2014.11.14.
A
gender-ideológia démoni, és elpusztítja a családokat is
Andreas Laun salzburgi segédpüspök könyvbemutatója a Pázmány
Péter Katolikus Egyetemen
Ellentmond-e egymásnak
a hit és az értelem? Eljut-e minden ember Isten felismerésére?
Katolikusként el kell-e utasítanunk az evolúcióelméletet? Könyvvallás-e
a kereszténység? Mi változott a világban Jézus eljövetele után?
Mítosz-e Jézus feltámadása? Nem teszi-e tönkre a misszió a különféle
kultúrákat? Mi a gender-ideológia lényege? Melyek az egyház társadalmi
tanításainak alapelvei? – többek között ezekre a kérdésekre
válaszol egyszerűen, közérthetően, a ma emberének nyelvezetén
szólva, ugyanakkor igényesen és nagy-nagy szeretettel Andreas
Laun püspök úr a Keresztény ember a modern világban című könyvében
– amely kétszer is elnyerte az össznémet tankönyvdíjat –,
melyet idén jelentetett meg a Kairosz Kiadó Csontos Attila fordításában.
Október
29-én a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Jogi Karának dísztermében
a kötetet Bíró László tábori püspök – aki két évtizede
ismeri Laun segédpüspök úr munkásságát – méltatta. Püspök
úr úgy véli, hogy Andreas Laun egész életét meghatározza ez
a szentírási mondat: „Tudom, kinek hiszek.” Laun püspök
mindig is kihangsúlyozta, hogy nem az a cél, hogy a válaszok
megfeleljenek vágyainknak, hanem hogy eljussunk az igazsághoz.
„Ő sosem azt akarja, hogy a vágyainknak megfelelő legyen az,
amit hirdet, hanem azt, hogy az igazsághoz jusson közelebb az
olvasója, hallgatója. Laun püspök úr mindig felemeli szavát
az igazság és az élet védelmében” – fogalmazott a tábori
püspök. Bíró László kiemelte, hogy a salzburgi segédpüspök
úr sosem arra figyel, hogy mit gondolnak őróla, hanem arra,
hogy ő mit gondol az igazságról. Ez az ő sajátossága. A
radikális életvédők körében is kiemelkedő a munkássága. Bíró
püspök úr felhívta a hallgatóság figyelmét arra, hogy a könyv
eredeti kiadásában is látható két magyar vonatkozású kép.
Laun püspök úr remek fotós is, és a Szent István-bazilika
kupoláját is lefényképezte, s a kötet utolsó fejezetében,
amelyben az állam és a vallás kapcsolatáról ír, látható a
magyar korona, s alá ezt a szöveget írta: „a magyar Szent
Korona az Isten előtti felelősséggel gyakorolt hatalom szimbóluma”,
a felelősségteljes kormányzás mintáját mutatja be ezzel az
olvasónak. „Nem egy szokványos hittankönyvet tart a kezében
az olvasó. A kötet elején a szerző néhány érdekes dolgot közöl
hitünkről, majd az élet-, a családvédelemről szól. Tehát a
könyvben nincsenek benne az alapvető hittételek. Nem azért,
mert erről nem akarna írni, s ezt nem tartja fontosnak. A hittételekről
több könyv is szól, ebből a műből viszont a párbeszéd
nyelvét lehet megtanulni. A kötet ez által új hitbéli látásmódot
próbál közvetíteni – mondta Bíró püspökatya, aki szerint
a műből kiolvashatók XVI. Benedek pápa tanításai. A könyv
első fejezete a hit és az értelem viszonyrendszerét taglalja.
Benedek pápa alapállítása: „Szent János, módosítva a
Teremtés könyvének, az egész Szentírásnak az első versét,
e szavakkal kezdte evangéliumának előszavát: »Kezdetben volt
a Logosz«. A Logosz egyszerre jelenti az értelmet és a szót
– egy olyan értelmet, mely teremtő és képes arra, hogy közölje
magát, pontosan úgy, mint értelem. Ezzel Szent János evangélista
megajándékozott minket a bibliai istenfogalom utolsó szavával,
azzal a szóval, amelyben a bibliai hit összes, gyakran fáradságos
és kacskaringós útjai célba érnek és megtalálják a szintézisüket.”
