2014.11.14.
Lejárt
a csendes visszahúzódás korszaka
Idén sokkal több képet festettem, mint az elmúlt harminc év
alatt
Gábor István
festőművész 1944-ben Újpesten született. A Képző- és
Iparművészeti Gimnáziumban Viski Balázs tanítványa volt. A
Magyar Képzőművészeti Főiskolán Szentiványi Lajos volt a
mestere. 1974–1977: Derkovits-ösztöndíjas volt. Nonfiguratív
festményeket fest, amelyek sajátosan köztes felfogásúak a lírai
és konstruktív absztrakció és a pop-art között. Finoman
fest, átmenetes színfelületek közé erősen fakturális felületeket
helyez, adalékanyagokkal dúsított műanyag bázisú hordozóval,
applikációkkal és talált tárgyak sablonként való használatával.
A Magyar Képzőművészeti Egyetem és a Képző- és Iparművészeti
Szakközépiskola tanára volt. 1973-tól kiállító művész.
Köztéri művei:
Műkő szobor (Nyíregyháza), Tűzzománc falikép (Szent István
Közgazdasági Szakközépiskola).
2014-ben három kiállítása
is volt: februárban Takács Klárával (feleségével) közösen
az Óbudai Kulturális Központban, szeptemberben a Kóka Ferenc Művészeti
Alapítvány visegrádi utcai kiállítótermében és októberben
a Szent József Házban.
Mozaikokat készítünk a Boldog Meszlényi
Zoltán templomban
Október 31-én szentelték föl az új lágymányosi római
katolikus templomot Boldog Meszlényi Zoltán tiszteletére.
Tudtommal ebben a templomban az ön mozaikjai is láthatók.
– A felszentelés idejére még nem készültek el a
mozaikok, nagyobb kartonokra festve láthatók, hogy a templombelső
egyes részeit milyen művek díszítik a közeljövőben. A
templom főhajójának egyik oldalán Boldog Meszlényi Zoltán, a
másik oldalon a magyar kereszténység egyik alapítója, Szent
Adalbert látható. A jobboldali hajóban a feltámadó Jézus
Krisztus, míg a baloldali hajóban Szűz Mária a kisdeddel lesz
elhelyezve. Kiemelendő, hogy ez közös munkánk Tölg-Molnár
Zoltán festőművész barátommal – ő nyugdíjazásáig a Képzőművészeti
Egyetemen tanított. Mindketten festjük az alakokat, jól megértjük
egymást, mert fiatal korunk óta igaz barátság fűz minket össze.
Barátom a sorozat konstrukcióján dolgozik, míg én főleg az
alakokat, a fejeket, a részleteket ábrázolom. Így valódi összhangban
dolgozunk.
Mekkora méretű mozaikokról beszélhetünk?
– Nagy méretű mozaikokról van szó, hiszen 150×350
cm-es egy alap., Terveink szerint Karácsonyra már mozaikon lesz
látható Szűz Mária a kisdeddel, januárra pedig elkészül a
Szent Adalbertet és Boldog Meszlényi Zoltánt ábrázoló
mozaikok. Valószínűleg éppen Húsvétra helyezzük ki a Feltámadó
Krisztus mozaikot.
A békásmegyeri Szent József Házban beszélgetünk,
egyéni kiállításának helyszínén. Az itt látható művek
milyen tematika szerint lettek kiválasztva?
– Az itt látható képek jelentős részét idén
festettem, tehát a legújabb festményeimet állítottam ki. Tehát
semmilyen konkrét tematikát nem határoztam meg. Bár az egész
tárlatot áthatja a líraiság is. Nem vagyok már fiatal, megőszültem,
és mivel a kiállítást ősszel rendezték, ezért címének az
Őszi intést adtam. Amikor elbúcsúzunk egymástól, akkor intünk
egymásnak. A nyár elmúlásán kívül a mi mulandóságunkról
is szól egy kicsit a kiállítás. Az ősz mégsem az elmúlás
ideje, hanem a gyümölcsérlelő, a szüretek ideje, Isten csodálatos
ajándéka. Az ősz színeinél nincs szebb. Gyönyörű színekben
pompáznak a fák, a virágok, az avar, minden. Készülünk a télre,
mely puha hóval takar, és az új magok a hó alatt várnak az ébredésre.
