2014.11.07.
Requiem aeternam…
Halottak
napja, requiem; milyen komor hangzás, sötét és súlyos, mint a
fekete bársony lelkünkre nehezedő súlya. Pedig ez a nap az emlékezés
ezernyi csodájának ünnepe. Csendben, magunkba zárkózva felidézzük
az életünket meghatározó múltat, a nagyszerű elődöket,
családtagokat, társakat. Amikor emlékezetünkből előhozunk
egy-egy jellegzetes mozdulatot, vagy kifejezést, és azt
gondolatainkkal ébren tartjuk, akkor szinte örök életet teremtünk
magunk körül.
A
zene eszközei kifogyhatatlanok, és megmagyarázhatatlanok az érzések
végtelenségének kifejezésében; és minden gyászzene mellett
ott a vigasz (Liszt: Funerailles), minden gyászinduló mellett
ott a megtisztulás, a mennybemenetel (Beethoven: Eroica szimfónia).
A megnyugvást, a vigaszt kérjük a következő imában is: „Requiem
aeternam dona eis Domine, et lux perpetua luceat eis”. (Adj
nekik, Uram, örök nyugodalmat és az örök világosság fényeskedjék
nekik.) A requiem, a gyászmise, a halotti mise a hitből fakadó
fájdalom és a gyász csodálatos műfaja. Szövege a hagyományos
mise liturgiájára épül. A kyrie, sanctus, benedictus, agnus
dei tételeket átveszi, de új imádságok (offertorium, lux
aeterna, libera me) is felszállnak a magasba. A leginkább
szuggesztív, s legismertebb tétel a dies irae. Ez a monumentális
tétel nem liturgikus szövegre, hanem önálló irodalmi alkotásra
épül. Szövegét Tomasso di Celano írta a XVII. században. A
harag napján felelnünk kell minden tettünkért, amelyet az írott
könyv (liber scriptus) tartalmaz. A harsonák hangja (tuba mirum)
vezet minket a félelmetes, fenséges király (rex tremen dae) elé,
hogy ezen a könnyel áradó napon (lacrymosa) számot adjunk.
A
gyászmise szövege és témája példátlan lehetőséget ad a
zeneszerzőknek a széles skálájú ábrázolásra. Tulajdonképpen
fiatal műfaj; a barokk és a korai klasszicizmus idején alig születtek
gyászmisék. A szélsőséges hangulatú drámai szövegnek a
romantika adhat igazán otthont. Ennek nem mond ellent az a tény,
hogy a legtökéletesebb requiemet a klasszikusnak tartott Mozart
írta. Professzionális alkotás, mint minden torzó a művészetek
történetében, hiszen Mozart nem tudta befejezni. A mű keletkezését
furcsa, misztikus legendák fonják körül. (Beszélnek
titokzatos megrendelőről, és arról is, hogy Mozart saját
temetésére írta a művet.) Mozart gyászmiséjében a dies irae,
a rex tremendae és a lacrymosa már utat nyitott a romantika felé.
Verdi Requiemje komplett opera, talán ezért is a legnépszerűbb.
Nyitókórusok, áriák, recitativók, együttesek, színpadi
zene, fantasztikusan felépített finálék elévülhetetlen hatása
miatt, halottak napja idején, csak hazánkban nyolc-tíz helyszínen
adják elő. Brahms Német requiem zeneműve a műfaj érdekes és
csodás „hajtása”. Német, tehát protestáns, evangélikus.
Latin helyett német nyelvű, és a tradicionális római liturgia
helyett a Szentírás analóg passzusai hirdetik az igét. A gyászzene,
a gyászmise szinte vonzza a nem éppen hagyományos zeneszerzői
koncepciókat. Liszt Ferenc Requiem-je szólistákra és férfikarra
íródott, s néhány rézfúvós és üstdob kíséri az éneket.
Az ellenpéldát Berlioz tárja elénk. Hatalmas méretű zenekarán
kívül még színfalak mögötti együttest is működtet. A
megszámlálhatatlan rézfúvóst 6 pár üstdob (!) és 4 pár
cintányér fogja össze. (Ezt a létszámot maga Berlioz szárnyalja
túl, amikor a Te Deum című művében négy különböző
nagyzenekar szólal meg egyidejűleg.) A komponisták névsorának
teljességére nem lehet vállalkozni. Cherubini klasszikus
megalapozottsága, Fauré világossága, Dvorak súlyos drámaisága
egyformán hihetetlen magaslatokat tár elénk.
A
XX. század nem fordított hátat a műfajnak. Britten Háborús
requiemmel mond gyászmisét az elesettekért, a katonákért, a
civil áldozatokért. Virtuóz módon ő is két zenekart működtet,
de nem egyidejűleg. A nagy zenekarral és énekkarral előadott
liturgikus részeket megszakítják kortárs angol költők háborús
versei. Ezeket énekes szólisták adják elő különálló
kamarazenekar kíséretével. Tehát stílusok, módszerek sokasága
veszi körül a requiem műfaját. Még a musicaljeiről híres
Webber is gyakran játszott gyászmisét írt. Változik a stílus,
a metodika, de a szöveg, a requiem-költészet súlya
aranykerettel látja el az egyes gyászmiséket.
Halottak
napja van. Emlékezünk, és kegyelettel magunkba zárunk mindent,
amit ránk elődeink örökségül hagytak. Hol sírjaink
domborulnak, Unokáink leborulnak. Áldó imádsággal gondolunk történelmünk
vitézlő harcosaira, és a mindennapi életben megdicsőült csodálatos
hősökre, akik még a legkisebb ajándékkal is a gazdagság
birodalmába vezettek bennünket.
Medveczky Ádám, Kossuth-díjas karmester
|