2014.11.07.
Csorja Gergely: A nemzetközi reneszánsz
és a tehetséges Mr. Goodfriend
Hányadik sikeres
akciója lehet ez az amerikai külügynek? El se lehet képzelni.
Háttérbeszélgetések, fantomszervezetek alapítása és működtetése,
befolyásolás, tüntetések, forradalmak, háborúk.
Persze nem csak a
külügy érdeme ez, részt vesz benne az egész „hírszerzési
közösség”, mégis a külügy emberei, a követségek adják a
hivatalos keretet. Szervezetek és magánszemélyek sokasága
dolgozik egy-egy ügyön. Vannak, akik évtizedeken keresztül.
A sikeres akció
kifejezés természetesen nem azt jelenti, hogy az akció helyszínén
élőknek jó, az életüket jobbá tevő folyamatokat katalizáltak
az akció végrehajtói, hanem hogy a kijelölt célt elérték.
Elindul egy tüntetés. Ha szerencséjük van és megfelelő a környezet,
akkor forradalom vagy háború lesz belőle, ha még nagyobb a
szerencse, akkor már a tüntetésbe belebukik vagy meghunyászkodik
a megregulázandó hatalom.
Mert ezeknek az
akcióknak az elsődleges célja, hogy a „hírszerzési közösség”
által meghatározott amerikai érdekeknek megfelelően
alakuljanak az ügyek egyes országokban. Ha az adott országban létező
hatalom ennek nem felel meg, akkor elindulnak ellenük az akciók.
Hogy az amerikai
érdekek meghatározása mennyire objektív, menynyire állnak
ezek az akciók valóban az Amerikai Egyesült Állomok érdekében,
az persze kérdéses. Nem lehet pontosan tudni, miért jó az
Egyesült Államoknak, hogy egy Iszlám Állam nevű valami
fejeket vág le, és embereket lő bele a saját maguk által megásott
sírba ott, ahol évtizede még jól szervezett államok voltak.
Azt sem lehet pontosan tudni, hogy az Ukrajnában kirobbantott
forradalmak – először a Narancsos, majd a Majdanon
megszervezett – mennyiben szolgálja az Egyesült Államok polgárait.
Pillanatnyilag az
egyetlen kézzelfogható eredmény, hogy a Krím Oroszország
fennhatósága alá került. Feltételezzük, hogy talán nem ez
volt a cél.
Nehéz megmondani,
hogy mi pontosan a cél. Egyre inkább tűnik úgy, hogy a cél
tulajdonképpen maga a konfliktus. És hogy hol legyen a
konfliktus, azt a „hírszerzési közösséggel” együttműködő
helyi erők határozzák meg.
Alapelvek persze
le vannak fektetve. Samuel P. Huntington civilizációs
konfliktuselmélete alapján a balhékat az ütközőzónákban, a
civilizációs ütközőzónákban kell kirobbantani. Ez ugyanis
majd távol tartja a bajt az Egyesült Államoktól.
Persze egyre kevésbé
tűnik úgy, hogy ez az elmélet helytálló lenne, és egyre inkább
valószínű, hogy ezekben az akciókban a tevőlegesen résztvevők
közössége az, amely kitalálja és megindokolja a következő
akció célját.
Ennek a közösségnek
meghatározó figurái azok a híres és gazdag emberek, akik
valamilyen helyi kötődésük okán jelennek meg a területen. Általában
olyan milliárdosok ezek, akik neve mellé a Wikipédián mindig
odaírják, hogy ismert filantrópok. Az emberszeretet főleg azt
jelenti, hogy komoly adminisztrációval és célokkal rendelkező
alapítványokat hoztak létre. Kelet-Európa talán legismertebb
filantrópja Soros György.
Soros néhány
napja terjedelmes írásban indokolta meg, hogy miért adjon az
IMF 20 milliárd dollárt azonnal Ukrajnának és miért adjon további
számolatlan pénzeket az EU és az USA ugyanezen, Soros által
csak új Ukrajnának nevezett államnak. Sorost nem zavarja, hogy
ebben az új Ukrajnában oligarchák és neonácik is részt
kapnak a hatalomból, ő most azt tartja fontosnak, hogy a
Majdanon győzelmet szerzők az ukrán civil társadalom krémjéből
kerültek ki: fiatalok, akik közül sokan külföldön tanultak.