Nem múlik el semmi, nem vész el egyetlen pillanat sem. Az Idő
Szívében ott ragyog minden mosolyunk, minden érintésünk, megőrződik,
és a maga idejében új virágokat, új örömet fakaszt a szívekben.
De ez mégsem egy depressziót sugárzó tárlat.
– Nem is az volt a célom. Az ősz szépségéről szeretnék
képeim által „beszélni” – már csak azért is, mert
nagyon optimista vagyok. Azért is vagyok derülátó, mert úgy
érzem, művészi pályafutásom alatt még sosem voltam annyira
motivált, és nem voltam annyira jó formában, mint idén.
2014-ben már három kiállításom is volt, míg 30 évig egy tárlatom
sem… Februárban a XIII. kerületi Visegrádi utcában a Kóka
Ferenc Művészeti Alapítvány rendezett számomra egy kiállítást
Viski Balázs halálának 50. évfordulója alkalmából. Az alapítvány
elnöke, Molnár Valéria remek művészettörténész is, és ő
kért fel engem erre a kiállításra. Viski Balázs nagyon híres
középiskolai festőtanár volt, tanítványai a szakma élvonalában
szerepelnek. Ő már a Képző- és Iparművészeti Gimnáziumban
elérte azt növendékeinél, hogy a szakma megszállottjai
legyenek. Ezért is lehetett tudni azt, hogy a Viski-növendékekből
jó festőművészek lesznek. A hajdani osztály tagjai közül
huszonöten még mindig aktív kiváló festők, vagy restaurátorok.
Rubik Ernő is osztálytársunk volt, aki még mindig dolgozik.
Mégis, mi az oka annak, hogy három évtizeden át nem
volt egyéni kiállítása?
– Ezt nehéz pontosan megfogalmaznom. Valahogy nem éreztem
azt, hogy miért is kellene festenem. Hiszen a festő akkor
fessen, ha megvan rá a belső szükséglete. Ez nem jelenti azt,
hogy 30 éven át nem festettem, de nem volt bennem elég
exhibicionizmus.
Az óbudai kiállítás olyan sok energiával töltött föl,
hogy még kezdő festő koromban sem éreztem magam ennyire
boldognak és elhivatottnak
Pedig szinte mindenki azt állítja, hogy a művészek többsége
hiú.
– Ezért sem értem, hogy mindez miért történhetett
velem. Sváby Lajos festőművész ezért is mondta rám, hogy eléggé
visszahúzódó művész vagyok. Idén viszont valami csoda történt.
Garami Gréta művészettörténész édesapja számára vásárolt
tőlem egy képet – ő volt az egyetlen vásárlóm az elmúlt
30 év alatt. Grétának nagyon tetszett ez a festmény, és ő
volt az, aki „újra fölfedezett”. Azt mondta nekem, hogy az
Óbudai Kulturális Központban csináljunk feleségemmel együtt
– aki szintén festőművész – közös kiállítást. Feleségem
eleinte nem lelkesedett az ötletért, de amikor látta, hogy közös
kiállításunk mekkora motivációs erőt adott számomra, akkor
nagy örült neki. Tehát ez az óbudai kiállítás olyan sok
energiával töltött föl, hogy még kezdő festő koromban sem
éreztem magam ennyire boldognak és elhivatottnak. Ezután éjjel-nappal
festettem, mert új képekkel akartam bemutatkozni az idei kiállításokon.
Így történhetett, hogy 2014-ben sokkal több képet festettem,
mint az elmúlt 30 év alatt összesen.
Maga a kilátóhely mérete is meghatározza azt, hogy
mennyi képet és hogyan rendezzen el?
