2014.03.21.
In
memoriam Csurka István
A véres kard
Elhangzott New Yorkban 1986. március 15-én
Vannak ünnepek,
amelyekhez voltaképpen nem illik az ünnepi beszéd. Csillagállásuk
annyira bele van rögződve a lelkünkbe, hogy elszürkült és
fogalmivá csupaszodott nyelvünkkel már jóformán ki sem tudjuk
fejezni az irántuk érzett vagy belőlük fakadó indulatainkat.
Csak muzsikálni kellene ilyenkor, nagy tüzet rakni, és csöndben
kivárni, amíg a lobogás ritmusára a lélek ellejti kultikus táncait.
Március idusa is
ilyen ünneppé sűrűsödött immár a mi magyar lelkünkben.
Bennünk él az egész történés. Az események dokumentumfilmje
bent pereg a belső látásunk varázslatos mozijában. A szereplő
személyekkel még kisdiákkori álmodozásaink során
azonosultunk, nemcsak az eső ver bennünket ott a Nemzeti Múzeum
kertjében, hanem – híven kitartva kamaszképzeteink mellett
– sokszor még azok a kihajtott ingű fiatalemberek is mi magunk
merünk lenni, akik fent szavalnak a mellvéden. Még a szemünket
sem kell behunyni, hogy mámoros boldogsággal osztogassuk a sajtószabadság
első zsengéit. Landerer és Heckenast nyomdája előtt. Egy csörgő-zizegő
szónoklat annyira otromba lehet eben a meghitt belefeledkezésünkben,
mint valami elrontott képaláírás.
Mégis beszélnünk
kell. Mégis elő kell vennünk érdes és hideg fogalmainkat,
mert énünk másik fele, ez a huszadik század végi, amelyik már
nem a pásztortűz lobogására, hanem a képernyő fényerősség-változásaira
van rákapcsolva, ezt követeli. Ő is ki akar elégülni. Ő is
ünnepelni akar. Szenzációt akar, eszmét, proklamációt, eredményhirdetést.
Engedjünk makacs
követelőzésének? Terítsük ki magunk elé egy új humanitárius
és össznemzeti vállalkozás vázlatát, és jelöljük meg
rajta azokat a pontokat, amelyeknek a megvalósulásához egyetértésünkkel,
munkánkkal, gondolatainkkal hozzájárulhatunk? Nem túlságosan
hétköznapi művelet ez?
Éppen legszentebb
magyar ünnepünk napján kell ilyen célszerű tevékenységbe
fognunk? A magyarság ma, a világnak akármelyik pontjára
vetette is jó sorsa, fájdalmasan szürke hétköznapokat él, s
még a március ünneplésébe sem tud belefeledkezni, mert fél.
Fél a másnapi lelkifurdalástól. Ha engedne képzelete mámorba
belefürdeni vágyó napkeleti hajlandóságainak, pompásan
eltelnék ez a mai jeles nap is, de reggel már újra csak szembe
kellene nézni a rideg tényekkel, és akkor ez a mai belefeledkezés
is csak mint elszalasztott lehetőség, elpocsékolt idő jelennék
meg a lelkifurdalásban.
Mondjunk le hát a
zenéről és a táncról.
A kérdés, aminek
megforgatása által akarjuk háborgó lelkünket megnyugtatni a következő:
Felfogja-e akár az összezsugorított hazában élő, akár a
nagyvilágba szétszórt magyarság a saját mostani helyzetének
különösségét, különösen válságos voltát? Azonosítja-e
önmagát akként, azaz különösen válságos helyzetbe jutott közösségként?
Még egyszerűbben: megfelel-e a kor pontosságkövetelményének
az a kép, amit ma magáról a nemzet alkot?
Ne siessünk a válasszal.
A magyar tapasztalt nemzet. Igen, tapasztalt, de nem sok
dicsekednivalója van a maga tapasztalt voltával. Mert amilyen
tapasztalt, annyira kevéssé tud élni a maga tapasztalataival.
