2014.03.28.
A
hegedűtől Hrabalig
Kolozsváron művészileg újjászülettem
Váta Lóránd színművész,
a Kolozsvári Állami Magyar Színház társulatának tagja 1972-ben
született Sepsiszentgyörgyön.
Tanulmányok:
1983–87:
Sepsiszentgyörgyi Zeneművészeti Középiskola, hegedű szak,
1987–91:
Sepsiszentgyörgyi Zeneművészeti Középiskola, hegedű szak,
1991–95: Marosvásárhelyi
Szentgyörgyi István Színművészeti Egyetem, színművészet
szak.
Tánctanulmányokat
folytatott a budapesti International Dance and Mouvement
Centerben.
1995 és 2009 között
a Sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház társulatának tagja.
2009 szeptemberétől a Kolozsvári Állami Magyar Színház színművésze.
A Sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színházban játszott fontosabb
szerepei : Sganarelle (Moliere: Don
Juan); Heraklész (Euripidész: Alkésztisz);
Truffaldino (Goldoni: Két
úr szolgája); címszerep (Tersánszky: Kakuk
Marci); Turai (Molnár Ferenc: Játék
a kastélyban); Tybalt (Shakespeare: Rómeó
és Júlia); Lucio (Shakespeare: Szeget
szeggel); Balga (Vörösmarty: Csongor
és Tünde).
A Kolozsvári
Állami Magyar Színházban játszott fontosabb szerepei: Egy
hang ( Szabédi László: Férj
Karrier, felolvasószínházi előadás), Skrivanek úr, főpincér,
gestapó (Bohumil Hrabal: Őfelsége pincére voltam), A halál ceremóniamestere (Johannes
von Tepl: A földműves és
a halál); Herbert Georg Beutler, más néven Newton
(Friedrich Dürrenmatt: A
fizikusok); Thane atya (Charles Mee: Tökéletes
menyegző); Madárijesztő (Frank L. Baum - Zalán Tibor: Óz,
a nagy varázsló); Übü papa (Alfred Jarry: Übü
király); Poul (Thomas Vinterberg – Mogens Rukov – Bo Hr.
Hansen: Születésnap);
Ben (Arthur Miller: Egy ügynök
halála); Cherea (Albert Camus: Caligula);
Hugo (Marin Drzic: Dundo
Maroje); Péter király ( Büchner: Leonce
és Léna); Kinesziasz (Lüszisztraté,
avagy a nők városa, Arisztophanész komédiájának átirata);
Lehelfi (Csokonai Vitéz Mihály: Cultura,
felolvasószínházi előadás), Stragovin (Dosztojevszkij: Ördögök);
Paca cár (Varró Dániel - Presser Gábor: Túl
a Maszat-hegyen).
Filmszerepek:
Férfi (Fény hull arcodra, rendező: Gulyás Gyula); Kutas László
(Előre!, rendező: Erdélyi Dániel); Zoltán atya (Tréfa,
rendező: Gárdos Péter); Szekus (Visszatérés, rendező: Elek
Judit)
Díjak, kitüntetések:
A Kovászna Megyei Prefektúra A Kultúra Szabadságáért díja
(1998); Alakítás-díj a XI. Határon Túli Magyar Színházak
Fesztiválján (Spigelszkij, Isten hozott, szellő!, Kakuk Marci)
(1999); Alakítás-díj a XV. Határon Túli Magyar Színházak
Fesztiválján (Préda Máté - A csoda, Bert-Partok, szirtek,
hullámok) (2003); A legjobb férfi mellékszereplő díja a XXI.
Kisvárdai Magyar Színházak Fesztiválján (Préda Máté - A
csoda) (2009); A legjobb férfialakítás díja a gyergyószentmiklósi
Nemzetiségi Színházi Kollokviumon (Alexanderplatz) (2001); A
Duna Televízió különdíja a legjobb határon túli előadóművésznek,
General Press Kiadó különdíja, a Magyar Versmondók Egyesületének
díja a 2005-ös Versünnepen; II. díj a 2006-os Versünnepen;
Communitas Alapítvány – egy évre szóló színművészeti
alkotói ösztöndíj (2005); Communitas Alapítvány – egy évre
szóló színművészeti alkotói ösztöndíj (2005); Jászai
Mari díj (2009).