– Természetesen. Nagyon szeretem a nagy méretű kompozíciókat,
ez is jellemzi művészetemet. Már általános iskolás koromban
díszleteket festettem a diákszínpadi előadásokhoz. Ebben a
munkában az akkori padtársam, a későbbi színházi rendező,
Székely Gábor volt. Később már nem foglalkoztam díszletfestéssel,
de a nagy képek iránti vonzalmam megmaradt. A főiskolán is
nagyméretű festményeket készítettem. Azért is, mert a
gesztusok a nagyobb méretű felületeken jobban érvényesülnek.
A miniatűrök világa nem áll közel hozzám. Rajzolok kis méretű
grafikákat is, de azok a nagy kép tanulmányai, s nem önálló
művek.
Rákospalotán én hordtam a fegyvereket a felkelőknek
Festményeit nézve látom, hogy nem figurálisak, nem
portrék, vagy tájképek. Mindig is az absztrakt és a
nonfigurativitás vonzotta?
– Valóban nem festek tájképeket, s nem jellemző rám a
realizmus, de mégis mindegyik képem visszavezethető a valóságba.
Hiszen gondolatiság nélkül nem tudok festeni. Minden egyes kép
festésekor egy olyan szándék vezérel, ami a valóságból
indul ki. Az 1956 emlékére készült festményem egy szürkés kép,
amelyre ha rátekintünk, az alvadt vérre is asszociálhatunk.
Igaz, a forradalomban nem harcoltam, de Rákospalotán én hordtam
a fegyvereket a felkelőknek. Ezért sem meglepő, hogy a
forradalom eseményei mély nyomott hagytak a lelkemben. A forgószéllel
is sokat foglalkoztam, annyira, hogy ez a téma még álmaimban is
visszatér. Nagyon sok képemen ábrázolom a forgószelet.
Bevallom, hat rám a televízió is, főleg a hírműsorok és a
természeti témájú csatornák adásai – a BBC-t rendszeresen
nézem, mert most döntöttem el, hogy megtanulok angolul –, és
a Fülöp-szigeteki tragédia nagyon elborzasztott. A Templom című
festményemet pedig az ófalui Templom utca inspirálta.
És a Szögesdrótot?
– A Szögesdróttal az 1990 előtti rabságot, a világtól
való elzártságot szimbolizáltam. Sőt személyes történetem
is fűződik az elnyomáshoz. A forradalom leverése után
megvertek a rendőrök, mert egy KISZ-vezetővel konfliktusom
volt.
Az 1956-os forradalmat úgy is meg lehet képen örökíteni,
hogy a harcoló katonákat, felkelőket figurálisan ábrázolják.
Ön miért nonfiguratív módon nyúlt ehhez a témához?
– A harcosok lefestése számomra túlzottan elbeszélő,
historizáló lenne. Én viszont áttételesebbnek gondolom a művészetet.
Az érzelmekre szeretnék hatni. Így képeim nem annyira a
szemnek, az észnek, hanem a szívnek „szólnak”. Azért sem
szeretek sokat beszélni a képeimről, mert azzal hatok az észre,
és én azt szeretném, ha a néző érzelemvilágát kavarnák
fel műveim.
Ez azt is jelenti, hogy képei mindenkire más érzelmi
hatást gyakorolnak?
– Mindenkinél más-más hatást érnek el képeim.
Viszont a legtöbben azt érzik egy képemet megtekintve, amit én,
az alkotó. Csak egyéntől függően egy kicsit mást is belelátnak
a festményeimbe.
Beszélgetésünk elején esett szó a lágymányosi
templomba készülő művekről. Gondolom, Szűz Máriát vagy Jézus
urunkat nem lehet nonfiguratív módon ábrázolni.