Egyébként is, nyelvünkben ez a jelző nem egyértelműen dicsérő.
Arra mondjuk, hogy tapasztalt ember, aki többet látott, élt meg
az átlagosnál, de az emberi természet gyarlóságáról
szerzett tapasztalásai nemcsak bölcsebbé tették, hanem egy
kicsit meg is keserítették és ki is ábrándították. A
tapasztalt ember nincs szembeállítva azzal, akinek nincs vagy
kevés a tapasztalata, csupán ki van emelve a sokadalomból. A
tapasztalt ember keserű ember.
Igen ám, csakhogy
a mi lakhelyünk Közép-Európa, a legtapasztaltabb nemzetek lakótelepe.
Itt nem él nemzet, amelyik e század folyamán legalább egyszer
ne váltott volna rendszert, életformát, amelyiken a két pusztító
világháború át ne hömpölygött volna, s amelynek a polgárai
számára az élettapasztalat s a belőle fakadó alkalmazkodási
képesség ne lett volna egyszersmind az élve maradás alapföltétele
is. Itt tapasztaltabbnak lenni szinte képtelenség.
Pedig így van. S
be kár, hogy így van! Menynyi vér, mennyi szenvedés, mennyi élet
bánja ezt a sok tapasztalatot. Felsorolni is sok, amit átéltünk.
Milyen súlyos, milyen nehéz, menynyire vaskos volna az a fényképalbum,
amelyikbe a sorsfordító pillanatainkon rólunk készült fényképeket
illesztenénk. Micsoda megrendülés venne erőt rajtunk, amint
ezt a nemzeti fényképalbumot lapozgatjuk. Az első kép olyan
daliásnak, ifjúnak és tüneményesnek mutat bennünket, hogy
belesajdul a szívünk. Hát ilyenek is voltunk, ilyenek is
tudtunk lenni? Egy ifjú értelmiség veti szilaj, szabad és bátor
tekintetét az európai horizontra, és a művelt világ elismeréssel
adózik a magyar szabadságharcnak. 1848 márciusa a saját
legjobb énünk megnyilatkozása volt. Az album ezen első képe
tehát felemelő, s éppen ezért tragikus. Görcsbe rándul a szívünk
a kérdésnek csak halvány felsejlésére is: miért nem vagyunk
most is olyanok, ha akkor olyanok tudtunk lenni? A XIX. századnak,
amely a történelem századai között igencsak a meghatározó
jelentőségűek között tartatik számon, az egyik tüneményes
pillanata a miénk volt, magyaroké. Ez is benne van
tapasztalataink tárában.
Aztán felemás képek
következnek. Az emelt fejű, messze néző ifjút rezignációra
hajlamos, idősödő úr képe követi az albumban. Ennek ruházata
új, jól szabott, gazdagságot sugalló, a férfiú tekintete
magabiztos, mégis az összbenyomásban van valami kétértelműség.
Mintha egy olyan embert látnánk ezen a képen, aki, miután megkötött
egy jónak látszó egyezséget, elbizonytalanodott. A környezet,
amelyikben ez a dagerrotípia készült, ugyancsak ellentétes
tartalmú. Van itt minden, születő ipar, terebélyesedő városok,
élénk tőzsde, kiépülő gátrendszerek, de van félelmetes
nyomor is, és sivárság is.
Mi a zavaró ezen
a képen? Az, hogy ez a férfi valahogyan háttal áll. Nemcsak a
környezetének, a nyomornak és a szembeötlő torlódásoknak,
hanem még nekünk is, akik nézzük. Az előző kép ifjúja, a
kihajtott gallérú titán a szemünkbe nézett, büszkén, magabízóan
és fénylően. Ez pedig elkerüli a pillantásunkat, és bölcs
mosolyába burkolózik.
Aztán iszonyatos
kép következik. Sebesült katona fekszik a tábori műtőasztalon,
és idegen orvosok amputálják a végtagjait. A katona vonagló
arcán nemcsak végtelen fájdalom, de értetlenség is látható.
