2014.11.07.
Hazánk a klímapolitika területén már
teljesítette az uniós kötelezettségvállalását
A visegrádi országokban úgy nő a GDP, hogy közben lényegesen
csökkentették a károsanyag-kibocsátást
Kibővített klímapolitikai
miniszteri találkozót rendezett a Visegrádi Együttműködés
elnökségét betöltő Szlovákia Pozsonyban. A kétnapos
egyeztetésen hazánkat Szabó Zsolt, a Nemzeti Fejlesztési
Minisztérium fejlesztés- és klímapolitikáért, valamint
kiemelt közszolgáltatásokért felelős államtitkára képviselte.
A V4 országok (Lengyelország, Csehország, Szlovákia,
Magyarország) valamint Románia és Bulgária idén februárban
informális klímavédelmi miniszteri találkozót tartottak
Budapesten. A szeptember végén rendezett pozsonyi találkozót a
budapesti folytatásának lehet tekinteni?
– A szakmai témakört tekintve mindenképpen lehet
folytatólagosságról beszélni. A pozsonyi találkozón azonban
kiemeltebb témák kerültek napirendre, hiszen a 2014 végén és
a jövő év folyamán, a világ különböző országaiban
megrendezésre kerülő klímacsúcsokkal kapcsolatos elvárásokat
tárgyaltuk meg. A pozsonyi konferencia résztvevői konkrét
gondolatokkal és ötletekkel álltak elő. Miután július 1-jétől
Szlovákia tölti be a V4 soros elnökségét, a szeptember végi
találkozó egy nyitó megbeszélés volt az energiapolitika témakörében.
Miért lényeges, hogy a hat ország rendszeresen
egyeztesse álláspontját a klímapolitika területén? S elérhető-e
az, hogy a Benelux államok mintájára a Visegrádi Négyek közösen
fogalmazzák meg célkitűzéseiket?
– Bízom abban, hogy mindez megvalósítható, hiszen
nagyon lényeges a közös érdekképviselet. Fontos, hogy egy
EU-csúcson egy adott térség országai azonos elvárásokat,
koncepciókat képviseljenek, és egymás érdekeit támogassák.
A V4+2 országok gazdaságilag hasonló helyzetben vannak, teljesítik
a klímaelőírásokban foglaltakat úgy, hogy gazdasági mutatóink
növekednek, így jó példával járunk elöl. Tehát mindenképpen
az a célravezető megoldás, hogy a 28 tagú Európai Unión belül
egységes képviseletet mutassunk föl.
A V4+2 országok
szerint mennyire szükséges olyan fenntartható rendszerek kialakítása,
amelyek figyelembe veszik az energiapolitika területén a
versenyképességet és a költséghatékonyságot is?
– Csak ilyen elven működő rendszereket lehet fölépíteni.
A visegrádi országok egyetértenek abban, hogy az energiamix
meghatározásánál és alakításánál a tagállamok önállóságának
teljes mértékben meg kell maradnia. Fontos, hogy az egyes tagállamok
úgy alkothassák meg energiapolitikájukat, ahogy az a portfoliójuk
számára a legmegfelelőbb. Mi úgy gondoljuk, hogy az EU-nak a
versenyképesség és a fenntarthatóság biztosítása érdekében
csak a megtakarítási oldalon szabad szabályoznia ezt a kérdést.
A visegrádi országokban nő a GDP, méghozzá úgy, hogy közben
lényegesen csökkentettük a károsanyag-kibocsátást, illetve növeltük
az energiamegtakarítást. Ez jó példa. A jövőben is szeretnénk
biztosítani a versenyképességünket és a fenntarthatóságot.
Az mennyire lényeges, hogy a 2014–2020-as költségvetési
időszakban az unió erősítse, megnövelje az energiához és éghajlathoz
kapcsolódó kutatás-fejlesztésbe való beruházások támogatását?
– Ez lényegi kérdés. Az Európai Unió két programon
keresztül tudja finanszírozni a kutatás-fejlesztést és az
innovációt. Az egyik a Horizont 2020 keretprogram, amely 700
milliárd eurós keretösszeggel kimondottan a kutatás-fejlesztési
és innovációs tevékenységet, s azon belül az energiatechnológiákat
támogatja. Fontos hangsúlyozni, hogy az utóbbi időszak egyik
legjobb uniós strukturális finanszírozási konstrukcióját
tudjuk létrehozni, hiszen Magyarországon csak a kutatás-fejlesztésre
és az innovációra 760 milliárd forintnyi támogatás szerepel
az uniós források között. Ennek az összegnek jelentős részét
az éghajlatváltozáshoz kapcsolódó és az energiahatékonyság
növelését célzó fejlesztések támogatására fordítjuk.
A pozsonyi találkozó
részvevői mennyire tekintették eredményesnek a szeptember
23-ai klímacsúcsot?
– Abban egyetértettünk, hogy a Ban Ki Mun ENSZ főtitkár
által kezdeményezett klímacsúcs politikai sikerként értelmezhető,
hiszen 130 ország államfői vagy kormányfői szinten képviseltette
magát egy olyan nagyszabású rendezvényen, ahol nagyon sok vállalás
hangzott el. Azt láttuk, hogy az USA álláspontja, ha nem is
nagymértékben, de pozitívan változott a klímapolitikát illetően.
Ezzel bizonyára a 2015-ös párizsi csúcstalálkozó megoldását
készítik elő. El szeretnénk érni, hogy Kína és a fejlődő
országok még jelentősebb lépéseket valósítsanak meg a klímapolitikájukban.