Ez azt jelenti, hogy létünk értelmes, mert a teremtő érelemmel
vagyunk egységben. Ha szembe megyünk Krisztussal, aki a teremtő
Logosz, akkor szembe állunk az egész teremtéssel – s ez a
tendencia jellemző kontinensünkre Bíró László szerint. A tábori
püspök külön kiemelte a könyv krisztológiai fejezetét.
Ebben olvasható egy a korunkra sajnos igen jellemző példa. Miután
XVI. Benedek pápa 2006-ban megjelentette A názáreti Jézus c. könyvét,
a Der Spiegel magazin újságírója döbbenten vette tudomásul,
hogy „a pápa, akit általában intelligens embernek tartanak,
valóban elhiszi, hogy Jézus Isten fia.” Igen, a pápa és
minden igaz keresztény valóban hisz benne. A maga jelenvalóságát,
az emberekhez való közelségét Isten az addig elképzelhetetlenig
fokozta Jézusban. Érthető a nem hívők megdöbbenése és gúnyolódása.
De azt talán még egy ateista is elismerheti, hogy mennyivel
elfogadhatóbb lenne egy olyan Isten, aki eljön az emberek közé,
együtt szenved velük, megváltja és megvigasztalja őket, mint
egy olyan, aki csak beszél, figyel és ítélkezik.
Andreas
Laun püspök úr, a szerző, aki számtalan nyelvet elsajátított,
sőt társalgási szinten beszél magyarul is, a könyvbemutatón
elmondta, hogy már gyerekként is az volt az érzése, hogy nem
csupán egy szűk környezetben, hanem egy nagyobb világban él.
Tizennégy évesen tudatosult ez benne, az 1956-os magyar
forradalom idején. A gyermek Launt nagyon megdöbbentette és érzelmileg
hatott rá az, amikor az újságokból értesült a felkelők dicsőséges
tetteiről. Ez a fő oka annak, hogy a mai napig különlegesen
szereti Magyarországot. Nagyon örül annak, hogy több könyvét
is lefordították magyar nyelvre. Elsőként édesapja, Hallmut
Laun könyvét fordították le magyarra, Találkoztam Istennel címmel.
Ezt a könyvet már tíz nyelvre lefordították, de elsőként
magyarra. „Biztos vagyok benne, hogy az én életem is másként
alakult volna, ha apám nem kerül közelebb Isten igazságához”
– mondta a püspök, akinek A szerelem dinamikája című könyve
is megjelent magyarul. Ebben kutatási eredményekre hivatkozva állítja,
hogy a védekezési módszert alkalmazó párok esetében
gyakoribb a válás, mint azoknál, akik nem védekeznek, hanem a
természetes fogamzásszabályozással élik házasságukat. A témában
végzett vizsgálatokból kiderül: a természetes fogamzásszabályozás
a vallásgyakorlattól függetlenül önmagában is hozzájárul a
házasság stabilitásához. Ok–okozati öszszefüggés áll
fenn a válások alacsonyabb száma és a természetes fogamzásszabályozás
alkalmazása között. Eltekintve a vallás kínálta lehetőségektől,
a házasságot stabilabbá teheti a jó kommunikáció, a kölcsönös
bizalom, az önfegyelem és a biztonság érzése. „Jelen voltam
VI. Pál boldoggá avatásán, és jól emlékszem arra, hogy
1968-ban a pápa enciklikát bocsátott ki a helyes születésszabályozásról.