Megpróbálom elképzelni
ezeket a fiatalokat, az ukrán civilek krémjét, de egyre csak
Gulyás Márton és Gulyás Balázs arcéle jelenik meg lelki
szemeim előtt. És talán nem is teljesen alap nélkül.
Soros György alapítványa,
a Nemzetközi Reneszánsz Alapítvány, a 90-es évek elejétől
jelen van Ukrajnában. Bár a narancsos forradalmat nem ők, hanem
egy másik reneszánsz ember, az azóta Londonban öngyilkosságot
elkövetett és Sorossal addigra már ellenséges Borisz
Berezovszkij szervezte és pénzelte, de Berezovszkij halála óta
Soros alapítványa és így véleménye felértékelődött.
A „hírszerzési
közösség” ugyanis új célként jelölte meg, hogy Oroszország
terjeszkedését meg kell állítani és Ukrajnát oda kell kötni
a NATO-hoz és az EU-hoz.
Ez a cél
Magyarország érdekeivel egyezik. Csakhogy az „odakötés” módszere
egyáltalán nem mindegy Magyarország szempontjából. Ha ukrán
polgárháborúval, esetleg kelet-európai háborúval akarják
Ukrajnát idekötni, az Magyarország szempontjából nem jó.
Ugyanis van Ukrajna mögött egy ország, melynek hadserege – ha
eljut a magyar határig – úgy 12-14 óra alatt foglalja el kies
hazánkat.
Éppen ezért a
magyar kormány – amúgy e tekintetben nincs különbség az
1990 óta regnáló kormányok között – az ilyen orosz részvételű
polgárháborús ügyekben a legteljesebb semlegességet mutatja,
és próbál jó viszonyt ápolni a mindenkori orosz vezetéssel.
Közben hazánk a
NATO, azaz egy katonai szövetség tagja is, így próbál szövetségi
kötelességeinek megfelelni. Ez idáig a két törekvés nem látszott
összeférhetetlennek. Sőt tulajdonképpen most sem az.
Csakhogy miután e
hónap elején az Orbán Viktor vezette kormány és a mögötte
álló párt éppen hatodszorra nyert meg országos választást
elsöprő fölénnyel, és mivel a „hírszerzési közösség”
egyes magyar társadalmi kapcsolatai és a regnáló kormány között
érdekellentétek mutatkoztak, ezért valakik meggyőzték a közösséget,
hogy jó ötlet egy kicsit odaköpködni Magyarországra.
Nehogy már azt
higgyék, hogy ugrálhatnak.
A befolyásolási
törekvés egyértelmű és eltervezett, és már az EU-választások
után aktuálissá vált. Az amerikai politika nagyágyúi egy-egy
félmondatban először csak belengetnek. Nuland, Clinton és
Obama beszédeibe is beleírnak egy-egy odasercintést.
De mivel lehet
megindokolni a barátságtalan gesztust, mivel lehet rávenni az
Amerikai Egyesült Államok elnökét, hogy beszóljon egy országnak,
amelyről csak hozzávetőlegesen tudja, hogy hol lehet? Képzeljük
el, amint a téma referense előadja az érveket:
Nos, legelőször,
hogy hozzányúltak Soros köreinek pénzéhez. A norvég alaptól
járó 4 milliárd forintnyi, kb. 17 millió dollárnyi úrbér
kifizetését állították meg. Pedig Sorosra és reneszánsz
embereire most a térségben nagy szükségünk van.
Miért, a magyarok
szimpatizálnak az oroszokkal?
Azt nem, de
komolyan üzletelnek velük: atomreaktor, gázvezeték. Pedig
Soros pont azt találta ki, hogy Ukrajnát függetlenítjük az
orosz gáztól. Azt találta ki, hogy fel kell emelni Ukrajnában
a gáz árát 47 dollár / 1000 köbméterről 380 dollár / 1000
köbméterre és akkor az ukránok majd leszoknak a gázról. Ezt
a németek fizetik, mi meg ugyanazt csináljuk, mint a többi
kelet-európai országban. Ott vannak a szövetséges ukránok, a
fiatal civilek, meg a reneszánsz oligarchák.
Amúgy is veszélyes
lehet, ha túl nagy hatalom koncentrálódik egy ember kezében.