Rendszeresen fellép
a Kolozsvári Magyar Napokon.
Tizenegy éven át hegedülni tanult, majd tánckurzusokon
vett részt: miért a színészetnél kötött ki?
–1989 előtt, a diktatúra idején nagyon nehéz volt
bejutni a líceumba ahhoz, hogy felsőfokon tanuljunk bármilyen
hangszeren. Évente két-három helyet hirdettek meg a hegedű
szakra, és nagyon jónak kellett ahhoz lenni, hogy oda valakit
felvegyenek. Két unkatestvérem felsőfokon végzett zenei tanulmányokat,
és ők mesélték, hogy mindez milyen borzasztó áldozatokkal járt.
Ezért szüleimmel úgy döntöttünk, hogy inkább legyen
nyugalmasabb a gyermekkorom. Ettől függetlenül sokat
gondolkoztam azon, hogy valamilyen felsőfokú intézménybe
jelentkezzem, hogy hosszú évekig ne vigyenek el katonának. Tehát
nagyon siralmas volt az élet 1989 előtt Romániában az oktatás
területén is. Azért döntöttünk úgy, hogy reálpályán
folytassam tanulmányaimat, mert a humán iskolákat igencsak
elfojtották, tönkretették. Némi túlzással azt mondhatom,
hogy gyakorlatilag nem voltak humán osztályok az országban.
Csak a matematikát, a fizikát, a mechanikát, az elektrotechnikát
preferálták a vezetők. Sosem vonzott a reálterület, de ez
volt számomra az egyedüli lehetőség. Erre egy példa:
Sepsiszentgyörgyön, ha valaki be akart jutni a megye legjobb
osztályába, akkor vagy a matematika-fizikát, vagy a kémia-biológiát
választotta. Ezért végeztem a líceumban – ez Magyarországon
középiskolának felel meg – matematika-fizika tagozaton, amit
egyébként soha nem bántam meg, mert kinevelt bennem egy olyan
pragmatikus gondolkodást, fejben számolást, amit máig tudok
kamatoztatni, hasznosítani.
Nagyon ritka az a színművész, aki szereti a reáltudományokat.
–Akkor „fehér
holló” vagyok, mert bizony nagyon jó eredményeket értem el a
matematika-fizika szakon. De mindez nem elégített ki, mert már
a líceumban megfogalmazódott bennem, hogy színész szeretnék
lenni. Mindez nem ésszerű, hanem ösztönös döntés volt részemről.
Így 1991-ben befejeztem a reáltanulmányokat, és elhatároztam,
hogy színész szakra jelentkezem.
1990-ben eszembe se jutott az anyagi motiváció
Mi vonzotta a színészetben? Hiszen a színművészet
sem egy olyan hivatás, ami nem lenne idegölő, s nem járna sok
buktatóval.
–Ez igaz, de abban az időszakban nem gondolkodtam
azon, hogy anyagilag miként tudok majd megélni a színművészetből.
1990-ben még nem alakult ki az a mostani állapot, amikor
mindenki a pénzt hajszolja, és nekem ezért eszembe se jutott az
anyagi motiváció. Kitartás, szorgalom és hivatástudat szükséges
ahhoz, hogy az ember vigye valamire ebben a szakmában. Nem lehet
csak pénzszerzési forrás a színészet, nagyon szeretni kell
ezt a mesterséget. Ha nem szereti az ember a hivatását, akkor
nem tudja jól csinálni. Lehet, hogy a kedves olvasó
megmosolyogja a naivságomat, de mégis azt mondom, hogy ebben a
hivatásban ez a jó. Jelenleg, mikor sok mindent a pénz határoz
meg, teljesen másképpen gondolkodnak a fiatalok, amikor szakmát
választanak. Azt nézik, miből lehet a legjobban megélni. Én
viszont azt vallom, csak abban a hivatásban lehetünk eredményesek,
amit szenvedélyesen művelünk, s amit ösztönből választunk.
Több kritikus szerint szükséges, hogy minden színészben
legyen egy kis manír, de ha csak az marad meg, az katasztrófa.