Mintha nem értené, mi történik vele. S akkor hasít bele
iszonyatos erővel a fájdalom az albumnéző szívébe, amikor
felfedezi, hogy a sebesült katona menynyire hasonlít a
negyvennyolcas ifjúra, és mennyire a meglett úrra is. Már mind
a három arcot ott látjuk ezen a műtőasztalon, és már magunk
sem tudjuk, nem csupán véres káprázat-e az, amit látunk. A
katona szemét keressük. Tőle kívánjuk most az értelmezést,
és meg akarunk győződni róla: képes-e még felfogni a történteket.
És nem leljük a szemét.
Rekesszük be a képes
beszédet. A trianoni területvesztésben nemcsak az volt igazán
a végzetes, hogy megtörtént, hogy az ország területileg a
harmadára zsugorodott, hanem még inkább az, hogy a nemzet a
sokkos állapotban és sajnos később sem tudta feldolgozni a
vele történteket. Nem tudott olyan belső állapotokat
teremteni, korszerű társadalomépítéssel működő demokráciával,
pontos nemzeti önmeghatározással, amelyik alapjául szolgálhatott
volna egy új magyar elrendeződésnek. A terület-visszaszerzés
ideológiájánál fontosabb lett volna a lelkek megtartásának célkitűzése,
az egységes, összetartozó, egymás mellett, akár különféle
állami keretek között élő magyarság új kultúrájának,
megtartó kultúrájának a kimunkálása. És hiába voltak aztán
legjobb szellemeink intő figyelmeztetései, hogy erre vezet a
megmaradás útja, jött az újabb világégés, és maga alá
temetett minden magyar szándékot. Jót is, rosszat is.
A pusztulásnak, a
féktelen és esztelen terrornak, a gyilkolásnak és a rablásnak,
a vak hősiességnek és a fejvesztett menekülésnek, a tétova
hajnalvárásnak és az infernális reménytelenségnek most is
volt egy közös nevezője: a kábulat. A magyarság, miközben átélte
és elszenvedte a vele történteket, miközben vacogva temetett,
és rettegve várta a holnapot, mert még attól a halvány reménytől
is félt, amivel a holnapot várta, ismét csak nem fogta fel, mi
is történik vele. A tudatnélküliség, a történteknek a maguk
valószerűségében való felfogására való képtelenség talán
még mélyebb és általánosabb volt, mint az első világháború
végén.
Ami természetes
is. Minden tisztázatlanság újabb tisztázatlanságot szül.
Egyenes vonalú egyenletes mozgással haladó történelmi
korszakokban elegendő lehet valamely nemzet számára egy, akár
a régebbi múltban végrehajtott önazonosítás, de lökésekkel
és iszonyatos torlódásokkal, megrekedésekkel és hátramenetekkel
terhes korszakban egy kis népnek meg-megújuló helyzetfelmérésre,
ehhez pedig naprakész, érvényes, hiteles önazonosításra van
szüksége. Az egyszer elmulasztott helyzettisztítás pedig később,
a megváltozott konstellációban üt vissza.
Így történt ez
a második világháború napjaiban is. Elfogadott gondolatmenet a
magyarság állami és társadalmi változásait a nagyhatalmi tárgyalóasztaloknál
hozott döntésekből levezetni, azokkal megindokoltnak és szükségképpen
bekövetkezőnek tekinteni. Ez kétségkívül helytálló és
megcáfolhatatlan következtetés. Az egész térség színeváltozása
e mellett érvel. Emellett azonban súlyos fogyatékossága volna
gondolkodásunknak, ha szemet hunynánk a fölött a rideg tény fölött,
hogy ezeknek a döntéseknek a végrehajtása, foganatosítása,
az új keretekbe való beilleszkedés a nemzeti tudatosságnak
milyen alacsony fokán történt.
