2014.11.07.
Hat ősbemutatót tartanak a nyíregyházi
színházban
Nagyon széles társadalmi réteg ízlését és igényeit szolgáljuk
ki
Az országban
egyedülálló módon, hat ősbemutatót játszik a Móricz
Zsigmond Színház társulata a 2014–2015-ös évadban. Többek
között a Hair című musical, Az ellopott futár és az Égigérő
fű című előadások is szerepelnek a Móricz Zsigmond Színház
2014–2015-ös évadának műsorán. Tehát sok újdonsággal készülnek,
és az aktuális évfordulókról is megemlékeznek egy-egy
produkció erejéig. Dr. Tasnádi
Csaba a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színház igazgató-főrendezője,
a VIDOR Fesztivál igazgatója: Színházunk nemcsak
lokálisan jegyzett. Bízunk a szakmaiság erejében, a csapatmunkában,
az élő játék varázsában, s a színpad és a nézőtér közti
kommunikációs lehetőség erejében.
Már túl vagyunk a XIII. nyíregyházi VIDOR Fesztiválon.
Mi ennek a fesztiválnak a küldetése?
– A VIDOR Fesztivál életre hívását két lényeges
dolog motiválta. Az egyik: hazánkban a nevettetésnek, a
mulattatásnak komoly hagyománya van. Gondoljunk csak olyan nagy
művészekre, mint Csortos Gyula, Feleki Kamill, Latabár Kálmán,
Salamon Béla és még lehetne sorolni a neveket. Ennek ellenére
a vígjátéknak, a színvonalas nevettetésnek nem volt ünnepe
Magyarországon. Számtalan tematikus színházi fesztivál létezik,
de a míves szórakoztatásnak nem volt méltó seregszemléje. Mi
úgy gondoltuk, mintegy a nagy elődök előtt is tisztelegve,
hogy ennek megteremtése nagyon fontos lenne. A bohózat és a vígjáték
sznobériából egy kicsit mindig lenézett műfaj volt. Holott a
drámának, a tragédia mellett egyik komoly alfaja a vígjáték.
A nézők nagyon igénylik a színvonalas szórakoztatást, s a színházi
szakemberek is tudják, hogy egy tapsos antré vagy abgang,
esetleg egy nyíltszíni taps kicsiholása milyen nagy szakmai
rutint, alázatot, hozzáértést kíván. Ahogy az is kiemelendő,
hogy igen komoly munka áll egy könnyed bohózat mögött is, és
az igazi nagy nevettetők nagyon sokat dolgoznak egy poénért, és
azért a státusért, hogy a legnagyobb komikusok között tartsák
őket számon. Sokszor nehezebb egy vígjátékot vagy bohózatot
jól eljátszani, mint közepesen egy tragédiát. S ennek a műfajnak
sokáig nem volt méltó fesztivállehetősége. A fogadtatást
jellemzi, hogy már az első évben igen jól reagáltak az érintett
társulatok a meghívásra, és a nézők is nagyon örültek,
hiszen nemcsak a veretes, fajsúlyos művekre kíváncsiak, hanem
önfeledten szeretnek kacagni és szórakozni is. Hiszen a nevetés
gyógyír – ez orvosilag bizonyított tény –, és minden színház,
legyen vidéki vagy fővárosi, évente legalább egy vígjátékot
vagy bohózatot a műsorára tűz, hogy ezzel szolgálja ki a nézők
igényét. Tehát van miből megszerkeszteni a fesztivál műsorát.
Ezért a VIDOR Fesztiválnak már a kezdetektől nagyon jó a
visszhangja, mert be lehet mutatni egy rangos seregszemlén olyan
előadásokat, melyekben nagyon sok munka van, és bennük tehetséges
színészek játszanak, de más fesztiválra nem lehet elvinni őket
a meghatározott tematika miatt. A másik fő szempont: a
kezdetektől fogva szerettünk volna létrehozni egy antik görög
értelemben vett népünnepélyt, ahol korra, nemre, társadalmi
állásra való tekintet nélkül együtt tudnak szórakozni az
emberek. Ezért indítottuk el világzenei programjainkat. Azért
a világzenét választottuk, mert ez a műfaj sem jelent meg még
erőteljesen akkoriban a hazai fesztiválpiacon. Bejöttek a számításaink,
mert úgy néz ki, hogy a népzenei alapokon nyugvó, s arról
elrugaszkodó zenei megnyilvánulások furcsa, atavisztikus élményt
szabadítanak föl a hallgatóságból. És valóban, a nagyszülő
és az unoka együtt hallgatja ezeket a zenéket Nyíregyháza főterén.
Azért is volt erre szükség, mert olyan nagy érdeklődés övezte
a színházi versenyprogramot, hogy kicsinek bizonyult a Móricz
Zsigmond Színház befogadóképessége; tehát mindenképpen
kellett valami, a színházi versenyprogrammal párhuzamosan, ahová
korlátlan számban eljöhetnek az érdeklődők. A világzenei
programsorozat kiegészül új magyar filmvígjátékok vetítésével
és egyéb olyan műsorokkal, melyekre nagy az érdeklődés. Így
délutántól utcaszínházak, zsonglőrök, karikaturisták,
mutatványosok, élő szobrok szórakoztatják a „nagyérdeműt”.
