2014.03.21.
Lényeges
az Autista Segítő Központban a ferences jelenlét, s a feltétel
nélküli szeretet
A gyöngyösi ferences központ az egyedüli az országban,
amely több tagintézmény egymásra építő munkájával segít
az autizmussal élő gyermekeken
Minden
eddigit meghaladó érdeklődés mellett rendezték meg február
8-án a városbált Gyöngyösön. A csaknem 230 vendég, valamint
az egyéni felajánlásokat tevők a gyöngyösi ferences Autista
Segítő Központot (ASK) támogatták, hogy az intézmény egy új
mikrobuszt vásárolhasson. Az adomány összege elérte a 3 millió
367 ezer forintot.
A rendszerváltásig az
a képzet élt sokakban, hogy a ferences egy a tanító rendek körében,
tehát csak oktatással foglalkoznak. Majd a rendházak
visszaszolgáltatásával pasztorációs, sőt Kárpátalján
missziós tevékenységet is fölvállaltak. 2001-ben milyen
meggondolásból láttak neki az Autista Segítő Központ kialakításához?-
kérdezem P. Szabó Józsefet,
a gyöngyösi ferencesek házfőnökét, az Autista Segítő Központ
(ASK) lelki igazgatóját.
–1998-ban kaptuk vissza az egész épületet, és rá egy
évre döntött a rendtartomány vezetése, hogy milyen intézményt
működtetünk benne. 1999 és 2001 között alakítottuk ki az
Autista Segítő Központot az épületben. Így az intézmény
egy ideig gyerekek nélkül működött, de megléte nélkülözhetetlen
volt a szükséges engedélyek beszerzése miatt.
Az intézmény a
ferences rendházban működik?
– Az ASK fenntartója a Magyarok Nagyasszonya Ferences
Rendtartomány, és a gyöngyösi ferencesek épületében kapott
helyet. Ezt az épületet 1950-ben vette el a rendtől az állam.
A kolostorból a gyóntatófolyosót és a sekrestyét hagyták
meg az ide került egyházmegyés paptestvérek részére. Az épület
összes többi részét állami kezelésbe vették, így a műemlékkönyvtárat
is, amit az Országos Széchenyi Könyvtár tartott fönn. A volt
kolostorrészt kollégiumnak, iskolai napközinek használták, s
mikor létrejött a Bottyán János Szakközépiskola, annak a diákjai
ebbe az épületbe jártak át ebédelni. Később ide költözött
a városi könyvtár is, ami már méltóbb volt a hely szellemiségéhez.
Amikor 1990-ben visszaigényeltük az épületet, folyamatosan adták
vissza a területeket. Először a kollégium költözött ki, s
legkésőbb, 1998-ban, talán éppen a választások miatt, a városi
könyvtár. S a rend visszakapott egy igencsak lepusztult épületet.
Olyan funkciót kellett keresnünk, ami kitölti az épületet, és
esetleg olyan közszolgáltatást tudunk benne létesíteni,
amihez állami normatívát kapunk. Reisz Pál atya elképzelését,
hogy a rendházban fiú kollégium jöjjön létre – ahogy ez
Szombathelyen megvalósult – , akkor a város nem támogatta. Több
ötlet is felvetődött, így alkoholszenvedély beteg papok, egyháziak
rehabilitációs otthonának kialakítása, de mivel a fővárostól
messze helyezkedünk el, így ezt elvetették. Egyházi restaurátor
műhely kialakításában is gondolkodtak, ami azonban hozzávetőlegesen
1 milliárd forintba került volna – tehát ez az ötlet sem valósult
meg. Felkeresett minket az alapító Ébner Gyula és felesége,
hogy jó lenne, ha segítenénk abban, hogy az autista szülők számára
továbbképzési lehetőséget biztosítsunk. Egy ilyen továbbképző
intézmény létesítésére viszont nem volt jogszabályi lehetőség.
Ezért hoztunk létre olyan szociális intézményt, ahol az
autista gyerekek bent tudnak lakni, s mivel iskolakötelesekről
van szó, létrehoztuk az ASK általános iskoláját. 2001-ben már
gyerekeket tudtunk fogadni a bentlakásos intézményben, s 2003-tól
működik az iskola.
Kezdetben mennyi autista gyereket tudtak befogadni, és
ez a szám mennyiben változott 2014-re?
–A kiskorúak számára kialakított fogyatékos személyek
otthonára az engedélyt 10 főre kaptuk meg. Ez 20 főre
emelkedett föl. Majd átmeneti otthont alakítottunk ki – ez
egy külön intézmény, amiben 10 gyermek elhelyezését biztosítottuk.
