2014.03.21.
A
köznevelés megújítása a diákok érdekében történik
Kötelességünk gondoskodni arról, hogy a köznevelési intézményekben
minden gyerek számára ugyanazokat a műveltségi tartalmakat közvetítsék
Dr. Hoffmann Rózsa
köznevelésért felelős államtitkár asszony február 18-án
egy budapesti kollégiumban 18 városi diákönkormányzati vezetővel
egyeztetett a köznevelés megújításáról. A jelenlévők több
mint kétharmada fontos és szükséges lépésnek tartotta a
pedagógusok szakmai minősítési és ellenőrző rendszerének
bevezetését. Államtitkár asszony elmondta: némely felnőtt
sem képes olyan kulturált hangnemben kritikus észrevételeket
megfogalmazni, mint azok a diákönkormányzati vezetők, akikkel
találkoztam.
Miért tartják lényegesnek azt, hogy megtudják, hogyan
élik meg, hogyan értékelik a középiskolások a köznevelés
területét érintő változásokat?
–Tanárként is szükséges tudni azt, hogy a diákok
hogyan vélekednek az iskola által kínált foglalkozásokról, s
arról, ahogyan a pedagógusok oktatnak. Esetünkben magasabb
szintről van szó, hiszen a gyerekek által választott diákönkormányzati
vezetők az átlagnál tájékozottabbak az iskolarendszer egészéről,
és fontos, hogy a köznevelésért felelős államtitkárság
tudja azt, mi tetszik nekik az újításokból, mi nem. Ugyanígy
arra is szükség van, hogy megvilágítsuk nekik az intézkedéseink
hátterét. Ez volt a beszélgetés egyik oka. A másik, hogy törvény
kötelez bennünket az országos Diákparlament megtartására,
amelynek küldötteit a diákönkormányzatok választják. 2014
novemberében Székesfehérváron rendezik meg az országos Diákparlamentet.
Ez alkalomból január közepén előkészítő ülést tartottak,
amelyre több városból érkeztek küldöttek. Őket hívtam meg
a február 18-ai megbeszélésre.
Megértették-e a diákok képviselői, hogy a
pedagógushivatást támogató előmeneteli rendszer bevezetésének,
a képzés megújításának, a külső szakmai ellenőrzésnek a
gyermekek a legfőbb kedvezményezettjei?
– Igen. A pedagógushivatást támogató előmeneteli
rendszer bevezetését egyértelműen pozitívan fogadták a
jelenlévők. Még egy gyors szavazást is kértem erről, hogy
tisztán lássam az álláspontjukat, mert nem minden diák szólalt
meg. Az eredmény: több mint kétharmaduk fontos és szükséges
lépésnek tartotta. Ezt az elsöprő többségi véleményt közvetítették
szóban is.
Tudtommal a diákok megfogalmazták azt is, hogy mi a jó
tanár ismérve. Ők mit tartottak lényegesnek?
– A diákok képe a jó tanárról ezúttal is megegyezett
azzal, amit a szakirodalom régóta megfogalmaz. A diákönkormányzati
képviselők szerint a jó tanár következetes, motivál, és
fegyelmet tart. Fenn tudja tartani a figyelmet az interaktív tanóráival.
Nem utolsó sorban pedig okos, tantárgyában alapos és mindig
felkészült. Senki sem tartotta erénynek a következetlen engedékenységet,
nem igénylik, hogy a tanár mindent engedjen meg a tanulóknak,
és semmit se kérjen tőlük számon. A megbeszélésen javarészt
felsőbb éves középiskolások vettek részt, akik már tudják,
hogy az ő fejlődésüket szolgálja az a pedagógus, aki következetesen
végzi a munkáját, képezi magát. A diákok éppolyan természetesnek
tartják a tanárok minősítését, mint ahogyan azt, hogy őket
is minősítik a pedagógusok. Azt is látják, hogy a más területeken
dolgozók teljesítményét is rendszeresen fölmérik és értékelik.
A diákok képviselői hogyan fogadták az érettségihez
kötelező közösségi munkát?
–Hasznosnak, jónak tartják, viszont szervezési gondokat
is megemlítettek. Ezek olyan helyi problémák, amiket orvosolni
lehet és kell. 2016-tól az érettségi vizsgára jelentkezés előfeltétele,
hogy minden diák 50 óra közösségi szolgálatot végezzen középiskolai
tanulmányai során. Annak érdekében, hogy ez pozitív és
maradandó élmény legyen, minden tájékoztatást meg kell adni
a diákok képviselői és az iskolák számára. Nagy kár lenne,
ha szerezési gondok miatt ez a minden egyes szereplő által kiválónak
ítélt kezdeményezés sikertelenségbe fulladna. A közösségi
szolgálat egyik szép példáját osztom meg az olvasókkal.
Tavaly keresett meg minket a Nemzeti Kegyeleti Bizottság azzal a
kéréssel, milyen jó lenne, ha a diákok közösségi munka
keretén belül rendbe tennék október 23-ára az elhanyagolt sírokat.
Egyik kollégám fölkereste egyik budapesti gimnáziumot, melynek
diákjai az első szóra készséggel vállalkoztak és elvégezték
a munkát. Láttam az erről készült videót: szépen,
meghatottan dolgoztak, s közben a történelmi tudatuk erősödött.
A közösségi szolgálat olyan gyakorlati terep, ahol a gyerekek
emberi és munkatapasztalatot szerezhetnek, szembesülnek társadalmi
problémákkal, tevékenyen részt vesznek azok megoldásában.