Nem mintha nem támadtak
volna eleven fuvalmak. Nemes, szép és bátor programok is születtek,
az országépítés önfeláldozó munkájára is volt jelentkező
szép számmal, a bűnök és a mulasztások jóvátételére is
volt elszántság és tisztesség, csak egy hiányzott, egyre nem
volt erő és bátorság: a beállott változásnak az egész
magyarságra tekintő, a történelem szerves folyamatába való
beillesztésére. Képletesen szólva, egy olyan személyi igazolványnak
a kibocsátására, amelyiket a földhöz juttatott parasztnak, a
deportálásból hazavergődöttnek, az otthonából kiűzött, a
reszlovakizálás iszonyata elől bujdosónak és a Hargitáról kétségbeesett
jeleket adó székely magyarnak is a kezébe lehetett volna adni.
Magyar vagy – tartalmazta volna ez az igazolvány, ahogyan akkor
mondták: dokument; vesztettél, de élsz, és van még lehetőséged,
hogy a saját törvényeid szerint élj az új világhelyzetben,
ha megalkotod a saját törvényeidet, ha szembenézel helyzeted
tragikumával. És ha nemcsak a szerencsétlenséget, hanem a
szerencsét is meglátod abban, ami történt veled. Ilyen igazolvány
nem készült. A nemzet nem tudott közös nevezőre jutni a történtek
megítélésében. Mindegyik hozzáállásnak volt zavaró mellékzöngéje,
vagy mindegyik mögött ott volt az erkölcsi tarthatatlanság
nyomasztó figyelmeztetése. A kettőslelkűségtől senki sem
tudott megszabadulni. Aki az egyre keményebbé és kegyetlenebbé
szerveződő hatalom oldaláról, s ugyanakkor a legtisztább
hittel vetette bele magát a küzdelembe, még az sem tudta elhárítani
magától a kínzó kétséget: feltétlenül helyes-e az, amit
ennyi erőszakkal és egy külső hatalom hathatós szuggesztiójára
kell végrehajtani, amiben a nemzeti szuverenitásnak ily csekély
a szerepe. S ugyanakkor a másik magyar, aki elutasította
mindezt, soha nem békélhetett meg azzal az együttállással,
hogy ezzel az elutasítással annak az elmúlt világnak a bűneire,
a saját bűneire is felmentést ad, amely bűnök oly végzetes
szerepet játszottak éppen ennek a helyzetnek a kialakulásában.
Nem volt közös nevező, nem volt nyíltan, egy szívvel vállalt
önazonosítás, amelyből megtartó nemzeti program származhatott
volna.
Csalódik azonban
az, aki azt képzeli, hogy ezzel a záróaktusokhoz érkezett a sötét
szimfónia. Való igaz, öntudat nélkül huzamosabb ideig sem az
egyén, sem a nemzet nem létezhet. Előbb-utóbb bekövetkezik az
agysejtek jóvátehetetlen károsodása. Emberi természetünk
csodatermő képessége azonban végtelen. Mi másnak lehet
ugyanis nevezni, mint csodának, hogy nemzeti létünk legmélyebb
pontja után – a Rákosi-terror tobzódása után –, minden átmenet
nélkül, a legmagasabb következett.
Bátran elővehetjük
újra a fényképalbumot. az éppen harminc évvel ezelőtti fényképről
ismét az a tiszta tekintetű fiatalember néz vissza ránk, akit
egyszer már láttunk éppen abban a pillanatban megörökítve,
amint a „Talpra magyar”-t szavalja. Legjobb tulajdonságainknak
és az emberiség nemesebb célkitűzéseihez való hozzájárulásunknak
ez a tüneménye azért olyan felemelő és azért meghatározó
jelentőségű pillanata történelmünknek, mert születése
pillanatában és a maga történelmi értelemben másodpercnyinek
nem nevezhető tartama alatt elvégezte az önazonosítás
korszaknyi munkát igénylő műveletét is, méghozzá pompásan:
a kor legdemokratikusabb és legmodernebb személyi igazolványát
adta kézbe.
