2014.11.14.
Új
katasztrófavédelmi alap létrehozása szükséges
Az EU-val határos tagjelölt országokat is kapcsolják be az uniós
katasztrófavédelmi mechanizmusokba
Az Európai
Parlament plenáris vitát tartott a hatékonyabb árvízvédelemről,
amelyen a természeti csapások enyhítésére szolgáló források
növelését, és annak gyors hozzáférhetőségét sürgetette Deli
Andor délvidéki fideszes európai parlamenti képviselő.
Az Európai Bizottság még tavaly elfogadta az Európai
Unió Szolidaritási Alapjának reformjára vonatkozó javaslatot,
amelynek célkitűzése, hogy növelje a válaszadás gyorsaságát,
egyszerűbbé tegye az alap alkalmazását. Képviselő úr
szerint Szolidaritási Alap kifizetéseinek felgyorsítása szükséges.
Ez azt jelenti, hogy még nem sikerült elérni a gyors válaszadás
célját?
– A Európai Szolidaritási Alap 2002 óta létezik. Ez idáig
24 országnak segített majdnem 4 milliárd eurós összegben. Az
alap létezésének indokoltsága vitathatatlan, ugyanis az európai
országok közötti összetartást és a kölcsönös megsegítést
fejezi ki. Az idén nyáron megtörtént a Szolidaritási Alapot
szabályozó rendelet Ön által is említett módosítása, előírva
többek között azt, hogy a bizottságnak hat hét áll rendelkezésére
a megtámogatható országok kérelmének elbírálására. Sajnos
úgy tűnik, hogy a Bizottságnak nem sikerült tartania az újonnan
előírt határidőt. Erre bizonyíték épp a balkáni országokat
érintő tavaszi árvizek kapcsán beadott kérelmek elbírálásának
lassúsága, ugyanis csak október elején döntött az Európai
Bizottság a Horvátországnak, Szerbiának és Bulgáriának
kifizetendő segélyről, miközben a kérelmeket már július
elején átadták.
A Szolidaritási Alapból nemcsak a tagállamok,
hanem a tagjelölt országok is részesülhetnek, így Szerbia is,
ahol idén tavasszal árvíz pusztított. Szerbiába megérkezett
már a támogatás az alapból?
– Ez idáig nem. Amint már említettem, a bizottság döntött,
de a kifizetési eljárás előírja, hogy közvetlen költségvetési
kifizetés esetén szükséges még a tanács és az Európai
Parlament jóváhagyása is. A tanács előtti eljárás vonatkozásában
nincs információm. A parlament november végi plenáris ülésén
adja meg jóváhagyását. Egyszóval láthatjuk, hogy indokolt
lenne az eljárás további gyorsítása, hiszen ezek szerint a tényleges
kifizetésre várhatóan csak decemberben kerül sor, miközben a
helyreállítási munkák télen nem folytathatók.
Az EU hatékony támogatása is hozzájárulhat ahhoz,
hogy Szerbia ne térjen le az európai integráció útjáról?
– Úgy vélem igen. Nagyon fontos Szerbia esetében az,
hogy érezze az EU támogatását. A jelenlegi szerb kormányzat már
több ízben is kinyilvánította azt, hogy a nyugati demokráciák
köréhez kíván csatlakozni. A szándék komolyságát a Koszovóval
kötött megállapodás is bizonyította. A szerb fél igyekezete
elismeréseként az EU tagjelölt státusszal „jutalmazta”
Szerbiát. Ugyanakkor nem szabad lebecsülnünk a konkrét anyagi
segítség jelentőségét, különösen, ha figyelembe vesszük
az ország rendkívül súlyos gazdasági helyzetét.
Szerbián belül mennyire erős az EU-szkeptikusok bázisa?
– Az elmúlt években jelentősen csökkent az
EU-szkeptikusok tömege. Ehhez hathatósan hozzájárult a
politikai jobboldal európaiasodása. Ez nagy változás. Hiszen a
jobboldal eddig kizárólag az erős nemzeti érzületre és az
ortodoxiára épített. Senkinek, így az EU-nak sem lehet érdeke,
hogy Szerbia visszatérjen a múltba. Ez pedig hatványozottan
igaz az ott élő magyar közösségre, hiszen nagyon megszenvedtük
a kilencvenes éveket.
