2014.03.28.
Az új polgári törvénykönyv szabályai
erősítik a jogbiztonságot
A kormány által végrehajtott jogalkotási program minőségi változást
jelent
Több mint ötven
év után 2014. március 15-étől új polgári törvénykönyve
(Ptk.) lett az országnak, miután a parlament februárban
elfogadta az állampolgárok alapvető vagyoni és személyi
viszonyait szabályozó magánjogi kódexet. Szerkesztőségünk
vendége dr. Répássy Róbert, a Közigazgatási és Igazságügyi
Minisztérium államtitkára.
Mi az oka annak, hogy az 1959-ben elfogadott polgári törvénykönyv
helyébe csak most, a rendszerváltás után 24 évvel lehetett
csak új Ptk-t megalkotni és megszavazni Magyarországon?
–A most hatályba lépő új polgári törvénykönyv története
1998-ra nyúlik vissza, hiszen akkor döntött úgy a kormány,
hogy az új Ptk. megalkotására fölkér egy kodifikációs
bizottságot. Tehát már a rendszerváltás után nyolc évvel
megfogalmazódott kormányzati szinten, és a jogalkotásban is,
hogy új polgári törvénykönyvre van szükség. Az 1998-tól
2013 februárjáig tartó időszakot jól jellemzi, hogy az országgyűlés
2009-ben már elfogadott egy új polgári törvénykönyvet, ami
viszont soha nem lépett hatályba. 2007-ig a dr. Vékás Lajos
akadémikus által vezetett kodifikációs bizottság készítette
elő az új Ptk-t, és vagy politikai, vagy más okból egyszerűen
megunta a Gyurcsány-kormány a polgári törvénykönyv szakmai
előkészítését, és 2007-ben úgy döntött, hogy a javaslat
előkészítését az igazságügyi tárca veszi át. A parlament
2008 őszén kezdte meg a kódex vitáját, és 2009 szeptemberében,
a Bajnai-kormány alatt fogadta el először, majd a következő hónapban
- Sólyom László akkori köztársasági elnök politikai vétója
után - ismét. Az Alkotmánybíróság viszont 2010 áprilisában,
néhány nappal az új Ptk. első két könyvének életbelépése
előtt, alkotmányellenesnek nyilvánította és megsemmisítette
a kódex hatálybalépéséről szóló törvényt. Mára mind
szakmailag, mind politikailag megérett a helyzet egy új polgári
törvénykönyv megszületésére. A szakmai előkészítés Vékás
Lajos érdeme, neki köszönhető az a konszenzus, amivel a
kodifikációs bizottság 2011-ben a második Orbán-kormány részére
átadta a szakmai tervezetét, amit széles körben el is fogadott
a jogásztársadalom. Csupán egyetlen egy bizottsági tag
ellenezte a szakmai tervezetet. A kormánynak két jelentős döntése
volt: 2010-ben újraindította a kodifikáció folyamatát, és a
szakmai tervezetet változtatás nélkül benyújtotta az országgyűlésnek.
Ez bizonyítja, hogy a kormány mindvégig tiszteletben tartotta a
szakmai bizottság véleményét.
Az ön által említett Vékás Lajos viszont bírálta
a módosító indítványokat, amelyek közül szerinte több
alkotmányossági aggályt vet fel, és a szocialisták is az akadémikus
kifogásait használják föl kritikaként.
–Az új Ptk-t elsősorban politikai, ideológiai okból
kritizálta az ellenzék. Főleg a családjogi könyvet érte számtalan
bírálat, hiszen a családjogi törvény eddig különálló
jogszabály volt, és most bekerült a Ptk-ba. Ez vezetett ahhoz,
hogy a családról és a családjogról vallott különböző
felfogások ütköztek egymással. Ez határozta meg döntően a
politikai vitát. Az eredeti tervezethez képest az országgyűlés
módosított az élettársi viszony megítélésén. A Vékás-féle
tervezet szerint az eddig csak házastársaknak biztosított
jogokat és kötelezettségeket a tartós élettársi kapcsolatban
élőkre is alkalmazni kell. Az országgyűlés viszont a kormánypártok
kompromisszuma alapján úgy döntött, hogy az élettársi
kapcsolat továbbra sem minősül családi jogállásnak, de családi
joghatásai vannak, két jogviszony – a tartási kötelezettség
és a lakáshasználat – szempontjából. Amennyiben az élettársi
kapcsolat úgy szűnik meg, hogy előtte legalább egy évig fennállt
és abból közös gyermek származik, akkor az élettársak tartási
jogaira, illetve lakáshasználatára a házastársakra vonatkozó
szabályokat kell alkalmazni. Az élettársi kapcsolat ezután is
a felek szabad akaratán alapuló szerződéses, kötelmi jellegű
kapcsolat – ez az eddig hatályos Ptk-ban is így szerepelt –
, a joghatásai viszont bővülnek. Így a legalább egy éve együtt
élő, közös gyermeküket együtt nevelő élettársak jogai a házastársakéval
megegyezők. Tehát előrelépés történt az élettársak
jogviszonyának rendezésében, de úgy, hogy az alaptörvénynek
megfelelően kifejezzük a Ptk-ban is, hogy a házassággal
semmilyen más párkapcsolat nem lehet egyenértékű.
A szocialisták azzal támadják önöket, hogy Ptk. családfelfogása
szemben áll a polgári demokráciák családfelfogásával, a
Jobbik pedig azt kommunikálja, hogy önök a rokonok közötti házasságot
legalizálják. Mi mindenről a véleménye?