– Nonfiguratívan nem, de XXI. századi módon már lehet
a szenteket ábrázolni. Esetünkben erre szükség is van. Az építész
arra kért föl bennünket, hogy ne a régi stílusok alapján
alkossunk. Ő egy modern templomot épített, amelybe modern ábrázolás
való. Azt egy szóval sem állítom, hogy a hiperrealisták vagy
a posztromantikusok nem kortársaink, és úgy vélem nem szabad
egyetlenegy művészt sem olyan stílusú alkotásra rákényszeríteni,
ami távol áll tőle. Bennem nincs meg a hajlam arra, hogy
teljesen természethűen vagy ódivatúan alkossak. Sokszor felvetődik,
hogy a modern festők azért választják a nonfiguratívot, mert
nem tudnak alakot rajzolni. Ez egy rosszmájú, tudatlanságból
származó kijelentés. A gimnáziumban meg kellett tanulnunk
rajzolni – ez alapkövetelmény. Viski Balázs megkövetelte,
hogy úgy tudjunk portrét rajzolni, ahogy azt a XVI. században
Holbeinék csinálták.
A gimnáziumban megismerhették az akkori nyugati képzőművészeti
irányzatokat?
– Hivatalosan megtiltották, hogy átvegyük a nyugati irányzatokat.
Abban az időben még Csontváryt is őrültnek titulálták, és
nem engedélyezték azt, hogy bárki is megpróbáljon a nyomdokába
lépni. Viski Balázs viszont titokban mutatott nekünk olyan külföldi
művészeti könyveket és katalógusokat, melyek által
megismerhettük a kortárs nyugati festészetet.
Több festőművésszel beszélgettem, akik azt mondták,
hogy a pártállam idején lázadásból készítettek absztrakt műveket.
Így volt ez az ön esetében is?
– Diákként nem foglalkoztam a nagypolitikával, de azt mégis
hamar eldöntöttem, hogy a valódi európai művészethez szeretnék
tartozni. Természetesen senkiből sem lesz máról holnapra
absztrakt festő. Egy folyamatról van szó… Egyre szabadabban
kezeltem a formákat, a csendéletekkel, és azt vettem észre,
hogy úgy is ki tudom fejezni a mondanivalómat, ha nem ábrázolok
tárgyat, vagy személyt. Azt mondanom sem kell, hogy nálunk a
vasfüggönnyel elzárták a nyugati kultúrát is, ám a lengyel
Polen című lapból az amerikai képzőművészet irányait, hatásait
nyomon lehetett követni. Ennek az volt az oka, hogy a lengyeleknél
nem volt „kulturális vasfüggöny”. Ezért náluk korábban
megjelent az absztrakt és az igen erős expresszív stílus.
Annak idején, mikor nonfiguratívat festettünk, tudtuk, hogy az
nem felel meg a hivatalos kultúrpolitikának. Így az eléggé
megtűrt kategóriába tartoztunk.
A nyugati irányzatokat önök egy az egyben le is másolták?
– Dehogyis! Sőt diáktársaimmal még el is ítéltük a
lengyel művészeket azért, mert túl könnyen veszik át a
nyugati trendeket, és nem érezhetők alkotásaikon a lengyel sajátosságok.
Ugyanakkor a zsdanovi szocreál stílust rettenetesnek tartottuk.
Teljesen irreálisak a mosolygó munkásokat ábrázoló képek.
Mielőtt a főiskolára fölvettek volna, üveggyárban dolgoztam,
és ott bizony nem az öröm és a kacagás kísérte a munkát.
Létezik-e ellenségeskedés a figuratív és a
nonfiguratív művészek között?
– Nagyon sok művészt ismerek, akik kiváló figurális
alkotásokat hoznak létre. Biztos vannak olyan alkotók, akik
ellenségnek tekintik azokat, akik más irányzatot képviselnek,
de ez a magatartás nem jellemző az igazán nagy művészekre. Ők
tisztelik azokat, akik a saját formanyelvükön, stílusukon belül
jót alkotnak. Főleg a középszerűek körében folyik az ellenségeskedés.
Az ügyes mester még nem lesz művész
Ha már a középszerűeket említette; az egyéniség lényeges
kritériuma annak, hogy valakiből igazi művész váljon?