Miért tartja lényegesnek egy jelentős anyagi eszközökkel
rendelkező európai katasztrófa-segélyalap létrehozását?
– Európában az idén talán nem volt ország, amelyet
nem sújtott volna árvíz, hurrikán, vagy más természeti csapás.
A klíma változása, az időjárás szeszélyessége gyakoribbá
tette az árvizeket és más katasztrófa helyzeteket és úgy tűnik,
hogy az emberiség könnyelműsége a környezetvédelmet illetően,
állandósította és rendszeresítette azokat. Sajnos ez azt is
jelenti, hogy a megelőzés, védekezés és szanálás köre és
költsége állandósul, és tartósan megjelenik a tagállamok költségvetésében,
legtöbb esetben tovább nehezítve az amúgy is érzékeny költségvetési
egyensúlyt. Mivel úgy néz ki, hogy az emberiség magatartása
nem fog belátható időn belül megváltozni, és ezáltal a környezet
pusztítása folytatódik, szükségesnek tartom egy, a Szolidaritási
Alapnál jelentősebb anyagi eszközökkel rendelkező európai
katasztrófa-segélyalap létrehozásán elgondolkodni, amelyben
szakszerűen, hatékonyan és ami a legfontosabb: gyorsan, tudják
kezelni az előállt helyzeteket. Az olyanokat is, amelyek
valamilyen formális okból nem részesülhetnek a Szolidaritási
Alapból. Ilyen eset volt például Magyarország kérelme a
2013-as árvízkárok enyhítésére, amely – mint arra bizonyára
emlékeznek – azért nem kapott támogatást a Szolidaritási
Alaptól, mert a bizottság a károkat nem tartotta elég jelentősnek,
miközben a védekezés hatékonysága, a civil segélyszervezetek
és a kormányzat közötti összefogás valóban gyors választ
adott az árvízkárosultak megsegítésére. Az új katasztrófa-segélyalapnak
az ilyen helyzetekre is adekvát feleletet kellene adnia, és
jutalmaznia kellene a tagállamok illetékes hatóságainak
sikeres helytállását.
Egy ilyen segélyalap létrehozásához szükséges-e különböző
források átcsoportosítása?
– Bármennyire is nehéz, új és kizárólag erre a
rendeltetésre szánt forrásokra van szükség. Nem volna célravezető
a meglévő eszközök részének átirányítása, hiszen ez például
a tagjelöltek esetében az IPA – az előcsatlakozási támogatási
– alapokban található pénzek újraosztását jelentené.
Mindezen pénzek pedig leggyakrabban épp katasztrófavédelmi
szempontból is jelentős nagyberuházások társfinanszírozásához
kellenek. Képletesen szólva, nem védekeztünk úgy, hogy eközben
lyukat vertünk a gátakon.
Azt mennyire tartja lényegesnek, hogy a tagállamok, és
a tagjelölt országok fokozzák a katasztrófák megelőzésére
és kezelésére irányuló erőfeszítéseiket?
– A felkészültség fokozása rendkívül fontos. A természeti
csapások vonatkozásában is állja az a megállapítás, hogy könnyebb
megelőzni, mint utólag orvosolni az előállt helyzetet. Ehhez
azonban szükség lenne arra, hogy minden EU tagállamban a lehető
legmagasabb szintre emeljék a katasztrófamegelőzési és -védelmi
szervek munkájának hatékonyságát és minőségét. Nagyon
fontos volna a regionális és helyi egységék felkészültségének
növelése is. E tekintetben nagy eltérések mutatkoznak a tagállamok
között elsősorban az adott ország belső szerveződése és a
hatáskörök leosztása miatt. A probléma csak hatványozódik,
ha határokon átívelő katasztrófahelyzet alakul ki, mivel nem
biztos, hogy a határ mindkét oldalán azonos államigazgatási
szinthez tartozik a probléma kezelése, és akkor még nem beszéltünk
a felszereltségi és felkészültségi különbségekről.
Mindezen észrevételek természetesen fokozottan vonatkoznak a
tagjelölt országokra.
Medveczky Attila
|