–Tudatosan nem akarok maníros lenni, de ha a néző,
a kritikus ezt kívülről látja, az már más eset. Az valóban
szükséges, hogy a színész egyéniség is legyen. Lényeges az
érési folyamat, amikor sok ilyen-olyan szerep közben, évek múlásával
egy-egy színészi egyéniség kifejlődik, megérik, gazdaggá
lesz.
Életrajzát olvasva látom, hogy számtalan tánckurzuson
vett részt még az egyetemi évek idején is. Miért érezte lényegesnek,
hogy különböző táncstílussal megismerkedjen?
–Azért tartottam fontosnak a tánckurzusokon való részvételt,
mert ma már nagyon sok színházi produkcióban megkövetelik a tánctudást,
vagy éppen a mozgás különböző elemeit. Tudni kell a színésznek
ritmusra járni a színpadon, és mindez tánctudást igényel. Ez
nem azt jelenti, hogy a színművésznek különböző koreográfiákat
kell elsajátítani, hanem, hogy a teste képes legyen arra, hogy
a koreográfus kihozza belőle a mozgást. Több tehetséges
fiatal kollégával játszom együtt, de azt látom rajtuk, hogy a
tánc alapjait sem tanították meg nekik az egyetemen. A kolozsvári
színiakadémián táncot sajnos nem tanítanak a színinövendékeknek.
Próbál segíteni ezeknek a fiatal kollégáknak?
–Természetesen, de olyan stílusban segítek, ami nem
bántó, s így elfogadják a véleményemet. Azt kell velük megértetni,
hogy csoportmunkáról van szó, és a produkció attól lesz
jobb, ha ők is megtanulják a tánc alapjait. Én azért jártam
például sztepp-kurzusra, mert tudtam, hogy több előadásban a
rendező igényli ezt a fajta táncot. S ha egy olyan darabban játszom,
amiben szteppelni kell, akkor azt kérem a koreográfustól, hogy
már ne alapszinten, hanem középszinten tanítson meg a szükséges
mozdulatokra. Ugyanez vonatkozik az énektudásra is. A színésznek
nem akkor kell elkezdeni énekelni tanulni, amikor kap egy ilyen
feladatot, hanem jóval előtte. És ezt a tudást folyamatosan
fejleszteni kell. Szintén lényeges, hogy a színész minél több
verset tanuljon meg, különben nagy nehézséget jelent számára
olyan darabban szerepelni, ahol a szöveget rímbe szedte a szerző
– gondoljunk csak Shakespeare műveire. Ma már nem elég az,
hogy a színész elvégzi az egyetemet, s az ott elsajátított
tudást kamatoztassa –sajnos vannak olyan színművészeti akadémiák,
ahol az alapvető tantárgyakat nem tanítják – , hanem szükséges
a folyamatos önképzés is.
Mi a jó mester, és mi a jó művész ismérve?
–Ahhoz, hogy a színész mestere legyen a szakmájának,
meg kell tanulnia számtalan dolgot. Erről már az előbbiekben
beszéltem. Sok mindent meg lehet tanulni, de ahhoz, hogy jó művésszé
váljunk, ahhoz plusz adottságok szükségesek. A művész, már
mielőtt egyetemre járna, úgy érzi, különleges képességekkel
rendelkezik, de mindez nem elég ahhoz, hogy mestere legyen a
szakmájának. Ezért szükséges tanulmányokat végeznie. Ahhoz
pedig, hogy valaki híres színésszé váljon, a szerencsének is
nagy szerepe van…Több díjat kaptam életemben, ami szintén
szerencse kérdése is. Többször felterjesztettek elismerésre,
de mégsem kaptam meg a díjat. Holott lehet, a legjobb voltam, de
mégis akkor a „csillagok állása nem volt megfelelő”.
Amikor átjöttem Kolozsvárra, tudtam, hogy egy nagyon jó társulat
tagja leszek
Sokszor, ha valaki díjat kap, megnő az irigyei száma. A
Kolozsvári Állami Magyar Színház társulata mennyire összetartó,
lehet-e valódi csapatszellemről beszélni?