Tudtommal a diákok képviselői az előrehozott érettségi
rendszerét, módját kritizálták. Mit felelt a fölvetésükre?
Azt kérték, hogy vizsgáljuk felül az előre hozott érettségi
lehetőségével kapcsolatos rendelkezésünket. A korábbi
gyakorlattal ellentétben jelenleg csak informatikából és
idegen nyelvből lehet előrehozott érettségit tenni. Elmondtam,
hogy döntésünk hátterében az áll, hogy az érettségi ismét
több legyen, mint egymás mellé sorolt tantárgyi vizsgák
rendszere. Vissza szeretnénk adni az érettségi rangját és
intellektuális szintjét. Úgy érzékeltem, hogy bár
elgondolkoztak a hallottakon, még nem fogadták el az érvelésünket.
Ez persze érthető. Hiszen a tanulók jobban örülnek a könnyebbik
útnak. Csak később, idősebb korban jövünk rá arra, hogy a
keményebb erőpróba fejleszti valójában a személyiségünket
és gyarapítja tudásunkat. Abban maradtunk, hogy folytatjuk még
ezt a vitát. Meglátjuk, hogy a következő évek érettségi
vizsgái mennyire igazolnak bennünket. Dolgozunk az érettségi
rendszer teljes megújításán, és a lehető legjobb megoldást
szeretnénk megtalálni.
Jövőre kevesebb, de jobb minőségű tankönyv lesz.
Erre az intézkedésre miként reagáltak a fiatalok?
–A tankönyvekről nem esett túl sok szó. Igaz, megemlítettük
a változásokat, de ezzel kapcsolatban semmilyen ellenvetést nem
fogalmaztak meg.
Az, hogy kevesebb tankönyv lesz a piacon, megkönnyíti
a diákok felsőoktatási intézménybe való bekerülését,
illetve bent maradását? Hiszen nem mindegy, milyen könyvből
tanulnak a középiskolákban.
–Ez így túl mechanikus megközelítés. A tankönyv egy
segédeszköz, amely elsősorban az otthoni tanulást szolgálja,
de az eredményesség szempontjából távolról sem meghatározó.
Az, hogy egy tanár mit és hogyan tanít, az nem a tankönyvön múlik,
vagy csak kisebbik részben. Hiszen a tantervben rögzített követelmények
alapján kell oktatni. A tanár pedagógiai kultúrájától,
szakmai felkészültségétől, személyes vonzerejétől, és
persze a diákok képességeitől és szorgalmától függ az
eredmény. Vannak pedagógusok, akik nem is használnak az órákon
tankönyvet, hanem egyéb eszközöket, módszereket alkalmaznak.
A diákönkormányzatok képviselői elmondták, ők sem tartják
jónak, ha az óra abból áll, hogy valaki felolvassa a tankönyvet,
vagy azt kéri tőlük, hogy a tankönyvben húzzák alá a lényeget.
Úgy vélik – jogosan -, hogy aki így tanít, az nem sorolható
az igényes tanárok közé. Sokféle módon lehet ismereteket átadni
a gyerekeknek, ezért tanulnak a pedagógusjelöltek általános-
és szakdidaktikát. Igaz, a tankönyv kétségkívül meghatározó
taneszköz, de csak eszköz, és nem tartalmi szabályozó. A korábbi
tankönyves rendszerben fordítva működtek a dolgok, tényleges
tartalmi szabályozás híján a tankönyv határozta meg sok tanár
számára a megtanítandó anyagot.
Szóba hozták az oktatás egységes tartalmi szabályozását
is?
–Áttételesen igen. Olyan összefüggésben, hogy
rossznak tartják azt a helyzetet, hogy mást tanul a fiatalabb
testvérük, mint amit annyi idősen ők tanultak Arra is van példa,
hogy az egyik gyereknek rengeteg feladatot adnak föl, míg a másiknak
szinte semmit. Az elaprózott rész-ismeretek megkövetelését is
kritizálták. Ezekkel a megjegyzésekkel voltaképpen elutasították
a tartalmi szabályozás hiányát, lévén hogy ők még az új
Nemzeti alaptanterv életbe lépése (2013. szeptember) előtt
tanultak. Az államnak kötelessége gondoskodni arról, hogy a
minden magyar gyerek számára ugyanazokat a műveltségi
tartalmakat, korszerű ismeretanyagot közvetítsék a pedagógusok.
Nem végezheti el az általános iskolát úgy egyetlen egy
gyermek sem, hogy Arany János nevét, vagy a Toldit nem ismerné,
illetve nem tanították meg számára a Püthagorasz-tételt.
A találkozó végén miben állapodtak meg? Rendszeresítik
az ilyen megbeszéléséket a diákság választott képviselőivel?
–Ha igénylik a
konzultációt bármilyen köznevelési kérdésben, annak örömmel
teszek eleget. Azért is, mert jól esett okos, művelt,
megfontolt diákokkal beszélgetni. Bizony némely felnőtt sem képes
kritikus észrevételeit olyan kulturált hangnemben
megfogalmazni, mint ezek a fiatalok, akikkel találkoztam. Korábbi
tanári pályafutásom alatt nem egyszer, most újra megfogalmazódott
bennem: nem ártana, ha a felnőttek többet tanulnának az okos,
jól nevelt gyermekektől.
Medveczky Attila
|