Az általános iskolában bejárósok is tanulnak, összesen
negyvenen. Mindenkinek elmondjuk, hogy sajnos ez az intézmény
nem alkalmas arra, hogy felnőtt ellátással, felnőttképzéssel
foglalkozzon. 2009. május elején nyílt meg az intézmény lakóotthona,
Gyöngyöstől 12 km-re, Karácsondon. Lakóotthonunk – amelynek
telkét az önkormányzat számunkra ajándékozta – 10 férőhelyes
. Itt a 18. életévüket betöltött autizmussal élő fiatalok
ellátását biztosítják.
Jól tudom, hogy a pénz
nem minden; de mégis, milyen forrásból tudták létrehozni magát
az intézményt és fedezni a szakemberek fizetését?
–Az intézmény létrehozása három forrásból valósult
meg. Egyrészt a RENOVABIS német katolikus segélyszervezet segítségével,
ők nagyon jelentős összeggel, körülbelül 120 millió
forinttal támogattak bennünket. A hajdani Szociális és Családügyi
Minisztérium 60 millió járult hozzá az intézmény létrejöttéhez.
270 millió forintba került a kialakítása a kolostorbeli épületnek,
s a hiányzó összeget rendtartományi forrásból pótoltuk. A működtetésre,
mint közszolgálatot ellátó intézményre az állami normatívát
a különböző egyházi kiegészítésekkel megkapjuk. A
fennmaradó hiányt a rendtartomány állja évente 50-60 millió
forinttal. 2009 óta, s ezt nem szégyelljük, intenzív kolduló,
„támogatókat felkutató” tevékenységet folytatunk, s hála
Istennek, a jótevőktől befolyt összegből tudjuk a hiányt
fedezni.
Milyen
feladatokat kell elvégeznie az Autista Segítő Központ lelki
igazgatójaként?
–A „munkaköri leírásom” általánosságokat
tartalmaz, s így nekem kell a feladataimat konkrétan meghatározni.
Sajnos, mint pap a gyerekkel nem tudok foglalkozni, mert az autisták
többsége nem beszél, nem énekel. S az autizmusából következően
nem ismeri az elvont fogalmakat. Erre egy példa: a szeretet az
autista gyermek számára azt jelenti, hogy kap tőlem egy csokoládét,
vagy valami jutalmat. Viszont a jelenlétem, az, hogy egy olyan
személyt látnak, aki barna habitusban, derekán kordával jár,
számukra is meghatározó. Úgy viszonyulok hozzájuk, hogy lássák,
számomra, és rajtam keresztül számunkra mennyire fontosak. Éppen
ezért lényegesebbnek tartom, hogy a munkatársak számára elérhető
legyek, s ha kell, velük tudjak foglalkozni, és így jelen
legyek az életükben, osztozzam az örömükben , bánatukban, és
megszólítható legyek, ha gondjuk van. Nagyon fontos feladata a
lelki igazgatónak, hogy a ferences rendet, mint fenntartót,
megjelenítse a külvilág számára is. Minden egyes városi
rendezvényen, ami az Autista Segítő Központhoz kapcsolódik,
habitusban vagyok jelen, hogy lássák, a ferencesekhez köthető
intézményt képviselem.
Az autista iskolában
hittant is oktat?
–Nem én tanítom a hittant, hanem egy olyan hitoktató
kolléga, akinek gyógypedagógusi végzettsége is van. A
hitoktatásban nem alapvető dogmákat tanítunk– bár vannak,
akik ezeket meg tudják tanulni – hanem főleg az együtt éneklésen,
együtt imádkozáson van a hangsúly.
Többen azt mondják,
hogy az autisták főleg szeretetet képesek generálni és nem
kedvelik, ha sajnáljuk őket. Egyet ért ezzel a gondolattal?
–Mindenki, aki fogyatékkal születik, azt a jelzést
hordozza a világban, hogy őt sajátos módon kell szeretni.
Hiszen fogyatékos embertársaink olyan módon mutatkoznak meg a társadalomban,
ami eltér a szokványostól. Éppen ezért azzal a módszerrel,
amivel szokásos módon fordulunk embertársainkhoz, egy fogyatékkal
élő felé nem tudunk közeledni. Ez nagyon sok embert megrémiszt.
Ezért is értek egyet azzal, hogy az autistákat nem sajnálni
kell, hanem sajátos módon szeretni. A velük való foglalkozással
arra késztetnek bennünket, hogy észrevegyük, más módon is
lehet szeretni, hiszen, ahogy említettem, a fogyatékkal élők
jel szerepet töltenek be.
