2014.03.28.
Sokan
várnak egy valódi baloldalra
Szociálisan elkötelezett, nemzeti értékeket képviselő
politikai formációt hoztunk létre
Igazságos bérek,
igazságos adórendszer, igazságos csődtörvény, igazságos pártfinanszírozás
kialakítása, a képviselői visszahívhatóság intézményének
bevezetése, a kétkamarás parlament létrehozása, a privatizációs
ügyek kiderítése és a feltétel nélküli alapjövedelem
biztosítása – ezek a Közösség a Társadalmi Igazságosságért
Néppárt fontosabb választási programpontjai. Dr. Szili
Katalin, a Közösség a Társadalmi Igazságosságért Néppárt
elnök asszonya elmondta: Magyarországnak eddig még nem volt
módja megismerni azt, milyen a valódi baloldal. Mi szociálisan
elkötelezett, nemzeti értékeket konzekvensen képviselő
politikai formációt hoztunk létre, mert azt látom, hogy a
baloldaliságot Magyarországon tönkretették, lejáratták.
A tavaly bejegyzett Közösség a Társadalmi Igazságosságért
Néppárt országos listát állított. Ez tulajdonképpen nagy
siker. Ön is így látja?
– Az, hogy pártunk országos listát tudott állítani,
azt bizonyítja, hogy sokan várnak egy valódi baloldalra. Tavaly
tizenkét szervezet összefogásával és támogatásával alakult
meg a párt. Az alapítók között olyan neveket találhatnak,
mint a Hiteles Mozgalom Egyesület, az Emberközpontú Országért
Mozgalom, a Centrum Párt, az Európai Konzervatív Magyarok Egyesülete
vagy a Magyar Autonóm Néppárt, a Szociális Unió Párt vagy a
később csatlakozott Bank-csapda Egyesület. Tehát még egy
konzervatív egyesület is támogatta a programunkat. Kimondtuk,
hogy olyan program- és értékszövetséget hozunk létre, ami az
igazságosság köré szervezi programját, s ami a jelenlegi
„gyűlöletstruktúrában” társadalmi kontroll megteremtésével
segítené elő a párbeszédet. Ezért legfontosabb célunk a
civil demokrácia megteremtése és a méltó emberi élet biztosítása.
A civil demokrácia-csomagban javasoljuk, hogy alkotmányos
berendezkedésünk részévé kell tenni a korszerű kétkamarás
parlamentet. A második kamarában a többi között civil szakmai
szervezetek, önkormányzati szövetségek, egyházak, köztestületek,
érdekképviseletek, nemzetiségiek és a határon túli magyarság
delegáltjai kapnának helyet. A mostani kormánypártok szerintem
nagyot hibáztak, amikor a kétharmados felhatalmazás mellett ezt
a lépést nem tették meg. Nem tartjuk jónak a nemzetiségiek
„versenyeztetését”, azt, hogy dönteniük kell identitásuk
vagy pártpreferenciájuk között, és az sem elegendő, hogy a
határon túli magyarok csak aktív választójoggal rendelkeznek
és nem választhatóak közvetlenül. Mi el szeretnénk érni,
hogy ők választhatók is legyenek. Fontos megteremteni a
parlamenti képviselők visszahívhatóságát. A második kamarának
lenne meg erre a törvényességi alapja.
A visszahívhatóság
intézményének ellenzői azzal érvelnek, hogy bevezetése
instabillá tenné a törvényhozást.
– Mi kidolgoztuk
azokat a garanciális elemeket, hogy a visszahívhatóság intézménye
ne tegye működésképtelenné a képviselőházat. Az már önmagában
jelzésértékű, ha a második kamara visszahívást kezdeményez,
hiszen olyanok teszik meg ezt a lépést, akik nem a pártpolitikai
szférához tartoznak.
Van-e javaslatuk a pártfinanszírozás rendbetételére?
– Nem tartjuk helyesnek, hogy a parlamentbe bejutott pártok
kizárólagos joga rendelkezni a politikai szervezetek állami támogatásáról.
Ezért azt szeretnénk elérni, hogy a lakosság személyi jövedelemadójának
harmadik 1%-át ajánlhassa fel pártok támogatására. Ezzel értékelik
azok teljesítményét, és megszűnik az aránytalan finanszírozási
rendszer. Minden pártot a saját hívei, szimpatizánsai finanszírozzanak.
Amikor miniszterelnök úr fölvetette azt, hogy ne kapjanak állami
finanszírozást a pártok, az ellenzék azt felelte: ez az európai
normákkal ellentétes lenne. Ezért született meg az ötletünk,
hogy maradjon meg az állami finanszírozás e közvetett
rendszere, de hogy melyik párt mekkora öszszeget kapjon, arról
döntsenek a választók. Így évente lehetőség nyílik arra,
hogy minden párt felmérje támogatottságát. Mindez ösztönözné
a pártokat arra, hogy eleget tegyenek a választói akaratnak.
