vissza a főoldalra

 

 

 2014.11.14. 

Közszolgálat és sajtószabadság

A kormány ellen felhozott vádak közül talán az egyik legveszélyesebb, hogy megszüntette a sajtószabadságot. Ez a vád külföldön visszhangra talál és Magyarországot valahova Mianmar és Szevasztopol közé helyezi a politikai térképen.

Aki Magyarországon él és esetleg még beszél is magyarul, az pontosan tudja, hogy ez a vádpont nettó baromság. A kormányt nemhogy az ellenzékhez közel álló, de még a saját sajtója is támadja. A legélesebb kritikát megfogalmazó orgánumok pedig nem állami zablát kapnak, hanem az állam legkülönbözőbb intézményei által fizetett zsíros hirdetéseket.

Legutóbb a Magyar Narancs került a kezembe, melyet az Állami Operaház két teljes oldalas hirdetéssel támogat. Hogy miért, azt ne kérdezzék, talán ezzel bizonyítják, hogy sajtószabadság van, sőt a kormány szidalmazását külön díjazzák.

Jól érzi az olvasó, tényleg savanyú a szőlő, mert bizony nekünk még csak véletlenül sem esik le egyetlen hirdetés sem, és nem azért mintha kevesebb példány fogyna a Magyar Fórumból, mint sok szponzorált kiadványból. Sebaj.

A nem állami médián és sajtón túl ott van az ún. közszolgálati. Az MTV komoly átalakuláson esett át és kétségtelenül szimpatikusabb arcok jelennek meg a képernyőn, mint 5 évvel ezelőtt. De…

Értem én, hogy Szeretlek Magyarország, meg Ridikül, meg Játék határok nélkül, nagyon szimpatikus Gundel-Takács meg a kolbászkiállítás, és bizonyára szükség van zenei csatornára meg sportcsatornára is, csakhogy ez közszolgálati televízió. Ennek elvileg nem elsősorban szórakoztatni, a kereskedelmi csatornák szórakoztató, együgyű és az agyunk emésztésért, vérnyomásért és szexuális izgalomért felelős motoros funkcióit stimuláló rendszerébe kell magyar tartalmat önteni, hanem valamiféle értelmet, műveltséget, szellemi izgalmat, művészi teljesítményt kell előállítani és bemutatni.

És itt az előállítanin van a hangsúly. Mert az kevés, hogy néhány műsorban a Művészeti Akadémia tanácsainak megfelelően bemutatjuk, hogy milyen művészi próbálkozások vannak kis hazánkban. Az is kevés, hogy elővesszük a 60-as, 70-es, 80-as évek magyar filmtermését és újravetítjük. Filmeket, tévéjátékokat, ismeretterjesztő műsorokat, saját minőségi produkciókat kell létrehozni. Van már elég show-nk, van már elég stúdióban közönség előtt felvett okoskodásunk.

Csurka nagyszerű elbeszélése, a Miért rosszak a magyar filmek?, úgy látszik, örökérvényű. Ebből egészen tűrhető filmet készített Fejér Tamás 1964-ben. A helyzet azóta nem sokat változott, a dramaturgiai tanács helyett most széttárt kezek vannak, és megnyerhetetlen pályázatok.

Ma Magyarországon van egy tucat rendező, aki filmet csinálhat, és talán még kevesebb forgatókönyvíró. Állítólag hegyekben állnak a forgatókönyvek, állítólag sorban állnak az elsőfilmesek a lehetőségért.

Nem feltétlenül kell milliárdos szuperprodukciókban gondolkodni, ugyanis lehet jó filmet csinálni atomháború, űrhajók, repülő vámpírok és sztárok nélkül is. Új, fiatal arcokra, alkotókra van szükség, akik képesek magyar filmet készíteni és nem epigonok. Így aztán nem csak és feltétlenül Ascher epigonképző intézményéből lehet válogatni. A közszolgálatiság ezt is jelenti. Sőt szerintem elsősorban ezt jelenti.

Filmeket kell csinálni!

 

csorja