–Úgy vélem, hogy nincs probléma akkor, ha én nem csinálok
magamnak. Ha nagyon keresném az irigyeimet, valószínűleg rájuk
is lelnék, ha azt sejteném, hogy széthúzás van a társulaton
belül, akkor csak azt látnám. De én igyekszem mindennek a jó
oldalát nézni. Amikor átjöttem Kolozsvárra, tudtam, hogy egy
nagyon jó társulat tagja leszek, hiszen remek színészek játszanak
itt, és sok rendező dolgozik velünk. Nagyon kemény munka
folyik ebben a színházban; a szentgyörgyi színház a kolozsvárihoz
képest egy színi műhely. Ott egy évadban 3-4 új produkciót
vittünk színre, míg nálunk 12-13 előadást mutatunk be.
Hazudnék, ha azt mondanám, hogy a társulaton belül nem lennének
apróbb problémák, de hol nincsenek? Hiszen művészek dolgoznak
itt, akik érzékeny lelkivilággal vannak megáldva.
Kolozsváron egy évadban körülbelül mennyi produkcióban
szerepel?
–Az itteni első évadomban egy produkcióban voltam
benne. Egyetlen a szempontból nem volt könnyű eleinte Kolozsvárott
a helyzetem: nehezen szoktam meg azt, hogy sok rendező dolgozik
velünk, és mindegyiknek be kell mutatnom a tudásomat. Tehát
szinte folyamatos castingról beszélhetünk. Ez viszont óriási
erőt és motivációt adott. Majd az egyik szerep követte a másikat.
S ez azt jelenti, hogy szeretnek a rendezők, a kollégák, és
meg vannak elégedve a munkámmal. Már említettem, hogy Szentgyörgyön
mennyire magam alatt voltam művészi szempontból, de itt újjászülettem.
Mi érdekli jobban: a kritikusok, a közönség, vagy a kollégák
véleménye?
–Kezdő színészként nagyon megviselt, amikor rossz
kritikát kaptam. Majd rájöttem arra, hogy a színházi előadások
befogadását nagyban befolyásolja a kritikusok és a közönség
ízlésvilága. Nem is lehet mindenkinek megfelelni. Tehát én már
nem foglalkozom a kritikákkal, mert nekem az a dolgom, hogy a
rendező utasításának megfelelően a lehető legjobbat hozzam
ki magamból. Emellett foglalkoznom kell azokkal a kollégákkal,
akik társművészei az adott produkciónak. Nekünk abban kell
hinnünk, amit estéről estére megpróbálunk érvényesíteni.
Mennyire megbecsültek a kolozsvári magyar színészek?
–A kolozsvári helyzetről azért nem tudok hitelesen
beszélni, mert csak négy éve lakom ebben a városban. Amit
viszont Szentgyörgyön, Marosvásárhelyen megtapasztaltam: az az
időszak rég elmúlt, mikor mindenki a híres színész titánokat
nézte csodálattal, ha azok végigvonultak az utcán.
Beszéltünk színészetről, táncról, versről, de arról
még nem, hogy sanzonokat is énekel.
–Hogyne! Önálló magyar sanzonműsoromat hét éven
keresztül játszottam Szentgyörgyön, és tervbe vettem, hogy összeállítok
egy újat, mert nagyon szeretem a két világháború közötti
zeneirodalmat.
Sőt filmekben is szerepelt…
–Három filmfőszerepet játszottam. Sajnos filmekbe
ritkábban hívnak, mert nem élek a magyar fővárosban, így ott
kevésbé ismernek.
Mennyire szigorú kritikusa önmagának?
–Eléggé kritikus vagyok a saját magammal szemben.
Azt, mondják, hogy aki a Szűz csillagjegyében született, arra
jellemző az aprólékosság, a túlzott igényesség. Ezt magamról
is elmondhatom. Mindennek megvan a maga rossz és jó oldala. A jó,
hogy tudják rólam a rendezők, ha rám bíznak egy szerepet,
arra törekszem, hogy a lehető legjobbat hozzam ki az adott
karakterből, tehát igényes színésznek tartanak, amire nagyon
büszke vagyok.
Medveczky Attila
Fotó: Bíró István
|