesterének?
–Szaktanárunkat,
akinek köszönhetően, a hajdani végzettek a Minta Alapítvány
tagjai lettünk. Ezzel – a magyarországi textilipar megszűnése
óta – mi a tervezők, évről évre jelen vagyunk a kiállításokon
egyéni autonóm alkotásokkal.
Diákként több
textilkiállításra eljárt?
–Igen, mert a
’60-as, ’70-es években indultak el a textil területén az új
irányzatok. Elkezdődtek Szombathelyen a textilbiennálék az
ipari, az úgynevezett alkalmazott textilek, és a tértextilek
bemutatására, melyből egyedülálló kortárs textilgyűjtemény
alakult ki. Majd újabb textilművészeti kategóriák is felszínre
törtek; s így jött létre, a nemzetközi hírnévre szert tett,
szombathelyi textilművészeti triennálé.
Mitől válik egy textil
árucikké, s mitől művészi alkotásé?
–Ha árucikkről beszélünk,
akkor az alkalmazott, az úgynevezett ipari textilre kell
gondolni, használati tárgyainkra. Ez nem csak erre az ágazatra
jellemző, hiszen létezik alkalmazott grafika és képgrafika is.
A Képzőművészeti Egyetemen külön szakként oktatják. Miután
elvégeztem a főiskolát – ma már Moholy Nagy Művészeti
Egyetemnek nevezik ezt az intézményt – több éven át
nagyipari tervezőként dolgoztam. Mikor művész-tanári pályára
léptem önálló alkotói világot kezdtem kialakítani.
Hogyan lett nagyipari tervezőből művész-tanár?
– A Vállalati Gyártmányfejlesztési Mintaközpontban
dolgoztam, amikor elindult az első képzőművészeti iskola. Átvettek
oda művész-tanárnak. Ez nagy kihívást jelentett számomra. Az
iskolai éveket mindig tanár-diák közös kiállítással fejeztük
be, így a szülők is láthatták, hogy akik gyermekeiket tanítják,
maguk is a művészeti élet részesei. Tehát a már említett
albumban bemutatott műveket én a tanítás mellett alkottam,
egymásra kölcsönhatással volt e kettő. Arra pedig különlegesen
büszke vagyok, hogy az albumot az egyik grafikussá vált régi növendékem
tervezte.
–Nagyon lényegesnek tartom, hogy különböző könyvekből
és a szakmai körökben tájékozódjak, minél több kiállításra
jussak el, hiszen a képzőművészetből, mint a legtöbb művészeti
ágazatból nem lehet nyugdíjba menni.
Medveczky
Attila
|