Így aztán Obama
felolvassa, hogy Magyarországon nincs demokrácia és miután Orbán
ennek ellenére letarolja az országot az önkormányzati választásokon
is, megcsinálják a kitiltásokat, sőt beállnak az internetadós
tüntetés mögé, melynek természetesen semmi köze sincs az
internetadóhoz.
Teljesen mindegy,
hogy az internetadó ötlete jó, vagy rossz, ettől.
még nem dobálja
be a magyar a Fidesz-székház ablakát. Ugyanis az átlagmagyar már
régen megszokta, hogy a telekommunikációs cégeknek (is) 20-50
százalékkal többet fizet, mint más országokban.
Azt, hogy itt egészen
másról volt szó vasárnap este, azt a tehetséges Mr.
Goodfriend megjelenése mutatta. Hogy egy követség ügyvivője
milyen apropóból jelenik meg egy nyilvánvalóan ellenzéki tüntetésen,
hacsak nem mint szponzor, azt nehéz megmagyarázni.
Mr Goodfriend
szponzori minősége, pedig felvet bizonyos kérdéseket. Elsősorban,
hogy mégis mit kéne a magyar kormánynak tennie, hogy
megfeleljen a „hírszerzési közösségnek”, ezen belül Mr.
Goodfriendnek?
Mert ugyebár
katonai erőnk nincs, így nem tudunk odaállni Ukrajna mögé, de
ha lenne, akkor sem állhatnánk.
Az amerikaiak által
támogatott politikai erők oly mértékben betliztek le 2002 és
2010 között, hogy lényegében megsemmisültek. Az Orbán-kormány
a legkisebb mértékben sem Amerika-ellenes, és hogy az orosz
titkosszolgálatnak van egy saját pártja az Országgyűlésben,
arról nem ők tehetnek, hanem éppen a lebetlizett ellenzék. Szóval
nem egészen érthető, hogy mi a balhé oka.
Ha Gulyás Márton
kőszínházat kap, vagy Sorosnak odaadják a négymilliárdot,
akkor béke lesz? Esetleg a Déli Áramlat a baj? Vagy tényleg
csak destabilizálni akarják a térséget? Nehéz megmondani.
Egy biztos. Az
Amerikai Egyesült Államoknak alapvetően az az érdeke, hogy
Kelet-Európában a NATO tagok erős, stabil államok legyenek. Ha
a „hírszerzési közösségnek” és társadalmi
kapcsolatainak nem ez az érdeke, az nem a magyar kormány hibája.
Kelet-Európa országai,
akkor maradnak stabilak, ha Oroszországgal jó viszonyt ápolnak
és összességében rendelkeznek akkora katonai erővel, hogy ne
érje meg az oroszoknak katonai terjeszkedésben gondolkodni.
Így érthetetlen,
hogy Mr. Goodfriend jelenlétével miért internetadó tüntetéseket
támogat, miért nem mondjuk a magyar hadiipar megteremtését
vagy a hadsereg fejlesztésének anyagi hátterét.
A rendkívül erős
orosz titkosszolgálati jelenlét valóban komoly probléma
Magyarországon is, mint ahogy a környező államok mindegyikében,
de éppen ezért érthetetlen, hogy mi a célja az amerikai követségnek.
Hacsak nem a
nemzetközi reneszánsz?!
Az Egyesült Államok
Hírszerző Közössége (US Intelligence Community, IC) az
Amerikai Egyesült Államok 17 kormányzati hírszerző
titkosszolgálatának föderációja, amelyek különböző alárendeltségi
kapcsolatokban, de hasonlóképpen, az Egyesült Államok külpolitikájának
és nemzetbiztonságának létfontosságú adatokat gyűjtenek,
elemeznek és továbbítanak a felhasználókhoz. Az IC vezetője
a Nemzeti Hírszerzési Igazgató (Director of National
Intelligence, DNI), aki közvetlenül az Egyesült Államok elnökének
alárendeltségében dolgozik.
A hivatalos
meghatározás mellett széles körben elterjedt nézet, hogy ez a
közösség nemcsak mint intézményi rendszer, hanem mint befolyásos
emberek érdekcsoportja, aktívan alakítja az Egyesült Államok
kül- és belpolitikáját.
|