– Az egyéniség az egyik a legfontosabb meghatározója
minden egyes művészeti ágnak. Nem elég a mesterségbeli tudást
elsajátítani, hanem szükséges egy olyan karakter, ami nem
tanulható. Ami a művészetben egyéni sajátosság, egyéniség
gyanánt jelentkezik, az számos, vegyileg elemezhetetlen és
eredetében ki nem puhatolható tulajdonság és képesség közös
megnyilatkozása.
Bizonyára a művésztanárok, mesterek egyénisége is
meghatározó.
– Ha egy mester erős egyéniség, az hatással bír tanítványai
pályájára, személyiségére. Szerencsésnek érzem magam, mert
nagyon szigorú mester volt Viski Balázs. Kicsit fegyelmezetlen
fiú voltam, és ő volt az, aki, ha nem is közvetlenül, de közvetetten
nevelt is. Úgy érezte, hogy bennem van a tehetség magja, s azt
napvilágra kell hoznia. Ezért viszonylag hamar mellém ült,
korrigálta festményeimet és segített nekem. Sőt még ecsetkészletet
is vásárolt számomra, mert látta, hogy az enyém mennyire
koszos, szinte használhatatlan a munkára. Az új ecsetkészletet
mindig ki kellett mosnom, és meg kellett neki mutatni, hogy
tiszta. Igaz, mesteremnek tartom Viski Balázst, de őt tanár úrnak
kellett szólítanunk. Nagyon mérges volt azért, amiért
mesternek nevezik a főiskolai tanárokat. Szerinte a mesteri cím
elnyeréséhez a főiskolai tanárság önmagában kevés. A főiskolán
Szentiványi Lajos tanított, aki nem is a diák tudatára, hanem
az érzelmére hatott. Tőle ritkaságszámba menő érzékenységet,
empatikus készséget sikerült átvennem. Ő mindig egyénre
szabottan korrigált, tehát mindig figyelembe vette azt, hogy a
hallgató miben tehetséges.
Később, amikor ön tanított, átvette tanárai metódusát?
– Pedagógusként tanáraim módszerét alkalmaztam. Sőt
elég hamar tegező viszonyt létesítettem a Képzőművészeti
Szakközépiskolában a diákokkal. Büszkeséggel tölt el, hogy
szinte az összes tanítványomat fölvették a főiskolára, s
hajdani növendékeim közül már hárman kiállítottak a
velencei biennálén. A szakközépiskolában arról voltam híres,
hogy a renitenseket kedvelem. Holott csak a bennük lévő tehetséget
akartam előhozni, és támogattam a kreativitásukat. Nem
engedtem veszni hagyni azokat renitenseket, akik a többi tárgyból
elég gyengén teljesítettek, s mindent megtettem annak érdekében,
hogy bent maradjanak a szakközépiskolában. Egyéni tehetséggondozást
végeztem, legtöbbször sikerrel; ezek a hajdani renitensek
jelenleg mind a pályán vannak, és elismert művészek.
Ha már a tanításnál tartunk: mi az oka annak, talán
a nem elégséges vizuális nevelés, hogy többen, ha betérnek
egy kortárs kiállításra, nagyon hamar elsétálnak az alkotások
mellett?
– Ez a jelenség nem csak a képzőművészetre jellemző.
A kortárs komolyzenei koncertek sem vonzanak tömegeket. A kérdésére
a válasz: nem elég néznünk, hanem meg kell tanulnunk látni
is. Nagyon jó a rajztanári gárda, viszont arra nincs sem
elegendő idő, sem pénz, hogy a gyerekek már óvodás koruktól
megfelelő vizuális nevelésben részesüljenek. Bár az óvodákat
illetően még beszélhetünk vizuális kultúráról. Sőt a
dadaisták is kedvelték a gyermekrajzokat, mert azokat még őszintének
találták.
Olyan véleménnyel is találkoztam, hogy az általános
iskolai rajzórákon nem engedik, hogy a gyerekek fantáziája
kibontakozzon.