Milyen javaslatok tartoznak a méltó emberi élet biztosításának
megteremtéséhez?
– Ebbe a programcsomagba tartozik az államháztartás átalakítása,
a devizahitelesek megsegítése és a magáncsőd intézményének
törvényi megalkotása. Mi voltunk az egyedüliek, akik teljesen
kidolgozott magáncsődtörvényt adtunk be a parlamentnek. Hiszen
míg a csődeljárás lezárultával a vállalatok
megszabadulhatnak adósságaiktól, és újra kezdhetik tevékenységeiket,
addig a csődhelyzetbe jutott magánszemélyek adósságát az utánuk
következő generáció is nyögni fogja. Nem tartjuk elfogadhatónak,
hogy a legmagasabb jövedelműek ugyanannyi adót fizessenek, mint
az alacsony keresetűek. Háromkulcsos adórendszert alakítottunk
ki; a legalacsonyabb 5%-os, a középső 16%-os és 20%-ra emelnénk
a legmagasabb jövedelműek adóját. Mindez egy megtérülő, újraelosztáson
alapuló rendszer, amelynek célja a jövedelemalapú egyenlőtlenségek
enyhítése. Szintén lényeges, és ehhez a programcsomaghoz
tartozik a gyakornoki program, azért, hogy az iskolapadból kikerülve
a fiatalok ne munkanélküliként kezdjék az életüket. A
gyakornoki program egy éven át tartana, s a fiatalok bérét a vállalkozók
fizetnék úgy, hogy ahhoz a forrást 50%-ban az állam biztosítaná.
Ennek a programnak a megvalósulása lelassítaná a fiatalok
Magyarországról történő elvándorlásának folyamatát. A méltó
emberi élet biztosításához átfogó bér- és jövedelemrendezésre
van szükség, mert nem helyénvaló, hogy míg Magyarország
gazdasági tevékenysége az EU-s átlag kétharmada, addig a jövedelmek
az uniós átlag egyharmadát sem érik el. Mindemellett a
parlamentbe jutásunk esetén kezdeményezzük az úgynevezett esélyteremtő
költségvetést a nők érdekeinek védelmében.
Szinte mindenki a munkanélküliség felszámolását ígéri.
Mit mondanak erről a programjukban, mert az önök elképzeléséről
nem sokat lehet hallani.
– Sajnos azért nem lehet a mi elképzelésünkről
hallani, mert ötleteinket rendszeresen átveszi, szinte ellopja
az Összefogás / Kormányváltók nevet viselő balliberális –
így a jelenlegi kormányt megtartó – választási szövetség.
Pedig a feltétel nélküli alapjövedelem bevezetéséről mi
beszéltünk elsőnek – az összegek megnevezése nélkül –,
hiszen láttuk, hogy ez a probléma nem csak hazánkat, hanem a
kontinens 30 millió munkanélküli polgárát is érinti. Természetesen
nekünk a mi polgáraink létfeltételeit kell biztosítanunk,
azonban irreális ebben a helyzetben a teljes foglalkoztatásról
beszélni. Arról nem is szólva, hogy méltóságon alulinak
tartjuk az önhibájukon kívül munkanélküliek szemét segéllyel
kiszúrni. Egészen abszurd az a történetben, hogy a hazai
neoliberális politikusok, közgazdászok blöffnek, butaságnak
nevezték az elképzelésünket, s eltelik két hét, s akik
lehurrogtak engem, azt mondták: mindenki alanyi jogon kapjon 25,
50, 75 ezer forintos alapellátást az államtól. Szerintem éppen
az az ostobaság, hogy úgy mondanak ki összegeket, hogy azokat már
egy meglévő rendszerbe ágyaznák bele. Mi viszont úgy véljük,
hogy az államháztartás átalakítását 25 éve egyetlenegy
kormány sem vitte véghez, s ezért fontos az alrendszerek új
finanszírozásának felépítése. Azt is meg kell vizsgálni,
hogy a jelenlegi kényszervállalkozók, közhasznú munkások miként
tudnak megélni majd a nyugdíjukból. Ezért szükségét érezzük
a garantált nyugdíjalap bevezetésének; a közösségnek
gondoskodnia kell azokról, akik önhibájukon kívül kerültek
ki a munka világából. Szintén mi mondtuk ki először a
privatizációs szerződések betartása felülvizsgálatának szükségességét.