Akkor ezen az egész világ felháborodott. Irracionálisnak
tartom, ha egy hindu vagy protestáns vallású vagy éppen
ateista ember támadja a pápát. Pedig VI. Pál gyönyörű,
profetikus és a világ kultúrájával olyannyira ellentétes
enciklikája nem hagy kétséget afelől, hogy a mesterséges
fogamzásgátlás és az általa kirobbantott szexuális
forradalom szét fogja választani a házastársakat, mert
meggyengíti a házasság egyesítő hatását és termékenységét”
– fogalmazott a salzburgi püspök. A most bemutatott könyvnek
már megjelent a szlovén nyelvű fordítása is, horvát nyelvre
is lefordították ezt a munkát, de még nem adták ki. Andreas
Laun kiemelte, hogy az egyház munkáját el akarta lehetetleníteni
a nemzeti szocializmus, a kommunizmus, és abban bíztunk, hogy több
támadás már nem érhet bennünket. Sajnos tévedtünk, mert
megjelent a gender-mozgalom, mely azt az abszurd nézetet képviseli,
hogy a férfi és a női mivolt között egyáltalán semmi lényegi
különbség nincs, pusztán szocializáció kérdése, hogy
valaki férfivá vagy nővé válik. Ez a felfogás semmibe veszi
a teremtés nyelvét, amelyen a Teremtő Isten kommunikál az
emberrel, így szembefordít Vele, aki őt férfinak vagy nőnek
alkotta. A gender-perspektívát az oktatásba akarják beültetni
a lehető legszélesebb körben. Az államnak nincs joga megállapítani
egy személy nemét, ezért a jogot is át kell formálni, mert az
a természetes nemek alapján kategorizál. Mindez alapvetően a
kultúra dekonstrukcióját célozza meg. „Amikor Ferenc pápának
fölvetettem ezt a problémát, Őszentsége egy szóval válaszolt:
ördögi. A gender-ideológia tehát démoni, elpusztítja a családokat
is. Ezen mozgalom képviselői aljas háborút folytatnak az élet,
a család és az egyház ellen. S éppen ezért, nekünk, keresztényeknek
harcolnunk kell azért, hogy ez az ideológia ne érje el célját.
Igen, harcolnunk kell, bármenynyire is furcsa kijelentésnek tűnhet
ez egy püspök szájából. Avilai Szent Terézt idézem: »Isten
gyűlöli azoknak a békéjét, akiknek harcolniuk kellene«. Úgy
érzem, Isten engem a harcra választott ki. Nekem mindig
harcolnom kell, most éppen a gender-ideológia ellen” –
mondta zárszavában Laun püspök úr.
Roska
Péter plébános, Laun püspök több könyvének fordítója is
úgy véli, hogy a halál kultúrájának új eleme a gender-ideológia.
Roska atya elmondta: „Laun püspök tizenkét részből álló
katekizmus sorozatot írt a fiatalok számára. A salzburgi püspök
a szalézi rend tagja, és tudjuk, hogy ennek a szerzetnek az
egyik fő küldetése a katolikus népnevelés. Ezért nem csodálkozhatunk
azon, hogy Andreas Laun pedagógusi munkája is kiváló. Azért
határoztunk el, hogy a Keresztény ember a modern világban című
könyvet lefordítjuk, mert püspök atya erre a könyvére két
alkalommal is megkapta az össznémet tankönyvdíjat. Úgy vélem,
hogy manapság, amikor a hit- és erkölcstan tanítása széles körben
beindult Magyarországon, ez a kötet segítséget nyújt a tanároknak.”
A könyv szerzője
katolikus püspök, de egyszersmind ember is, csakúgy, mint mi,
olvasók, és azzal a szándékkal írta ezt a könyvet, hogy
bemutassa nekünk, mi a Római Katolikus Egyház hite, hogy ezt a
hitet hogyan tanítja, és mire (valójában: kire) alapozza. Természetesen
nem kell elhinnünk, amit leírt. Senkinek sem kell hinnie, senkit
sem lehet hitre kényszeríteni. A kényszer hitkérdésekben
teljesen terméketlen, nem szül hitet, csak képmutatást, fájdalmat
és hitetlenséget.
Medveczky
Attila
|