Vannak dumaszínházi előadások, a legfiatalabb korosztálynak
pedig bábszínházi produkciókkal kedveskedünk. Tehát minden a
színvonalas szórakoztatásról és a nívós mulattatásról szól.
Kiemelendő a VIDOR Fesztivál jószolgálati, karitatív jellege.
Közel 400 program szerepel a fesztiválon, melyeknek közel 90%-a
ingyenesen megtekinthető. Arra is törekszünk, hogy úgynevezett
speciális intézményekben, így gyerekotthonokban, népjóléti
intézményekben, öregek otthonában, kórházakban, sőt börtönökben
is tartsunk előadásokat, mert azt valljuk, hogy a nevetés, a jókedv
mindenkinek kijár, még akkor is, ha valakinek a társadalmi
helyzete nem teszi lehetővé, hogy szabadon kisétálhasson a
Kossuth térre. Az a véleményünk, hogy a derű demokratikus
alapjog kellene hogy legyen. Elmondhatjuk, hogy nagyon erős a
fesztivál „kisugárzása”. Szabolcs-Szatmár-Bereg megye nem
tartozik a leggazdagabb régiók közé, s ezért az itt élők
nagyon örülnek egy ilyen, szinte teljesen ingyenes, vidám
seregszemlének. Világzenei programunk pedig annyira színvonalas,
hogy nemcsak a helyben lakók látogatják, hanem sok vendég érkezik
erre a rendezvényre az ország más részeiről és a határon túlról
is. Így a fesztivál kihasználja azt a helyzetet, hogy 100 kilométeres
körzetben három országhatár közelében vagyunk. Tehát sokan
érkeznek hozzánk Felvidékről, Kárpátaljáról és Erdélyből
is.
1999 óta a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színház
igazgató-főrendezője. Ha visszatekintünk az elmúlt évekre,
mi az, amire színházvezetőként igazán büszke?
– Büszke vagyok többek között a színház rekonstrukciójára,
az említett VIDOR Fesztivál létrehozására, s a színészház
felújítására. A legnagyobb örömmel azonban az tölt el, hogy
sikerült folytatnom azt a szakmailag elkötelezett munkát,
melyet az előttem regnáló igazgatók elkezdtek. A Móricz
Zsigmond Színház egy vidéki repertoárszínház, a megye
egyetlen hivatásos kőszínháza, amely nagyon messze esik
Budapesttől. Nagyon széles társadalmi réteg ízlését és igényeit
kell kiszolgálnunk, éppen ezért igyekszünk minden műfajban
helytállni, megmutatkozni, és minél többféle lehetőséget
biztosítani az itt játszó színészeknek. Műsorpolitikánk is
bizonyítja, hogy mennyire törődünk az óvodásokkal, kisiskolásokkal,
felső tagozatosokkal, középiskolásokkal, meg természetesen a
felnőttekkel és a szépkorúakkal is. Szinte kevés az a játszási
nap, ami egy évadban számunkra rendelkezésre áll, olyan nagy
az érdeklődés a színház iránt. Ennél nagyobb visszaigazolásra
egy színházcsinálónak nincs is szüksége. Ez azért is lényeges,
mert igen komoly konkurenciánk a kereskedelmi televíziók
sokszor ízlésromboló megnyilvánulása és az elektronikus
információáramlás. Tehát nagyon lényeges, hogy a színház
ezeknek a kommunikációs formáknak méltó ellenfele tudjon
lenni, s mi nagyon bízunk az élő játék varázsában, a színpad
és a nézőtér közti kommunikációs lehetőség erejében.
A társművészetek képviselői – gondolok például a
képzőművészekre – számára is tudnak bemutatkozási helyet
biztosítani?
– Színházunk galériájában rendszeresen biztosítunk
bemutatkozási lehetőséget a helyi képzőművészek számára
– általában minden nagyszínpadi bemutatónkra új kiállítást
szervezünk. A városban vannak nívós galériák, múzeumok, így
mi a kiállítások biztosításával „csupán” kiegészítő
tevékenységet folytatunk. A színháznak három játszóhelye
van: a MŰvész Stúdió, a Krúdy Kamaraszínpad és a Nagyszínpad.
Előfordul, hogy egy délelőtt a legkisebbeknek és a nagyobbacskáknak
is játszunk – mind a MŰvész-ben, mind a Nagyszínpadon –,
majd este ugyanott felnőtt előadást láthat a közönség,
sokszor a kamaraszínpadi produkcióval párhuzamosan.
A Budapesttől való távolságnak meg van az előnye is?
– Természetesen. A színház körül szeretetteljes közeg
„uralkodik”, ami annak köszönhető, hogy igyekszünk színvonalasan
dolgozni, s ezért hálásak a nézők. Az utcán megismerik a színészeket,
akik így folyamatos privát visszajelzést is kapnak a nézőktől,
akik bérlet- és jegyvásárlásaikkal is kifejezik szimpátiájukat.