Ezt eddig egyik kormány sem tette meg. Mi igazságtalanságnak
tartjuk azt, hogy a köztulajdonnak tekintett állami vagyon a
rendszerváltást követően úgy került magánkézbe, hogy ennek
a részleteiről a magyar társadalom szinte semmit sem tud. Igaz,
a jelenlegi kormány a kolontári tragédiát követően
kijelentette, hogy környezetvédelmi szempontból felülvizsgálták
a cég működését. Én akkor módosító indítványt adtam be,
hogy ha már úgyis vizsgálják a MAL szerződéseit, akkor vizsgálják
meg, hogy a cég hogyan fizette a járulékokat, s milyen és
mekkora számú beszállítókkal dolgoztak. Programunk tehát különbözik
a mostani kormánypártokétól és az önmagát baloldalinak
nevező választási koalícióétól. Sajnos hazánkban nem
alakult ki az a népi-nemzeti, plebejus baloldal, amelyre szükség
lenne, mert a neoliberálisok akarata érvényesült az
MSZP–SZDSZ-kormányok idején, s ezért nem sikerült a nemzetet
érintő legfontosabb ügyekben sem konszenzusra jutnunk.
Gondoltak-e a kisvállalkozásokra?
– Nagyon torz ma a magyar gazdaság helyzete; amíg a kis-
és középvállalkozások a munkaképes lakosság közel 80%-át
foglalkoztatják, addig a fejlesztési és munkahely-teremtési támogatásoknak
csak 20%-ában részesülnek. A multik viszont, akik a dolgozók
20%-át foglalkoztatják, hihetetlen nagy profitra tesznek szert.
Lényeges a nemzeti tőke megerősítése, ezért szeretnénk, ha
a kkv-szektor kiemelt módon és könnyített eljárással részesülhetne
a hazai és uniós forrásokból, a nagyobb beruházásoknál
pedig minél több hazai alvállalkozót foglalkoztassanak.
Ma nagyon sokan attól tartanak, hogy néhány ezer forintos
tartozásuk miatt végrehajtók kopogtatnak ajtajukon, és
elviszik a megélhetésükhöz szükséges tárgyakat.
– Sajnos ez a valóság, pedig a végrehajtási törvény
módosítására is benyújtottuk a parlamenthez javaslatunkat.
Ennek lényege, hogy egymillió forint alatti tartozások nem
terhelhetők a lakóingatlanra, a becsérték 75%-a alatt ne
lehessen elárverezni ingatlant, s a végrehajtási szervezet ne
legyen piacorientált. Fontosnak tartom kiemelni, hogy az összes
javaslatunk jogszabályi háttérrel rendelkezik. Hiszen egyedüliként
saját alkotmánytervezetet nyújtottunk be a parlamentben, és
csak mi mondjuk ki azt, hogy a ciklus kezdetén és a ciklus végén
kötelező legyen a képviselők számára a vagyonvizsgálat. A
jelenlegi vagyonbevallás önkéntes – ezt a módszert továbbra
is fenntartanánk –, de a NAV a képviselői mandátum elnyerését
és megszüntetését követő 30 napon belül kötelezően végezze
el a vagyonvizsgálatot. Ez is segíthet talán visszaszerezni a társadalmi
közbizalmat. A két nagy politikai pólus közt hatalmas mértékű
a gyűlölet, a társadalom egy része nem bízik a politikusokban
– ha ez így folytatódik, annak beláthatatlan következményei
lesznek.
Ön tavaly ősszel kijelentette azt, hogy „ez az ország még
nem látott igazi baloldali kormányzást!”
– Így van, és ezt ma is tartom! És bizonyítani is
tudom. Csak ehhez kicsit vissza kell lépnünk az időben: amikor
a rendszerváltáskor a régi és az új elit megkötötte a
paktumát, s kijelentették, ha az EU-hoz csatlakozunk, az
meghozza a szabadságot, a többpártrendszer megteremti a demokráciát,
míg a piacgazdaság megalapozza a jóléti társadalmat. Azóta
eltelt egy negyed évszázad, s mit tapasztalunk? Semmi sem valósult
meg ezekből az elképzelésekből. Hogyan is lehetne szabad az az
állampolgár, aki lakhelyétől 40-50 kilométeres körzetben nem
talál magának munkát? Tragikus állapotok uralkodnak a vidék
Magyarországában, s mi nem fogadjuk el a társadalmi igazságtalanságokat.
Képviselőasszonyt idézem: „erőt kell mutatnunk a
hazugságok megfékezésében”. Simon Gábor MSZP elnökhelyettes
be nem vallott ausztriai bankszámlán tartott 240 millió forintján
kívül, még mintegy fél milliárd egyéb vagyona is
keletkezett. Zuschlag János könyvéből arra lehet következtetni,
hogy Simon Gábort belső emberek buktatták le. Mit gondol Ön
erről?
–Nekem már semmiféle kapcsolatom sincs az MSZP-vel.
