2014.11.14.
Hajmeresztő eredetmondák a magyar Jézustól
a török Akhilleuszig
Robbanásszerűen
terjednek az internetnek köszönhetően a különféle mendemondák
a hun–magyar azonosságtól a „Jézus magyar volt” ötletelésen
keresztül egyenesen a Szíriusz bolygóról jött ősmagyarokig.
Kell-e egyáltalán harcolni ezek ellen, és ha igen, hogyan? –
tették fel a kérdést a Pártus Jézus és társai című
rendezvényen az előadók az ELTE bölcsészkarán.
Az eseményen Sárközy Miklós, a KRE BTK Történettudományi
Intézet ókortörténész-iranistája és Teszler Vendel, az ELTE
történészdoktorandusza sorra vették a különféle tévhiteket.
Az egyik legmarkánsabb, köztudatban élő közülük nyelvészeti
kérdés: az, hogy a magyar nyelv nem finnugor, hanem türk, sőt,
sumer eredetű lenne. Annak, hogy a magyar nyelv a finnugor
nyelvcsaládba tartozik, nyelvtani alapjai vannak – mondta erre
Sárközy –, hiszen a nyelvtan, és nem a szókészlet –
amelyben rengeteg a jövevényszó – határozza meg egy nyelv
hovatartozását. Ebből a szempontból nincs jelentősége, hogy
a magyar nem hasonlít a finnre: az izlandi és a kurd sem hasonlít
egymásra, mégis indoeurópai nyelv mindkettő.
„Török testvéreink”
Szó esett a magyar–török törzsi rokonságról, amely Törökországban
is komoly népszerűségnek örvend; mint mondták, van rengeteg török
kapcsolata a magyarságnak, de a közös, hun–török–magyar
eredet mítosza csupán a török nemzetépítés része – a
magyar tanszékek felállítását maga Kemál Atatürk rendelte
el –, és egy, a most tárgyalt magyarhoz hasonló népi dilettáns
mozgalomnak az eredménye, amely olyan hajmeresztő ötletekkel is
előáll, mint például hogy már Akhilleusz is török volt. Iránban
szintén rokonoknak tartanak minket, de mivel az ő nemzetépítésük
indoeurópai jellegű volt, ők magukban is, bennünk is az „árja
testvérnépet” keresik; egyszerre türkök és árják pedig
nyilvánvalóan nem lehetünk.
Elrettentő példák
Említés szintjén előkerült a rendezvényt fémjelező
– „pártus Jézus és társai” – mondakör is; Sárközy
egyértelműen tudománytalannak, és emiatt ilyen síkon
megvitathatatlannak nevezte azt az egyes csoportok körében
elterjedt nézetet, mely szerint Jézus nem zsidó, hanem pártus
(tehát hun közvetítéssel magyar) származású volt. A
magyarok földönkívüli – Szíriusz bolygóról való – származásának
ötletét már csupán az elrettentő példa szerepére kárhoztatták.
Egyébként felhívták a figyelmet a Tények.hu oldalra, ahol
megtalálható az összes hasonló mendemonda, és cáfolatuk a
pilisi szívcsakrától Ősbudavár mítoszáig bezárólag.
Pénzelt dilettantizmus
Amúgy Sárközy és Teszler egyetértettek abban, hogy önmagában
sem a hagyományőrzésben, sem a légből kapott történelemmagyarázatokban
nincsen kivetnivaló; Teszler még ezek közösségszervező pozitív
hozadékát is kész volt elismerni. Ennek jó példája a sokakat
megmozgató baranta, amely természetesen szintén egy kreált
dolog, valójában sohasem létezett az „ősmagyar küzdősport”.
Mint mondták, ízlésbeli kérdés, ha valakinek túl
„halszagú” a finnugor rokonság, illetve ha a kettő meg kettő
összegénél makacsul ragaszkodik az öthöz. A probléma az –
ahogy Sárközy mondta –, ha ez az antifinnugrista kör vak a
valós tudományos álláspontra, és még a vita lehetőségét
is elveti, vagy ha egyesek üzleti-politikai haszonszerzés céljából
rátelepednek ezekre a mozgalmakra és anyagi érdekből támogatják
ezt a „dilettáns népmozgalmat”.