Hogyan érhető el az a cél, hogy a globális hőmérsékletemelkedés
kevesebb maradjon, mint
2 Celsius
fok?
– A klímapolitika témájában és az éghajlatváltozás
elleni küzdelem jegyében számos egyeztetést, konferenciát
tartanak, melyek a 2015-ös párizsi klímacsúcs globális egyezményének
elfogadását készítik elő. Az lenne az optimális, ha egyáltalán
nem emelkedne az átlagos hőmérséklet, és azt szeretnénk elérni,
hogy az államok jogilag kötelező érvénnyel csökkentsék az
üvegházhatást növelő gázok kibocsátását. Tehát minden
ország, amely részt vesz a párizsi találkozón, olyan jogi kötelezettséget
vállaljon, amely által globálisan betartható a
2 Celsius
fokos mérték. E cél eléréséhez hazánk maximálisan hozzájárul,
hiszen még a kijelölt határidő előtt teljesítettük az összes
vállalásunkat; nem csak az 1985–1987-es időszak átlagos
kibocsátásához, hanem az 1990-eshez képest is. 2011-ben a
kibocsátásaink 43%-kal voltak a nemzeti bázisszint alatt és
33%-kal az 1990-es bázisszint alatt. Tehát hazánk teljesítette
a 2020-as uniós kötelezettségvállalást. Az lenne a legjobb,
ha valamennyi országban úgy fejlődne az ipar, úgy növekedne
GDP és a foglalkoztatottság, hogy közben jelentősen csökken a
káros gázok kibocsátásának mértéke.
Mit várnak az idei, Peruban megrendezésre kerülő ENSZ
éghajlat-változási keretegyezmény konferenciától?
– A perui konferenciának az a legfőbb célja, hogy a
globális klímaegyezményt érintő, a kibocsátáscsökkentési
hozzájárulásnak megfelelő keretrendszert dolgozzanak ki, és
az ehhez kapcsolódó döntések megszülessenek. A perui
konferenciának elő kell készítenie a párizsi világcsúcsot,
ahol már a döntések ratifikálására kerülne sor.
Nem kell-e attól tartani, hogy a fejlődő és fejlett
országok közti ellentétek erősebbnek bizonyultak a közös érdekeknél?
– Ettől mindenképpen tartani kell. A kiotói jegyzőkönyvet
még 1997. december 11-én az UNFCCC tagállamok harmadik
konferenciáján fogadták el és nyitották meg ratifikálásra,
és jelen pillanatban 198 részese van az ENSZ éghajlatvédelmi
keretegyezményének, ami 198 önálló gondolatot jelent. Úgy vélem,
minden állam számára kiemelt cél a nagymértékű klímaváltozás
megakadályozása.
Jár-e bármilyen jogkövetkezménnyel az, ha egy ország,
amelyik ratifikálta a kiotói jegyzőkönyvet, nem teljesítette
a vállalását?
– Tudvalévő, hogy a gazdasági folyamatok igen erősek
és felülírhatják a józan ész által diktált logikát. Ezért
sok ország vezető politikusa, bár tudatában van annak, hogy árt
a környezetének, de gazdasági érdekből olyan politikát
folytat, amely szerinte kedvező hazája számára. Éppen ezért
szükséges a már említett komoly jogi kötelezettségvállalás.
Tudjuk, hogy vannak olyan államok, ahol ezt nem érzik lényegesnek,
és továbbra is a gazdasági érdeket tartják fontosabbnak.
Viszont ezeknél az országoknál előbb-utóbb elérkezik az az
idő, amikor a nagymértékű klímaváltozás károsan befolyásolja
a gazdasági folyamatokat, és ez a GDP lényeges csökkenésével
jár.
A magyar kormány által meghirdetett, és már
szeptembertől elérhető új lakossági energiahatékonysági pályázatokkal
mennyire támogatják az ország klímapolitikai céljainak megvalósulását?
– Minden hazai energiahatékonysági pályázatunkkal hozzájárulunk
az ország klímapolitikai céljainak megvalósulásához. Nemrégiben
indítottuk el az Otthon Melege Programot, ami az első lépése
annak a nagy programrendszernek, amely a következő másfél évben
komoly mértékben, pozitívan befolyásolja az ingatlanpiacot és
a gazdasági szférát. A magyarországi lakásállomány 70%-a
energetikailag korszerűtlen. A pályázatok megvalósulásával
viszont mérséklődik a hazai energiafogyasztás, és tovább csökkennek
a lakosság rezsikiadásai. Az egyik pályázat az elavult kazánok,
tüzelőberendezések új, nagyobb energiahatékonyságú fűtőberendezésekre
történő cseréjét célozza meg, egymilliárd forintos keretösszeggel.
A háztartásigép-csere programot 627,1 millió forintos, a nyílászárócsere-pályázatokat
pedig 1,1 milliárd forintos keretösszeggel hirdettük meg. A pályázatokon
a magyarországi lakóhellyel rendelkező magánszemélyek
indulhatnak. A megtakarítás háztartásonként évente 120–140
ezer forint lehet, abban az esetben, ha egyazon pályázó mindhárom
pályázati támogatást elnyeri. Lényeges, hogy előkészítés
alatt áll – 5 milliárd forintos keretösszeggel – egy, a
kis- és közepes vállalkozások energiahatékonyságát növelő
pályázatunk.
Medveczky Attila
|