2004-ben minden párttisztségemről leköszöntem. Azért léptem
ki négy éve a pártból és a frakcióból, mert a vezetéssel
stratégiai ügyekben voltak konfliktusaim. Hogy mást ne mondjak,
2010. június 4-én egyedüli szocialista képviselőként vettem
részt a trianoni békeszerződés évfordulójára meghirdetett
Nemzeti Öszszetartozás Napján. A szociális népszavazás idején
pedig (2007–2008) már a házelnöki funkcióról való lemondásomat
fontolgattam. Végül is azért szakítottam az MSZP-vel, mert azt
láttam, semmi esély nincs arra, hogy ebben a pártban bármi is
megváltozna. S ezek után képesek voltak nekem szegezni a kérdést,
hogy miért nem csatlakozom az átmeneti érdekszövetségükhöz…
De miért csatlakoznék azokhoz, akikkel nekem nemzetpolitikai kérdésekben
súlyos konfliktusaim voltak a párton belül, de egymás között
is csak látszatbékét tudtak kötni? Miért csatlakoznék
olyanokhoz, akik maguknak demokráciát követelnek, de senkivel
sem toleránsak? Mivel 2004-től az MSZP-ben semmilyen pártfunkciót
nem töltöttem be, így a Gyurcsány-érában én már kívül
voltam a döntéshozatali rendszeren. Az egész borzalom, ami
Simon Gábor ügyét és a Zuschlag János könyvében leírtakat
illeti, tulajdonképpen hiába MSZP-sek az elkövetők, a teljes
politikai osztályt devalválják. A baloldal számára az a végzetes,
hogy a Simon-ügy és a Zuschlag könyvében leírtak szerint ítélik
meg. Pedig mi valóban szociálisan elkötelezett, nemzeti értékeket
konzekvensen képviselő politikai formációt hoztunk létre,
mert szembesültünk azzal a súlyos helyzettel, hogy a magukat
baloldalinak nevezők, akik valójában neoliberális eszméket
vallanak, lejáratták Magyarországon a baloldaliságot. Saját
demokráciafelfogásom nem tartja egészségesnek azt a helyzetet,
ha egy pártszövetségnek kétharmados többséget adnak a választók,
s ezáltal nincs parlamenten belüli kontrollja. Ezt a helyzetet
egy gyalázatosan rossz politikusi garnitúra idézte elő, s most
azt látjuk, hogy ugyanazok állnak össze a jelenlegi kormány
leváltására, akik elérték azt, hogy a Fidesznek kétharmados
többséget adtak a választók.
Elnök asszony, tudja-e, hogy sok felvidéki, délvidéki,
erdélyi fiatal a magyarországi baloldali politikusok közül önt
nevezte meg, mint egyetlen hiteles személyt?
– Mi a nemzetpolitikában elkötelezettek vagyunk, s úgy
véljük, hogy az összmagyarság érdekeit csak egy kiegyensúlyozott,
gazdaságilag erős, gyarapodó és szolidáris, mindenki számára
élhető anyaország képes eredményesen képviselni. Fájdalommal
gondolok arra vissza, mikor a kettős állampolgárság ügyében
rendezett népszavazás eredménytelensége miatt, 2004 decemberében
Kassán, a Márai-szobor avatásán lehazaárulóztak, holott
mindig kiálltam a határon túli magyarságért. Ellenpéldát is
tudok mondani, mikor a Szent István Bazilikában azt súgták a fülembe:
köszönjük, hogy mindent megtett értünk, külhoni magyarokért!
Már egy ilyen mondatért is érdemes politizálni. Sokan fölvetették
a párton belül, hogy a határon túl is kampányoljunk. Mi még
tavaly ősszel fölvetettük azt, hogy készüljön el egy, a határon
túlra vonatkozó kampányetikai kódex. Sajnálom, hogy a többi
politikai erő ezt nem támogatta. Nem tartanám jónak, ha a
hazai választási kampány „hullámai” a határon túli
magyarságot elnyelnék, hiszen a cél, hogy csökkentsük a többségi
társadalommal szembeni kiszolgáltatottságukat. Félő, hogy az
a magyarországi gyűlöletstruktúra, amelyben az egyik oldal a másik
megsemmisítésére tör, a határon túli szavazókra is átterjed.
Mi ezért is tartózkodunk attól, hogy a határon túl is kampányoljunk.
Úgy hiszem: az, hogy az elmúlt években kiálltunk az egész Kárpát-medence
magyarságáért, meghozza a gyümölcsét. Remélem, hogy eljön
annak az ideje is, mikor nem lesz kérdés az, hogy egy magyarországi
politikus kiáll-e a nemzetéért. Hitvallásunk szerint elsődleges
a magyar nemzethez való tartozás, és csak azt követi a pártpolitizálás.
Medveczky Attila
|