2014.11.14.
In
memoriam Csurka István
Néhány gondolat a rendszerváltozásról
Kis János 1989
decemberében egy szombathelyi gyűlésen jelentette ki először,
hogy az SZDSZ lehetőnek tartja a koalíciót az MDF-fel, ha az
MDF megszabadul a jobboldalától, Csurkától. Pedig ekkor még
nem hangzott el a „népnemzeti gerinces” „törpe kisebbség”-es
jegyzet, amely után az antiszemitizmus vádja iszonyúan felerősödött.
Kis Jánost nem érdekelte, hogy ez a kijelentése menynyire
hasonlít Rákosinak akármelyik ’45-46-os megnyilatkozásához,
amelyben a Kisgazdapártot a jobboldalától, a reakciótól való
elszigetelődésre buzdította. (Aztán persze bilincsben és börtönben,
golyóban és körömletépésben tárgyiasult ez a kívánság…)
Az MDF megosztása
és utána a meggyengült szervezettel egy koalíció létrehozása
eleve beletartozott az elképzelésekbe. Ehhez olyan helyzetet
kellett teremteni, hogy a párt maga legyen kénytelen szakítani
a nemzetközi színtéren is antiszemitaként felmutatott emberével,
majd az így meggyengített maradékkal koalícióra lépni, már
eleve a diktáló pozíciójából. Ehhez természetesen az Aczél-féle
stábok adatbázisaira is szükség volt és van ma is.
Sokak szemében
talán már-már mániákusságnak tűnik fel ennek a névnek ez a
gyakori emlegetése. Annak azonban, aki politikát akar csinálni
a
mai Magyarországon
, tisztában kell lennie a terepviszonyokkal.
Az Aczél nevével
fémjelzett hálózat az újkori magyar történelem
legravaszabbul és legalaposabban összeszerkesztett politikai,
gazdasági és pénzügyi televénye. Nemzetközi kapcsolatai
minden égtájra kiterjedtek, belföldön pedig semmi sem történhetett
nélküle. Emberei révén nemcsak rálátása volt a titkosszolgálatokra
és a belső elhárításra, hanem a közvetlen irányítása alá
tartozott még olyankor is, amikor látszólag háttérbe volt
szorítva pártjában. Úgy ragadt rá Kádárra, mint a pióca,
és ezzel a legfontosabb döntéseket tudta befolyásolni. A módszere
az volt, hogy előbb kíméletlenül lehetetlenné tette az értelmiségit,
akár tudóst, akár művészt, majd amikor vagy megtört, vagy a
gyötrésnek már nem volt politikai haszna, ő nyúlt a hóna alá,
és a párt balszárnyával szemben ő segítette hozzá az alkotó
munka lehetőségéhez. A háttérben ő rakatta fel a
bilincseket, ő irányította a tiltásokat, ő adta a kitüntetéseket.
A gépezet ma is működik, a lekötelezettek serege végtelen.
(Egyszer majd, egy
nyugalmasabb időben talán valaki megírja, hogyan mozog a magyar
társadalom testében az az ejtőernyős csapat, amelyik szükség
szerint hol Galilei Kör, hol polgári liberális gondolkodók
folyóirata, majd Kun Béla és Szamuely Tibor gyilkos terrorlegényeivé
lépnek elő, majd moszkvai emigráció lesz belőlük, akik Bécsben
és Berlinben székelnek, majd itthon pártolják halálra József
Attilát, az a csapat mindig változó alakban, mindig elítéli
az előzőt, miközben folytatja, s ezzel ott van minden nagy társadalmi
változásban. De hát ez most nem ide tartozik.)
Az MDF szétfűrészelése
állandóan a kitűzött célok közt szerepelt. Sokszor maga a
szervezet tárt fel repedéseket a saját bástyáiban, ahová be
lehetett hatolni. Az SZDSZ és a kizárt állampárti legények
minden más pártban igyekeztek vezető pozíciókat szerezni. Legígéretesebbnek
a Szociáldemokrata Párt látszott. Harasztiék és Bihariék
satuba fogták a szocdemeket.