Ám komor a
ritmusa ennek az albumnak! Az ifjú hős után újra az alkut kötő,
rezignált ember következik. Az öltözék most is viszonylag jó,
a zakó ujja nincs kikönyökölve, a cipő sarak nincs félretaposva,
az úron inkább a jóltápláltság, mintsem az alultápláltság
jelei látszanak, de a tekintetében most is ott van az a befelé
fordulás: egy atomjaira szétesőfélben lévő ember kétségbeesettsége
és bizonytalansága. Azon aztán már meg sem lepődünk, hogy a
tényeknek ez az alak is hátat fordít.
A tények azonban
most ránk, magyarokra nézve, ha lehet, még halálosabb sugallatúak.
A Deák Ferenc nevével, avagy később a millenniummal és a Tiszák
nevével fémjelezhető, azaz a forradalom utáni, kiegyező
Magyarországnak nem volt érvényes válasza az uralma alatt álló
Kárpát-medence nemzetiségi kérdésire. Ebben az esetben nem
arról van szó, hogy igaz-e az, amit vádlóink hangoztatnak,
hogy a Szent István-i Magyarországban féktelen nemzetiségi
elnyomás tombolt, ez természetesen nem igaz, de igaz, sajnos,
hogy ezeknek a mégoly nagy képességű és távlatos látású,
bölcs politikusoknak s a nemzetet vezető osztálynak nem volt történelmi
értelemben elfogadható, a történések belső rugóit megértő
és megtartó erejű válasza erre a súlyos kérdésre. Maguknak
sem merték bevallani, mi készül a történelem méhében. Hogy
mire fognak vezetni az országhatáron belül élő románok,
szerbek, szlovákok szenvedélyes törekvései.
Rettenetesen nehéz
erről beszélni. Mint ahogy siralmas dolog a vészharang kötelét
cibálni, de nem megkondítani a vészharangot, amikor valaki látja,
hogy vész van, nem vétek és nem hiba, hanem megbocsáthatatlan
bűn. A helyzet nagyot fordult, és éppen a mi fájdalmasan szép
őszünk óta fordult a legnagyobbat. A kérdés annyiban hasonlít
a kiegyezés korabelire, hogy a probléma most Kárpát-medencei
probléma. Most is az a kérdés, hogy van-e válasza a mai
magyarságnak az élete körletében folyó nemzetiségi történésekre.
Észreveszi-e azt a végzetes, halálos történést, ami a határai
mentén történik. Most a történés szenvedő alanyai magyarok.
Szeretnék árnyaltan
válaszolni, szeretném elodázni a választ. Szeretném, ha nem
kellene kimondanom, amit mégiscsak ki kell mondanom. Nem is
tudom, kihez könyörögjek, mint ama Megfeszített: „Uram, ha
lehetséges, múljék el tőlem e keserű pohár.”
Világos tehát,
hogy a felvetett kérdésre a válaszom: nem. A mai magyarság,
beleértve most már természetesen a szerte a világban, az öt
kontinens mindegyikén szétszóródott és a legkülönfélébb
állami és társadalmi formációkba beilleszkedett magyarságot,
nem áll a nemzeti helyzetismeretnek és az önazonosításnak
azon a fokán, hogy felfogná: a Kárpát-medencében folyamatba
van téve egy nemzeti kisebbség felszámolása. Érzékelésünk
ennél sokkal primitívebb szinten van megrekedve. A határon kívül
élő magyarság súlyos helyzetéről beszélünk, az üldözésekről
és a megalázásokról, a nyomorról és nélkülözésekről, de
óvakodunk attól, hogy az eseteken és a felszínen túllátva
nevén nevezzük a történést.
De ha mi nem
nevezzük is meg, a történelem nem fog habozni a megnevezéssel.