–A szocialisták vádjai azért érdekesek, mert mindezidáig
nem zavarta őket, hogy az élettársak több évtizede „csupán”
szerződéses kapcsolatban állnak egymással. Ebből is következik,
hogy finoman szólva badarság azt állítani, hogy az élettársi
és a házassági kapcsolat megkülönböztetése
antidemokratikus, diszkriminatív rendelkezés lenne. A házastársi
kapcsolat részletesen szabályozott és szigorúbb jogi kötelezettséget
jelent, mint az élettársi, ezért vannak, akik tudatosan az utóbbit
választják. A Jobbik általi bírálat pedig az unokatestvérek
házasságára vonatkozik. Az ilyen házasságkötést eddig is
csak állami engedély alapján lehetett megkötni, s ebben az
esetben a szabályozás nem változott. Nem értem a Jobbik kritikáját,
hiszen egyértelmű, hogy a közeli vérségi kapcsolat kizárja a
házasságkötést. Amennyiben a rokonok közt nincs vérségi
kapcsolat, akkor a Ptk. lehetővé teszi köztük a házasságkötést.
Hogyan alakul a személyiségi jogok megsértésének
szankciója?
–Az új polgári törvénykönyv bevezeti a sérelemdíj
intézményét, ami a nem vagyoni kártérítés helyébe lép.
Eddig a nem vagyoni kártérítésre való igényt bizonyítani
kellett a bíróságon, míg a sérelemdíj automatikusan jár a károsult
számára, ami vagyoni elégtételt jelent. Az összegszerűséget
pedig a bíróság határozza meg. További újdonság, hogy a közösség
bármely tagja jogosult lesz – harminc napon belül – bírósághoz
fordulni a nemzeti, etnikai, faji vagy vallási közösségét
nagy nyilvánosság előtt súlyosan sértő vagy kifejezésmódjában
indokolatlanul bántó sérelem esetén. Tehát mind a magyar
nemzet, mind egyes etnikai, vallási közösség megsértése
szankciót vonhat maga után, amennyiben az adott közösséghez
tartozó személyek kártérítést kérnek. Az új Ptk. szerint
ennek a sérelemnek nagyon kirívónak, indokolatlanul túlzónak
és nyilvánosnak kell lennie. Ebben az esetben a közösség
tagjai úgy lépnek föl, mintha őket sértette volna meg a károkozó,
függetlenül attól, hogy nem is említik néven a keresetet beadó
személyt. Mindez hatékony ellenszere lehet a gyűlöletbeszédnek,
s amikor erről a jelenségről beszélünk, akkor hangsúlyozni
kell, hogy ez minden nemzeti közösséghez tartozót érinthet,
így akkor is bírósághoz lehet fordulni, ha a magyar nemzethez
való tartozás miatt ér valakit sérelem.
Miért döntöttek úgy, hogy az ügyészség helyett a bíróság
gyakorol felügyeletet az egyesületek és az alapítványok
felett?
–Részben azért döntött így a parlament, mert az ügyészség
törvényességi ellenőrző szereppel bír. Ami azt jelenti, hogy
az ügyésznek kötelessége jelezni a bíróság felé a törvénysértést.
Tehát nem ügydöntő az ügyészség ebben a kérdésben, hanem
ő terjeszti elő az indítványt a bíróság részére. Az igazságszolgáltatáson
belül az a helyes munkamegosztás, ha az ügyészség indítványoz,
a bíróság pedig meghozza az ítéletet. A másik ok, hogy így
az ügyészség előzetesen mérlegeli, hogy mely ügyekkel kell föltétlenül
a bírósághoz fordulni. Tehát az ügyészség felszólíthatja
bizonyos esetekben az adott egyesületet, vagy társadalmi
szervezetet a jogsértés megszüntetésére, és ha ez nem vezet
sikerre, akkor bírósághoz fordulhat.
Mi az oka annak, hogy ezentúl nincs lehetőség a cselekvőképesség
általános és élethosszig tartó korlátozására?
–Cselekvőképességi reformot hajt végre az új polgári
törvénykönyv. Reform alatt azt értem, hogy ezután ügycsoportokra
vonatkozóan kell a bíróságnak megállapítania a cselekvőképesség
korlátozását. Tehát differenciáltan kell megvizsgálnia, hogy
az elé kerülő nagykorú személy rendelkezik-e olyan belátási
képességgel, amely egyes ügyek vitelére alkalmassá teszi. Lényeges
változás, hogy ezt a bírósági döntést ötévente hivatalból
felül kell vizsgálni, hiszen mindez eddig csak kérelemre történhetett
meg. Ezt a passzust az emberi jogok nagyobb tiszteletben tartása
miatt emeltük be a Ptk-ba.
Hogyan látja, hogy az igazságügy szempontjából mennyire
volt kiemelkedő az elmúlt négy esztendő?
–A 2010-ben megalakult kormány a magyar jogrendszer megújítására
vállalkozott. Új alkotmány, új büntető törvénykönyv, új
polgári törvénykönyv, új büntetés-végrehajtási törvény
született – mindez azt mutatja, hogy a kormány teljesítette a
vállalását. Sőt új sarkalatos törvényeket is alkotott a
parlament. Mindezzel a kabinet végrehajtotta a választók akaratát
is. A kormány által végrehajtott jogalkotási program minőségi
változást jelent, ide tartozik az új Ptk. megalkotása is, amit
nagyon hosszú szakmai munka előzött meg.
Medveczky Attila
|