A Kisgazdapárt a
népszavazáskor az SZDSZ mellé állt. De a mohó és diadalittas
SZDSZ-vezetés elkövette azt a hibát, hogy a sikerből kihagyta
a kisgazdákat. Lenézte őket és rosszul ítélték meg várható
eredményüket. Akármikor átejthetőnek, beszipkázhatónak
tartották a kisgazda vezetőket. Fogalmuk sem volt annak a földigénynek
a mozgósító erejéről, amely erős majdnem-középpártot
hozott létre a tulajdonképpen nem is létező kisgazdákból és
a ’45-ös történetre még emlékező idős magyar emberekből.
Trockij muzsikmegvetése vakította el őket?
Amikor aztán a választások
első fordulója bebizonyította, hogy a célt nem sikerült
megvalósítani, mert az MDF, ha kis előnnyel is, de a legerősebb
párt maradt, újra az Ellenzéki Kerekasztal sémát vették elő.
Hatalmas nyomás nehezedett az MDF-re, elsősorban a kormányalapítás
várományosára, Antall Józsefre, nehogy ki merje hagyni a számításból
az SZDSZ-t. A sajtó egyöntetűen nagykoalíciót követelt. Száz
érvvel bizonyították, hogy az MDF egymagában nem is képes a
kormányzásra.
Ezek azonban csak
a nyilvános nyomások voltak. Azoknak a köröknek a hivatalos állami
politikán keresztül érvényesített figyelmeztetéseiről és követeléseiről,
amelyekről fentebb már szóltunk, talán majd csak az emlékiratok
idején fogunk beszámolókat olvashatni. Egyetlen eset kivételével.
Amikor a választások
második fordulója után, az eredmények ismeretében Antall
nyilvánosságra hozta, hogy a kisgazdákkal és a kereszténydemokratákkal
alakít koalíciót, és kihagyja az SZDSZ-t és a Fideszt is, a
Magyar Nemzeti Bank betétállománya egy hét alatt felére
csappant.
Az ország egyik
napról a másikra a csőd szélére került. Azok az állami és
nagybankok, amelyek eleddig mintegy 1,5 milliárd dollárt
tartottak bent bizalmuk jeléül betétként a Magyar Nemzeti
Bankban, hirtelen mind úgy gondolták, hogy a pénzük itt nincs
jó helyen. Igaz, Bulgária éppen ebben az időben jelentette be
fizetésképtelenségét, az azonban nem elégséges ok a magyar
rendszer iránti bizalom hirtelen megingására. Ezt a műveletet
valahonnan s valamiért irányítani vagy legalábbis sugalmazni
kellett.
Ne találgassunk,
ne gyanúsítgassunk. A tények magukért beszélnek. A még fel
sem állt Antall-kormánynak, az MDF-nek vajmi kevés eszköze
volt ennek a helyzetnek a kivédésére. Hivatalban és ereje teljében
volt azonban Aczél bankrendszere. Az a hálózat működött,
amelyik annak idején az útlevéllistákat az asztalra tétette
és amelyiknek a legtöbb vesztenivalója volt az MDF gáncsolás
nélküli kormányra jutása esetén.
Amit nem sikerült
elérni az Új Márciusi Front népfrontos blöffjével, az Ellenzéki
Kerekasztallal, az MDF megosztásával, a sajtó által követelt
– s a közvéleményben visszhangot vert – nagykoalícióval,
azt ebben az utolsó pillanatban ezzel a koncentrált támadással,
fenyegetéssel – és még ki tudja, mi minden történt –
sikerült kierőszakolni 800 millió dollár hirtelen kivételével.
A már azelőtt is
folyó paktummegbeszélések az SZDSZ és az MDF között felélénkültek,
és mire a kormány megalakult, nyélbe lett ütve a magyar
politikatörténet egyik legellentmondásosabb és legkártékonyabb
hatású megállapodása, amely olyan pillanatban szólt bele a
magyar társadalom életébe, amikor a legnagyobb szükség éppen
arra lett volna, hogy „fent” csak fogadják és gyakorlatba ültessék
azt, amit a népnek végre módjában volt elképzelnie egy szabad
választáson.