Több újságban lehet
arról olvasni, hogy néhány autista milyen kiemelkedő a művészetek
területén. Igaz, hogy a művészeti nevelés nagyon lényeges az
autisták számára? Azért is vetem föl ezt a kérdést, mert
korábban arról kaptam hírt, hogy a gyöngyösi autisták alkotásaikkal
bemutatkoztak egy vásáron.
–A Segítő Vásár több rendezvényén vettünk részt.
Ezen rendezvények, illetve a Segítő Vásárlás -mozgalom fő célja,
hogy megismertesse a nagyközönséggel a fogyatékkal élők által
készített termékeket, alkotásokat. Békéscsabán pedig ezt a
rendezvényt a kolbászfesztiválhoz kapcsoltan szervezték meg.
Az iskolánkban dolgozik egy nagyon tehetséges és kreatív gyógypedagógus
tanítónő, aki terápiás céllal is megpróbálja a gyerekeknek
a homokkép- és a viaszkép készítést megtanítani. Ennek
eredménye, hogy a gyerekek gyönyörű homokképeket, viaszképeket
alkotnak. Egyik növendékünk autodidakta módon megtanult gitározni,
és ő föl is lépett a legutóbbi városbálon. Vannak, akik
tehetségesek a művészetekben, mások kevésbé.
A társadalom hogyan
viszonyul az autistákhoz? Tudják-e, hogy az autisták védett környezet
hiányában kiszolgáltatottakká válnak?
–Sajnos a társadalom nem eléggé tolerálja a fogyatékossággal
élőket. Látják, hogy az édesanya mennyire kínlódik a hisztériás
gyermekével. S nem is tudják azt, hogy a gyermek esetleg autista
lehet. Hiába szólnak rá, az autista gyermek nem érti meg azt,
hogy az az idegen mit akar tőle. A gyöngyösiek, akik tudják,
hogy autisták élnek a városban, már elviselik a rájuk jellemző
viselkedési anomáliáikat. Ha az autistát meglepi egy hirtelen
hang, nem úgy reagál rá, mint egy neurotipikus ember. Aki ezt látja,
megbotránkozhat, ám mára Gyöngyösön nem ez a jellemző, mert
a köztudatba beivódott, hogy élnek itt ilyen fiatalok.
Tehát nem elegendő
„csupán” az egyház, a karitatív szervezetek tevékenysége
ahhoz, hogy védőhálót biztosítson az autisták számára?
–Ami elsősorban hiányzik, az a törvényi háttér,
amelyben elismerik azt, hogy az autistákkal való foglalkozás
igen csak költséges. Nem a normál szociális szférának a
szorzószámait kéne esetünkben alkalmazni, mert sokkal több
humán erőforrásra van szükségünk. Egy ilyen törvényi háttérrel
talán az emberek szemlélete is megváltozhat.
Egy
jogszabály meghozatala megváltoztathatja a társadalom szemléletét?
Nem szükséges a média szerepe is ebben?
–Nagyon lényegesek számunkra, hogy adott
alkalmakkor a médiában hírt adnak a rendezvényeinkről. De
mindez nem elegendő. Jó lenne, ha a közmédiában rendszeresen
bemutatnák a hazai fogyatékos ügy helyzetét, problémáit. Sok
jó példáról lehetne szólni ezekben a műsorokban.
3,367 millió forint adomány gyűlt össze a legutóbbi
városbálon az ASK javára. Mire fordítják ezt az összeget?
–Ezt az összeget tartalmazza az a jelképes csekk, amit a
bálban átvettem, de abba nem számították bele az egyéb fölajánlásokat,
így a teljes összeg reméljük, nagyobb lesz. Mi előzetesen úgy
állapodtunk meg a város vezetőségével, hogy az intézmény az
adományból egy új mikrobuszt vásárol, megkönnyítve ezzel a
fiatalok szállítását. A befolyt összeg sajnos még nem
elegendő egy új kisbusz vásárlására, de ígéretet kaptunk a
hiányzó forrás pótlására. Az ígéretünket megtartjuk, a
kisbuszt megvesszük. Az pedig nagyon sokat jelent, ha majd a
mikrobuszra felmatricázzuk, hogy a gyöngyösiek adományaként
tudtuk ezt megtenni, mert láthatják, hogy mi a jótevőinktől
kapott pénzt arra a célra fordítottuk, amit megígértünk, s
ezzel is közelebb kerülhetünk a város lakosságához.
Medveczky
Attila
Fotó: Czinner Tamás
|