vissza a főoldalra

 

 

 2014.03.21. 

Háromszáz60öt

Skoda Éva kiállítása a Gogol 9 Galériában

A hajdani Betonút Galéria nevet változtatott. Szerencsésen. Hiszen az új névben, megkönnyítendő a tárlatlátogatók tájékozódását, az utca és a házszám is benne foglaltatik. A Gogol 9 tehát nemcsak a zseniális kisorosz íróra utal – az sem volna meglepő, hiszen a klasszikusok homlokukon hordják az értéket –, hanem a már jól bejáratott helyre. A szellemujjat is kölcsönözvén? Azt is, de szélesre nyitván a befogadási ollót, inkább az irányzatokon, áramlatokon túllépő – pontosabban sok helyről töltekező – képzőművészeti értékekre utal.

Skoda Éva – nőknél illik-e említeni? (aki ennyire könyörtelen magához, az előtt illik) – hatvan éves. Tehát a különös tárlatnak ünnepi jellege (is) van. A festőművész, koncentráljunk a most látható anyagra, az arckép mestere. Virtuóz mestere, hiszen szinte percek alatt észreveszi, és a papírra színekkel – vázlat nélkül – gyorsan föl is hordja az arc jellemző tulajdonságait: hegy-völgyét, mosolyát, borúját, redőjét.

Sosem a külső szépség izgatja, azért a fizimiskák lényegjegyei sem illannak el, hanem a színkoncentrációkban is jelentkező, befelé növő mélység. Ami, több-kevesebb túlzással, az ecsetrajzzal könyörtelenül faggatott személyiség lélekállapotára utal. Azokra a tulajdonságokra, amelyek a héj alatt vannak, ám akarva-akaratlan kiülnek – az idő kaszabolta évek ellenére is – az arcra.

Ehhez a külső réteg alatt a bensőt is megcsillantó látáshoz – a pszichológiai barangolás bravúrjáról most ne is beszéljünk – tudatos koncentráció kell. Ha szabad így mondani, könyörtelen ítélőképesség. Skoda Éva pedig ebben a leleplező – épp ezért a karaktert annyira kiemelő – ringlispíl-játékban otthon van. Ahogyan saját magát lemeztelenítette, abban ott az arc változásait (mosolyát, drámáját, derűjét, fáradságát, nyúzottságát, stb.) én-képnek fogalmazó tökély. A Háromszáz60öt című sorozat napi rendszerességgel megfestett 360 kisméretű önarcképe – 12 tablón a hónapok rendjét és múlását is jelképezve – nem kis bravúrt mutat az önelemzés fázisaiból.

Minthogy önmagunkkal naponta szembenézni – és a tükörképet (kés hasít így a ponyvába!) szinte sokkolóan faggatni – nem kis, testet-lelket megforgató munka, jólesően érezni az eredményt. Az önmagával szembetalálkozó hullámzását. A frízura, a befelé ülő és kidülledt szem, a kalapviselet, az éles és homályos tekintet, a megdöntött fej mint Krisztus-póz, a kiábrándultság és önösszeszedés – lelki tréning – változásait. Azokat az ugrásokat – önmagunk szépségének a meghaladásáról van szó –, amelyek a vibráló személyiség karakterjegyeit csak még inkább kiemelik. Ez a festői lélekleltár unikum – életemben még nem találkoztam ilyen, a pszichikumot is megforgató vetkezéssel –, mindenképp valamilyen nagy gyűjteményben (Nemzeti Galéria?) volna a helye.

Alighanem a három olajkép klasszikus nyugalma alapozta meg – különféle életszakaszokat szimbolizálva – a fönt említett, színben, formában, hangulatban való tobzódást. Mert valójában arról van szó: a különféle arcok – a sajátja mellett írók, képzőművészek, zenészek, előadóművészek, összefoglalva: életművüknél fogva személyiségek – különféle tulajdonságaiban való lubickolásról. Önmagára azért néz olyan vallató, kitartó fegyelemmel (Fiatal önarckép; Női portréÖnarckép), hogy más típusú arcokon is minél élesebben vegye észre – mi több, ábrázolhassa – a karakter színes vonásait.

A kisebb méretű portrékon (akvarellek) a színkombináció dinamikája, a visszafogottan is érvényes expresszionista láz a meghatározó. A foltok egyensúlyi szerepén túl – némelykor a fehér is belép az összképbe (Schéner Mihály) – az a „vízmosásos”, „fénymosásos” terep, amelyen a festő biztonsággal (technika, szerkezet) közlekedik. Elnyújtózván a másik egyéniségében, szinte önmaguktól ugranak ki a karakter jellemzői: a szelíd jóság (Monspart Sarolta), valaminő vitriolos fausti attitűd (Faludy György), a bölcs összegző hajlam (Mezei Ottó), az önmagában bízó erő (Aknay János, Szurcsik József). Ha az arcon kívül a test is megmutatkozik, még erősebb lesz a személyiségrajz: az ülő pózban ábrázolt Hobó figyelő gesztusában (nagyméretű kép) világfölforgató erő lakozik.

A technikai fogásokról és a festés módozatairól talán fölösleges is szót ejteni. Az csak természetes, hogy a művésznek az akvarell mellett a klasszikusokat idéző tojástempera, a tus – a Helperek I.-III. című sorozaton diófapáccal kombinálva –, a kréta (Mosolygó), az olaj (önarcképek), s leginkább a gouache (nagyméretű portrék) mind-mind a kezére áll. Viszont ahogyan megteremti – a pszichológia ki tudja milyen mély rétegéből előhívja – látomását, az megér egy misét.

Nem azért, mert az absztrakt hatást keltő nagyméretű festmények közül nem egy (Az ember arca; Az ima) szinte szakrális körökben landol. (A hatásfok itt is, mint például az A halász és a hold ezüstje esetében, mítoszi tartalmak sugallatából eredeztethető.) Sokkal inkább attól válik érvényessé a hagyományos portrén jócskán túlmutató festői vallomás, hogy az egymásra hordott, különböző festő-rétegek alól megvillanó fény az „ábrázolt” figuratív vagy nonfiguratív motívumokat személyes érzéshullámmá avatja.

Minő megpróbáltatást, összeomlást tükröz a Gondban rejtezetten is nyílt gótikus fájdalomkatedrálisa? A kérdés akkor is jogos, ha tudjuk, hogy az ilyesfajta képek mögöttesében – bátorságot növelő inspiráló erőként (?) – Edvard Munch Sikolya áll. És milyen barlangi homálytól „világosodik meg” az a sivatagi mező, a lélek barnájában (?), amely az emberarc gyötretésében – kép a képben – a krisztusi szenvedést is magában hordja! (A már említett Az ember arca villantja föl a bibliai párhuzamot.)

Skoda Éva különleges én-megvallás módszerét találta ki magának. Másban keresi – s találja is meg lenyűgöző intenzitással, képi bravúrral – a saját arcát. Paradox, más jellegű képeitől ez az unikális rejtezés nem szakította el, sőt arra ösztönzi, hogy az organikus áradásban szintén eme motívum kisugárzásából nyerjen oxigént.

 

Szakolczay Lajos