Sok szó esett már
erről a megállapodásról, de rendszerint csak felületes érintésekkel.
Először is soha nem volt még úgy bemutatva, mint sorozatos
behatolási kísérletek elhárítása után egy 800 millió dolláros
bunkó hatására létrejött kényszerű, sőt kikényszerített
politikai meghátrálás. Mert igaz ugyan, hogy a megállapodás közjogi
szempontból kiegyensúlyozott, hiszen a kétharmadot igénylő törvények
megritkítása, valamint a kormány és elsősorban a miniszterelnök
számára a kollektív bizalmatlansági indítvány elfogadása elégséges
ellentételnek látszik a köztársasági elnök posztjának átengedéséért
és a nagy tájékoztatási intézmények élére történő egyetértéses
kinevezési módért, de ezt az egyensúlyt lehúzták e hátrányos
következmények.
Kétségtelen,
hogy a kormányzás gyakorlatilag lehetetlenné vált volna, ha még
a költségvetést is kétharmados többséggel kellett volna
elfogadni. Előállhatott volna a Lengyelországihoz hasonló
helyzet, amikor az Országgyűlés a szétdarabolódottság, következtében
tehetetlen, és ennélfogva a kormány is csak vergődik. Ennek
nyilván előbb-utóbb új választások kiírása lett volna a következménye,
aminek eredménye pedig szerfölött kétséges lett volna. Nem
valószínű, hogy még egyszer megismétlődött volna az MDF
csoda.
A paktum mellett
tehát szólt ugyanannyi, mint ellene. S mégis tragikus következménnyel
járt – elsősorban a rendszerváltozásra nézve. Csak az egyik
fél volt az, ami, az MDF. Úgy tárgyalt, úgy kötötte meg ezt
az alkut, mint a kormányzásra felhatalmazott erő, amelyik a
maga módján akarja végrehajtani a rendszerváltozást. Ezt a módot
a többség támogatta. A másik fél azonban – s ez akkor még
csak kevesek előtt lehetett nyilvánvaló – egyáltalán nem a
rendszerváltozás érdekében, hanem egy 1945 óta folytonos
uralmi helyzet fenntartásának érdekében, s éppen a rendszerváltozás
lefékezésére kötötte meg ezt a paktumot. A választásokon
alulmaradt, mégis megkapta a legnagyobb közjogi méltóságot,
és innentől kezdve már csak rajta múlott, hogy ezt hogyan és
milyen érdekeknek megfelelően használja ki.
Az MDF ugyanis
ebben a paktumban átengedte a gyakorlati hatalom egy jelentős részét
annak a szűk körnek, amelyet legyőzött, amellyel az egyesülést
még a kerekasztalnál is el tudta hárítani. Hogy mennyire a
gyakorlati hatalomról van szó, és mennyire a rendszerváltozás
mélységéről és mikéntjéről, azt Göncz Árpád alá nem írásai,
a privatizációban szerzett nómenklatúraelőnyök és az egyes
apparátusok kommunista fertőzöttsége mutatja.
A paktumot tehát
nem szabad csupán mint az MDF, a kormány s különösképpen
mint Antall József rögtönzésének egyikét felfognunk, mert a
paktum ugyanakkor a másik oldalról nézve egy 1915 óta tartó
folyamatos hatalomgyakorlás éppen aktuális mozdulata, amely éppen
ebbe, a szovjet rendszer összeomlása következtében lehetővé
vált magyar rendszerváltozásba építette, csempészte, de
legjobb, ha az igazat mondjuk: erőszakolta bele a saját ejtőernyős
csapatát.