Már az értelmiség is beveszi
A tudománynak nem szabad minden felvetődő amatőr ötletelésre
reflektálnia, ugyanakkor időnként tisztába kell tennie a
dolgokat – mondta Sárközy, azt is hozzátéve, hogy az
alternatív magyarázatok hívei nem tisztelik a tudományt, körükben
jelenleg a „tudós” egyfajta szitokszóvá vált. Ugyanakkor,
ahogy Teszler mondta, van, aki csupán a hagyományőrzésen – például
íjászkodáson – keresztül kerül be ebbe a körbe, érdekelné
az őstörténet, de a társai részéről és az interneten is főleg
ezekbe a színes mendemondákba botlik. Az előadók ezért hangsúlyozták,
hogy a hamis információdömping ellen a tudománynak könnyen
fogyasztható és azonnal elérhető anyagok közzétételével
kellene felvennie a küzdelmet, hogy az emberek ne csak az
interneten terjedő, egymással is szöges ellentétben álló
elemekből összeollózott „ideológiai katyvasz”
„szakirodalmával” találkozzanak. Ami aggasztó – emelte ki
Sárközy –, hogy ezek a tévhitek már a műszaki, orvosi értelmiség
körében is terjedőben vannak.
Valláskeresés és a tiltott gyümölcs
Beszéltek a mítoszok társadalmi vetületéről is: főként
az imént említett információhiány és a traumatikus közelmúlt
– Trianon, világháborúk – miatt mindenképpen vonzóbbnak tűnhet
a sorozatos magyar történelmi kudarcokról szóló hivatalos történelemértelmezésnél
Attila nagykirály egykori népének lenni. Egyszóval ez afféle
hitbéli kérdés lett, részben az elvallástalanodásra adott válaszként;
hiszen ezek a dilettáns szeánszok – ahogy Sárközy mondta –
mindig egyfajta misztikus titok átadásának ígéretével
szerveződnek, szinte cirkuszi előadás jelleggel; miközben a
katolikus egyház is körlevelekben határolódott el a neopogány
nézetektől. Teszler azt is kifogásolta, hogy a jelenlegi történelemkönyvekben
elenyésző rész szól a honfoglalásról, ezt is bővíteni
kellene.
Felhívta a figyelmet arra is, hogy az ezekbe a körökbe
tartozók számára az állam egyfajta ellenségkép, ezért a
hivatalos történelemszemlélet helyetti alternatívakeresésben
szerepe lehet a „tiltott gyümölcs” vonzerejének; ugyanakkor
ők nem valami ellen szerveződnek, hanem egy életérzést
keresnek. Akik igazán komolyan foglalkoznak a hagyományőrzéssel,
azok ezzel vannak elfoglalva, nem a politikai síkkal, míg a kívülről
szemlélők sűrűn összemossák őket a szélsőjobboldallal –
mondta. Mindketten példaként említették a Kurultajt, ahol hiányolták
a hivatalos történelemszemlélet képviseletét.
Összefoglalva, a jövő fő feladata a magyar őstörténettel
kapcsolatos vitakultúrának az érzelemmentesítése lesz – zárta
szavait Sárközy.
Ki kellene mászni az elefántcsonttoronyból
Bár vitáról és részvételről beszéltek az előadók,
főleg Sárközy részéről érzékelhető volt egyfajta
leereszkedő jóindulat a hivatalos álláspont ellenzői felé.
Miközben azt mondta, hogy a tudománynak nem szabad vitába szállnia
minden ilyen romantikus mesével, mert azzal egyenrangú
vitapartnerként tünteti fel a mendemondahívőket, kicsit később
Baski Imre kapcsán azt hiányolta, hogy az antifinnugristák nem
hívták meg vitára a tudóst. Ugyanakkor a kérdezők hiába
vetették fel kétszer is például László Gyula kettős
honfoglalás elméletét – amelyről Sárközy is elismerte,
hogy tudományosan megalapozott –, ezekre a kérdésekre érdemben
nem reagált, amikor pedig az esemény végén harmadszor is
elhangzott a kérdés, a moderátor intette le a kérdezőt.
Bár az előadók kijelentették, hogy elvárnák a kritikára
nyitottság mellett a kulturált vitakészséget a másik oldal részéről,
ez nem akadályozta meg Sárközyt abban, hogy egy fiatal lány
alternatív módszertanokra vonatkozó kérdésére azzal a személyeskedő
kérdéssel reagáljon, hogy „Ön tudományt vagy hitet keres
ezekben a magyarázatokban?”.
Nincs min csodálkozni
A fentiek fényében így azért az is elképzelhető, hogy
talán nem a tudományos ismeretterjesztő művek hiánya, hanem
inkább a tanító helyett kioktatóba forduló hangvétel miatt
fogadják berzenkedve az emberek a Sárközyék által képviselt
tudományos álláspontot. Lehet csodálkozni azon, hogy az átlagember
inkább fordul egy közösségibb érzést nyújtó mondakör és
annak „sámánjai” felé, mint az elefántcsonttoronyból őt
áttételesen lefutóbolondozó, álláspontját eleve alsóbbrendűnek
tartó tudóshoz? Olyanokhoz, akik vele szóba sem állnak, akik
olykor még a saját maguk által elvárt vitakultúrát sem tartják
magukra kötelező érvényűnek? Aligha.
(erdely.ma)
|