– Sajnos az általános iskolában a rajzórai követelmény
túlzottan feladat-centrikus. Lehet, hogy egy gyerek nem tud
pontosan lerajzolni egy vázát, de föl kell fedezni, ha valami
izgalmas van a rajzában. Azt is tudni kell, hogy a gyerek nemcsak
rajzol, hanem kifejezési igénnyel is meg van áldva.
A kifejezési igény az ön művészeténél is tetten érhető.
Megfigyeli, miként reagálnak a kiállítás megnyitókon képeire?
– A kiállítások
megnyitóján azt vettem észre, hogy kedvezően fogadták a festményeimet,
és nem csak udvariasságból gratuláltak. Kollégáim tetszését
elnyerték a képeim, és az idei kiállításaimat „művészi
feltámadásnak” tekintik, hiszen rólam 30 éven keresztül
szinte semmit sem hallottak.
Számtalan stílus él egymás mellett. Ez nem okozhat
zavart a néző fejében?
– Szerintem nem gond, sőt jó is, hogy nincs egységes művészeti
kánon. Ma a nézők nagyon jó helyzetben vannak, mert válogatni
tudnak a különböző stílusok között. Ahogy a réteken, mezőkön
sokféle virág pompázik, úgy a művészetben is több irányzat
létezik. Még arra is hat bizonyos fokig a nonfiguratív, aki
nagyon elkötelezett a realisztikus ábrázolás mellett. A jó
naturális képeket én is nagyon izgalmasnak találom, mert soha
nem éreztem azt, hogy az nem művészet, s nem képes egy ilyen
alkotás „megérinteni”.
Az nem jelent gondot, hogy még mindig vannak úgynevezett
polgárpukkasztó alkotások?
– Ezek az alkotások szinte csak utánzatok lehetnek,
hiszen mára minden polgárpukkasztó dolgot létrehoztak. Ráadásul
a polgári réteg még csak kialakulóban van Magyarországon, így
azt nagyon „pukkasztani” sem lehet.
Februárban, a Visegrádi utcai kiállító teremben be
is mutatta különleges festészeti technikáit az érdeklődők
számára. Melyek ezek a technikák?
– Egy ilyen „attrakció” soha nem jutott volna
eszembe. A Kóka Ferenc Művészeti Alapítvány elnöke kért meg
arra, hogy Bajovics Milán zeneszerző műveire fessek. Tehát az
adott zeneművek inspiráltak, és úgy festettem a közönség előtt.
Úgynevezett monotípiát készítettem. A palettára erős színeket
festettem, amit átnyomtattam egy vászonra, amelyre már előtte
aranyat vittem föl. Majd barna színnel megszórtam, ami által
hihetetlen felületek jöttek létre, s utána tovább festettem.
Ezt a technikát nem rendszeresen alkalmazom. Ott azért választottam
ezt, mert időre kellett dolgoznom. Tehát egy művet egy zeneszám
alatt készítettem el.
Sosem az a célom, hogy a nézőt kiábrándítsam, csüggedésre
késztessem
A társművészetek – mint a zene – is hatnak a munkásságára?
– Főleg a zene; szeretek gitározni, játszom blockflötén.
A zene iránt gyermekkorom óta rajongom, s ez arra vezethető
vissza, hogy a baptista zenekarnak apám volt a karmestere, édesanyám
pedig mandolinon játszott. Lányom is tanult gitározni, és
unokatestvérem is játszanak ezen a hangszeren. A zene, főleg a
komolyzene – ami lehet reneszánsz vagy akár modern is –
nagyon sokszor ihletet ad számomra.
Mi a művészeti hitvallása?
– Az, amit már gyermekkoromban leírtam: örömet szeretnék
szerezni képeimmel. Sosem az a célom, hogy a nézőt kiábrándítsam,
csüggedésre késztessem, hanem hogy bizakodást adjak képeimmel
számukra. Nem a depressziót, hanem a vitalitást óhajtom közvetíteni.
Medveczky Attila
|