Nem lett volna
ugyanis semmi különösebb baj a köztársasági elnöki hivatal
átengedésével, ha azt egy valódi ellenzéki párt kapja,
amelyik rendszerváltozást akar, csak másképpen. Így azonban,
hogy az SZDSZ kemény magja által kézben tartott Göncz Árpádnak
jutott, legfőképpen a rendszerváltozás függetlenségének,
korlátlanul magyar nemzeti érdekek alávetésének ellensúlyozása
vált lehetővé a paktummal.
Nem a rendszerváltozás,
hanem a 45 óta folyamatos uralom legfontosabb személyi érdekeinek
biztosítása volt a cél. A paktumon csak a nómenklatúra nyert
igazán. Sem az SZDSZ tagsága, sem az MDF szavazótábora nem
tudott a dolog lényegéről semmit. Valószínűleg maguk a megkötők
sem tudtak – a rettenetes nyomáson kívül – eleget. Azonkívül
joggal reménykedhettek a személyes, a baráti elkötelezettségek
erejében, a közösen viselt sors tisztességre ösztönző hatásában.
Ez, mint tudjuk, a politikában szigorúan tilos.
Hogyan is lehetett
volna előállni a gondolattal: az ötvenhatos börtönviselt Göncz
Árpád, a szamizdatos butik kezelői, akiknek meghurcoltatásait
élénk színekkel mutatta be a sajtó, akik kirobbantották a
Dunagate-botrányt, akkor, amikor még kommunista kormány volt,
akik szembe mertek szállni a keménységéről híres belső elhárítással,
hogyan lehetett volna számottevő sajtó és televízió nélkül
megkísérelni közölni a csak kevesek által látott igazságot
a társadalommal, bizonyítékok híján.
Reménytelen vállalkozás
lett volna. Meg kellett várni, amíg a működésével szolgáltat
minderre kétségtelen bizonyítékokat maga a köztársasági elnök
és az SZDSZ kemény magja. Bizonyítékok?
Göncz Árpád,
jogkörét önkényesen kiterjesztve, hadsereg-főparancsnoki minőségében
megakadályozza, hogy a hadsereg szállító járművei, darus
kocsijai elszállítsák a hidakról a közrend ellen vétő
taxisokat, a kormány megbuktatására szervezkedőket.
Később a kormány
megkeresésére az Alkotmánybíróság kimondja, hogy a köztársasági
elnök békében nem szolgálati elöljárója a hadseregnek, tehát
nincs joga a kormány, a hadügyminiszter parancsának felülbírálására,
és főként nincs joga egy alkotmányellenes, törvénytelen
puccs fedezésére.
Addigra azonban már
az amnesztián is túl voltunk, amit a kormány terjesztett be,
nagylelkűen mentve a hibázó elnököt és megadva a menlevelet
a hidakat és a csomópontokat eltorlaszoló szervezett
csapatoknak. A nagylelkűségnek, amely természetesen gyengeséget
is takart, nem az lett a következménye, hogy az elnök és a mögötte
állók jobb belátásra térnek, hanem egy újabb alkotmányellenes
pofon. Csapás a jogrendre, s a kormány nyilvános megalázása.
A kormány ugyanis az Országgyűlés többsége által elfogadott
törvény alapján 3-3 alelnököt kívánt kinevezni a Rádióba
és a Televízióba. A személyeket úgy választották ki, hogy
azok elfogadhatók legyenek az ellenzéki pártok számára is. Az
elnök megtagadja a kinevezési okmány aláírását, mert a
hivatalba lépő alelnökök szétvetnék azt a jogellenesen, törvénytelenül
felépített intendánsi rendszert, amelyik a kormányellenesség
és a paktumba beépített nómenklatúrabiztosítékok tartozéka.
Göncz nemet mond, mert a háta mögött állók, a kommunista, a
reformkommunista, a liberális és a radikális nómenklatúrások,
a párizsi, a New York-i és a tel-avivi összekötők ezt
parancsolják neki.
Ez benne volt a
paktumban? Az egyik oldalról mindenképpen.
(Részlet Csurka István Néhány
Gondolat című művéből)
|