S rólunk nem lesz, ha nem is lehet egy jó szava se vakságunkért,
melyet felelőtlenségnek és gyávaságnak fog bélyegezni. Egy
olyan etnikai program indult be ezekben az években, amely hárommillió
magyar magyar voltának megszüntetésére irányul, de az öt
kontinensre szétszórt magyar világban s a maga nyugodt állami
keretei között élő magyarságban nincs egyetlenegy felelős fórum,
amelyik nevén merné nevezni ezt a folyamatot. Nem arról van szó,
hogy nincs a nemzeti és népi élet minden szintjén sok-sok becsületes
ember, aki nemcsak szenved ettől a kínzástól, aki mint rokon,
mint barát, mint turista és mint állami funkcionárius meg is
ne próbálna sok mindent a gyötrelmek enyhítésére; nem arról
van szó, ne működnék a magyar segély számtalan új formában,
s nem arról, hogy ott, ahol „négy-öt magyar összehajol” a
világ bármelyik pontján, ne erre vetődjék a szó, nem.
A tudatunk gyorsan
pergő fényújságján csak hírek futnak: az erdélyi magyarság
helyzete, a felvidéki magyarság helyzete, alig-alig megkülönböztetve
az elfutó reklámszövegektől. Pedig ezek nem külföldi jelentések.
Nem volna szabad akként hallgatnunk őket, mert addig sem e
folyamat megállítása, visszafordítása, de még csak hathatós
lelassítása sem képzelhető, amíg ki nem mondatik, és nem épül
be a nemzeti önismeretbe, hogy ez mindannyiónkkal történik.
Nem egy részünkkel, a határon kívüliekkel, hanem velünk, mai
magyarokkal. Be kell látnunk, hogy történelmünknek, nemzetként
való létezésünknek ebbe a fázisába érkeztünk, amikor ez történik
velünk.
Itt az ideje, hogy
szembenézzünk a rideg valósággal. A magyar ma egy hatalmas
diaszpórával rendelkező, súlyos tapasztalatokkal rendelkező nép,
amelyiknek egyharmada az államhatárokon kívül él, s ennek az
egyharmadnak a kétharmada, körülbelül hárommillió ember a
halálos fenyegetettség állapotában van. Amíg a mai magyarság
nem jut el a nemzeti önértékelésnek arra az emelkedettebb és
tisztább fokára, hogy megértse: ez a tragikus történés
egyetemesen, osztatlanul vele történik, éljen akár budapesti
komfortjában, akár európai vagy észak-amerikai jólétben vagy
szomorú gondok közepett, honvággyal vagy honvágy nélkül,
addig minden kezelés csak tudati kezelés lehet, és a folyamat
eredménye végzetesebb lesz, mint amilyennek most látszik.
A lelkünkben kell
rendet csinálnunk.
Az önismeretnek
erre a fokára való feljutást sok minden gátolja. Először is
itt van mindjárt az a zavaró körülmény, hogy néhány évtizeddel
ezelőtt ugyanez a kérdés határkérdésként volt felvetve.
Nemcsak a térképen, a lelkünkben is ott vannak még azok a
vonalak, amelyeket különféle hatalmi ceruzák húztak meg, és
amelyeket mi éppen ezért szégyellünk. Nem is csoda, mert ezekről
a hatalmakról, minden ténykedésükkel együtt, súlyosan
elmarasztaló ítéletet, jogos ítéletet hozott a történelem.
Mi magunk is az elmarasztaltak között voltunk akkor. S ezt a szégyenkezést,
a megbüntetett ember szégyenkezését most is itt érezzük a
torkunkban, valahányszor erről esik szó.
Pedig szégyenkezni
most már nincs okunk. Ami tőlünk tellett, mi megtettük. Sem vért,
sem értéket, sem életet, sem szenvedéseket nálunk többet
senki nem áldozott egyetemes emberi célokért, a világban zajló
folyamatok megtisztításáért. Ha voltak is bűneink, ha rossz
oldalra sodródtunk is annak idején, jóvátettük. Emelt fővel
állhatunk a világ előtt. Annak az államnak nincs szégyenkeznivalója,
amelyiket ezek alatt a nehéz évek alatt pereskedve, iparkodva és
fusizva, ingázva és tizenhat órát dolgozva megteremtettünk,
amelyikben élünk.