Mivel messze vagyunk Pesttől, a színészeknek nem kell a próbák
és az előadások után szinkronba, vagy filmstúdiókba
rohanniuk, ezért kényszerűségből együtt élünk, s a színház
a közösségi terünk, a színészház az otthonunk. Ez az oka
annak, hogy nálunk sokkal intenzívebb a szakmával való
foglalatosság.
Ebben az évadban hat ősbemutatót állítanak színre.
Ez mekkora kihívást és kockázatot jelent?
– Ezt egy példával érzékeltetném: képzeljük el,
hogy a mesterszakács most először készít el egy gasztronómiai
újdonságot, s közben kitalálja a hozzávalókat, a fűszerezést
és a technológiát is. Ez nagyobb kockázatot jelent, mintha
rutinból elkészítene egy hagyományos ételt. Minden színházi
bemutató sok kétséget rejt magában, hogy sikerül-e eljutni a
célig – ám tudjuk, hogy vannak előképek, több színháznál
kipróbálták az adott színmű működőképességét –, de az
ősbemutató dupla, tripla veszélyekkel jár. A darabokat úgy választjuk
ki, hogy a téma izgalmas legyen, érdeklődésre tartson számot,
a szerepek pedig jól kioszthatók legyenek színészeink között.
Tavaly öt ősbemutatót tartottunk, melyeknek jó volt a
visszhangjuk, s a nézők is kedvelték őket. Ez azért fontos,
mert nemcsak a színészeinkben, a rendezőinkben bízunk, hanem a
nézőink nyitottságában, kíváncsiságában is. Azt is lényegesnek
tartjuk, hogy ne csak a jól bevált darabokat játsszuk, hanem
minél több új magyar mű kerüljön színre, s adjunk teret új
kezdeményezéseknek is.
Az új magyar műveket, az ősbemutatókat a nagyszínpadon
játsszák, vagy a kisebb játszóhelyeken?
– Ez a mű mondanivalójától, műfajától is függ. Így
a közeljövőben nagyszínpadon mutatjuk be Rejtő Jenő Az
ellopott futár című darabját, amely unikális előadás lesz,
hiszen ez még soha nem szerepelt magyar színpadon. Ezt a vígjátékot
azért szánjuk a nagyszínpadra, mert már a szerző neve is
becsalogatja a bérletvásárlókat és a jegyigénylőket. A
kamaraszínpadon ezzel párhuzamosan Lénárd Róbert délvidéki
fiatal szerző Tetkó című művét tűzzük színre, ami már
kissé speciálisabb darab, hiszen beszél kisebbségi kérdésekről
is; így például a szerbiai magyarság és cigányság helyzetéről.
Ezekről a kérdésekről lényeges gondolkodni, de valószínűleg
ezt a darabot kevesebben látogatják majd, mint például a Rejtő-mű
adaptációját. Az évad végén, 2015 áprilisában a nagyszínpadon
mutatjuk be a Szibériai csárdás című zenés, romantikus játékot.
Ez a mű emléket állít az I. világháborúnak, és annak is,
hogy 1914-ben mutatták be Bécsben a Csárdáskirálynőt, majd
1915-ben már Pesten, a Király Színházban tűzték műsorra. Az
ősbemutató témája, hogy az egyik lágerszínházban a magyar
foglyok az orosz parancsnok kedvéért, előnyök reményében színpadra
állítják az örök becsű operettet… Bízunk benne, hogy a
nagyszínpadon is megél ez a mű, hiszen olyan dallamok csendülnek
föl benne, amelyek szinte mindenki által igen kedveltek.
Törekednek-e arra, hogy a bérletek, a jegyárak relatíve
megfizethetőek legyenek, hiszen a Kelet-Magyarországon élők többsége
nem él jó anyagi körülmények között?
– Sajnos, ebben a térségben az átlagkereset jóval
alacsonyabb az országos átlagnál. Mindeme tényt figyelembe
kell vennünk a jegyárak meghatározásakor. Más vidéki színház
sem lenne képes az önkormányzati és központi támogatás nélkül
működni. Megtehetjük azt, hogy megemeljük a jegyárakat, de üres
nézőtérnek senki sem játszik szívesen. Igyekszünk olyan
repertoárt kínálni, hogy a néző ne sajnáljon színházra költeni,
és próbáljuk a jegyárak közti „ollót” kinyitni. Így a
legjobb helyekre kissé drágábbak a jegyek, de igenis meg lehet
tekinteni előadásainkat jelképes összegért is. Bevezettük a
sávos kedvezmény rendszerét is, ami azt jelenti, hogy nézőink
minél nagyobb távolságból érkeznek hozzánk, annál olcsóbban
látogathatják produkcióinkat. Szükségünk van a központi és
a városi forrásokra, mert egyetlenegy színház sem él meg saját
bevételeiből, főleg azok a teátrumok nem, melyek népszínházi
karakterrel és küldetéstudattal rendelkeznek.
Medveczky Attila
|