Le kell végre küzdenünk
ezt a pironkodási hajlamunkat. Annál is inkább, mert ez most már
nem határkérdés. A határkérdéseket a történelem ad acta
tette. Abban az értelemben is, hogy a modern világrendben, főleg
pedig Európában a spiritualizált határ az elérendő cél, a
korszerű ideál. Szellemi ember, aki ad magára valamit, csak
erre irányíthatja a közgondolkodást, legyen bár akármilyen nép
fia. Közép-Európában sajnos még messze vagyunk ettől. Éppen
ezért világossá kell tennünk álláspontunkat. Ez a harc nem
területért folyik, nem, ez lélekmentés. Egyetlen szállal sem
kapcsolódik ez már a régi irredentizmushoz, hanem ez egy nemzet
jogos önvédelme. És kötelessége. A másik, a megértés útjában
álló tényező a folyamat indulati bekötésének földeletlensége.
Ha mi, magyarok ebben az ellenünk irányuló kulturális és
nyelvi megsemmisítésre való törekvésben eredendő gonoszságot,
ősi ellentéteket és csupán olyan jellegű megnyilvánulásokat
látunk, ami fölött egyszer már ítélt a történelem, amikor
még mi gyakoroltunk, ha ebben csupán hozzánk hasonlóan útjukat
kereső kis nemzetek tévútra tévedését, gonoszkodását és
elvakulását látjuk, akkor ismét csak rosszul ítélünk. Ez a
folyamat ugyanis, amellett hogy rendelkezik az előbb felsorolt
rossz tulajdonságokkal, végeredményben egy olyan természetes történelmi
folyamat, amelyik mélye kérlelhetetlenül bele van építve a
kor egyéb folyamataiba, világfolyamataiba, amelyeknek az eredői
nemcsak Kolozsvárt és Kassán, nemcsak Balázsfalván és Komáromban
lelhetők föl, hanem szervesen illeszkednek a ketté és emellett
sokfelé osztott világ hatalmi sarokpontjaihoz. Magyarán: nem az
igazságtalanság ellen kell küzdenünk – persze az ellen is
–, hanem azt a képességünket kell megteremtenünk, újrateremtenünk,
hogy alkotó módon s a magunk javára avatkozhassunk bele a történelem
folyamatába. S ehhez, éppen ehhez kell a pontos önmeghatározás.
Nem az a nemzet vagyunk, amelyik ötven, száz, százötven évvel
ezelőtt voltunk. Olyan nemzet vagyunk, amelyiknek a jellegét,
helyzetét és lehetőségeit elsősorban az a tett határozza
meg, amit éppen harminc évvel ezelőtt végbevitt és amit azóta
elszenvedett és elszenvedve kialakított. Olyan nemzet vagyunk,
amelynek tagjai öt világrészre vannak szétszórva, s amelyet
csak akkor nem lehet kiiktatni a nemzetek közül, ha ráébred a
maga megkülönböztető sajátosságaira, elsősorban azokra,
amelyek éppen ebből a szétszórtságból származnak. Olyan
nemzet vagyunk, amelyiknek a legtöbb a kintlevősége. Olyan
nemzet vagyunk, amelyik még nagyon az elején tart annak a
felismerésnek, ami éppen ebből következik, hogy minden más népnél
nagyobb a kintlevősége. Olyan nemzet vagyunk, amelyik mindig
arra fizetett rá a legjobban, ha nem ismerte fel a helyzetét, ha
nem végezte el az önazonosítás sokszorta kínos műveletét. S
végül olyan nemzet vagyunk, amelyik végveszélyben, ha tisztségviselői
felmutatták neki a véres kardot, páratlan hőstettek végbevitelére,
csodára volt képes.
Ezért talán megbocsáttatik nekem, hogy ennek éppen a vértelensége
miatt is gyönyörű, márciusi ünnepünknek az alkalmát használtam
fel arra, hogy a véres kardot felmutassam.
|